Veranderingen Rabo Internetbankieren

Wij verbeteren Rabo Internetbankieren continu. Bekijk wat er verandert.

Wat is er voor u veranderd?

Geen spoedbetaling nodig voor Wereldbetaling

Doet u een Wereldbetaling? De keuze ‘Spoed’ is niet meer nodig en kan daarom ook niet meer aangevinkt worden. Voor een Wereldbetaling is er namelijk geen verschil meer tussen een normale en een spoedbetaling. Alle Wereldbetalingen worden zo snel als mogelijk voor u verwerkt. Alhoewel wij geen invloed hebben op de valutadatum die de bank van de begunstigde aan de betaling toekent, gaan wij er vanuit dat de begunstigde in de meeste gevallen dan ook eerder over het geld kan beschikken.

Nieuw uiterlijk Uitgelogd pagina

In november 2016 is het uiterlijk van de pagina Uitgelogd op rabobank.nl veranderd. U komt op deze pagina terecht als u uitlogt bij Rabo Internetbankieren. Het nieuwe uiterlijk ziet u in het voorbeeld hieronder. De inhoud van de pagina kan verschillen.

Lees meer over deze veranderingen in het overzicht

Betalingen over langere periode terugzoeken

Eind augustus is de periode waarover u betalingen van uw betaalrekening kunt terugzoeken veranderd. U kunt nu tot 1 september 2010 terugzoeken in uw overzicht van bij- en afschrijvingen, via ‘Geavanceerd zoeken’. Eerder kon u maar 15 maanden terugkijken.

Lees meer over deze veranderingen in het overzicht

Wat gaat er voor u veranderen?

Er zijn geen veranderingen bekend.

Overzicht van alle veranderingen

Januari 2017

Hieronder vindt u de veranderingen die plaats hebben gevonden in Rabo Internetbankieren.

Geen spoedbetaling nodig voor Wereldbetaling

Doet u een Wereldbetaling? De keuze ‘Spoed’ is niet meer nodig en kan daarom ook niet meer aangevinkt worden. Voor een Wereldbetaling is er namelijk geen verschil meer tussen een normale en een spoedbetaling. Alle Wereldbetalingen worden zo snel als mogelijk voor u verwerkt. Alhoewel wij geen invloed hebben op de valutadatum die de bank van de begunstigde aan de betaling toekent, gaan wij er vanuit dat de begunstigde in de meeste gevallen dan ook eerder over het geld kan beschikken.

December 2016

Hieronder vindt u de veranderingen die plaats hebben gevonden in Rabo Internetbankieren.

Buitenlands geld niet meer te bestellen bij de Rabobank

Sinds 1 december kunt u geen buitenlands geld (vreemde valuta) meer bestellen bij de Rabobank. Wij verwijzen u daarvoor door naar een van de 50 vestigingen van GWK Travelex. U kunt uw geld daar ook online bestellen.

Lees meer over vreemde valuta bestellen

November 2016

Hieronder vindt u de veranderingen die plaats hebben gevonden in Rabo Internetbankieren.

Nieuw uiterlijk Uitgelogd pagina

In november 2016 is het uiterlijk van de pagina Uitgelogd op rabobank.nl veranderd. U komt op deze pagina terecht als u uitlogt bij Rabo Internetbankieren. Het nieuwe uiterlijk ziet u in het voorbeeld hieronder. De inhoud van de pagina kan verschillen.

Nieuw uiterlijk pagina uitgelogd

De pagina Uitgelogd is de laatste pagina die aangepast is aan de nieuwe stijl van rabobank.nl. Eerder zijn alle andere pagina’s van de site aangepast naar de nieuwe stijl.

September 2016

Hieronder vindt u de veranderingen die plaats hebben gevonden in Rabo Internetbankieren.

Engelstalige versie van Rabo Internetbankieren

Sinds 19 september is een gedeelte van Rabo Internetbankieren in het Engels beschikbaar. Om hiervan gebruik te maken, kiest u rechtsboven op de inlogpagina voor EN.

