Eerste huis kopen

In 6 stappen naar uw eerste huis

U gaat uw eerste huis kopen. Spannend! Er komt nu veel op u af. Wij kunnen ons voorstellen dat u veel vragen heeft over welke stappen u moet ondernemen en wat u allemaal moet regelen. Wij helpen u graag op weg naar uw eerste huis.

Stap 1: Uw woonwensen

De weg naar uw eerste huis begint bij een goede oriëntatie. Waar wilt u wonen? Hoeveel kamers heeft u nodig? Zet uw woonwensen op een rij en bekijk kritisch wat mogelijk is binnen uw financiële mogelijkheden. Let hierbij op uw situatie nu, maar kijk ook naar de toekomst.

Woonwensen

  • Welke eisen stelt u aan uw eerste huis? Tuin, woonkeuken, aantal slaapkamers, garage.
  • Welke voorzieningen wenst u in uw buurt? Openbaar vervoer, scholen, uitgaan, winkels.
  • Wat vindt u een prettige buurt? U proeft de sfeer van een wijk het beste door er eens op verschillende tijdstippen doorheen te wandelen.

Financiële mogelijkheden

  • Maak een overzicht van uw inkomsten en uitgaven en ga na welke maandlast passend voor u is.
  • Ga na of u in de toekomst een stijging of daling van uw inkomen verwacht.
  • Bereken zelf online wat u kunt lenen en krijg uitgebreid inzicht in uw mogelijkheden.

Bereken zelf wat u kunt lenen

Maak hieronder een snelle hypotheekberekening. Wilt u een uitgebreider inzicht in uw mogelijkheden? Met de knop ‘Meer berekenen’ rekent u onder andere met de koopprijs van uw nieuwe huis, uw inkomen, spaargeld, schulden en eventuele verbouwplannen. Ook kunt u hypotheekvormen en rentevaste perioden vergelijken. U krijgt zo een compleet beeld van uw mogelijkheden. Alle gegevens ontvangt u in een overzichtelijke samenvatting.

Gratis oriëntatiegesprek

De Rabobank denkt met u mee. Van uw eerste oriëntatie tot het afsluiten van de hypotheek en erna. Online berekent u zelf wat u kunt lenen. U doet dit in hetzelfde systeem als waar de adviseur mee rekent. Wilt u liever persoonlijk contact, maak dan een afspraak voor een vrijblijvend, gratis oriëntatiegesprek met onze hypotheekadviseur.

Als u niet voldoende kunt lenen voor uw eerste huis

Sinds 1 januari 2018 mag u nog maximaal 100% van de woningwaarde lenen. De bijkomende kosten, ook wel kosten koper genoemd, betaalt u zelf. Heeft u geen eigen geld voor de kosten koper? Of denkt u dat het u niet lukt om een hypotheek af te sluiten? Wij geven u 5 tips om mogelijk toch die woning te kunnen kopen.

Lees onze 5 tips om met hulp een huis te kopen

Tijd voor de huizenbezichtiging

Nu begint het leukste deel: rondsurfen op huizensites en huizen kijken. Via de website van Funda en makelaars krijgt u een goed beeld van wat er op de markt is. Ziet u een huis dat u wilt kopen? Maak dan een afspraak met de makelaar voor een bezichtiging. Is uw interesse gewekt, ga dan meerdere keren kijken op verschillende momenten van de dag. Dat kan met of zonder aankoopmakelaar.

Download de checklist huisbezichtiging

Stap 2: uw eerste huis kopen

Heeft u uw droomhuis gevonden? Dan kan de onderhandeling beginnen! In ons e-book vindt u een aantal handige tips voor succesvol bieden en onderhandelen. Het kan verstandig zijn om een bouwkundige keuring te laten uitvoeren. Hierdoor komen eventuele gebreken tijdig aan het licht. U kunt de uitkomst van de keuring laten opnemen als ontbindende voorwaarde in het koopcontract.

Koopcontract tekenen en zaken regelen

Bent u het met de verkoper eens over de prijs en de voorwaarden? Gefeliciteerd, het huis is bijna van u! Het koopcontract wordt opgesteld en samen tekent u het document. U kunt nu een aantal zaken in gang zetten.

  • Neem zo spoedig mogelijk contact op met uw Rabobankadviseur voor een adviesgesprek over uw hypotheek. Hij of zij kan u meer vertellen over de vervolgstappen. Aan een adviesgesprek zijn kosten verbonden.
  • Laat daarna een taxatie uitvoeren om de marktwaarde van het huis te bepalen. Het taxatierapport heeft u nodig voor het aanvragen van een hypotheek. Soms is een Calcasa waarderapport ook mogelijk. Calcasa kijkt naar recente verkoopprijzen van vergelijkbare huizen in de buurt. Zelf een taxatie laten uitvoeren is dan niet meer nodig. Vraag uw adviseur naar de mogelijkheden.
  • Vraag een pensioenoverzicht en werkgeversverklaring op. Deze documenten heeft u nodig voor de aanvraag van een hypotheek. Uw pensioenoverzicht kunt u downloaden op Mijnpensioenoverzicht.nl.
  • Heeft u een tijdelijk contract, dan vragen wij ook een intentieverklaring van u. Hierin geeft uw werkgever aan dat hij het voornemen heeft om u in vaste dienst te nemen.
  • Om aan te tonen dat u het huis echt koopt, stort u een waarborgsom. Dit bedraagt meestal 10% van de koopsom van de woning. U kunt hiervoor uw spaargeld gebruiken, maar u kunt ook een bankgarantie aanvragen bij ons. Hier zijn kosten aan verbonden.

