Beleggen in een duurzame en gezonde levensstijl

Steeds meer mensen zijn zich ervan bewust dat een actieve levensstijl ook bijdraagt aan de gezondheid. De Europese markt voor gezondheid en wellness toonde een sterke groei van EUR 120 miljard in 2015 naar EUR 133 miljard in 2018. Ook op socialmediaplatform Instagram is deze trend duidelijk te zien en is hashtag fitness met meer dan 345 miljoen berichten één van de top onderwerpen. Mede dankzij dit platform groeit ook de vraag naar fitnessartikelen. Sport influencers - met een groot bereik op social media - gaan veelal tegen een vergoeding op de foto met mooie sportoutfits, trendy gadgets en de nieuwste wearables. Deze laatste zijn slimme apparaten die op het lichaam worden gedragen om bijvoorbeeld data bij te houden.

Biologisch in Nederland

De groei van de actieve levensstijl gaat gepaard met een groei van duurzame en gezonde voeding. Rabobank ziet dat de afzet van biologische voeding in Nederland veel sneller groeit dan die van de rest van de foodmarkt. De afgelopen vijf jaar steeg deze in Nederland met gemiddeld 10% per jaar, terwijl de voedingsmarkt als geheel maar 1% per jaar groeide. De Rabobank verwacht dat het marktaandeel van biologisch in Nederland de komende jaren nog verder groeit, van 3% nu tot 7% in 2025. 

Verschillende onderzoeken tonen aan dat deze trend ook in andere landen zichtbaar is. Meer consumenten willen dat het voedsel dat ze eten op een duurzame manier wordt geproduceerd. Puur en zonder kunstmatige toevoegingen heeft hierbij de voorkeur. Voedselproducenten spelen hierop in door de hoeveelheid suiker, zout en transvetten in voeding te verminderen. Ook breiden ze door overnames hun assortiment uit met gezonde en biologische voeding.  Zo nam Unilever dit jaar de Vegetarische Slager over en nam Amazon al eerder Whole Foods Market over. Dat de consument meer bewuste keuzes maakt en hierbij de milieueffecten bij de productie van voeding meeweegt, blijkt ook uit de grote belangstelling voor vegetarische en veganistische producten. In mei dit jaar ging de Amerikaanse maker van veganburgers Beyond Meat naar de beurs. Het bedrijf meldde dat de omzet over het eerste kwartaal met 214% is gestegen naar ruim USD 40 miljoen. Om aan de vraag van consumenten te voldoen gaat Beyond Meat in fabrieken investeren.
Naast bewegen en voeding passen bij het gezonde levensstijl-thema ook de ontwikkelingen op het gebied van ziektepreventie en gezondheidszorg. Behalve de productie van nieuwe medicijnen en slimme tools om ziektes in een vroeg stadium te ontdekken, horen hier bijvoorbeeld ook educatie over en de productie van hygiëneproducten bij. Daarnaast winnen eHealth (gezondheidszorg via internet) als medische robotisering aan terrein. Mede door de vergrijzing loopt Japan voorop op dit gebied, wat deels het groot aantal roboticabedrijven in Japan verklaart. 

Fondsen in assortiment

Fondsen in ons assortiment die in het thema duurzame en gezonde levensstijl beleggen zijn RobecoSam Healthy Living, Robeco Global Consumer Trends en Pictet Health. Hieronder worden de verschillende strategieën nader toegelicht.

RobecoSam Sustainable Healthy Living  
Dit fonds belegt in bedrijven die op een innovatieve manier bijdragen aan een gezonde levensstijl. Hierbij richt het zich op vier segmenten, namelijk gezonde voeding, ziektepreventie, actieve levensstijl (zoals fitnesscentra en sportkleding) en hygiëneproducten. De eerste twee segmenten maken 80% van het fonds uit. Het fonds geeft aan dat zij ook positief wil bijdragen aan drie duurzame ontwikkelingsdoelen (de SDG’s) namelijk, doel 2: geen honger, doel 3: goede gezondheid en welzijn en doel 9: industrie, innovatie en infrastructuur. Mede hierdoor belegt het fonds duurzaam in het thema gezonde levensstijl. Het fonds belegt wereldwijd in de ontwikkelde markten. Tot de grootste beleggingen behoren bedrijven als Unilever en Nestlé die het assortiment uitbreiden met veganistische producten en het bestaande assortiment gezonder maken door minder suiker toe te voegen. Ook belegt het in farmaceuten met een sterke innovatiekracht zoals ThermoFisher, NovoZymes en NovoNordisk. 

Robeco Global Consumer Trends   
Robeco Global Consumer Trends speelt in op gedragsveranderingen bij consumenten die bewust kiezen voor duurzaam. Het fonds richt zich op drie segmenten namelijk sterke merken, de consument in de opkomende markten en de digitale consument. Binnen deze segmenten richt het zich op bedrijven die passen bij het gezonde levensstijl-thema. Zo bestaat de portefeuille uit biologische en plant based voedingsproducenten, fabrikanten van sportartikelen en wearables. Dit fonds belegt wereldwijd en hiermee ook in de opkomende markten (circa 15%). Het fonds is belegd in bedrijven als Amazon.com, LuluLemon Athletica (producent van yogakleding), Adidas en Nike.

Pictet Health 
Pictet Health, richt zich op de innovatie in de gezondheidszorg. Het beleggingsuniversum bestaat uit producenten van (generieke) medicijnen inclusief biotech, diensten en middelen waaronder verzekeringen, ziekenhuizen, klinieken, tools en technologie inclusief medische robotisering. Het fonds is hierdoor gevoelig voor overheidsmaatregelen in de gezondheidszorg. Het belegt alleen in de ontwikkelde markten. Tot de grootste posities behoren de farmaceuten en medische bedrijven als UnitedHealth, ThermoFisher, Roche en Boston Scientific.

De resultaten van het gezonde en duurzame levensstijl-thema kunnen afwijken van een algemene wereldwijde index, doordat de fondsen zich op een select aantal sectoren focussen. Zo domineren financiële waarden en technologie aandelen in de wereldwijde index. Wanneer deze goed presteren dan kunnen de fondsen RobecoSam Sustainable Healthy Living en Pictet Health qua prestaties achterblijven bij deze index omdat ze minder of niet in deze technologie aandelen zijn belegd. Een belegger in deze fondsen moet zich hiervan bewust zijn.

Auteur: Rishma Moennasing
4 juli 2019

De waarde van uw belegging kan fluctueren. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Aan beleggen zijn risico’s verbonden. Je kunt (een deel van) je inleg verliezen. Loop geen onnodig risico. De risico’s vind je in de Essentiële Beleggersinformatie (EBI) van het fonds.