Verkeerde betaling terughalen

Je wilt een vriend betalen voor een etentje of een bestelling van een webshop afrekenen. Per ongeluk te veel geld overgemaakt of het verkeerde rekeningnummer gebruikt? Lees wat je kunt doen.

Te veel geld overgemaakt

Heb je te veel geld overgemaakt via een overboeking, een spoedbetaling, met iDEAL of per acceptgiro? Neem dan zelf contact op met de persoon of het bedrijf achter het rekeningnummer. Wij kunnen het geld namelijk niet voor je terughalen. Stuur bijvoorbeeld een betaalverzoek.

Lees meer over het versturen van een betaalverzoek

Geld naar verkeerde rekening overgemaakt

Heb je geld naar een verkeerd Nederlands rekeningnummer (IBAN) overgemaakt? Dan weet je waarschijnlijk niet waar je geld is gebleven. Neem contact met ons op en wij vragen diegene in een brief om het bedrag terug te boeken. Reageert de onbekende ontvanger niet? Je krijgt van ons zijn NAW-gegevens (naam, adres en woonplaats) zodat je zelf contact op kunt nemen.

Neem contact met ons op

IBAN-Naam Check

Een vergissing wil je natuurlijk liever voorkomen. Onze IBAN-Naam Check helpt je daarbij. Met de IBAN-Naam Check controleer je of de ingetoetste naam klopt bij het rekeningnummer (IBAN). Je krijgt een melding als er iets afwijkt. Zo weet je zeker dat de naam van de rekeninghouder past bij het IBAN.

Lees meer over de IBAN-Naam Check

Foute betaling met iDEAL in webshop

Iets gekocht in een webshop en in al je enthousiasme een fout gemaakt in je iDEAL- of PayPal-betaling? Neem dan zelf contact op met de online winkel. Die stort het geld terug op je rekening. Wij mogen het bedrag helaas niet voor je terughalen.

Het gebeurt wel eens dat de webshop niet meewerkt of onbereikbaar is. In dat geval neem je contact op met de belangenvereniging voor Nederlandse webwinkels Thuiswinkel.org. Die helpt je bij klachten over leden én niet-leden.

Bekijk het klachtenformulier op de website van Thuiswinkel.org

Veelgestelde vragen

Het geld is via een automatische incasso van mijn rekening gehaald. Kan ik het terughalen?

Jazeker, dat kan. Je kunt het bedrag zelf online binnen 8 weken (de terugboektermijn) terughalen (storneren).

Meer lezen over incasso stopzetten of terugboeken

Hoe kan ik mijn PayPal-betaling in een webshop terughalen?

Doe via PayPal binnen 180 dagen een ‘verzoek om terugbetaling’ bij de webshop.