Veelgestelde vragen - Bedrijven toegang geven tot je betaalrekening (PSD2)

De Europese betaalwet PSD2 (Payment Services Directive) is in februari 2019 in Nederland ingegaan. Deze wet houdt in dat je bedrijven toegang kunt geven tot je betaalrekening. Bijvoorbeeld om rekeninginformatie op te halen, een betaling te doen of om je saldo te checken. Je bepaalt altijd zelf óf je bedrijven toestemming geeft en welke bedrijven je toegang geeft. Jij beslist! Hieronder vind je de de veelgestelde vragen over PSD2.

Wat is PSD2?

PSD2 (Payment Services Directive) is een herziene betaalrichtlijn die in februari 2019 in Nederland is ingevoerd. Europese banken zijn verplicht om de betaalrekening(en) toegankelijk te maken voor bedrijven met de juiste vergunning, registratie of vrijstelling (dit kunnen andere banken en niet-banken zijn), mits klanten daar toestemming voor geven.

Wat is het doel van PSD2?

Met PSD2 wil de EU de concurrentie en innovatie in het Europese betalingsverkeer vergroten. Zo kunnen naast banken ook andere bedrijven en instellingen betalingen uitvoeren en nieuwe betaaldiensten starten. Dit kan alleen als je daar toestemming voor geeft. Als klant kan het handig zijn dat je zelf geen financiële gegevens hoeft te verzamelen en op te sturen. Bijvoorbeeld bij de aanvraag voor een lening.

Wat betekent dit voor mij?

Je kunt besluiten om bedrijven toegang te geven tot je betaalrekening. Je bepaalt altijd zelf of je bedrijven wel of geen toegang geeft tot je betaalrekening(en). Als je geen toegang geeft, blijft alles zoals het is. Indien je wel toegang geeft, kun je elk moment deze toegang weer intrekken.

Er gelden ook nieuwe betaalregels voor bedrijven die betalingen ontvangen. Wil je bijvoorbeeld bij een webshop iets bestellen en online betalen? Dan mogen zij je geen toeslag meer vragen als je met je creditcard wilt betalen.

Nieuwe diensten

Voor welke diensten kan ik bedrijven toegang geven?

Er zijn drie diensten waarvoor je een bedrijf toegang kunt geven tot je betaalrekeningen die je gebruikt via je Rabo Bankieren App of Rabo Online Bankieren. Namelijk:

  1. Rekeninformatiedienst: een bedrijf kan het saldo en/of de transacties van je rekening opvragen.
  2. Betaalinitiatiedienst: een bedrijf kan rechtstreeks een betaling van je rekening starten.
  3. Bevestiging beschikbaarheid bedrag: een bedrijf kan checken of je voldoende saldo hebt bij een kaartbetaling.

Uiteraard bepaal je altijd zelf óf en welke bedrijven je toegang geeft én waarvoor.

Wat houdt een rekeninginformatiedienst in?

Met deze dienst kunnen andere bedrijven informatie over het saldo én transactiegegevens van je betaalrekening bij ons opvragen. Uitsluitend bedrijven die in Nederland of elders in Europa een vergunning hebben mogen dit doen. Uiteraard alleen als jij, als rekeninghouder, hier vooraf toestemming voor hebt gegeven.

De rekeninginformatiedienstverlener is zelf verantwoordelijk voor zijn dienst, en voor de naleving van wet- en regelgeving, zoals bijvoorbeeld de privacywetgeving.

Wat houdt een betaalinitiatiedienst in?

Met deze dienst kun je een betaling van je betaalrekening starten via een zogenaamde ‘betaalinitatiedienstverlener’. Dit is een bedrijf dat in Nederland of elders in Europa een vergunning heeft om na je toestemming een betaling van je rekening te starten. Je wordt dan doorgeleid naar de omgeving van de Rabobank. Dat gaat meestal ongeveer op dezelfde manier als bij een iDEAL-betaling. Je ziet aan wie je betaalt, welk bedrag en een omschrijving. Deze betaling keur je vervolgens goed op eenzelfde manier als een iDEAL-betaling. Dus met je 5-cijferige code of je Rabo Scanner. Bij een volgende betaling via hetzelfde bedrijf moet je steeds weer opnieuw toestemming geven voor de betaalopdracht.

Een voorbeeld waarbij je gebruik kunt maken van deze dienst, is als je bij het online winkelen een bedrijf de opdracht geeft om de betaling voor je te starten of een betaling vanuit je huishoudboekje te doen.

De betaalinitatiedienstverlener is zelf verantwoordelijk voor zijn dienst, en voor de naleving van wet- en regelgeving, zoals bijvoorbeeld de privacywetgeving.

Wat houdt de 'Bevestiging beschikbaarheid bedrag' in?

Met deze dienst kan een ander bedrijf checken of je voldoende saldo op je rekening hebt om een (kaart)betaling uit te voeren. Dit gebeurt uiteraard alleen als jij hier toestemming voor geeft. De bank zal alleen aangeven of je op dat moment wel of niet voldoende saldo beschikbaar is op je rekening hebt staan om de betaling uit te kunnen voeren.

De dienstverlener is zelf verantwoordelijk voor zijn dienst, en voor de naleving van wet- en regelgeving, zoals bijvoorbeeld de privacywetgeving.

Gaat de Rabobank deze nieuwe betaaldiensten ook aanbieden?

