Rabobank Starter in Zeeland

'Rabobank Starter in Zeeland' is een initiatief van de 3 Zeeuwse Rabobanken om jong ondernemerschap te stimuleren. Elke maand wordt een startende ondernemer verrast met deze bijzondere titel en zetten we deze starter 'in the picture'.

Autobedrijf Jan Ketting

Jan Ketting is automonteur en ondernemer pur sang. Begin 2015 startte hij in razend tempo zijn eigen garage. En met succes! Nu, bijna twee jaar later, kon hij met de hulp van de Rabobank ook zijn bedrijfspand kopen. ‘Elke dag ga ik met veel plezier richting de Industrieweg in Zierikzee, waar het bedrijf is gevestigd. Ons team van vijf is ontzettend hecht. Ik heb nog geen minuut spijt!’

Net voor Kerstmis 2014 kreeg Jan te horen dat het bedrijf waar hij werkte, failliet ging. ‘Door deze omstandigheden besloot ik voor mezelf te beginnen. Ik zocht tussen de kerstdiners en nieuwjaarborrels door naar panden met hoge deuren en vloeistofdichte vloeren, gereedschapskisten, bruggen en kantoormaterialen. Het zoeken naar een pand ging erg voorspoedig. We zochten contact met de verhuurder, regelden een KvK-nummer, bezochten de bank en 12 januari staken we de sleutel al in het slot. Vanaf toen liep de agenda vol. Ik wilde zo vlot mogelijk beginnen, zodat oude klanten en kennissen snel bij mij terecht konden en hun heil niet zochten bij een andere garage. Gelukkig startten we met vier medewerkers en konden we de drukte aan.’

Veiligheid en kwaliteit

Bij Jan Ketting staan de monteurs soms met zijn allen rond een auto te luisteren, sleutelen of overleggen om zo het probleem boven tafel te krijgen. ‘Wij voelen ons erg verantwoordelijk. Of het nu een reparatie, keuring of standaard bandencheck is, wij vinden het héél belangrijk dat goed te doen. Met diezelfde auto sturen we de klant de weg (terug) op. Het moet dus veilig zijn en de werkzaamheden moeten grondig gebeuren.’ Jan werkte veertig jaar bij een Mercedes-Benzgarage. Hij kent deze auto’s dan ook door en door. Maar ook met andere merken ben je welkom bij Jan Ketting. ‘Wat er ook aan de hand is, wij zoeken het voor je uit. En met plezier! We zijn allemaal gek van auto’s. Elke reparatie zien we weer als een uitdaging.’

Vallen en opstaan

Een onderneming starten verloopt met vallen en opstaan. Sommige gebeurtenissen zijn dan ook niet te voorzien. ‘Vorig jaar verloren wij een medewerker bij een motorongeluk’, vertelt Jan. ‘Een grote klap op persoonlijk en zakelijk vlak. Ze was deel van onze Jan Ketting-familie en we missen haar nog elke dag. Ook kwam er een grote lading extra werk op ons af. We moesten snel een andere medewerker vinden. Een verschrikkelijke tijd.’ Ondanks tegenslagen, blijft Jan positief. ‘Toen ik startte met autobedrijf Jan Ketting, kon ik veel tweedehands gereedschap aanschaffen en ook het pand was snel gehuurd. We hadden van dag één veel klanten en hebben samen een goedlopend bedrijf opgezet. De cijfers zien er goed uit en mede daarom konden we het bedrijfspand kopen en uitbreiden.’

Dichtbij

‘Toen we onze plannen om het pand te kopen voorlegden aan de bank, kwamen twee accountmanagers persoonlijk langs. Dat vond ik erg prettig. Een pand kopen is niet niets. Zeker niet na een jaar ondernemen.’ Een van die accountmanagers was Ralph Veerhoek. Ralph: ‘Persoonlijk contact is voor ons net zo prettig als voor de klant. We zien, voelen en proeven écht waar de onderneming zich mee bezighoudt en je begrijpt elkaar zo beter. Door de vliegende start van het bedrijf, konden we Jan en zijn team al snel helpen bij het kopen van het bedrijfspand. We hebben veel vertrouwen in het ondernemerschap van Jan en zijn partner Jacqueline Dogger.’

Happiness by Miep

Goede friet maakt of breekt je frituur. Miranda van Graefschepe weet dat met ruim vijftien jaar horeca-ervaring als geen ander. Vol vertrouwen opende ze in maart 2017 haar eerste eigen cafetaria in Sluis: Happiness by Miep. ‘Het runnen van een cafetaria wordt weleens onderschat. Maar als je het goed aanpakt hier in Sluis, dan lukt het wel!’ 

Lichte twijfel had Miranda wel, toen haar voormalige baas begin dit jaar vroeg of ze de frituur in Sluis niet wilde overnemen. Miranda: ‘Ik werkte al jaren bij verschillende cafetaria’s in de regio, maar een eigen zaak runnen is toch wel even wat anders. Er komt veel bij kijken. Mijn man overtuigde me uiteindelijk om het toch te doen. En waarom ook niet eigenlijk? Het was een goed lopende frituur, op een uitstekende locatie in het winkelhart van Sluis, met veel vaste klanten die mij goed kennen en die weten dat ik kwaliteit lever!’

IJsje op maat

Horeca is er in Sluis te over. Daarom moet je je onderscheiden. ‘We zijn eerst en vooral een echte snackbar. Je kan bij ons verse friet en allerhande snacks afhalen of opeten in ons zitgedeelte. Niet te veel poespas. Gewoon kwalitatief goede friet en een lekkere snack, geen complete schotels. Wat ons daarnaast uniek maakt, is dat we verkooppunt zijn van Ola Swirl’s Ice Cream. Je kan bij ons je eigen Swirl samenstellen met een keuze uit verschillende soorten vers fruit en heerlijke toppings. Een concept dat je verder in Nederland voornamelijk in grote steden en op treinstations ziet’, vervolgt Miranda.

Soep-to-go

In de wintermaanden wordt het ijs in de vitrine omgeruild voor verschillende soorten verse soep. ‘Een lekker gezond soepje om mee te nemen; dat kan je hier in Sluis nog nergens halen. Vandaar dat we buiten het zomerseizoen de ijsshop omtoveren tot soep-bar. Ideaal voor de vele toeristen in Sluis, maar vooral ook voor de vele ondernemers hier in de stad. Daarnaast zorgen we het hele jaar door voor verse smoothies, milkshakes en goede koffie. We zitten op een geweldige locatie met veel aanloop. Maar mensen eten natuurlijk niet de hele dag door friet. Juist met die andere producten willen we ook buiten etenstijd gasten naar binnen trekken.’

Control freak

Het eerste halfjaar is Miranda goed bevallen. ‘Het is wel aanpoten hoor. In de vakantie en de weekenden werk ik met oproepkrachten; ik heb bewust nog geen vaste mensen in dienst genomen. Ik loop niet graag te hard van stapel. Bovendien ben ik een echte control freak. Het bakken van friet, hou ik graag in eigen hand. Goede friet maakt of breekt je frituur.’ Het waren lange dagen voor Miranda in het drukke zomerseizoen. ‘We zijn elke dag, behalve dinsdag, geopend van 10.00 tot 20.00 uur. En dan moet ik de administratie ’s avonds nog bijhouden. Nu volgen natuurlijk de minder drukke wintermaanden. Het loopt goed, maar na een jaartje kan ik pas echt goed de balans opmaken. Over uitbreiden denk ik voorlopig niet na. De enige wens die ik heb, is een frietkachel op maat. Die zijn standaard veel te hoog voor mij.’

