Ondernemers van het kwartaal

Rabobank Zuid-Limburg Oost is trots op lokale bedrijven die de regio laten bruisen. Ieder kwartaal kiezen wij een Ondernemer van het kwartaal. Een ondernemer die zich met ambitie, durf en lef onderscheidt en een inspirerend voorbeeld is voor anderen.

Om onze waardering uit te spreken voor hun prestaties, delen we hun ondernemersverhalen graag met u. Daarnaast bieden we de Ondernemers van het kwartaal een coachingstraject zodat ze mooie stappen kunnen zetten om nog beter te worden in het ondernemersvak. De coachingstrajecten worden aangeboden door Leandra Mackintosh van Mackintosh Branding, Jules Peters van Mirall Marketing en Jan Jonk-Bun van Nexus Coaching.

Ondernemer van het derde kwartaal: Simone Abels en Joep Beaujean van Moustache Conceptstore

Ondernemer van het derde kwartaal: Simone Abels en Joep Beaujean van Moustache Conceptstore

5 jaar ondernemen. 7 succesvolle zaken. Het is het werk van Simone Abels en Joep Beaujean, partners in zaken en de liefde en de gedreven ondernemers achter Moustache Conceptstore. Moustache is een mode- en lifestylewinkel met Scandinavische en Nederlandse merken. Door hun ondernemersgeest, hun visie en lef werden ze onlangs verkozen tot Ondernemer van het Kwartaal.

Toen Simone vijf jaar geleden voor de volgende stap in haar carrière stond, stond ze voor de keuze: geef ik een boost aan mijn carrière en settel ik in de Randstad of zet ik mijn carrière even op een lager pitje en kies ik voor het zuiden, de liefde en kindjes? Simone: “Ik koos voor het tweede, maar… gedrevenheid duw je niet zomaar weg, dus dan wilde ik wél mijn eigen zaak beginnen! Altijd al een droom van me. “Toen besloten we onze gezamenlijke dromen maar te combineren”, gaat Joep verder. “Het leek mij namelijk fantastisch om eens een oud pand te kopen en dat volledig te verbouwen. Nu was daar een mooie aanleiding voor: de zaak van Simone. We kochten een pand aan de Looierstraat in Gulpen en gingen aan de slag. Al onze eigen ideeën hebben we erin verwerkt en alles wat we zelf konden, deden we zelf. Van ontwerp tot realisatie.”

Simone: “Ik houd erg van de minimalistische en cleane uitstraling van Scandinavische en Nederlandse merken; de soberheid in hun ontwerpen spreekt me aan. Hier in het zuiden was die stijl 6 jaar geleden nog nauwelijks verkrijgbaar. Maar aangezien ik alleen wil verkopen wat ik zelf mooi vind, ging ik ervoor. Niet wetend of het zou aanslaan.”

Eigenwijs

“Het was best spannend: de financiële crisis lag net achter ons, een eigenwijze aanpak en een Scandinavische stijl in een klein dorp... De deuren gingen open en het sloeg aan, vanaf het eerste moment. De stijl bleek een schot in de roos en mijn manier van werken werd gewaardeerd. Ik kleed een klant van top tot teen aan, laat zien hoe je een kledingstuk leuk kunt combineren en welke stijlen mogelijk zijn. Praatje maken, inspireren, kopje koffie erbij. Aandacht dus, en beleving. Dat is wat telt.”

Stoute schoenen zitten lekker

En het is precies die aanpak die Moustache Conceptstore laat groeien en bloeien tot de zeven zaken van dit moment. Al snel na Gulpen aasden de twee op het nieuwe centrumplan ‘De Kei’ in Valkenburg. Ze trokken de stoute schoenen aan en presenteerden hun plan aan de ontwikkelaars, “als twee nobodies tussen de grote ketens”, zoals ze zelf zeggen. Hun drive werkte aanstekelijk en ze kregen de mooiste A1-locatie toegewezen. Ook daar gingen de handen uit de mouwen en vanaf dag één liep de zaak als een speer. De twee hadden de smaak te pakken en Maastricht, Heerlen, Kerkrade en Roermond, zelfs met twee zaken, volgden.

