Ontmoet onze marktteams

Jij wilt bankieren op jouw manier en wanneer het jou uitkomt. Bij Rabobank snappen ze dat. Daarom zijn er sinds kort marktteams; teams die bestaan uit verschillende medewerkers met verstand van zaken, van MKB tot Private Banking en van Medewerkers Dagelijkse Bankzaken tot Financieel Adviseurs. Medewerkers die als ‘ogen en oren’ van de bank weten wat er speelt in hun omgeving; in de stad waar ze zelf werken én wonen.

Lancering marktteam Schiedam bij HCS

Bij HCS kun je bijvoorbeeld Astrid Seijkens, van afdeling Private Banking tegenkomen, terwijl ze langs het hockeyveld haar zoon staat aan te moedigen. Niet strak in het pak en op hakken, maar gewoon in spijkerbroek en sneakers. En of je klant bent of niet, je kunt bij haar terecht met al je vragen. “Hoe mooi is het als iemand mij op een zaterdagmiddag even aanschiet over een vermogensvraagstuk of  mogelijkheden voor een nieuwe hypotheek?”, zegt Astrid enthousiast. “En mocht ik de vraag niet direct kunnen beantwoorden, dan zorg ik ervoor dat de juiste collega van de juiste afdeling de vraag oppakt.”

Door samenwerking partijen met elkaar verbinden.

Naast het vergroten van de zichtbaarheid, blijft de maatschappelijke rol van de Rabobank als verbinder belangrijk. De marktteams en de samenwerking met HCS passen in dat streven. “We kennen veel verschillende partijen in Schiedam”, zegt rayondirecteur Jan-Willem Vogels. “En dat geldt ook voor HCS. Als hockeyclub met een lange geschiedenis – de club bestaat sinds 1936 - en met bijna 1500 leden spelen zij ook een belangrijke maatschappelijke rol in Schiedam. Daarnaast hebben ze met ze de businessclub ook een enorme bereik als het gaat om Schiedamse bedrijven en organisaties. Samen kunnen we die partijen aan elkaar verbinden en het ondernemerschap in Schiedam naar een hoger plan tillen.”

marketingteam

Ook HCS speelt een belangrijke maatschappelijke rol in Schiedam

Het lanceren van het marktteam bij Hockeyclub Schiedam was een logische keuze, vindt voorzitter René van der Klink, want ook HCS streeft een maatschappelijke rol van betekenis na. Zo organiseert en faciliteert HCS onder meer een businessclub, lezingen over thema’s als ‘alcohol en jongeren’ en promoot de vereniging gezond eten via het aanbod in het splinternieuwe clubhuis. René juicht het plan van de Rabobank dan ook toe. “Wij zijn voor onze leden, hun ouders, voor ondernemers en voor alle Schiedammers een ontmoetingsplek. Wij weten voor een groot deel wat er speelt in de gemeenschap en waar behoefte aan is en de Rabobank ook. Dus als je de ogen en oren wilt zijn voor klanten van de Rabobank en voor de rest van de Schiedammers, dan zit je bij HCS goed”, aldus René.

Samen de stad sterker maken

Naast een bancaire vraag, kun je straks óók bij Astrid of één van haar collega’s terecht als het om maatschappelijke projecten en initiatieven gaat. Met name plannen die aansluiten bij de vier Rabobankthema’s: ondernemerschap, woonaantrekkelijkheid, jongeren en voedselproblematiek. “Ook voor dit soort projecten kan de Rabobank haar netwerk, kennis of geld beschikbaar stellen”, zegt Jan-Willem. “Zo maken we samen met HCS, Rabobank en het marktteam de stad Schiedam sterker."

Rabobank en D&S Vastgoed maken samen Schiedam sterker

Het gaat goed met Schiedam. Dat merkt ook Financieel Adviseur bij de Rabobank, Selma Smajic. De stad ontwikkelt zich op een positieve manier: het gemiddelde inkomen van Schiedammers is gestegen, er zijn meer toeristen, de  aangelegde nieuwe A4 en er worden tal van evenementen georganiseerd voor een breed publiek. 

Selma Smajic maakt deel uit van het nieuw gelanceerde Marktteam Schiedam, een team dat bestaat uit verschillende medewerkers met diverse specialisaties die je altijd even een vraag kunt stellen als je ze op een evenement, borrel, beurs of ergens anders in Schiedam tegenkomt. Professionals met verstand van zaken, van MKB tot Private Banking en van Medewerkers Dagelijkse Bankzaken tot Financieel Adviseurs.

