Veelgestelde vragen Rabo Wallet

Ontdek de Rabo Wallet

Algemeen

Hoe installeer ik de Rabo Wallet app?

In onderstaande instructievideo leggen wij u uit hoe u de Rabo Wallet app op uw smartphone kunt installeren. Controleer of u aangesloten bent op wifi of het 3G-/4G-netwerk van uw telecomaanbieder, voordat u begint met de installatie.

Wat kost de Rabo Wallet?

De Rabo Wallet is een gratis app. Voor mobiele betalingen en het gebruik van de extra services worden geen kosten in rekening gebracht. Betaalt u mobiel, dan heeft u geen internet nodig. Voor de volgende extra services heeft u wel internet nodig:

  • instellen mobiele pas
  • instellen mPIN
  • opvragen saldo informatie
  • ophalen van de aanbiedingen

De kosten voor de Rabo Wallet

  • u betaalt de gebruikelijke kosten voor uw betaalrekening van de Rabobank
  • u betaalt uw gebruikelijke kosten aan uw telecomprovider voor het gebruik van mobiel internet

Wie kan een mobiele bankpas aanvragen?

De Rabo Wallet is beschikbaar voor particuliere klanten van de Rabobank die zestien jaar of ouder zijn en online bankieren. Het is nu nog niet mogelijk om de Rabo Wallet voor uw zakelijke bankrekening te gebruiken.

Op welke telefoons is de Rabo Wallet beschikbaar?

De Rabo Wallet is geschikt voor:

  • De meeste Android toestellen mét een NFC SIM-kaart van KPN, Simyo of Telfort. Controleer in het overzicht of uw smartphone met een NFC SIM-kaart geschikt is om de Rabo Wallet te downloaden.

Overzicht geschikte telefoons mét NFC SIM-kaart van KPN, Simyo of Telfort voor Rabo Wallet (PDF)

Zorg altijd dat u de laatste software versie van Android heeft geïnstalleerd op uw telefoon.

U kunt uw huidige Android versie achterhalen via het Instellingen menu op uw mobiele telefoon. Buitenlandse toestellen en rooted smartphones zijn niet geschikt voor de Rabo Wallet. In de toekomst komt de app ook beschikbaar voor andere smartphones. De installatie gaat sneller als u aangesloten bent op een goede wifi-verbinding of het 3G-/4G-netwerk van uw telecomaanbieder.

Mobiel betalen lukt niet, wat kan ik doen?

Als u niet kunt betalen met de Rabo Wallet, kan dat verschillende oorzaken hebben:

  • Controleer of NFC aan staat.
  • Controleer of de betaalautomaat geschikt is voor mobiel betalen.
  • Controleer in het menu Bankpas instellingen of uw bankpas op ‘actief’ staat.
  • Controleer onder Android NFC instellingen bij Tikken en betalen of de Rabo Wallet is geselecteerd.
  • Controleer of uw batterij opgeladen is en of uw telefoon aan staat. Als uw batterij helemaal leeg is, is mobiel betalen niet mogelijk.
  • U houdt uw telefoon niet goed tegen de betaalautomaat waardoor de locatie van de NFC niet wordt gevonden.

Bekijk het overzicht voor de locatie van de NFC per telefoon (PDF)

Is een van deze oorzaken niet van toepassing? Herstart dan uw mobiele telefoon en probeer nogmaals af te rekenen. Als dit niet helpt, neem dan contact op met de helpdesk Rabo Internet- en Mobielbankieren via 0900-0905 (lokaal tarief).

Meerdere mobiele bankpassen: hoe selecteer ik er één?

De laatst aangemaakte mobiele bankpas is automatisch de pas waarmee u betaalt. Deze standaard ingestelde pas kunt u wijzigen in Instellingen. Selecteer de pas waarmee u wilt betalen en zet 'Actieve betaalpas' aan.