Schoolvoorbeeld

Bij de Rabobank kreeg Miranda met haar verhaal de handen snel op elkaar. Miranda: ‘Voor de overname had ik een financiering nodig. Daarvoor klopte ik bij de Rabobank aan. Ik had een goed gesprek met MKB Accountmanager Tim Sannen. Die was direct enthousiast, mede vanwege mijn achtergrond en plannen.’ Tim kan dat alleen maar beamen: ‘Miranda heeft echt passie voor het vak. Ze kende het reilen en zeilen van een cafetaria en wist waaraan ze begon. Dat gaf voor ons de doorslag om haar een financiering te verstrekken. Het is een mooie zaak geworden op een prima locatie. Miranda is daarnaast erg sociaal en enthousiast én heeft een groot netwerk. Dat helpt natuurlijk enorm. Een schoolvoorbeeld van een goede starter!’

‘Onze kotter is een varende fabriek’

Twee broers, één kotter en een heleboel garnalen. Dat is in een paar woorden de basis van 2VOC: twee gebroeders Verburg Ondernemingen Colijnsplaat. De taakverdeling is helder, want Gerard gaat varen en Simon regelt alles aan de wal.

‘We komen uit een ondernemersfamilie. Onze ouders hadden een frituur op Colijnsplaat’, vertelt Gerard. ‘Na twintig jaar in de visserij en de offshore te hebben gewerkt, wilde ik graag voor mijzelf beginnen. Een paar maanden geleden opperde ik het plan om een garnalenkotter te kopen. Het schip dat ik op het oog had, kende ik nog van vroeger.’ Simon vult gekscherend aan: ‘Een oude, roestige boot! Maar alle apparatuur is heel modern en je kunt er volledig geautomatiseerd garnalen op sorteren en verwerken. Het is een varende fabriek.’

Jennie wordt Ladebomado

‘In eerste instantie zouden we het schip met eigen geld kopen en de vier vergunningen huren die nodig zijn om te vissen’, vervolgt Simon. ‘Toen kwam de Rabobank met de suggestie om de vergunningen te kopen. Nu zijn dus zowel het schip als de vergunningen deels gefinancierd. De samenwerking met Miranca Hage van de Rabobank verliep heel soepel. Ook omdat we een goed onderbouwd bedrijfsplan hadden opgesteld.’ De broers besloten meteen het schip om te dopen, want “de Jennie” vonden ze maar niks. ‘Het is “de Ladebomado” geworden’, vertelt Simon. ‘Dat roept Gerard al z’n hele leven: laat de boeren maar dorsen!’

Buffer om op te starten

Wat Simon toch wat tegenviel aan het opzetten van een eigen onderneming, was al het regelwerk. ‘Het schip registreren voor de beroepsvaart en als voedselproducent, de gps regelen, de notaris en verzekeringen... Dat kan voor een starter best een struikelblok zijn. Verder moet je veel eigen kapitaal hebben en een buffer om de eerste maanden te overbruggen.’ Gerard vult aan: ‘Mijn baan heb ik al opgezegd, maar we hebben nog geen garnaal gevangen. Erg positief is dat twee oud-medewerkers bij me willen komen varen. En we zijn al door diverse garnalenhandelaren benaderd of ze onze vangst mogen opkopen. We hebben vergunningen voor “de Zuid”, de wateren voor de Belgische en Zeeuwse kust. Die garnalen zijn groter, makkelijker te pellen en brengen meer op. Nu dus snel aan de slag!’

Ondernemers vol passie

Miranca Hage, accountmanager MKB van Rabobank Walcheren/Noord-Beveland, heeft veel vertrouwen in deze starters: ‘Gerard en Simon zijn heel open, vol passie en ze vullen elkaar mooi aan bij de bedrijfsvoering. De broers laten zich niet snel uit het veld slaan en zoeken naar oplossingen als het even anders loopt dan ze verwacht hadden. Die veerkracht is een enorm pluspunt als ondernemer. Dankzij de sectorprognoses van Rabobank Nederland kon ik ze goed adviseren over de ontwikkelingen in de branche. Daarom opperde ik het idee om de vergunningen niet te huren, maar mee te financieren. Dan zijn Gerard en Simon niet afhankelijk van anderen en de vergunningen behouden hun waarde. Dat is goed voor de continuïteit van hun bedrijf.’

Een BB voor een bijzondere doelgroep

Een uit de hand gelopen hobby. Dat was voor Henriëtte van Bodengraven en Chris Bekker de aanleiding om een bed & breakfast (B&B) te beginnen waar veel honden welkom zijn. ‘We hebben er zelf namelijk dertien! Het oorspronkelijke plan was om een camping voor hondenbezitters te beginnen. Maar die zoektocht liep op niets uit’, vertelt Henriëtte. ‘Toen zijn we out-of-the-box gaan denken. Zo ontstond het plan voor onze B&B Happy Hounds Holidays. We hebben ons huis in Brabant te koop gezet en zijn op zoek gegaan naar een geschikte locatie in Zeeland. Jammer alleen dat het vijf jaar duurde voor onze oude woning was verkocht.’

Plannen realiseren

Waarom Zeeland? ‘Mensen met honden willen op het strand of in het bos wandelen’, legt Chris uit. ‘Uit ervaring weten we dat op vakantie gaan met zoveel honden lastig is. Op maar een paar locaties ben je welkom en die zitten al snel vol. En een hondenpension is zo duur, dat er dan geen geld meer over is voor vakantie.’ Toen ze hun huis eindelijk najaar 2016 verkochten, moesten Henriëtte en Chris toch nog vrij snel een geschikte woning in Zeeland vinden. Henriëtte: ‘We wilden iets zonder directe buren, want honden kunnen luidruchtig zijn. Het pand moest bovendien ruim zijn en geschikt voor dubbele bewoning. Dit huis aan de dijk in Dreischor voldoet aan al onze wensen. Alleen laten we er in het B&B-gedeelte nog een badkamer inbouwen.’

Snel geregeld

De hypotheek en financiering om de B&B op te starten, moesten snel geregeld worden. ‘Jolanda Herfst van het Rabobankkantoor in Zierikzee verdient echt een pluim’, vervolgt Henriëtte. ‘Zij heeft zo goed haar best gedaan om de hypotheek snel te regelen. En het contact met Accountmanager MKB Ronald van der Swaluw verliep ook heel goed. Hij heeft veel tips gegeven en ons in contact gebracht met een lokale accountant. Die heeft ons ondernemingsplan financieel onderbouwd.’ Chris vult aan: ‘Zo soepel als alles liep met de Rabobank, zo stroef gaat het nu met de aanpassingen. Helaas kan Happy Hounds Holidays pas half juni open, want het leveren van de bestelde spullen duurt eindeloos.’

Goede taakverdeling

Voor de B&B hebben Henriëtte en Chris gekozen voor een eenmanszaak op naam van Henriëtte. ‘Ik heb mijn werk als tandtechnicus opgegeven‘, legt ze uit. ‘Chris blijft werken als consultant bij KPN. Dat kan prima vanuit Zeeland. Ik run de B&B, hij onderhoudt de website. En de boekhouding doen we zelf. Al kijkt de boekhouder wel met ons mee. En alle spullen voor de inrichting? Die heb ik in de afgelopen vijf jaar bij elkaar gespaard. Ik kan niet wachten tot we open kunnen. Dit is echt een droom die uitkomt!’ Chris heeft tot slot nog wel een tip voor andere starters: ‘Blijf binnen je budget en zorg dat je zeker weet dat er vraag is naar het product of de dienst die je biedt. Vooral Duitsers met veel honden komen graag naar Zeeland. Bij ons zijn ze van harte welkom!’