Ideale mix

Joep: “In de loop van de tijd hebben we ervaren wat voor Moustache het beste werkt. De locatie moet perfect zijn, de uitstraling van het pand moet kloppen en we moeten ons totale concept kwijt kunnen in de ruimte. Dat hebben we geleerd. En dus ook: leergeld betalen. In Maastricht zaten we eerst in de Spilstraat, op het eerste oog een perfecte plek vanwege de aantallen voorbijgangers. Niet dus! Dat was ons publiek niet! De mensen liepen aan ons voorbij, op weg naar de grote ketens.”

Verlies pakken en door

“Als je dat merkt, moet je ook het lef hebben tijdig de stekker eruit te trekken. Lopend huurcontract? Jammer, opzeggen! Ook dat is ondernemen: beslissingen durven nemen. Ja, soms neem je een verkeerde beslissing, maar: neem je verlies en ga vol gas weer door.

Elk nadeel...

De eerste Corona-golf in maart was ook voor Simone en Joep een pittige tijd. “Ineens stond alles stil. Neem bijvoorbeeld Roermond en Maastricht; Belgen en Duitsers bleven weg. Maar vanaf het moment dat de maatregelen versoepeld werden, is het bij ons over de hele lijn weer gestegen. Daar zijn we erg blij mee. Maar het heeft ons meer kansen geboden. Door Corona vallen grote namen om. Voor ons dé mogelijkheid om op toplocaties een zaak te kunnen openen tegen zeer gunstige voorwaarden. Het is keihard onderhandelen, maar je bereikt veel.”

Land en harten veroveren

Simone: “Onze kracht is ons advies en de beleving in onze winkels. Onze medewerkers zijn dan ook onze troeven; stuk voor stuk kanjers die hun klanten kennen, die precies weten hoe ze met iedereen moeten omgaan en die zorgen voor een gezellige sfeer in de winkel. Om die reden hebben we online verkoop nooit als serieus verkoopkanaal overwogen. Toch heeft Corona ons op andere gedachten gebracht. Sommige mensen worden wat huiverig om te gaan winkelen, maar we willen hen wél laten zien wat voor moois we in huis hebben. Daarom zijn we heel actief op Instagram geworden. Maar ook hierbij geldt weer: onze eigen manier. Dus géén foto’s die de merken ons aanleveren, maar we maken zelf foto’s, met onze eigen modellen en eigen styling. Mensen vinden dat fantastisch! Zien ze iets leuks, dan kunnen ze het item reserveren of direct bestellen en wij sturen het op. We komen steeds hogerop in het land, dus we overwegen nu een online shop te ontwikkelen.”

Vooruit, nog ééntje dan

De twee willen zeker verder groeien met hun concept, maar maken een pas op de plaats als het gaat om het aantal winkels. “Nu is het tijd om even te stabiliseren”, zeggen de twee, “dus geen nieuwe zaken meer, maar we willen wel groeien in ons aanbod. Eigenlijk willen we een kleinschalig, bijzonder warenhuis worden, waar het hele gezin slaagt: pap, mam, je vindt er een leuk cadeau en ja, ook de kindjes. Dat is de volgende stap: kinderkleding. Dan zijn we compleet.”

Rob Vinken, account manager van Rabobank, licht toe waarom de twee benoemd zijn tot Ondernemer van het Kwartaal: “Het is knap hoe het Joep en Simone lukt te groeien tegen de stroom in. Dan heb je het over ondernemerschap. Net als de beslissingen die ze durven nemen in deze tijd. Lukt iets niet, niet blijven doormodderen, maar stoppen en weer doorgaan. En als je dat ook nog weet te combineren met de zorg voor drie kleine kindjes, dan is deze erkenning meer dan verdiend.”