Wilt u een keer met een andere mobiele bankpas betalen? Open de app en selecteer de pas waarmee u wilt betalen. De betaling wordt dan eenmalig met deze pas gedaan, daarna wordt automatisch de standaard pas weer ingesteld.

Betalen

Ik heb meer apps voor mobiel betalen. Hoe stel ik de Rabo Wallet in?

Als u standaard met de Rabo Wallet wilt betalen, kunt u dit instellen in de Android-Instellingen. Ga naar NFC instellingen, kies Tikken en betalen en selecteer de Rabo Wallet.

Hoe betaal ik met de Rabo Wallet?

U betaalt door te ‘tappen’: u houdt uw telefoon tegen de betaalautomaat aan of op korte afstand ervan. Met de NFC-chip communiceert uw mobiele bankpas met de betaalautomaat om de transactie mogelijk te maken.

Waar kan ik betalen met de Rabo Wallet?

U kunt met de Rabo Wallet betalen als u op de betaalautomaat van de winkel het logo voor contactloos betalen ziet. Geld opnemen bij een geldautomaat kan niet met de Rabo Wallet.

contactloos betalen

Hoe werkt de Rabo Wallet in het buitenland?

U kunt de Rabo Wallet ook in het buitenland gebruiken bij kassa’s die geschikt zijn voor contactloos betalen. De maximum bedragen en de voorwaarden voor het invoeren van een mPIN kunnen dan wel anders zijn.

Lees mees over betalen zonder pincode

Instellen en wijzigen mPIN: hoe doe ik dat?

Uw mPIN is een 4-cijferige pincode voor mobiele betalingen. U kunt deze zelf instellen of wijzigen in de Rabo Wallet.

  • Uw mPIN is niet dezelfde code als die van uw gewone bankpas, de toegangscode voor de Rabo Bankieren App of de Rabofoon.
  • U kunt uw mPIN wijzigen in de Rabo Wallet via Instellingen op het betaalscherm waar uw mobiele bankpas wordt getoond.
  • De Rabo Wallet vraagt voor bedragen hoger dan € 25 om uw mPIN. Voor betalingen tot en met € 25, hoeft u standaard geen mobiele pincode te gebruiken. U kunt dit zelf wijzigen.

Mijn mPIN is geblokkeerd, wat nu?

Uw mPIN wordt geblokkeerd als deze drie keer fout is ingetoetst. Neem dan contact op met de helpdesk Rabo Internet- en Mobielbankieren via 0900-0905 (lokaal tarief).

Waar vind ik mijn betaaltransacties terug?

Betalingen die u met de Rabo Wallet doet, kunt u terugzien in Rabo Internetbankieren, in de Rabo Bankieren App of op uw rekeningafschrift. U kunt in de Rabo Wallet alleen uw actuele saldo bekijken.

Kan ik met een KPN-abonnement de Rabo Wallet gebruiken?

Heeft u een abonnement van KPN en een Android-toestel? Dan kunt u de Rabo Wallet gebruiken. Hier heeft u een speciale simkaart voor nodig. U bestelt de nieuwe NFC SIM-kaart op de website van KPN. Met deze simkaart zijn de meeste Android-toestellen geschikt om met de Rabo Wallet te betalen. Controleer in het overzicht of uw smartphone met een NFC SIM-kaart geschikt is om de Rabo Wallet te downloaden.

Overzicht geschikte telefoon mét NFC SIM-kaart van KPN (PDF)

Kan ik met een Telfort-abonnement de Rabo Wallet gebruiken?

Heeft u een abonnement van Telfort en een Android-toestel? Dan kunt u de Rabo Wallet gebruiken. Hier heeft u een speciale simkaart voor nodig. U bestelt de nieuwe NFC SIM-kaart op de website van Telfort. Met deze simkaart zijn de meeste Android-toestellen geschikt om met de Rabo Wallet te betalen. Controleer in het overzicht of uw smartphone met een NFC SIM-kaart geschikt is om de Rabo Wallet te downloaden.