Marktteam: Selma Smajic

Selma gaat als Financieel Adviseur met klanten, bewoners en makelaars in gesprek om te weten wat er speelt in Schiedam. Ze werkt ook regelmatig samen met makelaar Michel de Heer en John van Doorn, directeur van het Schiedamse D&S Vastgoed. “Ik ben goed op de hoogte van de trends in de woningmarkt, zoals visie en doelstelling op verduurzaming van woningen, de mogelijkheden voor energiebesparende maatregelen en duurzame hypotheken zoals onze eigen GroenHypotheek”, zegt Selma. Mocht ze een keer een vraag krijgen waar ze zelf het antwoord niet op weet, dan zet ze die uit bij haar collega’s binnen het marktteam. “Of ik bel Michel bij D&S even op.”

marktteam-selma

Kennis delen

Het contact tussen Selma en Michel, woning- en bedrijfsmakelaar bij D&S, is voor beide partijen van grote toegevoegde waarde. “Selma en ik ontmoetten elkaar jaren geleden op de Woonbeurs Schiedam en sindsdien hebben we regelmatig contact met elkaar”, zegt Michel. “Ik kan haar altijd even een vraag stellen als een klant bijvoorbeeld wil weten welke financiële gevolgen een verbouwing of aankoop van een woning heeft. Uit ervaring weet ik dat ik van Selma snel een goed antwoord krijg en zo weet een klant gelijk waar hij of zij aan toe is.”

Samenwerken en verbinden

Snel schakelen is in deze markt geen overbodige luxe: Huizen worden relatief snel verkocht, er wordt gretig geboden en klanten moeten snel kiezen. “Makelaars in Rotterdam zijn stomverbaasd dat we in Schiedam nog benedenwoningen hebben van 80.000 euro, dat vindt je in zo’n stad als Rotterdam allang niet meer”, zegt John. Ze merken dan ook dat er steeds meer mensen van buiten de stad in Schiedam naar woningen komen kijken. En in sommige gevallen is er haast bij, legt Selma uit: “Je moet soms snel reageren op een woning en daarom is het handig om te weten wat je kunt lenen vóór je gaat kijken en bieden”, zegt Selma. “Dan komt onze samenwerking erg goed van pas. Als het snel moet, dan weten we wat we aan elkaar hebben en kunnen we een klant doorverwijzen en verbinden aan de juiste persoon. Daarnaast kan een taxatierapport bij D&S bijvoorbeeld binnen drie dagen geregeld zijn en dat past weer perfect bij onze ‘hypotheek binnen een week’ belofte”, aldus Selma.

Samen de stad sterker maken

Samen maken de Rabobank en D&S Vastgoed Schiedam sterker. D&S draagt zijn steentje bij door onder meer investeringen in en renovaties van woningen en bedrijfspanden: “We hebben in de afgelopen jaren veel gerenoveerd, verbouwd en verduurzaamd”, zegt Van Doorn. “Daar knapt de binnenstad van op en dat merken we. Ondernemers willen zich hier weer vestigen en die dynamiek in een stad trekt op zijn beurt weer woningzoekenden. Schiedam is echt een stad waar je nog kunt slagen bij het vinden van je droomwoning of bedrijf.” De Rabobank maakt de stad sterker door onder meer te investeren in projecten die aansluiten bij de vier Rabobankthema’s: Ondernemerschap, Woonaantrekkelijkheid, Jongeren en Voedselproblematiek. Ook als je meer wilt weten over een van deze thema’s waar de Rabobank geld, tijd, kennis en een netwerk voor beschikbaar stelt, kun je Selma even aanschieten.

Contact

Wil je meer weten over het marktteam Schiedam of heb je een (financiële) vraag? Spreek Selma Smajic gerust aan tijdens een van de evenementen in Schiedam of neem contact met haar op via 010 - 400 3333 of via selma.smajic@rabobank.nl

Rabobank en Open Coffee Schiedam: Samen sta je sterker

V.l.n.r. Stan van Zundert (Rabobank), John Smits (Open Coffee Schiedam) en Jan-Willem Vogels (Rabobank).

Ondernemen doe je vaak alleen, maar dat betekent níet dat je er alleen voor staat. Bij Rabobank Rotterdam snappen ze het belang van een goed netwerk. Vandaar dat de Rabobank al jaren een partnership heeft met Open Coffee Schiedam.

Verbinden

Open Coffee Schiedam is dé plek waar ondernemend Schiedam elkaar ontmoet. En waar je als ondernemer je financiële vragen kunt stellen aan marktteam-leden Stan van Zundert, accountmanager MKB en Jan-Willem Vogels, rayondirecteur.

Toen de Open Coffee een keer bij de Rabobank werd gehouden, was er direct een klik. “Er volgde vrijwel meteen een gesprek over een samenwerking tussen de Rabobank en Open Coffee Schiedam”, zegt rayondirecteur en marktteam-lid Jan-Willem Vogels. “Het idee om ondernemers met elkaar in verbinding te brengen, paste zo goed bij de visie van de Rabobank dat er relatief snel een partnership ontstond. Sindsdien, nu zo’n vijf jaar geleden, is Rabobank Rotterdam altijd bij de Open Coffees aanwezig.” 