Screenshot Engelstalige versie van Rabo Internetbankieren

Binnen 'Betalen & Sparen' zijn vanaf 19 september de meest gebruikte menu-opties in het Engels beschikbaar. Ook een gedeelte binnen 'Zelf regelen' en de helpteksten binnen Rabo Internetbankieren zijn vertaald naar het Engels. 

De medewerkers van de Helpdesk Rabo Internet- en Mobielbankieren staan u graag in het Engels te woord.

Augustus 2016

Hieronder vindt u de veranderingen die plaats hebben gevonden in Rabo Internetbankieren.

Digitaal rekeningafschrift spaarrekeningen

Vanaf 5 augustus is het mogelijk om voor spaarrekeningen een digitaal rekeningafschrift te downloaden. Via ‘Downloaden transacties’ kunt u voortaan bij de selectie ‘Transacties op datum van specifieke rekeningen’ een spaarrekening selecteren en een afschrift als PDF-bestand downloaden. Voor een download via de optie ‘Aansluitende transacties van alle rekeningen’ wijzigt er niets. Er kunnen alleen PDF-bestanden van betaalrekeningen worden gedownload.

Betalingen over langere periode terugzoeken

Eind augustus is de periode waarover u betalingen van uw betaalrekening kunt terugzoeken veranderd. U kunt nu tot 1 september 2010 terugzoeken in uw overzicht van bij- en afschrijvingen, via ‘Geavanceerd zoeken’. Als u uw betaalrekening(en) heeft geopend na 1 september 2010, dan kunt u terugkijken tot het moment waarop u de rekening opende.

Mede-rekeninghouder, gemachtigde, bewindvoerder of curator

Is uw betaalrekening een gezamenlijke rekening of heeft u iemand gemachtigd voor uw rekening? Dan kan uw mede-rekeninghouder of de gemachtigde net zo ver terugkijken als u. Hij kan dus ook betalingen zien uit de periode voordat hij aan uw rekening is toegevoegd. Dat geldt ook voor een eventuele bewindvoerder of curator die toegang heeft tot uw betaalrekening.

Maximaal 7 jaar terugkijken

De periode waarover u uw betalingen kunt terugkijken, verlengen wij de komende tijd tot maximaal 7 jaar. Stel het is 23 oktober 2018, dan kunt u op die dag terugkijken tot 24 oktober 2011. U kunt dus niet altijd tot 1 september 2010 blijven terugkijken.

Ontwikkelingen

In de toekomst komt ‘verder terugkijken’ ook beschikbaar in de Rabo Bankieren App. Bovendien maken we het mogelijk dat u zelf uw digitale rekeningafschriften langer kunt downloaden. Op dit moment moet u nog een kopie rekeningafschrift bij ons aanvragen als u een afschrift nodig heeft dat ouder is dan 15 maanden. Straks hoeft u minder snel een kopie aan te vragen, omdat u dan zelf kunt terugzoeken tot 1 september 2010.

Juli 2016

Hieronder vindt u de veranderingen die plaats hebben gevonden in Rabo Internetbankieren.

Adresboek

Importeren en exporteren adressen

U beheert uw adresboek met de export- en importfunctie. Hiermee downloadt u het adresboek in CSV-formaat zodat u het bestand kunt bewerken in bijvoorbeeld Excel. Importeert u dit bestand, dan wordt het adresboek aangepast volgens dit bestand. Als u alle adressen wilt vervangen, dan selecteert u de optie 'Overschrijf het gehele adresboek met de adressen uit het bestand'.

Juni 2016

Hieronder vindt u de veranderingen die plaats hebben gevonden in Rabo Internetbankieren.

Nieuwe opdracht

Het aanmaken van een nieuwe opdracht is op 7 juni veranderd. Zo ziet u bij het aanmaken of wijzigen van een nieuwe betaalopdracht nu eerst de naam en daarna het rekeningnummer van de begunstigde naar wie u het geld overmaakt.

Adresboek

Kiest u voor een adres uit het adresboek dan is de manier waarop we uw rekeninggegevens tonen ook aangepast. Er is een duidelijke scheiding tussen uw eigen rekeningen en de contacten die u heeft opgeslagen in uw adresboek. In het adresboek vindt u nu makkelijker contacten door de toevoeging van de zoekfunctie.