Enthousiast en realistisch

Ronald van der Swaluw, accountmanager MKB van Rabobank Oosterschelde bevestigt dat Henriëtte en Chris goed voorbereid aan dit nieuwe avontuur beginnen. ‘Ze hadden een heel goed uitgewerkt ondernemersplan. Daarbij viel vooral de combinatie op tussen hun plannen en hun passie. Ze zijn ontzettend enthousiast en toch ook heel realistisch. Dat is hun kracht. We hebben hun woning met een particuliere hypotheek gefinancierd en de B&B met een zakelijke financiering. Verder loopt ook het betalingsverkeer via de Rabobank. Ze stonden duidelijk open voor advies en aanvullende ideeën. En dankzij de korte lijntjes hebben we alles snel kunnen regelen.’

Hotel Restaurant De Eenhoorn

‘Hotel Restaurant De Eenhoorn is een écht familiebedrijf. Ik ben hier zelfs geboren!’ Aan het woord is Peter de Milliano. Samen met zijn vrouw Patricia heeft hij op 14 februari 2017 De Eenhoorn in Oostburg overgenomen. ‘Mijn ouders hebben de zaak 58 jaar geleden opgebouwd. Later werd mijn broer Frank eigenaar en werkte ik er als kok. Het voelde al als “eigen zaak” maar nu is dat ook echt zo.’

De reden dat Peter en Patricia de zaak van Frank hebben overgenomen, is helaas een erg verdrietige. ‘Een jaar geleden overleed Marina, de vrouw van Frank en gastvrouw van de zaak’, vertelt Patricia. ‘Frank besloot toen de zaak te verkopen. Dat was een erg emotioneel proces, maar iedereen is blij dat het bedrijf in de familie is gebleven en behouden blijft voor de streek. De keuze was voor Peter niet moeilijk. Maar ik belandde in een achtbaan, toen ik naast mijn werk en lidmaatschap van de Provinciale Staten ook in de zaak ging meewerken. En de horeca is hard aanpoten, zeker voor iemand zonder ervaring. Daarom zeg ik per 1 mei mijn baan op.’

Financiering snel rond

Toen besloten was dat Peter en Patricia de stap wilden zetten, is alles vlug geregeld. Peter: ‘Iedereen heeft zich enorm ingezet om het proces soepel te laten verlopen: onze accountant Patrick Joziasse, accountmanager Dieger Harmsen van Rabobank Zeeuws-Vlaanderen en de notaris. Daar zijn we echt supertevreden over. We hadden alle stukken goed voorbereid en konden onze plannen onderbouwen met cijfers. De financiering was daarom snel rond.’

Veranderingen doorvoeren

Hotel De Eenhoorn heeft elf kamers, een groot restaurant en een overdekt terras. ‘Daarin zijn we nu aan het investeren’, legt Patricia uit. ‘We richten het meer naar onze smaak in en met loungebanken willen we het terras laagdrempeliger maken. Ook breiden we de lunchkaart uit en introduceren we keuzemenu’s. Verder hoeven we niet veel te veranderen, want het bedrijf is altijd goed onderhouden. Ons plan is om met bijvoorbeeld arrangementen het hotel het hele jaar door aantrekkelijk te maken, ook buiten het seizoen en de weekenden om. Dat lukt al aardig!’

Doelgroep en bedrijfsformule

Patricia is de gastvrouw en regelt de organisatie op de achtergrond. Peter blijft chef-kok en wordt het weekend ondersteund door hun zoon Robin. Die neemt ook de boekhouding voor zijn rekening. ‘Gelukkig is al het personeel gebleven, want het “Eenhoornteam” is voor ons goud waard,’ vertelt Peter. ‘Alleen zijn we nog op zoek naar een goede rechterhand die mij in de keuken kan assisteren.’ Of ze nog een tip hebben voor andere starters? ‘Verdiep je goed in je doelgroep en ontwikkel een duidelijke bedrijfsformule’, zegt Patricia. ‘Hoe wil je jezelf onderscheiden, wat zijn je sterke punten en hoe benut je die maximaal? En kijk naar het aanbod in de buurt. Ga niet in elkaars vaarwater zitten, maar onderneem vanuit je eigen kracht. Dan is het heerlijk om eigen baas te zijn!’

Mensenmensen met lef

Dieger Harmsen, accountmanager MKB van Rabobank Zeeuws-Vlaanderen legt uit waarom Hotel de Eenhoorn tot “Rabobank Starter in Zeeland” is verkozen: ‘Peter is na drieëndertig jaar bijna nog enthousiaster dan toen hij begon. Dat spat ervan af! Wat ik ook bijzonder vind is dat Patricia hiervoor alles opzij zet. Ze is een echt mensenmens en voelt dat ze dit er niet “bij” kan doen. De financiering van de overname was vrij snel rond, omdat Patricia en Peter met hun accountant alles goed hadden voorbereid. Ook was er een financiële buffer opgebouwd. Ik vind het van lef getuigen dat ze deze stap hebben gezet, terwijl ze niet meer piepjong zijn. De grootste uitdaging is het vasthouden van hun bestaande klantenkring. Ik vind het daarom verstandig dat ze het roer niet radicaal omgooien, maar hier en daar hun eigen accenten leggen.’

Ga uit van je eigen kracht!

Skin Renew

"Huidverbetering is mijn passie, daar leef ik echt voor!" vertelt Shamiran Hoofsepian, eigenaar van Skin Renew uit Vlissingen. "Na mijn opleiding tot allround huidspecialiste, startte ik in 2014 in een klein kamertje een praktijk aan huis. Toen had ik niet durven dromen dat een eigen zaak binnen mijn bereik lag."

"Skin Renew liep vanaf dag één heel goed. Het aantal klanten en mijn omzet groeiden snel", vervolgt Shamiran. "Daarom durfde ik de volgende stap te zetten. Begin 2016 ben ik naar huurpanden gaan kijken. Maar omdat je toch veel moet verbouwen en investeren, leek kopen mij een betere optie. Ik heb een e-mail gestuurd naar de Rabobank, mijn plannen uitgelegd en gevraagd: is dat haalbaar? Ik werd uitgenodigd voor een gesprek en gelukkig waren mijn bedrijfsresultaten zodanig dat ik mijn plannen kon realiseren. Wel stelden ze kritische vragen, over de locatie bijvoorbeeld. Maar ik denk juist: de Scheldestraat heeft potentie en samen moeten we proberen die buurt er weer bovenop te krijgen."

Onderscheiden door maatwerk

Shamiran ondervindt niet veel last van concurrenten. "Toen ik begon, heb ik marktonderzoek gedaan en besloten me puur te richten op huidverbetering. Want huidverzorging kunnen veel mensen thuis zelf wel doen. Die salons hebben het daarom ook moeilijk. Ik bied geen standaard behandelingen, maar maak op maat een plan van aanpak en voer dat uit. Dat is gericht op de lange termijn, zodat je ook echt resultaat kunt boeken. Die behandelingen combineer ik met advies over voeding en leefstijl, zodat de huid ook van binnenuit verbetert."

De verbouwing

Naast dit maatwerk onderscheidt Shamiran zich door kwaliteit. "Ik wilde de sfeer van de praktijk bij mijn unieke concept laten aansluiten. Mijn man is binnenhuisarchitect, dus hij heeft het ontwerp gemaakt. De verbouwing duurde helaas wat langer dan verwacht, maar ik heb wel al mijn oorspronkelijke plannen kunnen realiseren. Het is leuk als mensen de zaak binnenstappen en zeggen: wow, dit had ik niet verwacht! Voor mijzelf voelt het ook nog steeds onwerkelijk. Dat ik dit allemaal heb bereikt en er zoveel mensen vertrouwen hebben in mijn aanpak."