Ondernemer van het tweede kwartaal: Ivo en Martijn Hermans van Betawerk

Ondernemer van het tweede kwartaal: Ivo en Martijn Hermans van Betawerk

Betawerk. Het strategisch internetbureau van Ivo en Martijn Hermans in Heerlen. Samen met 18 medewerkers werken de broers elke dag aan uitdagende vragen van hun opdrachtgevers. Regionaal en landelijk. ‘We willen onze klanten echt verder helpen.’ Hun holistische kijk op de organisatie, hun manier van werken en de duurzaamheid van hun producten zorgden voor de benoeming tot Ondernemer van het Kwartaal.

Klaar voor de toekomst

Martijn: ‘Organisaties, zowel in de profit als in de non-profit sector, moeten mee in de digitale revolutie. Dat verlangt de maatschappij en dat vraagt de consument. Daar helpen we onze opdrachtgevers bij. Wij voegen daar nog iets aan toe: wij zorgen er ook voor dat organisaties klaar zijn voor de vijf tot zeven jaar die voor ons liggen. Dán ontwikkel je iets op een duurzame manier.’

Behoeften als uitgangspunt

‘Opdrachtgevers kloppen bij ons aan met verschillende vragen’, vervolgt Ivo. ‘Cultuuronderwijs aantrekkelijk maken voor jongeren? Prima, gaan we voor zorgen! Een gemeente of academisch ziekenhuis die naast hun “corporate” website de verschillende afdelingen ook de vrijheid wil geven een eigen website te maken? Lossen we op! Het risico op dementie verkleinen door ons brein fit en vitaal te houden? Graag, bijten we ons in vast! De behoeften van de gebruiker en het belang van de organisatie zijn onze uitgangspunten.’

Kern van de organisatie

‘Bij het digitaliseren van een proces of een dienst raak je vaak de kern van de organisatie. Dat betekent dus ook dat je élk onderdeel van het bedrijf raakt. Daarom is het belangrijk iedereen te betrekken bij het proces. Dan ontstaat er draagvlak en is de kans op succes vele malen groter. Vertaal je het in percentages, dan wordt het slagen van een innovatie voor 30% gevormd door de digitale ontwikkeling en 70% door het gezamenlijk maken van keuzes en neuzen die dezelfde kant opstaan. Dat proces begeleiden en faciliteren wij. Wij zijn dus meer dan alleen webbouwers.’

Duurzame ambitie

De ambitie van Martijn en Ivo is duidelijk: ‘We willen één van de beste bureaus van Zuid-Nederland worden. Mét behoud van ons eigen karakter en ons enthousiasme en zónder concessies te doen aan kwaliteit. We zijn een familiebedrijf. Wij zijn rentmeesters van het bedrijf en hebben de verantwoordelijkheid dat er over 10 jaar ook nog een gezonde organisatie staat. Daarom houden we vast aan ons DNA: een extra puntje op de i, oprechte relaties en zorgen voor een duurzame investering van de klant.’

Ondernemer van het eerste kwartaal: Palmyra Veltstra van Valento Jobs

Palmyra Veltstra van Valento Jobs

Met een wieg die stond in een aannemersfamilie en 12 jaar werkervaring binnen de uitzendbranche, was er bijna geen ontkomen aan. Op 1 februari 2016 waagde Palmyra Veltstra de sprong en startte ze met Valento Jobs; een projectorganisatie die zich richt op het detacheren, uitzenden van vakkrachten en high-end professionals in de bouw, industrie, logistiek en techniek. Daarnaast ondersteunen ze opdrachtgevers met executive search, werving en selectie en adviseren ze opdrachtgevers over fiscaliteiten, sociale wet- en en regelgeving, arbeidsvoorwaarden en ziekteverzuim.

Van één naar honderd(en)

Vier jaar na de start zijn honderden medewerkers aan de slag bij opdrachtgevers door heel Nederland en België. And still counting… Vanuit de kantoren in Sittard, Kerkrade en Warschau zorgen de 16 collega’s ervoor dat alles op rolletjes loopt.