Tonen van uw rekeningen

We tonen voortaan bij elke rekening het saldo. Heeft u zelf een rekeningomschrijving ingesteld voor uw rekeningen? Dan ziet u deze ook op de vernieuwde pagina's. Heeft u meer dan vijftien rekeningen in uw overeenkomst? Dan kunt u via het dropdownmenu van uw rekening zoeken op naam, rekeningomschrijving, rekeningnummer en rekeningtype. Heeft u meer dan dertig rekeningen? Dan wordt in uw rekeningoverzicht de optelling van uw saldi niet meer getoond.

Wijziging uiterlijk inlog- en verzendschermen

Per 2 juni is het uiterlijk van de inlog- en verzendschermen van Rabo Internetbankieren veranderd. U ziet voortaan onder de oranje knop alleen de tekst ‘Ziet u iets ongewoons? Stop en bel 0900 0905 (gebruikelijke belkosten). Belt u vanuit het buitenland? Bel dan +31 887 226 627. Ook staat er vanaf deze datum op het inlogscherm één link naar meer informatie over veilig bankieren: ‘Zo bankiert u veilig’.

Nieuw inlogscherm internetbankieren

April 2016

Hieronder vindt u de veranderingen die plaats hebben gevonden in Rabo Internetbankieren.

Rekeningomschrijving instellen

U kunt in Rabo Internetbankieren zelf een rekeningomschrijving instellen. In de Rabo Bankieren App is dit al langer mogelijk. De zelf ingestelde omschrijvingen ziet u terug in de meeste overzichten binnen Rabo Internetbankieren en de Rabo Bankieren App. U stelt de rekeningvolgorde en rekeningomschrijving in via Betalen & Sparen, Zelf regelen, Rekeningvolgorde en/of Rekeningomschrijving instellen.

Nieuw uiterlijk inlogscherm

Het inlogscherm van Rabo Internetbankieren heeft sinds 12 april een ander uiterlijk. Naast het uiterlijk zijn ook de links naar Help en veilig bankieren verplaatst. Logt u in met de Random Reader Comfort? Kies dan in de blauwe servicebalk onderaan de pagina voor ‘Inloggen met de Random Reader’. De manier waarop u inlogt, verandert niet. Het nieuwe inlogscherm ziet er zo uit:

Inlogscherm

Inlogproblemen

Kunt u niet inloggen omdat de knop 'inloggen' niet reageert en gebruikt u de browser Microsoft Edge? Werk Microsoft Edge dan bij naar de meest recente versie: 13 (25.10586.0.0) of gebruik een andere browser. Let op: Microsoft Edge is een integraal onderdeel van Windows 10. Mocht Windows 10 aangeven dat de meest recente versie van Edge aanwezig is, dan heeft u waarschijnlijk niet de laatste versie van Windows 10 (1511). Werk dan eerst Windows 10 bij. Microsoft Edge wordt daarna automatisch bijgewerkt naar de juiste versie.

Veilig bankieren

Bankieren moet veilig zijn. Wees alert als u uw bankzaken regelt.

  • Typ altijd zelf www.rabobank.nl in de adresbalk.
  • Controleer altijd of u op de inlogpagina van de Rabobank bent. Zeker nu u weet dat het inlogscherm van Rabo Internetbankieren er anders uit gaat zien.
  • Let op of het adres in de adresbalk begint met: https://bankieren.rabobank.nl. Gebruikt u Windows 10 (Edge)? Dan ziet u in de adresbalk een groene balk met de tekst ‘Rabobank Nederland’, met een slotje ervoor. Als u op de adresbalk (naast Rabobank Nederland) klikt, moet https:// wel in beeld verschijnen.

Vertrouwt u de schermen niet? Neem dan contact op met de Helpdesk Rabo Internet- en Mobielbankieren: 0900-0905 (gebruikelijke belkosten).

Nieuw uiterlijk verzendscherm

Het verzendscherm van Rabo Internetbankieren heeft sinds 12 april een ander uiterlijk. De manier waarop u opdrachten verzendt, verandert niet. Het nieuwe verzendscherm ziet er zo uit:

Verzendscherm

Januari 2016

Hieronder vindt u de veranderingen die plaats hebben gevonden in Rabo Internetbankieren.