Ook als zzp’er een hypotheek bij de Rabobank

Een variabel inkomen hoeft geen belemmering te zijn om een hypotheek aan te vragen. We bekijken samen uw gegevens en we helpen u graag op weg naar uw droomhuis.

Hypotheek aanvragen als zzp'er

Hypotheek regelen bij de Rabobank

Om de hypotheek te regelen, maakt u een afspraak voor een betaald adviesgesprek met uw hypotheekadviseur. Tijdens het adviesgesprek werkt onze hypotheekadviseur in uw Hypotheekdossier. Maak het dossier alvast compleet door de benodigde documenten te uploaden. Zo kan de adviseur zich goed voorbereiden op het gesprek. En u bespaart tot € 300 op de advieskosten.

Stap 3: hypotheekadvies

De volgende stap is het adviesgesprek met uw adviseur. In dit gesprek kijkt u samen naar uw specifieke situatie en u krijgt hulp bij het nemen van beslissingen. Aan dit gesprek zijn kosten verbonden. We bespreken onder andere:

  • hypotheekvormen, mogelijkheid van Nationale Hypotheek Garantie, rentecontract (rentevaste periode) en maandlasten
  • hoe uw hypotheek betaalbaar blijft, ook bij pensionering 
  • welke risico’s u loopt bij arbeidsongeschiktheid, werkloosheid en overlijden 
  • de invloed van veranderingen in uw persoonlijke situatie (minder werken of scheiden) 
  • de gevolgen voor uw woonverzekeringen 
  • keuze voor juridische hulp bij een geschil tijdens kopen, verhuizen en (ver)bouwen 
  • of u de hypotheek kunt meenemen, als u wellicht nog eens gaat verhuizen

Onze adviezen en uw keuzes krijgt u op papier mee naar huis. Zo kunt u alles nog eens rustig nalezen. Hierna kunt u aangeven of wij een offerte voor u mogen opmaken.

Meer lezen over hypotheekadvies

Hypotheekvormen bekijken

Persoonlijk advies en begeleiding

Uw adviseur begeleidt u totdat de hypotheek is ondertekend bij de notaris. Maar ook daarna blijven we met u in contact om uw hypotheek up to date te houden. In de video ziet u hoe deze stappen van het kopen van een huis bij de Rabobank verlopen.

Stap 4: hypotheek afsluiten

U ontvangt onze hypotheekofferte binnen enkele dagen thuis. Lees de offerte nauwkeurig door. Gaat u akkoord? Stuur de offerte dan ondertekend terug. Het is daarna tijd om een notaris te regelen. Notarissen hanteren verschillende tarieven. Vraag daarom offertes op bij verschillende notariskantoren om kosten te besparen. Als uw notaris bekend is, informeren wij hem of haar over de overdracht.

Afspraak maken bij de notaris

Uw notaris stelt de hypotheekakte en de transportakte op. Met de hypotheekakte wordt de hypotheek geregeld, de transportakte regelt de overdracht van het huis. U krijgt de conceptakten meestal vooraf thuisgestuurd, zodat u alles op uw gemak kunt bekijken.

Stap 5: sleuteloverdracht

De grote dag is aangebroken. Voordat u naar de notaris gaat, controleert u samen met de makelaar of het huis wordt opgeleverd zoals afgesproken. De notaris leest de stukken samen met u door en u krijgt de gelegenheid om vragen te stellen. De notaris zal u ook vragen of u een woonhuisverzekering heeft geregeld. Vervolgens is het tijd voor het zetten van de handtekeningen. Daarna bent u officieel de nieuwe eigenaar van het huis en krijgt u de sleutel.

Gefeliciteerd met uw nieuwe huis!

Wij staan ook na de koop van uw huis graag voor uw klaar. Mocht er iets veranderen, dan kunt u altijd contact met ons opnemen. Heeft u vragen over uw hypotheek? Bekijk dan de veelgestelde vragen.

Bekijk de veelgestelde vragen over uw hypotheek

Stap 6: verhuizen

Staan de bananendozen al klaar? Misschien gaat u nog klussen of verbouwen. Veel succes met de verhuizing!

Belastingaangifte doen

Wist u dat u de kosten koper kunt aftrekken van de belasting? Dit doet u in de aangifte inkomstenbelasting over het jaar waarin u uw huis koopt. U kunt onder andere de volgende kosten aftrekken:

  • Taxatiekosten
  • Notariskosten hypotheekakte
  • Kosten voor de aanvraag van Nationale Hypotheek Garantie (borgtochtprovisie)
  • Bouwkundige keuring voor de aanvraag van Nationale Hypotheek Garantie
  • Hypotheekrente

Verhuizen of verbouwen?

Verhuizen of verbouwen?

Ga tijdig na of u in aanmerking voor hypotheekrenteaftrek. U kunt hiervoor ook een voorlopige teruggaaf aanvragen. U krijgt dan maandelijks een voorlopig bedrag op uw rekening gestort. Wilt u hiervan gebruikmaken, dan dient u dat nu te regelen bij de Belastingdienst. Als u de kosten van een verbouwing heeft meegenomen in uw hypotheekbedrag zetten wij het bedrag voor de verbouwing op een bouwdepot. Dit is een speciale rekening waaruit u de kosten van de verbouwing kunt betalen.
Hypotheekrenteaftrek aanvragen op belastingdienst.nl Meer lezen over verbouwen

Tip: uw paslimiet verhogen

Gaat u samenwonen?

Wist u dat u de bestedingslimiet van uw bankpas kunt verhogen? Handig als u wilt verbouwen of nieuwe meubels wilt aanschaffen. Samenwonen is leuk en spannend. Maar er moet ook een hoop geregeld worden. Wij hebben de bankzaken daarom alvast op een rij gezet.
Uw paslimiet verhogen Uw bankzaken regelen

Contact

Rabobank