Toekomstdromen

Shamiran heeft inmiddels een medewerkster in dienst. "Zij is net als ik allround schoonheidsspecialiste. Andere werkzaamheden besteed ik uit. Mijn website is gemaakt door een  webdesigner en mijn boekhouding wordt gedaan door een accountant. Zo kan ik mij puur richten op mijn eigen werk. Daarnaast ben ik altijd nieuwe ideeën aan het uitbroeden. Ik hoop ooit nog 'iets' neer te kunnen zetten in de beautybranche. Daar doe ik nu al onderzoek naar. En ik zou wel willen groeien; meer medewerkers erbij. Maar dat is afhankelijk van hoe het loopt. Of ik nog advies heb voor andere starters? Luister goed naar je gevoel. En verdiep je in je potentiële klanten. Probeer vanuit hun behoeften je eigen concept te ontwikkelen."

Goed onderbouwde plannen

Bert Gunter, accountmanager MKB van Rabobank Walcheren/Noord-Beveland, legt uit waarom Shamiran gekozen is tot Starter van Zeeland: "Ze is heel gedreven en hoewel ze nog jong is, weet ze goed wat ze wil. Tijdens onze gesprekken had ze steeds goede argumenten en het lukte haar mij te overtuigen. De bedrijfsfinanciering die Shamiran nodig had om het pand te kunnen kopen, was mogelijk doordat ze ook spaargeld inbracht. Ze kon bovendien gunstige bedrijfsresultaten presenteren, die ze samen met haar boekhouder gedegen had voorbereid. Ze wil graag doorgroeien en daar wens ik haar veel succes mee!"

Eet- en Knipcafé de Barbier

‘Er is geen mooier vak dan de horeca!’ Martijn Boonman is sinds januari 2016 mede-eigenaar van Eet- en Knipcafé de Barbier aan de Ring in Ouwerkerk. ‘Het aantal uren dat je moet werken, is pittig. Maar het is fantastisch als je je gasten een mooie middag of avond kunt bezorgen. Samen met mijn vader heb ik het café overgenomen van de vorige eigenaresse Cora Neele. Nadat haar man was overleden, ben ik hier eind 2014 komen werken. Ik kende de zaak, want ik ging er weleens een biertje drinken. Cora is er nog steeds bij betrokken, want zij heeft haar kapsalon hier achter in de zaak. Daarom heet het ook Eet- en Knipcafé de Barbier!’

Toeristenseizoen

Martijn werkt al zijn hele leven in de horeca. ‘Ik heb al eerder een eigen brasserie gehad in Numansdorp. Maar na een aantal jaar begon Zeeland te trekken; hier liggen mijn roots. Het voordeel van deze regio is het toeristenseizoen. Van maart tot en met september ontvang ik tien tot vijftien keer zoveel gasten. Vooral mensen die komen duiken in de Oosterschelde. Daarom heb ik gekozen voor een brede kaart met lokale producten. Verder krijg ik op zondagmiddag veel publiek uit het Watersnoodmuseum. En in de winter verzin ik leuke acties zoals onbeperkt spareribs eten. Of livemuziek op zondag. Zo blijf je aantrekkelijk voor je vaste gasten.’

Goed eerste jaar

Om het eetcafé voort te zetten, waren niet veel investeringen nodig. ‘De inrichting had ik nog van mijn zaak in Numansdorp. We hoefden alleen de buitenboel op te knappen. Voor de toekomst hebben we allemaal plannen: de bovenverdieping wil ik gaan verhuren. Of ik start er een bed & breakfast. Daaraan moet dus het nodige gebeuren. En het terras wil ik graag uitbreiden, want dat loopt in de zomer erg goed. Ook wil ik me meer gaan richten op de lunch en in mijn eentje lukt dat niet. Daarom start hier op 1 maart een fulltime kok. Voor mij is het vooral belangrijk dat de zaak financieel gezond is. Het eerste jaar hebben we onze prognose gehaald en daar ben ik heel blij mee. Ik leg de lat hoog, maar niet te hoog. Ik groei liever stapje voor stapje. Wat ik verdien, investeer ik weer in de zaak.’

Plannen maken

Het pand heeft Martijn samen met zijn vader gekocht. ‘We hebben met diverse banken gesproken en gekozen voor de Rabobank. Die kwam als beste uit de bus. Daar loopt dus ook mijn zakelijke rekening. Met mijn vader heb ik een vof. Hij doet de boekhouding. Eens in de week komt hij hier en dan maken we plannen. Zo moeten we naamsbekendheid opbouwen. Dat komt niet aanwaaien. Hiervoor hebben we een nieuwe website laten ontwikkelen en we zijn actief op Facebook en Instagram. Er komt een reclamebord bij het strand en misschien gaan we iets met een foodtruck op het strand doen. Ondernemen is kansen zien. Zo proberen we ook in te haken op evenementen, zoals de nieuwjaarsduik of het ringrijden. In de horeca is het keihard werken, maar ik heb van deze stap nog geen seconde spijt!’

Groeipotentie

Stefan van der Velde, accountmanager MKB van Rabobank Oosterschelde, herkent het enthousiasme van Martijn: ‘Hij is spontaan, vriendelijk en gastvrij. Hij zit vol ideeën om zijn doelgroep te bereiken, zet de sociale media goed in en zoekt actief de samenwerking, bijvoorbeeld met campings in de buurt. Wij konden hem een hypotheek verstrekken op basis van de exploitatiecijfers, die in combinatie met zijn inzet en horeca-ervaring ook nog groeipotentie hebben. Daarnaast brengt zijn vader kennis en ervaring in als oud-ondernemer. Ik hoop dus dat Martijn zijn toekomstplannen kan realiseren en in staat blijft gasten te trekken. Want Eet- en Knipcafé de Barbier is zeker een bezoekje waard!”

Boozyshop

'Ik ben het bedrijf begonnen met honderd euro, vanuit mijn slaapkamer,’ vertelt Maaike Ducarmon, die samen met haar man Koen Ducarmon trotse eigenaar is van de webshop Boozyshop. ‘Als ik op school zat, verstuurde mijn moeder voor mij de pakketjes. Nu hebben we dertig mensen in dienst.'

Maaike startte Boozyshop, een webshop voor make-up, tien jaar geleden. ‘Ik was altijd al actief op internet en wilde graag een webshop beginnen. Toen heb ik gekozen om make-up aan te bieden van onbekende merken die uniek zijn op de Nederlandse markt. In het begin had ik dagelijks zo’n vijf bestellingen. Dat groeide en groeide, waardoor het huis van mijn ouders helemaal propvol stond met voorraad. Toen werd het tijd voor een bedrijfspand.’

Kiezen voor groei

Maaike en Koen besloten een pand te huren in Clinge. Inmiddels zijn ze ook uit die ruimte gegroeid. Koen: ‘Op een gegeven moment kom je op een punt waarop je moet besluiten: gaan we op deze manier verder of pakken we het anders aan, zodat we echt door kunnen groeien? We hebben zoveel ideeën, zien nog zoveel kansen.’ Maaike vult aan: ‘En als we het doen, doen we het goed. We hebben inmiddels een team van dertig medewerkers om ons daarbij te helpen. Zij zorgen voor het contact met onze klanten, marketing en logistiek. De rest van de zaken, zoals de boekhouding, loonadministratie en onderhoud aan onze site besteden we uit.’

