Ontmoet onze marktteams!

Onze drie marktteams zijn van start! Waarom zijn ze gevormd, wie zitten erin en wat gaan ze doen? Jules van Leijden en de teamcaptains leggen het uit.

De Rabobank wil graag een betekenisvolle rol spelen in de samenleving. Directievoorzitter Jules van Leijden legt uit: ‘We zijn een coöperatie en dragen daarom graag bij aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. Van de leefbaarheid in de kernen, het verbeteren van het perspectief voor jongeren tot het versterken van ondernemerschap: als het goed gaat met de samenleving, dan gaat het goed met de bank.’

Investeren

De Rabobank laat als coöperatie veel dividend terugvloeien naar de maatschappij. Jules: ‘Dat doen we met de Rabobank Clubkas Campagne, het Coöperatiefonds en via de marktteams. In het verleden ging dat wat “versnipperd”. We waren bij veel dingen betrokken, maar de samenhang tussen al die projecten ontbrak. Door met “Vitale Toekomst” vier duidelijke doelen te formuleren en met deze marktteams te starten, krijgen we meer inzicht in wat we doen. Zo kunnen we uiteindelijk ook meer impact realiseren. Onze medewerkers zijn het hart van de bank en de ogen en oren in de lokale samenleving. Zij kunnen dingen signaleren, acties initiëren en met die signalen de dienstverlening naar onze klanten toe verbeteren.’

Samen sterk

Niet alleen de medewerkers, ook de ledenraadsleden en raad van commissarissen worden bij de marktteams betrokken. ‘Dingen voor elkaar krijgen, lukt alleen als je samenwerkt’, vervolgt Jules. ‘We gaan actief de verbinding opzoeken met allerlei partijen. Daar waar het nodig is, zijn we zichtbaar en aanwezig. De medewerkers doen dat op vrijwillige basis. Iedereen mag zich inzetten op de manier die bij hem of haar past. Voor sommigen is dit ook een kans om hun talenten verder te ontwikkelen. Bovendien zijn onze medewerkers trots op de bank en dat dragen ze graag als ambassadeur uit tijdens evenementen, bijeenkomsten en netwerkevents.’ Hoe ze dat concreet gaan doen? Dat vertellen de drie teamcaptains hieronder.

Veere en Noord-Beveland

Glenn de Klerk bood zich spontaan aan toen er een teamcaptain gezocht werd voor marktteam Veere en Noord-Beveland. ‘Veranderingen beginnen bij jezelf. Als ik ergens een bijdrage aan kan leveren, doe ik dat graag. Ons team heeft voor 2018 alle evenementen in de regio geïnventariseerd. We bespreken binnengekomen verzoeken, bijvoorbeeld het steunen van een actie voor een goed doel op een school inGrijpskerke. Sommige evenementen blijven we doen: de Kustmarathon en “bedrijven bezoeken bedrijven”. Daarmee brengen we op informele wijze ondernemers met elkaar in contact en inspireren en motiveren we elkaar over en weer. Vanuit mijn functie als accountmanager MKB kom ik veel op Noord-Beveland. De Rabobank is daar lid van de ondernemersverenigingen. Bij die bijeenkomsten probeer ik zo vaak mogelijk aanwezig te zijn. Je leert de ondernemers kennen en legt makkelijker contact. Dat is onze insteek: voor iedereen zo benaderbaar mogelijk zijn. Zo blijven we dichtbij en betrokken.’

Middelburg

Het team van manager Grootzakelijk John Heijnsdijk bestaat uit 22 leden uit alle geledingen van de bank. ‘We vergaderen op de bank, maar ontmoeten elkaar ook op locatie. Op die manier versterk je ook weer de band met de regio. Verder houden we contact via de netwerk-app. Bij de evenementen die we gaan ondersteunen, kijken we vooral hoe we kunnen participeren. Want als coöperatie denken we graag in wederkerigheid. Komend jaar zetten we ons weer in bij bijvoorbeeld de CityTrail en het Zeeland Nazomerfestival. Ons team is een echte mix: de ene collega vindt het leuk om aan een evenement mee te doen of actief te zijn in een dorpskern, terwijl ik me zelf sterk betrokken voel bij de netwerkclubs in Middelburg. Met elkaar zorgen we ervoor dat de marktteams een mooie aanvulling zijn op het zakelijke bedieningsconcept van onze bank.’

Vlissingen

Marktteam Vlissingen heeft zich opgedeeld in vier projectgroepjes, die zich elk gaan richten op een eigen onderwerp. Teamcaptain Sandra van Leersum, specialist First Line Monitoring, legt uit: ‘Eens in de zes weken komen we met het hele marktteam bij elkaar en de subgroepen ontmoeten elkaar ook tussendoor. Dat wordt soms gecombineerd met een bedrijfsbezoek aan een van onze klanten. We proberen als team vooral verbanden te leggen: hoe kunnen we bijvoorbeeld Cuisine Machine koppelen aan Banking for Food? Of daar het thema voedselverspilling aan koppelen? Het is leuk om me in te mogen zetten voor Vlissingen, want ik woon er al 25 jaar. De mensen hier en zelfs kinderen weten dat ik bij de Rabobank werk, bijvoorbeeld omdat ik meedoe met Bank voor de Klas. We zijn als bank nog lokaal actief en maatschappelijk betrokken. Mooi dat we dat met ons marktteam nog meer kunnen uitdragen.’

Contact

24 uur per dag bereikbaar via telefoon.


Particulieren


Bedrijven