Lekker in je vel

‘Een mooie waardering’, zegt Palmyra over haar benoeming tot Ondernemer van het Kwartaal. ‘Zoals ik toen startte, zo werk ik nu nog steeds: oog hebben voor de mens, doen wat je zegt en kwaliteit leveren. Voor mij de normaalste zaak van de wereld.’ Het zijn dan ook ook precies die dingen die ten grondslag liggen aan het succes van Valento Jobs. Palmyra: ‘Het begint bij de medewerkers; zij moeten goed in hun vel zitten. Je kunt namelijk pas kwaliteit leveren op de werkvloer als je een goed gevoel hebt, een goede mindset hebt en goed in balans bent. Problemen thuis of op welk gebied dan ook, zorgen ervoor dat je niet gefocust bent op je werk. Met alle gevolgen van dien. Goed zorgen dus voor je medewerkers: tijd en aandacht, uitstekende arbeidsvoorwaarden, stipte betaling, opleidingsmogelijkheden en meedenken als iemand uitdagingen heeft in z’n leven.’

Toppers

‘Wij stellen hoge eisen aan onze medewerkers. Elke medewerker moet zijn of haar vak verstaan en perfect aansluiten op de vraag van onze opdrachtgevers. Of dit nu een allround timmerman compleet met juiste uitrusting en gereedschap is of een high-end professional die via ons executive search traject bij de juiste opdrachtgever terecht komt. Die aanpak werkt. Opdrachtgevers kunnen van ons op aan. Dat spreekt zich rond.’

Vastberadenheid

Supergedreven en enthousiast werken Palmyra en haar professionele team aan Valento Jobs. Totdat de wereld in één keer stil staat. Begin januari 2019 wordt Palmyra erg, erg ziek; kanker treft haar. Ondanks haar ziekte blijft ze doorwerken. Haar afleiding. Op de dagen dat ze zich sterk voelt, gaat ze naar kantoor, de andere dagen werkt ze vanuit thuis. Palmyra: ‘Er kwam een enorme overtuiging en kracht bij me naar boven. Alles waar ik zó hard voor gewerkt had, zowel zakelijk als privé, dat zou ik me toch niet laten afpakken door die ziekte!? De behandelingen sloegen aan en tot op dit moment is het goed. Ja, ik realiseer me dat ik een lieve engel op m’n schouder had…’

Blik naar binnen en buiten

Waar vorig jaar de focus op de interne organisatie en uitbreiding lag, staat voor de komende tijd ‘operational excellence’ op het programma. Palmyra: ‘We nemen onze processen en werkwijzen onder de loep om te zien of we onze organisatie en prestaties nog sterker kunnen maken. En ik blijf natuurlijk doen wat ik altijd al deed en het leukste vind: bezig zijn met het uitbouwen van Valento en het vak. Je vindt me regelmatig op werkterreinen en bouwplaatsen, dan ga ik bij opdrachtgevers en medewerkers langs of alles goed verloopt. Dat is ook onze kracht; een vast aanspreekpunt, waarachtige betrokkenheid, kennis en kunde en onze bereikbaarheid (24/7).

Kracht

Anne de Jong, Accountmanager Bedrijven bij onze bank: ‘Het is ongelooflijk mooi om te zien welke ontwikkeling Valento Jobs heeft doorgemaakt. Vier jaar geleden in je eentje starten en kijk waar het bedrijf nu staat. Dat vraagt nogal wat een ondernemer. Expert op je eigen vakgebied zijn, is niet meer genoeg. Als een bedrijf naar zo’n omvang groeit, heb je ook andere vaardigheden nodig. Als je het dan voor elkaar krijgt om zo’n sterk team én zo’n krachtige organisatie te bouwen, dan kom je van goeden huize!’