Open Coffees

John Smits begon de Open Coffees in 2011 omdat hij regelmatig een hele dag in de file stond voor twee afspraken. Hij speelde met het idee om die losse ontmoetingen samen te brengen en peilde enkele ondernemers. Wat bleek? Er was best belangstelling voor zo’n bijeenkomst. “Tijdens de allereerste editie in Schiedam kwamen er ongeveer zeventig ondernemers. Tegenwoordig zijn er gemiddeld zo’n honderd gasten bij iedere Open Coffee.” Het gezelschap is divers: van starters en zzp’ers tot de grotere bedrijven uit de omgeving. Wat samenstelling betreft, is er altijd een ‘harde kern’ en een deel dat af en toe komt. “Vaak komen mensen eerst alleen om de boel een beetje af te tasten en op een gegeven moment nemen ze collega’s of klanten mee. Dat is altijd een positief teken.” 

Partners in ondernemerschap

“We willen ondernemers die bij de Rabobank bankieren extra vooruithelpen”.

Ondernemers in staat stellen om met elkaar te netwerken en daarmee het lokale ondernemerschap versterken. Dat was voor Rabobank Rotterdam dé reden zich te verbinden aan de bijeenkomsten. “Het concept past binnen de vier coöperatieve thema’s die de Rabobank steunt: ondernemerschap, woonaantrekkelijkheid, jongeren en voedselproblematiek”, zegt Jan-Willem. “We willen ondernemers die bij de Rabobank bankieren extra vooruithelpen. Zowel op het gebied van kennis als van netwerken. We organiseren al seminars en workshops en de Open Coffees sluiten daar perfect bij aan. Bovendien doen ondernemers uiteindelijk ook veel zaken met elkaar. Daarmee is Open Coffee Schiedam het platform waar alles samenkomt: kennis en netwerken. Een plek waar ondernemers van elkaar kunnen leren en eventueel ook nieuwe business kunnen genereren.”

Investeer in relaties

Als een van de weinige echte ondernemersverenigingen was de Open Coffee meteen een enorm succes. Schiedamse bedrijven stonden in de rij om hun locatie te lenen voor een Open Coffee meeting. Het succes is volgens John te wijten aan het gemak en de snelheid waarmee je anderen ontmoet: “Je leert in korte tijd heel veel mensen kennen. De kans dat je direct zaken doet is klein dus mijn tip is altijd: investeer in de relatie. Netwerken is echt iets van de lange adem. Die connectie komt later heus van pas. Misschien niet direct voor je eígen onderneming, maar wel voor die van je buurman en zo wordt je netwerk steeds groter en groter.” 

Marktteam Schiedam

De koffiebijeenkomsten zijn een van de plekken waar je Stan en Jan-Willem kunt tegenkomen. Als ‘ogen en oren’ van de bank zijn ze regelmatig bij verschillende beurzen, festiviteiten en bijeenkomsten in Schiedam te vinden. “We zijn bij die evenementen aanwezig voor mensen die vragen hebben over onze diensten, maar we zijn er ook om zelf te netwerken”, zegt Stan. “Klanten komen niet zo vaak meer naar kantoor toe en veel contact verloopt via mail, chatdiensten en sociale media. Maar wil je als bank feeling houden met de stad waar je werkt, dan moet je het kantoor uit, de boer op. En dat is onze missie als marktteam: we zijn nog steeds die bank die lokaal aanwezig is en betrokken. Als accountmanager MKB kan ik mijn klanten beter begrijpen als ik op de hoogte ben van allerlei ontwikkelingen die voor hen belangrijk zijn. Dat is goed voor het ondernemersklimaat en op de lange termijn goed voor Schiedam en alle Schiedammers.” 

Heb je een financiële vraag, of wil je meer weten over de Rabobankthema’s ondernemerschap, woonaantrekkelijkheid, jongeren en voedselproblematiek? Spreek Stan van Zundert gerust aan tijdens een van de evenementen in Schiedam of neem contact op via 010 - 400 3666 of via stan.van.zundert@rabobank.nl.

OPEN COFFEE SCHIEDAM

Koffie, thee en een goed gesprek in je eigen stad. Zo’n zes keer per jaar komt een divers gezelschap van Schiedamse ondernemers - en vaak ook burgemeester Lamers en wethouders - samen om met elkaar in gesprek te gaan. Altijd vrijblijvend en informeel, zonder voorwaarden, pitches of lidmaatschap. De volgende Open Coffee Schiedam is op 17 januari 2018. En een uitbreiding naar Vlaardingen staat ook op de planning. Kijk voor meer informatie over de bijeenkomsten in Schiedam op www.opencoffeeschiedam.nl 

Contact

24 uur per dag bereikbaar via telefoon en chat.


Particulieren


Bedrijven