Ontmoet onze marktteams

Jij wilt bankieren op jouw manier en wanneer het jou uitkomt. Bij Rabobank snappen ze dat. Daarom zijn er sinds kort marktteams; teams die bestaan uit verschillende medewerkers met verstand van zaken, van MKB tot Private Banking en van Medewerkers Dagelijkse Bankzaken tot Financieel Adviseurs. Medewerkers die als ‘ogen en oren’ van de bank weten wat er speelt in hun omgeving; in de stad waar ze zelf werken én wonen.

Rabobank helpt jongeren met skills voor de toekomst

Kinderen en jongeren helpen bij vragen over onderwerpen als de arbeidsmarkt, armoede en diversiteit. Hen laten zien dat ze invloed hebben op hun eigen omgeving. Dat doet de Rabobank in samenwerking met de Kleine Ambassade in Schiedam.

De Kleine Ambassade betrekt jongeren bij hun leefomgeving en geeft ze een stem. De stichting wordt door Rabobank Rotterdam gesteund via het RabobankRotterdamFonds. Maar behalve een financiële bijdrage, stelt de Rabobank ook haar netwerk en kennis in. Zo was Herman van der Vliet, marktteamlid en medewerker Dagelijkse Bankzaken, onlangs aanwezig bij het evenement I’ve got the power.

Tijdens dat evenement vertelde Herman over zijn beroep en hoe het is om bij een bank te werken. Ruim 90 jongeren hadden zelf aangegeven te willen praten over tal van zaken met betrekking tot de stad, waaronder de arbeidsmarkt. “Het ging die avond veel over wat je nodig hebt om een beroepskeuze te maken”, vertelt Herman. “Over hoe je dat doet en wanneer je dat doet. Een van de jongeren kwam er bijvoorbeeld te laat achter dat je natuurkunde in je vakkenpakket nodig hebt om piloot te worden. Daarom is het belangrijk om nú te praten over allerlei zaken waar je als jongere later mee te maken kan krijgen.”

Verbinden

Rabobank Rotterdam werkt al jaren samen met de stichting De Kleine Ambassade. “Dat doen we omdat we zelfredzaamheid onder jongeren een belangrijk item vinden”, zegt rayondirecteur en marktteamlid Jan-Willem Vogels. “We leven in een snel veranderende wereld waar sommige jongeren niet weten of ze straks een baan vinden met de opleiding die ze nu volgen. Dat brengt stress met zich mee. Als jongeren ontdekken welke carrièremogelijkheden er in hun eigen stad zijn, hoeven ze niet richting andere steden te trekken. Dan blijven ze hier werken, wonen en leven. Dat is goed voor de stad, want ook Schiedamse bedrijven staan te springen om personeel.” En dat is wat de Rabobank in samenwerking met de Kleine Ambassade doet: een verbinding tot stand brengen en jongeren in gesprek laten gaan met organisaties, bedrijven en beleidsmedewerkers om te kijken wat ze voor elkaar kunnen betekenen.

Verbinden

Inspireren

Volgens Soesja Boode, directeur van de Kleine Ambassade, zijn die werelden soms nog erg gescheiden. Ze merkt dat bedrijven en organisaties graag met jongeren in contact willen komen, maar ze niet weten hoe ze jongeren moeten bereiken. “Andersom leeft bij jongeren ook niet het idee dat bedrijven op hen zitten te wachten, terwijl ze veel kennis kunnen toevoegen. Zo ging een aantal jaar geleden een groep jongeren tijdens een project van de Kleine Ambassade in gesprek met de Rabobank. Door samen te praten over hoe je schulden kunt voorkomen, kon de bank haar activiteiten op dat gebied heel concreet invullen en omtrent deze vraagstukken veel meer impact maken voor jongeren.” Niemand beter dan de jongeren zelf weet waar ze behoefte aan hebben, denkt het drietal.