Eigen bedrijfspand bouwen

Het pand dat Maaike en Koen nu laten bouwen, voelt als een nieuwe start. ‘We zijn in 2016 een BV geworden en op zoek gegaan naar een geschikte locatie. Het industrieterrein in Hulst bleek voor ons de perfecte locatie', vervolgt Koen. 'Het pand dat er komt, is zó ontworpen dat we er zo efficiënt mogelijk in kunnen werken. Het moet passen bij onze huidige bedrijfsvoering en ruimte bieden voor groei. Om deze nieuwe stap te realiseren zijn we met diverse banken gaan praten. Bij Kees Kuzee van Rabobank Zeeuws-Vlaanderen hadden we direct een goed gevoel. Hij ging niet alleen in op de financiën, maar ook op onze toekomstvisie en het managen van onze bedrijfsprocessen. Kees stelde de juiste vragen en had persoonlijke interesse. Zo ontstond een vertrouwensband.'

Luisteren naar je klanten

'Het bouwen van een pand is een spannende periode', aldus Maaike. 'Gelukkig krijgen we veel ondersteuning van familie en werken we samen met goede partijen. Zo houden we zelf voldoende tijd over om te blijven ondernemen, want ons bedrijf is continue in beweging. We willen er zo snel mogelijk aan de slag!' Of ze nog tips hebben voor andere ondernemers? Koen: 'Stel alles in dienst van je klant. Luister goed naar wat je klant wil en stem daar je serviceniveau op af. Via chats en social media komen tal van reacties. Vraag voortdurend wat je klanten van je producten vinden. Zo weet je wat hun wensen zijn en kun je daarop inspelen.'

Omzetgroei en winst

Kees Kuzee, senior Accountmanager MKB van Rabobank Zeeuws-Vlaanderen: 'Het is mooi om te zien hoe enthousiast Maaike en Koen zijn. Vol energie, passie en plannen. Voor de bouw van hun nieuwe bedrijfspand konden we een hypotheek verstrekken en krediet verlenen voor hun voorraad. Ze hebben veel te maken met buitenlandse betalingen en aankopen via PayPal. Bij het verstrekken van een financiering kijk je als bank naar een aantal zaken. De omzet en winstgevendheid zitten bij Boozyshop goed. Ook is het aantal retourneringen voor een webshop erg laag. Maaike en Koen hebben verstand van zaken en een goede taakverdeling. Ze gaan steeds uit van hun eigen kracht en durven duidelijke keuzes te maken. Dat vind ik knap. Kortom, voor de Rabobank was dit een mooi traject en we verheugen ons op de verdere samenwerking als hun huisbankier.'

Durf groot te denken

Toen Raymonde Rimoud en Martin van der Louw in 2011 in een monumentaal pand in Middelburg kwamen wonen, startten ze een luxe Bed & Breakfast. Dat liep zó goed dat het idee ontstond een hotel te beginnen. Nu zijn ze de trotse eigenaren van het achtentwintig kamers tellende Hotel The Roosevelt.

‘Eerst zijn we ons gaan verdiepen in de toeristische sector’, vertelt Raymonde. ‘Toen we wisten dat er voldoende potentie was voor een hotel, hebben we een businessplan opgesteld. Bij onze zoektocht naar een geschikt pand, attendeerde iemand ons op het Polderhuis. Dat stond al tien jaar leeg. Het oogt vrij sober, maar wij zagen direct mogelijkheden om het om te toveren tot iets moois.’ Martin vult aan: ‘Het concept dat ons voor ogen stond was: logeren in een bijzonder boetiekhotel in het centrum van Middelburg met een hoogwaardige inrichting en service.’

Binnen de begroting

Via professionals uit hun netwerk kwamen ze in contact met partijen die in hun plannen geloofden. ‘We zijn met een architect, aannemer en installateur om de tafel gaan zitten’, vervolgt Martin. ‘Hoeveel gaat het kosten, hoe kunnen we de bijzondere details van het pand in ere houden en het toch transformeren naar de eisen van deze tijd? Toen we het budget hadden vastgesteld, kwamen we in contact met de Rabobank. Die hebben in het hele proces kritisch meegedacht en ons steeds met “huiswerk” terug gestuurd. Zo bleven we zoeken naar alternatieven die wel binnen de begroting pasten, zonder afbreuk te doen aan het concept. Want wat je niet uitgeeft, hoef je ook niet te investeren.’

Koken in de binnentuin

Precies twee jaar nadat ze voor het eerst over de drempel van het pand stapten, openden in maart 2015 de deuren van The Roosevelt. ‘Omdat we graag zelf de regie houden, besteden we weinig uit’, legt Raymonde uit. ‘We hebben zelf het personeel geworven en iedereen is bij ons in dienst. We geven betrokkenheid en vragen dat ook. Want het niveau en tempo liggen hoog. Inmiddels hebben we vijfentwintig medewerkers op de loonlijst, omgerekend tien fulltime banen. Eerst boden we alleen ontbijt aan, sinds begin dit jaar ook het diner. Dit gaat zo goed dat we binnen een half jaar na de opening al vermeld staan in de Lekker 500. ’s Zomers serveren we het diner in onze sfeervolle binnentuin, waar wordt gekookt in de buitenkeuken. Dat past bij de beleving die we willen bieden.’

Uitbreidingsplannen

Raymonde bekent dat ze van het hele proces zoveel heeft geleerd dat ze dingen nu anders zou aanpakken: ‘We hebben zelf de bouwbegeleiding gedaan. De afspraken die je dan maakt, bijvoorbeeld met de installateur, zou ik nu concreter en gedetailleerder maken. En ik zou nog meer kiezen voor partijen die ervaring hebben in de hotelbranche.’ Martin heeft nog andere tips: ‘Durf groot te denken, maar blijf met beide benen op de grond. Blijf brainstormen om ideeën aan te scherpen en luister goed naar je gasten.’ Of ze nog dromen voor de toekomst hebben? ‘De continuïteit en je naam hoog houden is al een uitdaging op zich’, vindt Raymonde. ‘Toch hebben we al uitbreidingsplannen. Want meer volume geeft ook meer lucht, bijvoorbeeld om je backoffi ce nog beter in te richten. Er is in elk geval voldoende vraag. De afgelopen zomer waren we dertien weken onafgebroken volgeboekt. Dat biedt vertrouwen voor de toekomst.’

Sector met een goed perspectief

Yvonne Braamse, accountmanager MKB van Rabobank Walcheren/Noord-Beveland onderschrijft het goede perspectief voor de toeristische sector: ‘Op Walcheren komt er op diverse locaties aanbod bij, maar we zien ook een toenemend aantal bezoekers. Dat loopt dus vooralsnog gelijk op. Raymonde en Martin hebben met Hotel The Roosevelt een onderscheidend concept in Zeeland neergezet. Ze beschikken over vakmanschap, kennis van marketing en zijn creatief. Tijdens het hele proces toonden ze doorzettingsvermogen en was er een soepele samenwerking met alle partijen. Omdat wij als  bank goed weten wat er hier lokaal in de markt speelt, kun je echt sparringpartner zijn. De lijntjes zijn kort, dus ook nu spreken we elkaar nog regelmatig. Bijvoorbeeld om hun resultaten te vergelijken met de ervaringscijfers in de branche. Voor ons is The Roosevelt een mooi voorbeeld van een nieuwe manier van financieren. En dat een oud pand in het hart van Middelburg zo’n nieuwe bestemming krijgt, is ook iets waar ik blij van word!’

