IT voor de klas

IT voor de klas

Het enthousiasme is groot onder de leerlingen van basisschool Shri Krishna in Utrecht. Bianca Schipper, IT-specialist bij de Rabobank, geeft in het kader van de Week van het geld een gastles over vals geld aan de kinderen van groep 5/6.

Nepgeld

"Ik deel straks briefjes van 20 euro uit en daar zitten een paar nepbiljetten bij", waarschuwt ze alvast. "Oooo", klinkt het in de klas. "Heeft iemand wel eens nepgeld gezien?" Talloze vingers gaan omhoog. "In de speelgoedwinkel", klinkt het. "Als we zo hard werken voor ons geld willen we niet dat iemand stiekem nepgeld drukt. Daarom wordt geld gecontroleerd met een uv-straal of een pen." Dat herkennen de kinderen. Nu heeft Bianca een opdracht voor de klas. Op ieder briefje van 20 euro staan belangrijke gebouwen en bruggen. Wat zouden jullie zelf op een briefje van 20 zetten? Bianca deelt lege ontwerpvellen uit voor een briefje van 20 waar kinderen hun eigen ontwerp op mogen maken. Als iedereen klaar is, verklapt Bianca een geheim. Vier van de vellen die ze heeft uitgedeeld zijn vals. De echte briefjes zijn 13 bij 7 centimeter. Er moeten 3 x 7 streepjes op staan met een band van 2 centimeter breed. Alle kinderen pakken hun liniaal om hun biljet op te meten. "Is dit een valse, juf?"

Blockchain

In groep 7/8 krijgen de leerlingen een gastles over blockchain. Het onderwerp geeft in eerste instantie weinig houvast. Het heeft met bitcoins te maken, maar wat het precies is weten de kinderen niet. ‘Het gaat over het veilig bewaren van informatie’, legt Bianca uit. ‘Dat doe je door het te verspreiden over verschillende computers. Als je iets in een kluis bewaart, kan het gestolen worden. In een blockchain bewaar je informatie op meerdere plekken. Daarom is het veilig. En omdat iedere computer dezelfde informatie heeft, kun je niet stiekem iets veranderen.’ Om het concept van blockchain te verduidelijken gaan de kinderen een spel doen: wie is de blockchain-mol? Eerst moeten ze groepjes van vijf vormen. Bianca deelt lootjes uit. In iedere groep zit nu iemand die de mol is. ‘Je mag het niet vertellen, hoor’, waarschuwt Bianca. Om de beurt mag iemand een getal met vijf cijfers noemen. Iedereen schrijft het nummer op een vel, vouwt het dicht en legt het op tafel. ‘Maar let op’, waarschuwt Bianca. ‘Als je de mol bent, schrijf je met opzet het verkeerde getal op. Leg de dichtgevouwen vellen papier maar in het midden en hussel ze door elkaar’, moedigt ze aan. Na vier rondes worden alle vellen papier opengevouwen. ‘Kunnen jullie uitvogelen wie de mol is?’, vraagt Bianca.

"Omdat jullie van elkaar weten wat er moet staan, ontdek je de fout"

Wie zich niet houdt aan de regels, wordt ontdekt. Je hebt dus geen centrale baas nodig. Je bewaakt het samen." Na afloop van de les is Bianca opgetogen over het enthousiasme van de leerlingen. ‘Ze zijn heel nieuwsgierig. Dat is precies wat je wil met deze lessen. We bieden ze context. Enerzijds om beter om te gaan met geld, maar we willen ook drempels rond ICT en techniek weghalen. Digitale vaardigheden worden steeds belangrijker. Je computer en smartphone vormen tegenwoordig de belangrijkste schakel waarmee je met de bank bent verbonden. Daar wil je jongeren dus zo vroeg mogelijk vertrouwd mee maken.’

Meer leuke opdrachten staan op Digi-doener

Shivin

"Als ik iets koop, voel ik mij trots"

Shivin (11)

Leerling uit groep 7/8

"Ik krijg iedere maand tien euro en die stop ik in mijn portemonnee. Ik heb ook een spaarrekening. En dan heb ik nog een pot met centjes die mijn ouders kregen op hun trouwdag. Die vond ik op zolder en daar mag ik wat uithalen als ik op schoolreisje ga. Af en toe koop ik snoep van mijn zakgeld of games. Die speel ik op mijn Playstation. Op de computer kijk ik vooral YouTube. In de winkel heb ik al eens betaald met mijn vaders bankpas. Dat gaf wel een apart gevoel. Als ik iets koop, voel ik mij trots. Maar ik let wel op de prijs."

Suziera

"Ik check m'n saldo bij een automaat"

Suziëra (11)

Leerling uit groep 7/8

"De eerste keer pinde ik samen met mijn moeder. Dat vond ik best spannend. Ik krijg wisselend zakgeld van mijn ouders. Drie euro maar ook wel vijf euro. Soms breng ik geld naar de bank om het op mijn rekening te zetten. Ik spaar, maar ik koop ook wel eens een mooie riem. Een keer stond er niet genoeg geld op mijn pinpas. Nu check ik altijd mijn saldo bij een automaat voor ik naar een winkel ga. Op de computer doe ik niets met mijn bankrekening. Ik kijk alleen filmpjes. "

Inspiratieverhalen

Lees het volgende artikel: 'Lenen we niet te makkelijk?'