“Jongeren bereik je niet door over ze te praten, maar door mét ze praten”

“Jongeren bereik je uiteindelijk niet door over ze te praten, maar door mét ze te praten”, zegt Jan-Willem. Volgens Soesja bereik je dan inderdaad meer: “Wanneer jongeren zelf meedenken over thema's waarover ze meer willen weten, zijn ze veel gemotiveerder om ermee aan de slag te gaan.”

Van ‘Jongeren’ naar ‘Zelfredzaamheid’

“De Kleine Ambassade laat kinderen en jongeren zien dat de wereld om hun heen niet statisch is, dat ze zelf invloed kunnen hebben en dingen kunnen veranderen”, zegt Soesja. En dat streven past mooi binnen het kernthema ‘jongeren’ van de Rabobank. De Rabobank steunt vanuit haar fonds verschillende lokale projecten en activiteiten met haar netwerk, kennis en geld. De vier thema’s zijn ondernemerschap, woonaantrekkelijkheid, voedselproblematiek en jongeren, maar dat laatste thema is uitgebreid naar zelfredzaamheid. “De jongeren vormen nog steeds een doelgroep die wij willen ondersteunen richting zelfredzaamheid”, zeg Jan-Willem. “Maar het wordt nu breder getrokken. We willen álle Schiedammers die het nodig hebben, helpen om voor zichzelf te zorgen en zich aan te passen aan veranderende omstandigheden. Jong én oud”

Skills voor de toekomst

Als het aan Jan-Willem en Herman ligt, leren kinderen en jongeren zo vroeg mogelijk bepaalde vaardigheden zodat ze zelfredzaam worden richting de toekomst. “Dat hebben we ook voor ogen met onze mentor- en coachingprogramma’s. Je kunt namelijk wel voor iedereen een stageplek regelen, maar je kunt jongeren beter leren een goed gesprek te voeren en zo zelf een stageplek te vinden. En dat leren ze bij ‘I’ve got the power’: ze leren presenteren, discussiëren, samenwerken, een mening vormen, allemaal belangrijke skills waarmee ze hun eigen leven en dat van anderen in hun omgeving kunnen verbeteren. En zo maken we samen met de Kleine Ambassade de stad Schiedam een stukje sterker.”

Heb je een financiële vraag, of wil je meer weten over de thema’s ondernemerschap, woonaantrekkelijkheid, zelfredzaamheid en voedselproblematiek? Spreek Herman van der Vliet dan gerust aan tijdens een van de evenementen in Schiedam of neem contact op via 010 - 400 3333 of via herman.van.der.vliet@rabobank.nl

Wil je meer weten over de Kleine Ambassade? Kijk dan eens op hun website:

www.dekleineambassade.nl/

Lancering marktteam Schiedam bij HCS

Bij HCS kun je bijvoorbeeld Astrid Seijkens, van afdeling Private Banking tegenkomen, terwijl ze langs het hockeyveld haar zoon staat aan te moedigen. Niet strak in het pak en op hakken, maar gewoon in spijkerbroek en sneakers. En of je klant bent of niet, je kunt bij haar terecht met al je vragen. “Hoe mooi is het als iemand mij op een zaterdagmiddag even aanschiet over een vermogensvraagstuk of  mogelijkheden voor een nieuwe hypotheek?”, zegt Astrid enthousiast. “En mocht ik de vraag niet direct kunnen beantwoorden, dan zorg ik ervoor dat de juiste collega van de juiste afdeling de vraag oppakt.”

Door samenwerking partijen met elkaar verbinden.