Ondernemer van het derde kwartaal: Zondagsvlees

Zondagsvlees Rabobank Zuid-Limburg Oost

Twee vrienden die elkaar al 35 jaar kennen en sinds 4 jaar samen een bedrijf runnen. Een bedrijf dat gebouwd is op hun gezamenlijke passie voor (h)eerlijk eten: Bob Rensen en Roger Vranken. In ‘Zondagsvlees’ combineren zij deze passie met een duidelijke visie en vakmanschap. Samen zorgen ze ervoor dat heel wat cliënten en bewoners van kleinschalige zorginstellingen in de regio Zuid-Limburg Oost elke dag kunnen genieten van een smaakvolle maaltijd. ‘Met de smaak van vroeger’, zegt Roger, ‘ambachtelijk bereid.’

Ambachtelijk vakmanschap

Niet alleen zorginstellingen zijn klant van Zondagsvlees, ook veel particulieren hebben de smaak van Zondagsvlees ontdekt. Toch typeert kleinschaligheid het bedrijf. ‘Je kunt koken en je kunt produceren’, zegt Roger. ‘Wij koken. Ik bedenk de recepturen en stel de maaltijden samen. Doorstaan ze onze smaaktest, dan komt het vlees of de maaltijd in het assortiment. Elke dag bak ik zelf de verschillende soorten vlees; stuk voor stuk, de lapjes in de pan. Daarna garen ze zachtjes door in een ketel met jus. Dan worden ze óf verpakt voor onze zakelijke klanten of maken we de maaltijd compleet met verschillende groenten, aardappelen, puree, pasta of rijst.’

Met de smaak van het seizoen

Bob: ‘We maken smakelijke, traditionele gerechten. Een aardappeltje met rode kool, erwten en wortelen, maar ook koolrabi, witlof en spinazie à la crème; groenten die de laatste jaren wat minder populair zijn, maar nog steeds erg lekker zijn. Met een hamlap, een sukadelap of slavink. Mensen weten vaak niet meer hoe een gerecht of een groente moet smaken, zo ver zijn ze verwijderd van pure smaak. Per seizoen wisselt het assortiment; in de winter staan ook stevige stamppotten op het menu, in de zomer frisse pasta’s.'

Mmmm!

De verhalen van Bob en Roger smaken naar meer! Maak uitgebreid kennis met deze Ondernemer van het kwartaal en lees het hele artikel over Zondagsvlees op pagina 14-15 van ons ledenmagazine Dichterbij.

Bekijk de Dichterbij

Bonita Raats, Accountmanager Bedrijven Rabobank Zuid-Limburg Oost

Waardering

Accountmanager Bedrijven Bonita Raats: ‘Bob Rensen en Roger Vranken zijn verkozen tot Ondernemer van het kwartaal vanwege hun gedrevenheid, enthousiasme en hands-on-mentaliteit. Ze bereiden hun gerechten op authentieke wijze met verse lokale producten; dit sluit niet alleen aan op de vraag vanuit de markt maar zeker ook bij de ‘Banking for Food'-gedachte van onze bank. Daarnaast leveren Bob en Roger hun bestellingen altijd met een glimlach geleverd en vervullen ze met hun aanpak een sociaal-maatschappelijke functie.’

Ondernemer van het vierde kwartaal: Manon Rikers en Stephan Lambij van P&P Company

Manon Rikers en Stephan Lambij van P&P Company en Rob Vinken van Rabobank Zuid-Limburg Oost

Wat vanuit een liefde voor mooie grafische ontwerpen startte, is nu een prachtig communicatiebureau met 8 medewerkers. De oude liefde grafische vormgeving vervult binnen P&P Company in Beek nog steeds een belangrijke plek, maar deelt de aandacht nu met online communicatie. Het “nieuwe” bureau barst bijna uit de voegen van ambitie.