Van brood bakken word ik gelukkig

'De eerste weken stond ik eenentwintig uur per dag in de bakkerij. Dat ik het niet alleen aankon, werd al snel duidelijk!' Aan het woord is Eric van Doorn (39), bakker in Zierikzee. Begin juli opende hij zijn bakkerij De Man Die Bakt in de Meelstraat. ‘We zitten niet op een A-locatie of in de loop, maar voor een goed brood maken mensen graag een ommetje.’

Eric heeft al zijn hele leven een bijzondere interesse in eten en drinken. Toen hij voelde dat hij niet meer op zijn plek zat in de marketing, ging hij anderhalf jaar geleden nadenken over een carrièreswitch. ‘Mijn passie is voeding zonder onnodige toevoegingen, puur natuur. Met brooddeeg dat de tijd krijgt om rustig te rijzen. Die technieken heb ik geleerd bij het Bakery Institute in Zaandam, waar ik een opleiding heb gevolgd tot authentiek bakker. Daar werd ik zo enthousiast van, dat ik het aandurfde voor mezelf te beginnen.’ 

De gunfactor

Daarna ging alles heel snel: het opstellen van een businessplan, het zoeken naar een geschikt pand en het regelen van de financiering. Eric: ‘Ik wilde graag vóór het hoogseizoen van start, het liefst in Zierikzee. Daar heb ik een netwerk en ik weet dat klantenbinding een kwestie van gunnen is. Deze voormalige fietsenwinkel stond al een tijdje leeg. Bij het inrichten van de zaak is de kwaliteit van het brood steeds mijn uitgangspunt geweest. Dus investeren in goede apparatuur en de rest heel basic houden. Ik bak gewoon in de winkel en met verrijdbare rekken en tafels richten we de zaak op donderdag, vrijdag en zaterdag in voor de verkoop.’  

Ambachtelijke producten populair

Eric had het idealistische idee om alles zelf te doen, waar nodig met hulp van een stagiair. 'Al na een paar weken bleek uitbreiding met een fulltime bakker en ondersteuning bij de verkoop noodzakelijk. Op zaterdag staan we nu met vier man in de winkel. Eigenlijk wel zo gezellig. De verkoopmedewerkers zijn nu nog oproepkrachten, maar mijn droom is om iedere dag open te zijn en hen een vaste baan te bieden. Daarnaast wil ik mij meer toeleggen op verkoop aan de horeca. Als je bedenkt hoeveel toeristen hier in het hoogseizoen zijn, dan is daar een enorm verkooppotentieel. Zeker gezien de opmars van ambachtelijke streekproducten.'

Investeren in kwaliteit

Wat Eric is meegevallen bij de start van zijn bedrijf? 'Dat de klantenstroom zó snel op gang kwam, overviel me echt. En ik had allemaal spookverhalen gehoord over het aanvragen van een financiering. Gelukkig had ik een bescheiden investering nodig, een goed plan en nog een andere kapitaalbron. Zo kon ik bij de Rabobank de financiering krijgen voor de aanschaf van de oven, koelcel, een spiraalkneder, deegverdeler en werkbanken. In totaal was daarvoor zo’n veertigduizend euro nodig.'

Blijf bij jezelf

Tot slot zij we nieuwsgierig hoe Eric toch op de naam ''De Man Die Bakt” is gekomen? 'Het is eigenlijk een geintje, verzonnen door een oud-collega van het reclamebureau waar ik werkte. Het komt uit een sketch van Jiskefet. Dat is ook mijn tip aan andere starters: blijf dicht bij jezelf. Ik word gelukkig van brood bakken en van het echte ambacht. Voor mij is kwaliteit belangrijker dan groei. Zo houd ik alle aandacht voor mijn product, mijn personeel, mijn klanten en mijn gezin.'

Duidelijke visie
Ferdy van Giesen, accountmanager MKB van Rabobank Oosterschelde, was meteen onder de indruk van de passie van Eric: 'Hij heeft bewust zijn baan opgezegd. Best een stap, als je een gezin hebt en een hypotheek. Wat mij opviel is zijn duidelijke visie; hij had goed nagedacht over het concept. En door zijn commerciële achtergrond en grote netwerk, wist hij duidelijk hoe hij zijn product wilde vermarkten. We hebben uitgebreid gesproken over de kansen, uitdagingen en prognoses. We konden Eric helpen met een opstartkrediet en een lening verstrekken voor de inventaris. Daarbij konden we een beroep doen op Staatsgarantie voor extra zekerheid. Verder hebben wij de zaak mogen verzekeren en loopt al het betalingsverkeer via de Rabobank. We hebben er vertrouwen in dat het Eric gaat lukken!'

ChrisFit

Nu of nooit! Dat was het gevoel dat Chris Boeckhout had toen zich de kans voordeed een sportschool te starten in Breskens. ‘Het was een sprong in het diepe, maar ik wist dat het er anders nooit meer van zou komen.’

Al begin jaren negentig had Chris plannen in die richting. Toen hij echter uit militaire dienst kwam, was er net een sportschool in Breskens geopend. ‘Uiteindelijk ben ik het toerisme ingerold. Al heb ik wel een tijdje in een sportschool gewerkt. Toch bleef het kriebelen. Daarom heb ik in 2014 de cursussen Fitnesstrainer A en B opnieuw gevolgd en behaalde ik een diploma voor voedingsadviseur. In november 2015 ging de sportschool hier in Breskens failliet en dacht ik: dit is mijn kans, ik ga ervoor! Toevallig was mijn partner Tom de Boom net op zoek naar ander werk, dus voor hem kwam een nieuwe stap ook goed uit.’

Goed advies

Tom en Chris onderzochten welke kosten ermee gemoeid zouden zijn en of ze dat gefinancierd konden krijgen. ‘Het pand had een flinke opknapbeurt nodig’, blikt Chris terug. ‘En het overnemen van de fitnessapparaten uit het faillissement bleek toch niet interessant. Na overleg met de curator hebben we toen besloten alles nieuw of elders tweedehands te kopen. Daarbij kregen we steeds goed advies van onze investeerder, bij wie we een substantieel deel van het benodigde bedrag konden lenen. Hij hield ons echt scherp: blijf binnen het budget, geld lenen kost geld! Daar ben ik hem heel dankbaar voor.’

Hulp van alle kanten

Het hele proces verliep ontzettend vlot. ‘In december startte de verbouwing en twee maanden later ging ChrisFit open. Bij het opknappen kregen we slimme tips van onze huisbaas, waardoor we geld konden besparen. Ondertussen deed Tom een boekhoudcursus, zodat hij zelf de administratie kon doen. Dat scheelt ook een hoop kosten. Het resterende bedrag dat we nodig hadden, kregen we bij elkaar met behulp van crowdfunding onder familie en vrienden. Via de Rabobank hebben we een pinapparaat, de zakelijke rekening en verzekeringen geregeld. We konden steeds aankloppen voor advies en het contact verliep heel soepel. Echt een prima ondersteuning!’

Vliegende start

Inmiddels heeft ChrisFit vijfhonderd inschrijvingen, waarvan een heel groot deel een abonnement is. ‘Ons doel is 350 abonnementen; we hadden niet verwacht dat we al zo snel in die richting zouden zitten. De reacties zijn erg positief. De sfeer is gemoedelijk, de sportschool zelf schoon en van goede kwaliteit en alle doelgroepen sporten door elkaar. Onze droom is dat we iedereen in de omgeving in beweging krijgen! Belangrijk in deze vergrijzende regio. Omdat we de meeste lesprogramma’s zelf ontwikkelen, kunnen we iedereen goed begeleiden. Want het sociale van sporten, het samen doen, dat vinden we belangrijk!’