Naast het vergroten van de zichtbaarheid, blijft de maatschappelijke rol van de Rabobank als verbinder belangrijk. De marktteams en de samenwerking met HCS passen in dat streven. “We kennen veel verschillende partijen in Schiedam”, zegt rayondirecteur Jan-Willem Vogels. “En dat geldt ook voor HCS. Als hockeyclub met een lange geschiedenis – de club bestaat sinds 1936 - en met bijna 1500 leden spelen zij ook een belangrijke maatschappelijke rol in Schiedam. Daarnaast hebben ze met ze de businessclub ook een enorme bereik als het gaat om Schiedamse bedrijven en organisaties. Samen kunnen we die partijen aan elkaar verbinden en het ondernemerschap in Schiedam naar een hoger plan tillen.”

marketingteam

Ook HCS speelt een belangrijke maatschappelijke rol in Schiedam

Het lanceren van het marktteam bij Hockeyclub Schiedam was een logische keuze, vindt voorzitter René van der Klink, want ook HCS streeft een maatschappelijke rol van betekenis na. Zo organiseert en faciliteert HCS onder meer een businessclub, lezingen over thema’s als ‘alcohol en jongeren’ en promoot de vereniging gezond eten via het aanbod in het splinternieuwe clubhuis. René juicht het plan van de Rabobank dan ook toe. “Wij zijn voor onze leden, hun ouders, voor ondernemers en voor alle Schiedammers een ontmoetingsplek. Wij weten voor een groot deel wat er speelt in de gemeenschap en waar behoefte aan is en de Rabobank ook. Dus als je de ogen en oren wilt zijn voor klanten van de Rabobank en voor de rest van de Schiedammers, dan zit je bij HCS goed”, aldus René.

Samen de stad sterker maken

Naast een bancaire vraag, kun je straks óók bij Astrid of één van haar collega’s terecht als het om maatschappelijke projecten en initiatieven gaat. Met name plannen die aansluiten bij de vier Rabobankthema’s: ondernemerschap, woonaantrekkelijkheid, jongeren en voedselproblematiek. “Ook voor dit soort projecten kan de Rabobank haar netwerk, kennis of geld beschikbaar stellen”, zegt Jan-Willem. “Zo maken we samen met HCS, Rabobank en het marktteam de stad Schiedam sterker."

Rabobank en Open Coffee Schiedam: Samen sta je sterker

V.l.n.r. Stan van Zundert (Rabobank), John Smits (Open Coffee Schiedam) en Jan-Willem Vogels (Rabobank).

Ondernemen doe je vaak alleen, maar dat betekent níet dat je er alleen voor staat. Bij Rabobank Rotterdam snappen ze het belang van een goed netwerk. Vandaar dat de Rabobank al jaren een partnership heeft met Open Coffee Schiedam.

Verbinden

Open Coffee Schiedam is dé plek waar ondernemend Schiedam elkaar ontmoet. En waar je als ondernemer je financiële vragen kunt stellen aan marktteam-leden Stan van Zundert, accountmanager MKB en Jan-Willem Vogels, rayondirecteur.

Toen de Open Coffee een keer bij de Rabobank werd gehouden, was er direct een klik. “Er volgde vrijwel meteen een gesprek over een samenwerking tussen de Rabobank en Open Coffee Schiedam”, zegt rayondirecteur en marktteam-lid Jan-Willem Vogels. “Het idee om ondernemers met elkaar in verbinding te brengen, paste zo goed bij de visie van de Rabobank dat er relatief snel een partnership ontstond. Sindsdien, nu zo’n vijf jaar geleden, is Rabobank Rotterdam altijd bij de Open Coffees aanwezig.” 

Open Coffees

John Smits begon de Open Coffees in 2011 omdat hij regelmatig een hele dag in de file stond voor twee afspraken. Hij speelde met het idee om die losse ontmoetingen samen te brengen en peilde enkele ondernemers. Wat bleek? Er was best belangstelling voor zo’n bijeenkomst. “Tijdens de allereerste editie in Schiedam kwamen er ongeveer zeventig ondernemers. Tegenwoordig zijn er gemiddeld zo’n honderd gasten bij iedere Open Coffee.” Het gezelschap is divers: van starters en zzp’ers tot de grotere bedrijven uit de omgeving. Wat samenstelling betreft, is er altijd een ‘harde kern’ en een deel dat af en toe komt. “Vaak komen mensen eerst alleen om de boel een beetje af te tasten en op een gegeven moment nemen ze collega’s of klanten mee. Dat is altijd een positief teken.” 

