Hoe werkt het

Een huis kopen

    Je wilt een nieuw huis kopen. Spannend! Of het nu je eerste huis is of niet, er komt veel op je af. We kunnen ons voorstellen dat je veel vragen hebt over hoe dit werkt en wat je allemaal moet regelen. We helpen je graag stap voor stap op weg.

    Stap 1: Woonwensen

    De eerste stap op weg naar een huis begint bij een goede oriëntatie. Waar wil je wonen? Hoeveel kamers heb je nodig? Zet je woonwensen op een rij en bekijk wat de financiële mogelijkheden zijn. Kijk hierbij ook naar de toekomst.

    Woonwensen

    Om je woonwensen helder te krijgen is het allereerst belangrijk wat voor jou de beste optie is. Ga je huren of kopen? Vervolgens kunnen de volgende vragen je helpen om je woonwensen helder te krijgen:

    • Welke eisen stel je aan je huis?
    • Welke voorzieningen wil je in de buurt hebben?
    Financiële mogelijkheden
    • Maak een overzicht van je inkomsten en uitgaven en ga na welke maandlast past bij jouw situatie.
    • Ga na of je in de toekomst een stijging of daling van je inkomen verwacht.
    • Heb je een huis te verkopen? Probeer in te schatten voor welke prijs je je huidige woning kunt verkopen.
    • Bereken zelf online wat je kunt lenen en krijg uitgebreid inzicht in je mogelijkheden.

    Bereken zelf wat je kunt lenen

    Maak nu een snelle hypotheekberekening om te zien wat jouw maximale hypotheekbedrag is. Uitgebreider inzicht in je mogelijkheden? Met de knop ‘meer berekenen’ krijg je uitgebreider inzicht in je financiële mogelijkheden. Hier kun je onder andere de (verwachte) verkoopprijs van je huidige woning, koopprijs van het nieuwe huis, spaargeld en schulden meenemen. Ook kun je direct hypotheekvormen en rentevaste perioden vergelijken.

    Stap 2: Huis kopen en verkopen

    Huis kopen

    Download onze handige checklist voor de bezichtiging van een huis. Heb je je droomhuis gevonden? Dan kan de onderhandeling beginnen. We hebben de beste tips voor succesvol bieden en onderhandelen verzameld in een gratis e-book. Soms kan het verstandig zijn om een bouwkundige keuring te laten uitvoeren. Hierdoor komen eventuele gebreken aan het licht. Je kunt de uitkomst van de keuring laten opnemen als ontbindende voorwaarde in het koopcontract.

    Koopcontract tekenen en zaken regelen

    Is jouw bod geaccepteerd en heb je het koopcontract ondertekend? Gefeliciteerd, het huis is bijna van jou! Je moet nu een aantal zaken in gang zetten.

    Ook met een flexibel inkomen een hypotheek bij de Rabobank

    Ben je zzp’er of heb je nog geen vast contract bij je werkgever? Een variabel inkomen hoeft geen belemmering te zijn bij het aanvragen van een hypotheek. We helpen je graag op weg naar je droomhuis.

    Hypotheek aanvragen met een flexibel inkomen

    NHG

    Hypotheek regelen bij de Rabobank

    Tijdens het adviesgesprek werkt onze adviseur in jouw Rabobank Hypotheekdossier. Zo kun je na afloop van het gesprek alles nog eens rustig doorlezen. Als je de gevraagde documenten alvast aanlevert in het hypotheekdossier kan de adviseur zich goed voorbereiden op het gesprek. Je bespaart hiermee tot € 300 op de advieskosten.

    Een huis kopen met Nationale Hypotheek Garantie

    Huis verkopen

    Heb je al een huis en wil je dit verkopen? Voor het verkopen van je huidige woning kan je een makelaar inschakelen. De makelaar heeft verstand van zaken en neemt veel werk uit handen. Of je verkoopt je huis zelf. Daarmee bespaar je op de kosten van een makelaar.

