Ondernemers van het kwartaal

Rabobank Zuid-Limburg Oost is trots op lokale bedrijven die de regio laten bruisen. Ieder kwartaal kiezen wij een Ondernemer van het kwartaal. Een ondernemer die zich met ambitie, durf en lef onderscheidt en een inspirerend voorbeeld is voor anderen.

Om onze waardering uit te spreken voor hun prestaties, delen we hun ondernemersverhalen graag met u. Daarnaast bieden we de Ondernemers van het kwartaal een coachingstraject zodat ze mooie stappen kunnen zetten om nog beter te worden in het ondernemersvak. De coachingstrajecten worden aangeboden door Leandra Mackintosh van Mackintosh Branding, Jules Peters van Mirall Marketing en Jan Jonk-Bun van Nexus Coaching.

Ondernemer van het vierde kwartaal: Manon Rikers en Stephan Lambij van P&P Company

Manon Rikers en Stephan Lambij van P&P Company en Rob Vinken van Rabobank Zuid-Limburg Oost

Wat vanuit een liefde voor mooie grafische ontwerpen startte, is nu een prachtig communicatiebureau met 8 medewerkers. De oude liefde grafische vormgeving vervult binnen P&P Company in Beek nog steeds een belangrijke plek, maar deelt de aandacht nu met online communicatie. Het “nieuwe” bureau barst bijna uit de voegen van ambitie.

Mooie kansen

Manon Rikers en Stephan Lambij vormden met z’n tweeën Nieuwe Maan, bureau voor grafische vormgeving. Stephan: ‘Alles liep heel steady; leuke klanten, mooie opdrachten. Totdat ik ineens tijdens een netwerkavond gepolst werd of ik interesse had in de overname van een communicatiebureau. Een overname…. Niet iets wat diréct tot onze ambities hoorde, maar praten kan natuurlijk altijd. Het bleek te gaan om P&P Company in Beek. ‘We zagen namelijk wel meteen de mooie kansen die het bood: nieuwe markten, uitbreiding van onze kennis en ons aanbod én de jongens van het bureau maakten kwalitatief sterk werk’, gaat Manon verder.

Ratio en emotie

Dan breekt er een periode aan van gesprekken, calculeren en scenario’s doorrekenen. Stephan en Manon: ‘Een traject als dit doe je niet vaak in je leven. Daar komt wat specialistische kennis op financieel en fiscaal gebied kijken. We namen dan ook een financieel adviseur in de arm die we blind vertrouwden en zelf al eens met dit bijltje gehakt had voor zijn eigen bedrijf. Los van alle specialistische kennis, zorgt een adviseur daarnaast ook voor de nodige “afstand” en ratio. Een stap als deze gaat over je toekomst en je leven; je kunt je voorstellen dat daar nogal wat emotie op zit.’

Harde cijfers + buikgevoel = ja

Rob Vinken, Accountmanager Bedrijven, was vanuit Rabobank betrokken bij het proces: ‘Stephan en Manon hebben dit traject zéér professioneel aangepakt. Zelfs een due diligence-onderzoek maakte deel uit van het proces; daarin wordt nauwgezet onderzocht of de verstrekte informatie door de verkopende partij correct is. Het richt zich op de financiële, fiscale en commerciële aspecten van een organisatie en brengt kansen en risico’s in kaart. - Dat zie je niet vaak bij organisaties van deze omvang. Het was een constructief samenspel tussen de accountant, de bank en de financieel adviseurs van de twee ondernemers en de verkopende partij. De vakkennis en visie van Manon en Stephan, hun commerciële gevoel, hun eigen investering en natuurlijk de cijfers maakten dat wij als bank dit zakelijk avontuur graag ondersteunden. Je ziet niet vaak dat een relatief kleine speler een grotere partij overneemt. Dat getuigt van lef en moed! We hebben Manon en Stephan dan ook niet voor niets uitgeroepen tot Ondernemer van het Kwartaal.’

Nieuw!

“Een nieuw jaar, nieuwe kansen”, ging wel heel letterlijk op voor Stephan en Manon. Half januari tekenden de twee bij de notaris voor hun nieuwe toekomst. Samen met Guyon, Danny, Roger, Patrick, Tom en Luc gingen ze het avontuur aan. Met vertrouwen én veel zin. Stephan: ‘We hebben superveel vertrouwen in de kwaliteit van de jongens. Als ik zie wat zij maken… daar krijg ik energie van. Samen hebben we bepaald welke kant we opgaan. Met ons totale pakket van offline en online communicatie ondersteunen we onze klanten volledig in hun communicatiebehoefte. Dat kan op projectbasis, maar dat kan ook op maandelijkse basis; zie ons dan als het marketingverlengstuk van de organisatie.’