Ja, wij gaan ook gebruik maken van de nieuwe betaaldiensten. Wij noemen dit 'een externe rekening toevoegen'. Je vindt deze optie terug in je Rabo Bankieren App of Rabo Online Bankieren bij 'Zelf regelen'. Hiermee kunnen we je meer gemak en overzicht gaan bieden. Heb je bijvoorbeeld betaalrekeningen bij meerdere banken? Dan kun je toestemming geven om je betaalrekening van een andere bank op te nemen in het rekeningoverzicht van Rabo Online Bankieren en de Rabo Bankieren App. Ook kun je vanuit hier betalingen van je rekeningen bij andere banken starten. Op deze manier kun je je financiën gemakkelijk beheren vanuit één bankieren app.

Lees meer over deze voordelen van PSD2 voor jou

Ik wil een bunq-rekening toevoegen in mijn rekeningoverzicht

Heb je naast een betaalrekening bij de Rabobank, ook een betaalrekening bij bunq? Dan kun je er nu al voor kiezen om je betaalrekening(en) bij bunq in jouw Rabo Bankieren App of Rabo Online Bankieren toe te voegen. Zo heb je al je rekeningen in één overzicht. Je kunt ook van uit jouw app betalingen starten ten laste van je bunq-rekening. Je kiest zelf of je dit wilt. Je vindt de functie in jouw Rabo Bankieren App en Rabo Online Bankieren bij: Zelf regelen > Externe rekening. Daar lees je ook hoe je de rekening kunt toevoegen en meer informatie over deze dienst. Het toevoegen van rekeningen bij andere banken is op dit moment nog niet mogelijk. We informeren je zodra deze optie beschikbaar komt.

Lees meer over de voordele van PSD2 voor jou

Toestemming geven, veiligheid en privacy

Gebruik maken van deze nieuwe betaaldiensten? Het kan maar hoeft niet.

Wil je bedrijven geen toegang verlenen tot je betaalgegevens? Dan hoef je niets te doen. Als je geen toegang geeft, blijft alles zoals het is. Indien je wel toegang geeft, kun je deze elk moment weer intrekken.

Waarvoor kan ik toegang geven?

Je kunt een bedrijf toegang geven tot de betaalrekening(en) die je gebruikt in je Rabo Online Bankieren App en Rabo Online Bankieren. Dit kan door een bedrijf toestemming te geven om saldo en/of transacties van je betaalrekening op te vragen, een betaling te starten of te kijken of je saldo wel of niet voldoende is voor een bepaalde betaling.

Als ik geen toestemming geef, kan een bedrijf dan wel mijn overboeking zien?

Ja, dat kan, als je bijvoorbeeld geld overmaakt aan iemand anders. En degene aan wie je geld overmaakt heeft een bedrijf wél toegang gegeven tot zijn bij- en afschrijvingen. Dan is jouw overboeking zichtbaar bij dat bedrijf als binnenkomende betaling. Daarbij kunnen je naam, rekeningnummer, de omschrijving en het door jou overgemaakte bedrag worden getoond. Uiteraard geldt in Nederland inmiddels de Algemene Verordening Gegevensbescherming, waaraan iedereen die persoonsgegevens verwerkt moet voldoen.

Wat als ik geen toestemming voor toegang tot mijn betaalrekening geef?

Als je zelf bedrijven geen toegang wilt geven tot je betaalgegevens, dan hoef je niets te doen. Als je geen toegang geeft, blijft alles zoals het is. Geef je wel toegang? Dan kun je deze elk moment weer intrekken. Als het bedrijf geen toegang meer heeft, kunnen ze geen nieuwe informatie meer ophalen. Bekijk zelf wat het bedrijf doet met de informatie die ze al van je hebben.

Wat doet de Rabobank als ik toegang heb gegeven?

Als je besluit je betaalgegevens met een bedrijf te delen, dan controleren wij eerst of het bedrijf een vergunning heeft. Klopt dit? Dan zorgen wij ervoor dat je betaalgegevens beschikbaar komen voor het bedrijf of dat je betaling wordt uitgevoerd (als er ook verder geen redenen zijn om de betaalopdracht niet uit te voeren).

In je Rabo Bankieren App en Rabo Online Bankieren vind je een overzicht met bedrijven die je toestemming hebt gegeven voor bijvoorbeeld het opvragen van saldo en/of transactiegegevens van je betaalrekening(en) bij Rabobank.

Is het veilig?

Het geven van toegang tot je betaalrekening is iets waar je zorgvuldig mee om moet gaan. Kijk voordat je toestemming aan een bedrijf geeft goed of je het bedrijf ook daadwerkelijk kent. En waarbij je de vraag om toestemming ook verwacht, bijvoorbeeld omdat je hierover een afspraak hebt gemaakt. Controleer bij de vraag om een betaling te mogen doen of het bedrag en de omschrijving kloppen.

Pas op voor phishingmails waarin criminelen dit onderwerp misbruiken voor fraudepogingen. Je hoeft bij de Rabobank niets te doen om je rekening voor PSD2 geschikt te maken.

Hoe zit het met privacy?

Het bedrijf waarmee jij je betaalgegevens deelt, is verantwoordelijk voor de eigen dienstverlening. En om ervoor te zorgen dat de dienstverlening aansluit op wet- en regelgeving. Controleer wat het bedrijf zegt over wat zij met je transactiegegevens of saldo doen.

Als je toestemming geeft, blijven de gedeelde gegevens in het bezit van het bedrijf. Vertrouw je het niet? Geef het bedrijf dan geen toestemming. Je bent dit nooit verplicht. Als je een bedrijf al toestemming hebt gegeven, kun je deze op elk moment weer intrekken bij dat bedrijf. In je Rabo Bankieren App en Rabo Online Bankieren kun je zien welke bedrijven toegang hebben tot jouw betaalrekening. Daar kun je ook de toegang op elk moment weer beëindigen.

Lees meer over veilig bankieren