Overzicht geschikte telefoon mét NFC SIM-kaart van Telfort (PDF)

Kan ik met een Simyo-abonnement de Rabo Wallet gebruiken?

Heeft u een abonnement van Simyo en een Android-toestel? Dan kunt u de Rabo Wallet gebruiken. Hier heeft u een speciale simkaart voor nodig. U bestelt de nieuwe NFC SIM-kaart op de website van Simyo. Met deze simkaart zijn de meeste Android-toestellen geschikt om met de Rabo Wallet te betalen. Controleer in het overzicht of uw smartphone met een NFC SIM-kaart geschikt is om de Rabo Wallet te downloaden.

Overzicht geschikte telefoon mét NFC SIM-kaart van Simyo (PDF)

Hoe vraag ik een nieuwe simkaart met NFC aan?

Om met de Rabo Wallet te kunnen betalen heeft u een simkaart met NCF-technologie nodig. Klanten van KPN, Simyo en Telfort kunnen online gratis zo’n simkaart met NFC bestellen. Met deze simkaart zijn de meeste Android-toestellen geschikt om met de Rabo Wallet te betalen. Controleer eerst in het overzicht of je smartphone met een NFC simkaart geschikt is om de Rabo Wallet te downloaden. Bestel vervolgens de nieuwe simkaart bij je telecomaanbieder.

Overzicht geschikte telefoon mét NFC SIM-kaart van KPN, Telfort en Simyo (PDF)

KPN simkaart aanvragen voor KPN klanten op KPN.nl

Telfort simkaart aanvragen op telfort.nl

Simyo simkaart aanvragen op simyo.nl

Op welke telefoons werkt het?

Met de NFC SIM-kaart zijn de meeste Android-toestellen geschikt om met de Rabo Wallet te betalen. Controleer in het overzicht of uw smartphone met een NFC SIM-kaart geschikt is om de Rabo Wallet te downloaden.

Overzicht geschikte telefoon mét NFC SIM-kaart van KPN, Simyo en Telfort (PDF)

Saldochecker inzien: hoe zie ik mijn saldo?

Benieuwd hoeveel u nog te besteden heeft? Via de Rabo Wallet kunt u snel uw saldo bekijken via de button Toon saldo op het betaalscherm. Dit is het scherm waar u uw mobiele bankpas ziet. Na een betaling is dit meteen weer actueel.

Moet ik de Rabo Wallet openen voordat ik ga betalen?

Nee, dat is niet nodig. U kunt met uw telefoon betalen zonder de app eerst te openen. Zelfs met een zwart scherm kunt u een betaling doen.

Extra services

Klantenkaarten instellen: hoe doe ik dat?

Spaarkaarten of kortingspasjes uit uw portemonnee kunt u digitaal bewaren in de Rabo Wallet. Scan de barcode of maak er een foto van.

Klantenkaart kan niet gescand worden
Een winkelier bepaalt zelf of hij een opgeslagen klantenkaart accepteert. Om barcodes die in uw Rabo Wallet staan te scannen, heeft hij een speciale scanner nodig. Niet alle winkeliers hebben al een geschikte scanner. De winkelier kan wel het barcodenummer van uw klantenkaart handmatig intoetsen.

Waarom is goedkeuring voor locatievoorzieningen nodig?

Bij het downloaden van de app via Google Play geeft u goedkeuring voor het gebruik van locatievoorzieningen. Locatievoorzieningen worden gebruikt vanaf het moment dat u gebruikmaakt van de extra service ‘Aanbiedingen’.

Aanbiedingen: hoe ontvang ik aanbiedingen?

Een leuke aanbieding slaat u op in de Rabo Wallet. En op basis van uw GPS-locatie ontvangt u een persoonlijk aanbod van winkels bij u in de buurt. U moet dan wel via Google Play goedkeuring geven voor het gebruik van locatievoorzieningen.