Downloaden transacties

De optie downloaden transacties bij het rekeningoverzicht is vernieuwd. We zetten de veranderingen voor u op een rij.

Nieuwe volgorde

De pagina heeft een andere indeling gekregen. Hierdoor maakt u eerst een keuze wat u wilt downloaden. Daarna kiest u voor het bestandsformaat en de datum of maand. Vervolgens selecteert u een rekening of maakt u een selectie van rekeningen waarvan u de transacties wilt downloaden.

Rekeningen

De manier waarop we uw rekeninggegevens tonen is veranderd. Heeft u zelf een rekeningomschrijving ingesteld voor uw rekeningen via de Rabo Bankieren App? Dan ziet u deze ook op de vernieuwde pagina's. Binnenkort kunt u in Rabo Internetbankieren zelf ook een rekeningomschrijving instellen.

Heeft u meer dan vijftien rekeningen in uw overeenkomst? Dan kunt u via het dropdownmenu uw rekening zoeken op naam, rekeningomschrijving, rekeningnummer en rekeningtype.

De selectie van rekeningen is makkelijker voor u gemaakt. Zo wordt er bijvoorbeeld voor u bijgehouden hoeveel rekeningen u heeft geselecteerd.

Statusmelding betalen uitgebreid

Op verzoek van veel klanten hebben we de statusmeldingen bij uw betalingen uitgebreid. We willen graag de informatie over uw betalingen inzichtelijk maken. Zo kunt u voor afgekeurde en uitgestelde betalingen nu direct de reden hiervan zien. U ziet ook welke actie er nodig is om de betaling alsnog uit te voeren. Binnenkort heeft u de mogelijkheid om uitgestelde betalingen in te trekken.

U vindt de statusmeldingen van uw betalingen in het overzicht 'Te verwerken opdrachten' in Rabo Internetbankieren onder Betalen & Sparen.

Rekeninggegevens

De manier waarop we uw rekeninggegevens tonen verandert. Op 4 februari is uw Transactieoverzicht veranderd.

De startpagina in Rabo Internetbankieren is op 26 oktober 2015 al voor u aangepast. In december werden onderstaande pagina’s aangepast: uw Rekeningoverzicht, Te verwerken opdrachten, Downloaden transacties en Mededeling bij uw rekening.

In de meeste overzichten tonen we voortaan bij elke rekening het saldo. Heeft u zelf een rekeningomschrijving ingesteld voor uw rekeningen via de Rabo Bankieren App? Dan ziet u deze ook op de vernieuwde pagina's. Binnenkort kunt u in Rabo Internetbankieren zelf ook een rekeningomschrijving instellen.

Heeft u meer dan vijftien rekeningen in uw overeenkomst? Dan kunt u via het dropdownmenu uw rekening zoeken op naam, rekeningomschrijving, rekeningnummer en rekeningtype.
Heeft u meer dan dertig rekeningen dan wordt in uw rekeningoverzicht de optelling van uw saldi niet meer getoond.

Adresboek

Uw adresboek is vernieuwd. We zetten de veranderingen voor u op een rij.

Nieuwe zoekfunctie

U kunt nu makkelijker een adres vinden in uw adresboek. Het is sinds 23 september 2015 mogelijk om een zoekopdracht in te voeren. U kunt een algemene zoekopdracht invoeren, maar ook zoeken op naam, verkorte naam, rekeningnummers, plaats of land. Het sorteren op velden is niet meer mogelijk.

Raadplegen adresgegevens

Sinds 12 november 2015 kunt u de aanvullende gegevens van uw adressen direct raadplegen op de overzichtspagina van uw adresboek. Voorheen kon u de details alleen raadplegen wanneer u het adres wijzigde.

Uitbreiding adresboek buitenland

Sinds 14 oktober 2015 is het adresboek voor buitenlandse adressen uitgebreid. U kunt nu ook de gegevens van de bank van de begunstigde toevoegen. Dat is bijvoorbeeld handig als de BIC (Business Identifier Code) niet bekend is.

U vindt uw adresboek in Rabo Internetbankieren bij Betalen & Sparen, Adresboek.