Enthousiasme

Jos de Clerck, adviseur bedrijven van Rabobank Zeeuws-Vlaanderen, vertelt over het contact met Chris en Tom. ‘In januari belden ze onze helpdesk en in februari wilden ze de sportschool openen. Ze vroegen om een zakelijke rekening met pasje, maar al snel raakten we uitgebreid aan de praat. Toen bleek dat ze ook een betaalautomaat en incassocontact nodig hadden. Verder hebben we alle verzekeringen doorgesproken. Dat konden we allemaal vrij snel regelen. Ik was vooral onder de indruk van hun enthousiasme en zag de potentie van hun zaak. Toen ik persoonlijk bij ze langs ging om de papieren te laten tekenen, waren ze blij verrast. Dan praat je toch makkelijker over alles en dat schept een band.’

Brouwerij Kees

Het beste bier van de wereld brouwen. Dat is het doel van Kees Bubberman, eigenaar van Brouwerij Kees in Middelburg. ‘Het was nooit een droom van me om voor mezelf te beginnen’, legt Kees uit. ‘Maar na zeven jaar elders als hoofdbrouwer te hebben gewerkt, kreeg ik de kriebels. In juni 2014 ben ik plannen gaan maken en een half jaar later kon ik hier van start.’ Daar ging natuurlijk nog wel de nodige voorbereiding aan vooraf. ‘In overleg met een bevriende accountant heb ik als bedrijfsvorm gekozen voor een persoonlijke holding en twee bv’s. Zo spreid je de risico’s. Via via hoorde ik van dit pand. Ik ben gaan kijken en het was precies wat ik nodig had: een kantoortje en zevenhonderd vierkante meter voor de brouwerij.’

Crowdfunding

Met de aanschaf van de brouwerij waren enorme investeringskosten gemoeid. Kees: ‘Eerst zou ik een compleet brouwhuis uit Engeland overnemen. Dat ging helaas niet door. Toen heb ik alles nieuw gekocht. In totaal ging het om vier ton. Een kwart daarvan is tot stand gekomen via crowdfunding. Verder heb ik twee investeerders, waaronder mijn Spaanse importeur. Daarnaast kreeg ik een bedrijfsfinanciering van de Rabobank. Ook was er wat eigen geld en waren familie, vrienden en kennissen bereid bij te springen. Het eerste jaar had ik een parttimer in dienst en kreeg ik hulp van twee vrijwilligers. Nu heb ik een fulltime medewerker, drie oproepkrachten en een vrijwilliger.’

Investeren in kwaliteit

Kees maakte een vliegende start, want de vijftienduizend liter bier die hij per maand brouwde, waren meteen op. Geëxporteerd binnen Europa en naar Noord-Amerika, China en Australië. Dus schafte hij twee extra gistingstanks aan en verhoogde zijn productie naar twintigduizend liter. ‘Ik wil rustig groeien, want het is niet mijn ambitie de grootste brouwer van Nederland te worden. Ik investeer liever in kwaliteit. Zo staat een “hopgun” hoog op mijn verlanglijstje. Een soort thee-ei vol hop, waar je het bier doorheen pompt. Goed voor het bier; wel prijzig. Dus dat zijn lastige afwegingen.’

Tegenvaller en meevaller

Wat Kees is tegengevallen? ‘Ik heb me verkeken op de aanloopkosten. Pas na een half jaar had ik mijn eerste omzet binnen. Daar werd ik ongeduldig van, terwijl iedereen vond dat het heel snel ging. Ook waren er wat kinderziektes. Logisch, want het is een productieproces dat heel nauw komt. Wat meeviel? De complimenten die ik krijg. Zo noemde een deskundige mij laatst een van de interessantste brouwerijen van Nederland. En de site ratebeer.com koos mij uit wereldwijd 5.500 geteste starters tot beste brouwer van Europa. Ik ben ook een echte pionier in “craftbier”. Ons assortiment bestaat nu uit negen vaste soorten, zes seizoensbieren en een aantal houtgelagerden. Die liggen tot wel vier jaar in oude cognac- of portvaten.’

Goed netwerk geeft voorsprong

Kees heeft nog een tip voor andere starters: ‘Zorg dat je een goed netwerk hebt. En lever kwaliteit. Dat is ook het mooiste aan bier brouwen: bezig zijn met het echte ambacht. Anders zit je de hele dag maar achter de computer.’

Bas-Jan Spuijbroek, Accountmanager MKB van Rabobank Walcheren/Noord Beveland, legt uit waarom Kees zo’n interessante starter is: ‘Kees is hoofdbrouwer geweest van Emelisse in Kamperland, dus het vak kent geen geheimen voor hem. Die kennis én zijn opgebouwde netwerk geven hem een voorsprong. We hadden al het gevoel dat dat wel zou lukken, onder andere omdat een van zijn investeerders tevens afnemer is. Door zijn vermogenspositie en verschillende financieringsbronnen, was ook bancaire financiering mogelijk. Het was leuk om tijdens de opstartfase met Kees te sparren. Mijn collega, Jan-Willem Koutstaal, heeft alle risico’s met hem doorgesproken, zeker met het oog op zijn internationale leveringen. Fijn dat die nu ook zijn afgedekt.’

Dajo Brinkman

Dajo Brinkman heeft van zijn hobby zijn werk gemaakt en is verkozen tot 'Rabo Starter in Zeeland'. 'Mijn passie is "beeld". Maar mijn baan ervoor opzeggen, heb ik lang niet gedurfd,' vertelt Dajo Brinkman (37) uit Goes. ‘Wel heb ik me altijd in die richting ontwikkeld op de fotovakschool, opleidingen in New York en de filmacademie in Rotterdam. Ondernemen zit er ook van huis uit in en ik heb flink gespaard voor voldoende startkapitaal.'

Gigantische investering

'De afgelopen anderhalf jaar ben ik mij gaan specialiseren in virtual reality en 3D. De impact van die filmtechniek is enorm: mensen reageren euforisch als ze het beleven. Toen ik me er in ging verdiepen, besefte ik dat ik kon doen wat velen al doen óf groots moest investeren in iets unieks: de Ozo-camera van Nokia, waarmee ik 360 graden rondom 3D kan filmen. Daar zijn er slechts een paar van in heel Europa. Deze stap is heel slim of erg dom, dat weten we pas over een jaar! Maar ik ga de uitdaging aan!'

Grote opdrachtgevers

Het leven van Dajo ging in één klap van de eerste naar de vijfde versnelling: 'Per 1 mei 2016 heb ik mijn baan opgezegd en een week later zat ik aan tafel met grote namen uit het vak. Want al snel werd in het wereldje bekend dat ik zo’n camera heb en kwaliteit lever. Als ik overleg met producers die samenwerken met Sting en Rihanna, moet ik mezelf soms even in mijn arm knijpen. Wat een droom! Binnen een maand heb ik al drie grote opdrachtgevers, die ook hun vertrouwen in mij uitspreken. Niet alleen vanwege mijn camera, ook door mijn manier van filmen. Een prima start dus.'

Uitbesteden

Hoe Dajo zijn bedrijf verder vormgeeft? ‘Ik heb gekozen voor een eenmanszaak en een kantoor gehuurd in Rotterdam. Internationaal is die naam iets bekender dan Goes. Vooralsnog staat er alleen een bureau, want ik ben voortdurend op pad. Ik wil me honderd procent richten op filmen, dus beperk alle randzaken als boekhouding en website tot een minimum. Dat is ook mijn tip aan andere starters: focus je volledig op je kerntaak, doe alleen waar je goed in bent en besteed andere zaken uit.’ 