Aanbiedingen ontvangen
U kunt aanbiedingen activeren, door in het scherm Instellingen de optie Aanbiedingen aan te zetten. Deze aanbiedingen worden geleverd door MyOrder. MyOrder is onderdeel van de Rabobank en richt zich op mobiel bestellen en betalen. Op www.myorder.nl kunt u terecht voor meer informatie.

Zelf aanbiedingen opslaan
Maak met uw smartphone een foto van een aanbieding uit een folder en voeg deze toe aan uw favorieten. Zo heeft u relevante aanbiedingen altijd bij de hand.

Een opgeslagen aanbieding wordt niet verrekend
Een winkelier bepaalt zelf of hij de aanbieding die u heeft opgeslagen accepteert. Om aanbiedingen die in uw Rabo Wallet staan te scannen, heeft hij een speciale scanner nodig. Niet alle winkeliers hebben al een geschikte scanner. De winkelier kan wel het barcodenummer van de aanbieding handmatig intoetsen.

Parkeren instellen: hoe doe ik dat?

Parkeren zonder stress. Met deze service in de Rabo Wallet parkeert u zonder muntgeld in al meer dan 80 steden in Nederland. U meldt uw parkeersessie eenvoudig aan via uw kenteken.

  • nooit meer op zoek naar een parkeerautomaat
  • geen abonnementskosten
  • slechts € 0,22 transactiekosten per parkeersessie
  • alleen betalen voor de echte parkeertijd
  • achteraf betalen via automatische incasso

Aanmelden voor MyOrder Parkeren

De service Parkeren in de Rabo Wallet wordt uitgevoerd door MyOrder. U meldt zich aan voor MyOrder Parkeren via uw toegangscode voor Rabo Mobielbankieren. Houd uw mailbox binnen handbereik:

  • selecteer uw betaalrekening
  • controleer uw gegevens
  • ga akkoord met de algemene voorwaarden en privacy regels van MyOrder
  • bevestig uw machtiging voor incasso

Waar kan ik parkeren met de Rabo Wallet?

U kunt parkeren met de Rabo Wallet bij parkeerautomaten met een zonecode in meer dan 80 steden in Nederland. Een overzicht van plaatsen vindt u in de Rabo Wallet (in het menu rechtsboven als u Parkeren opent). U kunt MyOrder Parkeren nog niet gebruiken in parkeergarages en bij P+R.

Wanneer betaal ik parkeergeld?

Als u bijvoorbeeld tot 20.00 uur parkeert en het is betaald parkeren tot 18.00 uur, dan betaalt u ook maar tot 18.00 uur. Dat gaat automatisch. U moet wel zelf uw parkeersessie afmelden.

Ik ben mijn parkeersessie vergeten af te melden. Wat nu?

Betaald parkeren loopt door totdat u zich afmeldt. Aan het einde van de dag stopt betaald parkeren automatisch. U kunt teveel betaalde parkeertijd niet terugdraaien. U krijgt altijd ieder half uur een gratis waarschuwing dat een parkeersessie actief is. U kunt de hoeveelheid waarschuwingen zelf aanpassen.

Veiligheid en privacy

Hoe veilig is mobiel betalen?

De Rabo Wallet werkt met een mobiele bankpas. Die zit opgeslagen in een extra beveiligd element (Secure Element). Alleen de Rabo Wallet heeft toegang tot de mobiele bankpas. Let op: personen die de beschikking hebben over uw telefoon, kunnen dan ook betalingen tot € 25 met uw telefoon doen, met een maximum van € 50. Houd deze mPIN voor uzelf, net als uw gewone pin- of toegangscodes.