Mooie kansen

Manon Rikers en Stephan Lambij vormden met z’n tweeën Nieuwe Maan, bureau voor grafische vormgeving. Stephan: ‘Alles liep heel steady; leuke klanten, mooie opdrachten. Totdat ik ineens tijdens een netwerkavond gepolst werd of ik interesse had in de overname van een communicatiebureau. Een overname…. Niet iets wat diréct tot onze ambities hoorde, maar praten kan natuurlijk altijd. Het bleek te gaan om P&P Company in Beek. ‘We zagen namelijk wel meteen de mooie kansen die het bood: nieuwe markten, uitbreiding van onze kennis en ons aanbod én de jongens van het bureau maakten kwalitatief sterk werk’, gaat Manon verder.

Ratio en emotie

Dan breekt er een periode aan van gesprekken, calculeren en scenario’s doorrekenen. Stephan en Manon: ‘Een traject als dit doe je niet vaak in je leven. Daar komt wat specialistische kennis op financieel en fiscaal gebied kijken. We namen dan ook een financieel adviseur in de arm die we blind vertrouwden en zelf al eens met dit bijltje gehakt had voor zijn eigen bedrijf. Los van alle specialistische kennis, zorgt een adviseur daarnaast ook voor de nodige “afstand” en ratio. Een stap als deze gaat over je toekomst en je leven; je kunt je voorstellen dat daar nogal wat emotie op zit.’

Harde cijfers + buikgevoel = ja

Rob Vinken, Accountmanager Bedrijven, was vanuit Rabobank betrokken bij het proces: ‘Stephan en Manon hebben dit traject zéér professioneel aangepakt. Zelfs een due diligence-onderzoek maakte deel uit van het proces; daarin wordt nauwgezet onderzocht of de verstrekte informatie door de verkopende partij correct is. Het richt zich op de financiële, fiscale en commerciële aspecten van een organisatie en brengt kansen en risico’s in kaart. - Dat zie je niet vaak bij organisaties van deze omvang. Het was een constructief samenspel tussen de accountant, de bank en de financieel adviseurs van de twee ondernemers en de verkopende partij. De vakkennis en visie van Manon en Stephan, hun commerciële gevoel, hun eigen investering en natuurlijk de cijfers maakten dat wij als bank dit zakelijk avontuur graag ondersteunden. Je ziet niet vaak dat een relatief kleine speler een grotere partij overneemt. Dat getuigt van lef en moed! We hebben Manon en Stephan dan ook niet voor niets uitgeroepen tot Ondernemer van het Kwartaal.’

Nieuw!

“Een nieuw jaar, nieuwe kansen”, ging wel heel letterlijk op voor Stephan en Manon. Half januari tekenden de twee bij de notaris voor hun nieuwe toekomst. Samen met Guyon, Danny, Roger, Patrick, Tom en Luc gingen ze het avontuur aan. Met vertrouwen én veel zin. Stephan: ‘We hebben superveel vertrouwen in de kwaliteit van de jongens. Als ik zie wat zij maken… daar krijg ik energie van. Samen hebben we bepaald welke kant we opgaan. Met ons totale pakket van offline en online communicatie ondersteunen we onze klanten volledig in hun communicatiebehoefte. Dat kan op projectbasis, maar dat kan ook op maandelijkse basis; zie ons dan als het marketingverlengstuk van de organisatie.’

Grenzeloze ambitie

P&P Company heeft een mooie plek verworven bij projectontwikkelaars in Zuid-Nederland én België. ‘Wij ontwikkelen complete identiteiten voor (nieuw)bouwprojecten; van naam van het project tot website. We hebben nu onze pijlen gezet op de rest van Nederland! Daarnaast werkt P&P voor organisaties in de horeca, de zorg en ICT. Maar dat staat niet persé vast: ‘Meerwaarde leveren voor de klant, dat is ons doel. Dat staat los van branche, dan ben je voor elke organisatie van betekenis.’

Contact

Ma-vr: 8.00-18.00 uur Za: 9.00-17.30 uur


Neem 24/7 contact op met Rabo Interhelp

Particulieren

Bedrijven