Goed verzekerd

Omdat Dajo zijn hele leven al bij de Rabobank bankiert, was dat zakelijk voor hem een logische stap. Op de Startersdagen ontmoette Dajo Robbert van Straalen, adviseur Bedrijvendesk bij Rabobank Oosterschelde. Robbert: 'Dajo gaat dagelijks op pad met unieke apparatuur. Daarom heb ik onze verzekeringsexperts ingeschakeld. Uiteindelijk is er een passende oplossing gevonden. Ik onderhield ook uit nieuwsgierigheid contact met Dajo. Hij gaat echt voor zijn droom, maakt van zijn hobby zijn werk en doet dat met zoveel enthousiasme en overtuigingskracht. Echt een startende ondernemer die indruk maakt.'

Hydroos Terneuzen

Hydroos uit Terneuzen is verkozen tot ‘Rabo Starter in Zeeland’. Hydroos is een jonge onderneming gespecialiseerd in hydrauliekwerkzaamheden op locatie en sinds dit jaar ook vanuit hun bedrijfspand in Terneuzen. Pieter van Hal en Bart van Damme bieden een op maat gemaakte service aan. Dit uitgebreide dienstenpakket bestaat onder andere uit het opsporen en verhelpen van hydraulische storingen en het reviseren en repareren van hydraulische componenten. 

Eigen bedrijf starten

Bart van Damme en Pieter van Hal van Hydroos uit Terneuzen waren al jarenlang als collega’s werkzaam in de hydraulische techniek. Vaak spraken ze over “voor zichzelf beginnen”. Bart: ‘In loondienst ben je immers ook het gezicht van het bedrijf, doe je je werk zo goed mogelijk en sta je dag en nacht klaar voor je baas. Het ondernemen zit ook in hun bloed. Beiden zijn boerenzoon. Zo kwamen ze op het idee een eigen zaak te starten. 

Eigen werkplaats

Officieel is Hydroos op 1 april 2014 gestart. Ze hebben gekozen voor een vof, dat was belastingtechnisch het meest interessant. Omdat ze niet meteen een pand konden huren, zijn ze eerst op locatie storingen gaan oplossen. Toch bleek er al snel behoefte te zijn aan een eigen werkplaats. Anderhalf jaar later namen ze hun intrek in een bedrijfspand in Terneuzen. 

Werkkapitaal

Pieter blikt terug: ‘We hebben eigenlijk een groot risico genomen, die eerste tijd. Al ons spaargeld zat in de zaak en we hadden nog een persoonlijk krediet. Dat onze eerste opdrachtgevers allemaal zo snel betaalden, is onze redding geweest. Pas toen we een groot project binnenhaalden, waarvoor we werkkapitaal nodig hadden, konden we een kredietfaciliteit verkrijgen. 

Gunnen

Hydroos is gespecialiseerd in hydraulische techniek in de scheepvaart, landbouw en industrie. ‘We werken vaak op locatie’, vertelt Pieter. ‘Soms om de hoek, hier in de haven, maar ook in Polen, Turkije of de Verenigde Staten. Het is vaak een kwestie van gunnen: als je bereid bent lastige opdrachten elders uit te voeren, krijg je ook weer meer klussen hier. 

Samen sterk

Of ze nog tips hebben voor andere starters? Bart: ‘Houd je vaste klanten tevreden en neem pas nieuwe opdrachten aan als je dat echt aankunt. Als je werkt met een flexibele schil, om pieken op te vangen, zorg dan dat bij de zzp’ers die je inhuurt kwaliteit voorop staat.’ Waarop Pieter besluit: ‘Samen sta je sterker. Je hebt twee keer zoveel kapitaal en je netwerk is groter. We weten wat we aan elkaar hebben. Hadden we in het begin niet zo veel risico gelopen, dan hadden we nooit zoveel bereikt als nu!’

Krediet verlenen

Tim Sannen, accountmanager MKB van Rabobank Zeeuws-Vlaanderen: ‘Wat mij opviel aan Bart en Pieter? Het zijn “no nonsense” ondernemers, echte jongens uit Zeeuws-Vlaanderen. Twee harde werkers, die heel bewust keuzes maken. Ze vroegen bij ons krediet aan om een grote inkooporder te realiseren. Op basis van een aantal criteria kijken we dan samen met de ondernemer naar de best passende oplossing.

Autoschade Lokerse

Autoschade Lokerse uit Middelburg is verkozen tot de eerste ‘Rabo Starter in Zeeland’. Dit gespecialiseerde schadeherstelbedrijf is in 2015 opgericht door Henk en Kees Lokerse en biedt een totaalservice op het gebied van schadeherstel en spuitwerk van auto’s en schepen, maar  bijvoorbeeld ook onderdelen voor industriële doeleinden en meubels.

Eigen koers varen

'Ik was mede-eigenaar van een autoschadebedrijf en mijn zoon Henk was daar in loondienst,' vertelt Kees Lokerse. 'Als je keihard werkt voor de zaak, dan is het fijn als je ook zelf alle beslissingen mag nemen en je eigen koers kunt varen. Daarom zijn we voor onszelf begonnen.

Stroomversnelling

Toen we eenmaal besloten hadden voor onszelf te beginnen, kwam alles in een stroomversnelling. We vonden een geschikt pand in Middelburg op de perfecte locatie, dat we in drie maanden tijd ombouwden tot autospuiterij. Nog voor de werkplaats af was, kregen we al een opdracht, gelukkig konden we deze klus al in onze eigen spuiterij uitvoeren.

Vertrouwen

'In deze tijd is het natuurlijk lastig de financiering rond te krijgen', vervolgt Kees. Gelukkig ken ik veel leveranciers al jaren. Zij hadden vertrouwen in onze plannen en waren bereid om alvast de benodigde materialen te leveren. Toen we wisten hoeveel we konden investeren, hebben we besloten het grondig aan te pakken. De hele werkplaats hebben we ingericht met de modernste technieken, waarbij kwaliteit steeds de doorslag gaf. Toen we na een half jaar de eerste cijfers konden laten zien, had de Rabobank vertrouwen in onze onderneming en kregen we een hypotheek voor het pand. We hebben echt een vliegende start gemaakt.'

Opdrachten

Zoon Henk vult aan: 'Veel klanten wisten ons snel te vinden. Diverse autobedrijven uit de regio laten het schadeherstel nu door ons uitvoeren en er kwamen opdrachten voor reparaties aan luxe jachten. Voor vakantie was afgelopen jaar dan ook geen tijd.'

Veelzijdig

'Het is echt belangrijk dat bedrijven en particulieren je de omzet gunnen', legt Kees uit. 'We moeten het hebben van ons netwerk en mond-tot-mondreclame. Veel mensen weten niet dat je bij schade je auto overal kunt laten repareren. Naast autoschade en ruitreparatie doen we ook industrieel spuitwerk voor bedrijven en particulieren.'

Klantgerichtheid

De klantgerichtheid en het ondernemerschap vielen bij Bert Gunter (accountmanager MKB) in positieve zin op. Het bedrijf heeft diverse specialiteiten en aandachtsgebieden. Hierdoor kan het bedrijf goed inspelen op alle ontwikkelingen en commerciële kansen. We zijn blij dat wij als Rabobank een klein aandeel in het succes van deze starter mogen leveren.

Investeren

Of ze nog toekomstplannen hebben? 'We zijn nu in onderhandeling voor een grote opdracht', vertelt Kees trots. 'Maar daar moeten we zelf behoorlijk grote investeringen voor doen. Dan moet je dus een afweging maken voor de lange termijn. Een eigen zaak is hard werken, maar dat heb ik er graag voor over!'