Documenten digitaal ondertekenen

Een hypotheekofferte, of documenten voor een lening of verzekering: belangrijke documenten onderteken je met een handtekening. Dat kan met pen en papier, maar er zijn tegenwoordig meer manieren. We leggen je uit hoe je documenten digitaal ondertekent met iDIN. Veilig en vertrouwd.

iDIN: je bankgegevens als handtekening

Met iDIN log je veilig in bij allerlei organisaties, zoals verzekeraars. Je gebruikt de inlogmethode van je eigen bank. Bij Rabobank is dat de Rabo Scanner of de Rabo App. Zo weet de organisatie zeker wie je bent. Hetzelfde proces is ook geschikt om documenten digitaal te ondertekenen.  

iDIN lijkt op iDEAL. Als je met iDIN ondertekent, weten we zeker dat je het eens bent met de documenten.

    Stappen in het kort

    Gebruik voor iDIN altijd je particuliere bankgegevens, ook als je zakelijke documenten ondertekent.

    Zorg dat je je mobiele telefoon bij de hand hebt. Onderstaande stappen werken het beste op een computer.

    1. Klik op de link in de e-mail die je ontvangt.
    2. Vul het mobiele telefoonnummer in dat bij ons bekend is.
    3. Je ontvangt op dit nummer een verificatiecode per sms. Vul die code in op de website. 
    4. Kies nu voor 'Sign Documents'.
    5. Onderteken het document of de documenten met je inloggegevens van je bank. Dit mag elke Nederlandse bank zijn.

    Een medewerker van de Rabobank controleert het getekende document. Als alles in orde is, ontvang je een bericht van ons.

     

    Bekijk het uitgebreide stappenplan (PDF)

    Doorsturen ondertekenverzoek

    Bij het ondertekenen krijg je soms de vraag of je het document zelf tekent, of dat iemand anders (mede) ondertekent. In dat laatste geval voeg je zelf een of meerdere ondertekenaars toe. Dat doe je door te kiezen voor ‘Add Signers’. Je hebt van elke ondertekenaar het mobiele nummer en e-mailadres nodig om een verzoek door te sturen.

    Tips

    • Vul je telefoonnummer in zonder de 0 van 06. Het nummer begint dus met + 31 6.
    • Gebruik geen zakelijke betaalpas. Alleen met een privépas kun je ondertekenen.
    • Je ziet vinkjes voor de documenten die klaar zijn om te ondertekenen.
    • Soms moet je nog gegevens invullen. Dan zie je bovenin het scherm ‘This document contains form fields’.

     

    Veelgestelde vragen

    Ik zie de melding ‘Something went wrong’

    Kies voor ‘Try again’ en controleer of je mobiele nummer goed is ingevuld. Na + 31 laat je de 0 van 06 weg: +31 6xxxxxxxx. 

    Krijg je de melding daarna nogmaals? Neem dan contact op met je adviseur.

    Het gaat mis met iDIN

    Controleer de volgende dingen:

    • Gebruik je dezelfde rekening en betaalpas die je ook gebruikt voor internetbankieren?
    • Gebruik je een privépas? Met een zakelijke pas werkt iDIN niet.
    • Gebruik je de gegevens van je eigen rekening? iDIN werkt niet voor de rekening van iemand anders, ook niet als je daarvoor een volmacht hebt.
    • Doet je bank mee met iDIN? Controleer dat op de website van iDIN.

    Lukt het na deze check nog steeds niet? Neem dan contact op met je adviseur.

    iDIN

    Kan ik documenten van Rabobank ook ondertekenen als ik ergens anders bankier?

    De meeste Nederlandse banken doen mee met iDIN. Als je een privérekening hebt bij een deelnemende bank kun je iDIN dus gebruiken.

    Bekijk of jouw bank meedoet op de website van iDIN.

    iDIN

    Service en Contact