Why Not is Starter van het Kwartaal

Starter van het Kwartaal

Jill in den Bosch en Maarten Kolff - midden twintig – zijn half december restaurant Why Not gestart in de Van Welderenstraat in Nijmegen. Rabobank Rijk van Nijmegen heeft Why Not uitgeroepen tot Starter van het Kwartaal. Lees hieronder het interview.

Gekkenhuis

Het enthousiasme van Jill en Maarten gaat hand in hand met hun eigenzinnigheid. De afwassers van het vorige restaurant in ditzelfde pand zijn meteen bij de start gepromoveerd naar de bediening. Alle vier.
Jill legt uit: “Vooral het personeel bepaalt de sfeer en dus ook de afwassers! Dan moet afwas ook leuk zijn. Daarom wordt het bij ons afgewisseld met de bediening. Het werkt. Als je ziet hoe snel mijn meiden zijn gegroeid in die paar maanden, daar ben ik zo trots op. Ze missen niets, bijna lege glazen worden niet over het hoofd gezien. Er is een bijzondere sfeer ontstaan doordat mensen vertrouwen hebben gekregen.”
Diezelfde eigenzinnigheid schuilt achter de openingsdatum: half december. Maarten: “Ervaren horecaondernemers verklaarden ons voor gek. Wij wilden het perse zo. Mensen gaan in januari en februari niet zo vaak uiteten. Dan kiezen zij misschien eerder voor iets nieuws als ze wel op pad gaan in die tijd. Dat hoopten wij.”
Op de vraag hoe het heeft uitgepakt, schitteren de ogen van Jill: “Januari was zo’n goede maand!”
En het succes houdt aan. Voor de zaterdagavond moet je inmiddels reserveren. “Dan is het een gekkenhuis”, weet kok Maarten die de mensen ziet binnenstromen vanuit de open keuken aan de straatkant.

Beleving

Het succes laat zich verklaren door meerdere factoren. Accountmanager Erica Kwakkernaat van Rabobank Rijk van Nijmegen: “Ondanks hun jonge leeftijd hebben ze al heel veel ervaring in de horeca. Ze hebben goed om zich heengekeken.” De ervaring vertaalt zich in een uitgesproken visie op het vak. Maarten: “Naast een kwaliteitsproduct waar je achter staat, bestaat horeca voor 90 % uit beleving. Dat vinden wij. Bij ons ga je klassiek ouderwets uiteten, niet dat opgejaagde. Dat merken we elke avond, mensen blijven steeds langer zitten. Soms uren achter elkaar.” Over alles is nagedacht. Tot en met de kleinste details. Van de Josper grill, de bavette als standaardgerecht, de opvallende kunst aan de muur tot en met de prijzen op de menukaart. Jill: “We proberen al onze gerechten onder de 20 euro te houden. We willen er voor zoveel mogelijk mensen zijn.” Vraag alleen niet of de muziek uit kan, zoals laatst een gast deed. Muziek hoort bij Why Not.

Nijmegen, 10-4-2017

Deel via TwitterDeel op FacebookDeel op Google+Deel op LinkedInDoorsturen via GmailDoorsturen via HotmailDoorsturen via e-mail