Partners in ondernemerschap

“We willen ondernemers die bij de Rabobank bankieren extra vooruithelpen”.

Ondernemers in staat stellen om met elkaar te netwerken en daarmee het lokale ondernemerschap versterken. Dat was voor Rabobank Rotterdam dé reden zich te verbinden aan de bijeenkomsten. “Het concept past binnen de vier coöperatieve thema’s die de Rabobank steunt: ondernemerschap, woonaantrekkelijkheid, jongeren en voedselproblematiek”, zegt Jan-Willem. “We willen ondernemers die bij de Rabobank bankieren extra vooruithelpen. Zowel op het gebied van kennis als van netwerken. We organiseren al seminars en workshops en de Open Coffees sluiten daar perfect bij aan. Bovendien doen ondernemers uiteindelijk ook veel zaken met elkaar. Daarmee is Open Coffee Schiedam het platform waar alles samenkomt: kennis en netwerken. Een plek waar ondernemers van elkaar kunnen leren en eventueel ook nieuwe business kunnen genereren.”

Investeer in relaties

Als een van de weinige echte ondernemersverenigingen was de Open Coffee meteen een enorm succes. Schiedamse bedrijven stonden in de rij om hun locatie te lenen voor een Open Coffee meeting. Het succes is volgens John te wijten aan het gemak en de snelheid waarmee je anderen ontmoet: “Je leert in korte tijd heel veel mensen kennen. De kans dat je direct zaken doet is klein dus mijn tip is altijd: investeer in de relatie. Netwerken is echt iets van de lange adem. Die connectie komt later heus van pas. Misschien niet direct voor je eígen onderneming, maar wel voor die van je buurman en zo wordt je netwerk steeds groter en groter.” 

Marktteam Schiedam

De koffiebijeenkomsten zijn een van de plekken waar je Stan en Jan-Willem kunt tegenkomen. Als ‘ogen en oren’ van de bank zijn ze regelmatig bij verschillende beurzen, festiviteiten en bijeenkomsten in Schiedam te vinden. “We zijn bij die evenementen aanwezig voor mensen die vragen hebben over onze diensten, maar we zijn er ook om zelf te netwerken”, zegt Stan. “Klanten komen niet zo vaak meer naar kantoor toe en veel contact verloopt via mail, chatdiensten en sociale media. Maar wil je als bank feeling houden met de stad waar je werkt, dan moet je het kantoor uit, de boer op. En dat is onze missie als marktteam: we zijn nog steeds die bank die lokaal aanwezig is en betrokken. Als accountmanager MKB kan ik mijn klanten beter begrijpen als ik op de hoogte ben van allerlei ontwikkelingen die voor hen belangrijk zijn. Dat is goed voor het ondernemersklimaat en op de lange termijn goed voor Schiedam en alle Schiedammers.” 

Heb je een financiële vraag, of wil je meer weten over de Rabobankthema’s ondernemerschap, woonaantrekkelijkheid, jongeren en voedselproblematiek? Spreek Stan van Zundert gerust aan tijdens een van de evenementen in Schiedam of neem contact op via 010 - 400 3666 of via stan.van.zundert@rabobank.nl.

OPEN COFFEE SCHIEDAM

Koffie, thee en een goed gesprek in je eigen stad. Zo’n zes keer per jaar komt een divers gezelschap van Schiedamse ondernemers - en vaak ook burgemeester Lamers en wethouders - samen om met elkaar in gesprek te gaan. Altijd vrijblijvend en informeel, zonder voorwaarden, pitches of lidmaatschap. De volgende Open Coffee Schiedam is op 17 januari 2018. En een uitbreiding naar Vlaardingen staat ook op de planning. Kijk voor meer informatie over de bijeenkomsten in Schiedam op www.opencoffeeschiedam.nl 

Contact

24 uur per dag bereikbaar via telefoon.


Particulieren


Bedrijven