Corona

Uitstel van Consumptief betaling: vragen en antwoorden

Ik verwacht dat ik mijn lening niet meer kan betalen als gevolg van het coronavirus. Hoe kan Rabobank helpen?

We kunnen je helpen door het maandbedrag van jouw Doorlopend Krediet of Persoonlijke Lening tijdelijk stop te zetten. Dit noemen we een betaalpauze. We geven een betaalpauze voor een periode van drie maanden.

Moet ik het bedrag dat ik tijdelijk niet betaal later alsnog betalen?

Door de betaalpauze schuift de einddatum van jouw Doorlopend Krediet of Persoonlijke Lening drie maanden op. De looptijd wordt dus langer. Zo ontstaat er geen achterstand. Uiteraard mag je op een later moment altijd kosteloos extra aflossen. Zo ben je sneller van je schuld af. Goed dus om daar op een later moment over na te denken.

Welke voorwaarden gelden voor het tijdelijk mogen stoppen van de maandtermijn betalingen?

Voor het tijdelijk mogen stopzetten van de maandtermijnbetalingen gelden de volgende voorwaarden:

  • Je ervaart acute financiële stress door inkomensverlies als gevolg van het coronavirus.
  • Je kunt niet of onvoldoende terugvallen op de geboden maatregelen door de overheid.
  • Je kunt niet of onvoldoende terugvallen op een financiële buffer.
  • Je hebt tijdelijk onvoldoende ruimte om de maandtermijn te betalen. Je verwacht bij herstel van inkomen de maandtermijn weer gewoon te kunnen betalen.

Is er geen verlies van inkomen? Of om een andere reden dan coronavirus? Dan kunt je deze maatregel niet gebruiken. Uiteraard kijken we samen naar een oplossing.

Lees hier meer informatie

Hoe werkt deze betaalpauze precies?

De betaalpauze is voor het maandbedrag van je Doorlopend Krediet of Persoonlijke Lening: rente en aflossing. We geven een betaalpauze voor een periode van drie maanden. Neem telefonisch contact met ons op. Dan nemen we de aanvraag en voorwaarden samen met je door. Van de betaalpauze sturen we je altijd nog een bevestiging. Door de drukte kan dit wat langer duren. Geen zorgen: de betaalpauze gaat wel in. We zorgen er voor dat de betalingen van je maandtermijn drie maanden niet meer van je betaalrekening worden afgeschreven.

Hoe kan ik gebruik maken van de mogelijkheid om de maandtermijn betalingen van mijn Persoonlijke Lening of Doorlopend Krediet 3 maanden stop te zetten?

Neem telefonisch contact met ons op via de reguliere kanalen. We kijken dan samen met jou naar de mogelijkheden om de betaling 3 maanden stop te zetten. Als je voldoet aan de voorwaarden, dan regelen we de betalingspauze. Je ontvangt van ons een bevestigingsbrief waarin staat wat we hebben afgesproken.

Tot wanneer kan ik gebruik maken van de mogelijkheid om de maandtermijn betalingen van mijn Persoonlijke Lening of Doorlopend Krediet 3 maanden stop te zetten?

We weten nog niet hoe lang de coronacrisis duurt of tot wanneer de financiële gevolgen merkbaar zijn. Er is daarom nog geen einddatum van deze maatregel afgesproken. Uiteraard mag je altijd contact opnemen als je moeite hebt met het betalen van de maandlasten. We denken graag met je mee.

Hoe werkt het stopzetten van de maandtermijn betalingen van mijn Persoonlijke Lening en Doorlopend Krediet precies?

Voldoe je aan de voorwaarden? En hebben wij met jou afgesproken dat we de maandtermijn betalingen tijdelijk stopzetten? Dan zorgen we dat de betalingen (rente en aflossing) voor een periode van 3 maanden niet meer van je betaalrekening worden geïncasseerd. Dit doen we door de hoogte van de maandtermijn en de rente tijdelijk op nul te zetten.

Betaal ik kosten voor het tijdelijk stopzetten van de maandtermijn betalingen van mijn Persoonlijke Lening en Doorlopend Krediet?

We rekenen geen kosten of extra rente voor deze betaalpauze.

Ik heb al een betaalachterstand en hier afspraken over gemaakt met Bijzonder Beheer van Rabobank. Kan ik toch mijn maandtermijn betalingen tijdelijk stopzetten?

De mogelijkheid om de betalingen tijdelijk stop te zetten is ook beschikbaar als je al afspraken met ons hebt gemaakt over een eerder ontstane betaalachterstand. We kijken in dat geval samen met jou naar wat de gevolgen van het coronavirus zijn op jouw financiële situatie. En wat dit betekent voor de eerder gemaakte afspraken. Neem in dat geval contact op met jouw contactpersoon bij Bijzonder Beheer.

Kan ik ook voor een andere periode de betalingen stopzetten?

We kiezen nu voor een standaardmaatregel. De betaalpauze voor een andere periode of bedrag afspreken is niet mogelijk.

Uiteraard mag je altijd kosteloos extra aflossen. Bijvoorbeeld als je weer meer inkomsten hebt. Zo ben je sneller van je lening af.

Heb je langer hulp nodig? Blijf dan met ons in contact. Dan maken we waar nodig nieuwe afspraken als dat nodig is na 3 maanden.

Kan ik als ondernemer ook gebruik maken van de mogelijkheid om tijdelijk mijn maand termijn betalingen stop te zetten?

Deze mogelijkheid is ook beschikbaar voor ondernemers die privé een Persoonlijke Lening of Doorlopend krediet hebben bij Rabobank.

Wat als ik mijn lening helemaal niet meer kan betalen?

Wanneer er betaalproblemen zijn zoeken wij samen met jou naar een duurzame oplossing. Net als we altijd doen. Vaak lukt dat met een betalingsregeling. Kan dat niet? Dan kijken we samen met jou naar andere oplossingen.