    Lees meer over het verkopen van je huis

    Stap 3: Hypotheekadvies

    De volgende stap is het adviesgesprek met je financieel adviseur. In dit gesprek kijk je samen met de adviseur naar jouw situatie en krijg je hulp bij het nemen van beslissingen. Naast de financiering van je nieuwe huis bespreek je ook de eventuele risicio’s die je loopt bij het verliezen van inkomen door bijvoorbeeld arbeidsongeschiktheid of werkloosheid. Ook neemt de adviseur de verschillende woonverzekeringen met je door. Al deze adviezen krijg je mee naar huis zodat je alles nog een keer na kunt lezen. Aan dit gesprek zijn kosten verbonden. Heb je het advies doorgenomen? Dan horen wij graag of we een offerte voor je op mogen maken.

    Meer lezen over hypotheekadvies Hypotheekvormen en voorwaarden bekijken Meer lezen over het meenemen van je huidige hypotheek

    10 pluspunten van een Rabobankhypotheek

    10 pluspunten van een Rabobankhypotheek

    Lees meer over de 10 pluspunten

    Stap 4: hypotheek afsluiten

    Je ontvangt onze hypotheekofferte binnen enkele dagen thuisgestuurd. Ga je akkoord? Stuur de offerte dan ondertekend terug. Daarna regel je een notaris voor de overdracht. Als je een notaris hebt gevonden regelen wij met hem de overdracht.

    Afspraak bij de notaris

    Het is bijna zo ver: je nieuwe huis is in zicht! Jouw gekozen notaris stelt de hypotheekakte en transportakte op. Met de hypotheekakte wordt de hypotheek geregeld en in de transportakte staat de overdracht van het huis beschreven. Meestal krijg je de concepten van beide documenten vooraf thuisgestuurd zodat je je kan inlezen.

    Stap 5: Sleuteloverdracht

    Eindelijk! De grote dag is aangebroken. Voordat je naar de notaris gaat voor de sleuteloverdracht controleer je samen met de makelaar of het huis wordt opgeleverd zoals afgesproken was. Eenmaal bij de notaris leest de notaris samen met jou de twee aktes door en krijg je gelegenheid om vragen te stellen. De notaris zal je dan ook vragen of je een woonhuisverzekering hebt geregeld. Daarna zet je je handtekening onder de documenten en ben je officieel de nieuwe eigenaar van het huis. Gefeliciteerd!

    Als je de kosten van een verbouwing van je nieuwe huis hebt meegenomen in je hypotheekbedrag zetten wij dit bedrag op een bouwdepot. Dit een speciale rekening waaruit je de kosten voor de verbouwing kunt betalen.

    Meer lezen over een bouwdepot

    Stap 6: Verhuizen

    Staan de verhuisdozen al klaar? Of moet er eerst nog verbouwd worden in je nieuwe huis? Als je de kosten van een verbouwing van je nieuwe huis hebt meegenomen in je hypotheekbedrag zetten wij dit bedrag op een bouwdepot. Dit een speciale rekening waaruit je de kosten voor de verbouwing kunt betalen.

    Meer lezen over een bouwdepot

    Wist je dat je spullen met een inboedelverzekering van Interpolis 90 dagen verzekerd zijn op beide locaties? Handig voor als je alvast wat spullen naar je nieuwe huis wilt brengen.

    Regel je verzekeringen

    Belastingaangifte doen

    De kosten koper die je betaalt hebt bij het kopen van je nieuwe woning, kun je aftrekken van de belasting. Dit doe je in de aangifte inkomstenbelasting over het jaar waarin je het huis koopt. Je mag onder andere de volgende kosten aftrekken:

    • Taxatiekosten
    • Notariskosten voor de hypotheekakte
    • Kosten voorde aanvraag van NHG (borgtochtprovisie)
    • Bouwkundige keuring voor de aanvraag van NHG
    • Hypotheekrente

    Hoe wil je verder?

    Wij helpen je graag.