Grenzeloze ambitie

P&P Company heeft een mooie plek verworven bij projectontwikkelaars in Zuid-Nederland én België. ‘Wij ontwikkelen complete identiteiten voor (nieuw)bouwprojecten; van naam van het project tot website. We hebben nu onze pijlen gezet op de rest van Nederland! Daarnaast werkt P&P voor organisaties in de horeca, de zorg en ICT. Maar dat staat niet persé vast: ‘Meerwaarde leveren voor de klant, dat is ons doel. Dat staat los van branche, dan ben je voor elke organisatie van betekenis.’

Ondernemer van het derde kwartaal: Zondagsvlees

Zondagsvlees Rabobank Zuid-Limburg Oost

Twee vrienden die elkaar al 35 jaar kennen en sinds 4 jaar samen een bedrijf runnen. Een bedrijf dat gebouwd is op hun gezamenlijke passie voor (h)eerlijk eten: Bob Rensen en Roger Vranken. In ‘Zondagsvlees’ combineren zij deze passie met een duidelijke visie en vakmanschap. Samen zorgen ze ervoor dat heel wat cliënten en bewoners van kleinschalige zorginstellingen in de regio Zuid-Limburg Oost elke dag kunnen genieten van een smaakvolle maaltijd. ‘Met de smaak van vroeger’, zegt Roger, ‘ambachtelijk bereid.’

Ambachtelijk vakmanschap

Niet alleen zorginstellingen zijn klant van Zondagsvlees, ook veel particulieren hebben de smaak van Zondagsvlees ontdekt. Toch typeert kleinschaligheid het bedrijf. ‘Je kunt koken en je kunt produceren’, zegt Roger. ‘Wij koken. Ik bedenk de recepturen en stel de maaltijden samen. Doorstaan ze onze smaaktest, dan komt het vlees of de maaltijd in het assortiment. Elke dag bak ik zelf de verschillende soorten vlees; stuk voor stuk, de lapjes in de pan. Daarna garen ze zachtjes door in een ketel met jus. Dan worden ze óf verpakt voor onze zakelijke klanten of maken we de maaltijd compleet met verschillende groenten, aardappelen, puree, pasta of rijst.’

Met de smaak van het seizoen

Bob: ‘We maken smakelijke, traditionele gerechten. Een aardappeltje met rode kool, erwten en wortelen, maar ook koolrabi, witlof en spinazie à la crème; groenten die de laatste jaren wat minder populair zijn, maar nog steeds erg lekker zijn. Met een hamlap, een sukadelap of slavink. Mensen weten vaak niet meer hoe een gerecht of een groente moet smaken, zo ver zijn ze verwijderd van pure smaak. Per seizoen wisselt het assortiment; in de winter staan ook stevige stamppotten op het menu, in de zomer frisse pasta’s.'

Mmmm!

De verhalen van Bob en Roger smaken naar meer! Maak uitgebreid kennis met deze Ondernemer van het kwartaal en lees het hele artikel over Zondagsvlees op pagina 14-15 van ons ledenmagazine Dichterbij.

Bekijk de Dichterbij

Bonita Raats, Accountmanager Bedrijven Rabobank Zuid-Limburg Oost

Waardering

Accountmanager Bedrijven Bonita Raats: ‘Bob Rensen en Roger Vranken zijn verkozen tot Ondernemer van het kwartaal vanwege hun gedrevenheid, enthousiasme en hands-on-mentaliteit. Ze bereiden hun gerechten op authentieke wijze met verse lokale producten; dit sluit niet alleen aan op de vraag vanuit de markt maar zeker ook bij de ‘Banking for Food'-gedachte van onze bank. Daarnaast leveren Bob en Roger hun bestellingen altijd met een glimlach geleverd en vervullen ze met hun aanpak een sociaal-maatschappelijke functie.’

Contact

Ma-vr: 8.00-21.00 uur Za: 9.00-17.30 uur


Neem 24/7 contact op met Rabo Interhelp

Particulieren

Bedrijven