Veilig bankieren doen we samen

Bankieren moet veilig zijn. Als bank hebben wij hierin een belangrijke taak, maar we hebben ook uw hulp nodig. Voor betalen met de Rabo Wallet geldt een eigen risico van € 150. Als u zorgvuldig omgaat met uw telefoon en mPIN verkleint u het risico dat uw gegevens in verkeerde handen vallen. Heeft iemand anders zonder uw toestemming toch een betaling zonder pincode gedaan met uw telefoon? Dan geldt voor deze betaling het eigen risico van € 150 niet.

Voor het gebruik van de Rabo Wallet gelden verder dezelfde veiligheidsregels als voor uw bankpas.

Lees meer over veiligheid

Stopzetten van de Rabo Wallet

Hoe verwijder ik een bankpas?

Een bankpas kunt u zelf verwijderen via het menu Bankpas instellingen. Heeft u vragen, neem dan contact met ons op via 0900 - 0905.

Veilig bankieren doen we samen

Bankieren moet veilig zijn. Als bank hebben wij hierin een belangrijke taak, maar we hebben ook uw hulp nodig. Voor betalen met de Rabo Wallet geldt een eigen risico van € 150. Als u zorgvuldig omgaat met uw telefoon en mPIN verkleint u het risico dat uw gegevens in verkeerde handen vallen. Heeft iemand anders zonder uw toestemming toch een betaling zonder pincode gedaan met uw telefoon? Dan geldt voor deze betaling het eigen risico van € 150 niet.

Voor het gebruik van de Rabo Wallet gelden verder dezelfde veiligheidsregels als voor uw bankpas.

Lees meer over veiligheid

Tijdelijk stoppen met de Rabo Wallet door een telefoonreparatie?

Verwijder alle bankpassen uit uw Rabo Wallet. Daarna verwijdert u de app. Let op: alleen de app verwijderen is niet voldoende.

Heeft u vragen, neem dan contact met ons op via 0900 – 0905.

Veilig bankieren doen we samen

Bankieren moet veilig zijn. Als bank hebben wij hierin een belangrijke taak, maar we hebben ook uw hulp nodig. Voor betalen met de Rabo Wallet geldt een eigen risico van € 150. Als u zorgvuldig omgaat met uw telefoon en mPIN verkleint u het risico dat uw gegevens in verkeerde handen vallen. Heeft iemand anders zonder uw toestemming toch een betaling zonder pincode gedaan met uw telefoon? Dan geldt voor deze betaling het eigen risico van € 150 niet.

Voor het gebruik van de Rabo Wallet gelden verder dezelfde veiligheidsregels als voor uw bankpas.

Lees meer over veiligheid

Verkoop, verlies & diefstal

Wat kan ik doen als mijn telefoon is gestolen?

Bent u uw telefoon kwijt of is deze gestolen? Neem direct contact op met de helpdesk Rabo Internet- en Mobielbankieren via 0900-0905 (lokaal tarief). De helpdesk is op werkdagen bereikbaar van 8.00 tot 22.00 uur en in het weekend van 9.00 tot 17.00. Of neem contact op met Rabo Interhelp via +31 88 722 67 67. Rabo Interhelp is 7 dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar. We blokkeren dan uw mobiele bankpas in de Rabo Wallet. Hiermee beëindigen we de mogelijkheid om mobiel te betalen met uw verloren toestel.

Wat kan ik doen als mijn telefoon wordt gerepareerd of verkocht?

Wordt uw telefoon gerepareerd of verkoopt u uw toestel? Alleen de app van uw telefoon verwijderen is dan niet voldoende veilig.

  • verwijder eerst alle mobiele bankpassen uit uw Rabo Wallet via de optie 'Bankpas instellingen'
  • verwijder daarna pas de Rabo Wallet app van uw telefoon

Heeft u vragen, neem dan contact met ons op via onze helpdesk Rabo Internet- en Mobielbankieren via 0900-0905 (lokaal tarief).

Meer weten?

Heeft u vragen over de Rabo Wallet? Neem dan contact op met de helpdesk Rabo Internet- en Mobielbankieren via telefoonnummer 0900-0905 (lokaal tarief).