Blockchain
In groep 7/8 krijgen de leerlingen een gastles over blockchain. Het onderwerp geeft in eerste instantie weinig houvast. Het heeft met bitcoins te maken, maar wat het precies is weten de kinderen niet. ‘Het gaat over het veilig bewaren van informatie’, legt Bianca uit. ‘Dat doe je door het te verspreiden over verschillende computers. Als je iets in een kluis bewaart, kan het gestolen worden. In een blockchain bewaar je informatie op meerdere plekken. Daarom is het veilig. En omdat iedere computer dezelfde informatie heeft, kun je niet stiekem iets veranderen.’ Om het concept van blockchain te verduidelijken gaan de kinderen een spel doen: wie is de blockchain-mol? Eerst moeten ze groepjes van vijf vormen. Bianca deelt lootjes uit. In iedere groep zit nu iemand die de mol is. ‘Je mag het niet vertellen, hoor’, waarschuwt Bianca. Om de beurt mag iemand een getal met vijf cijfers noemen. Iedereen schrijft het nummer op een vel, vouwt het dicht en legt het op tafel. ‘Maar let op’, waarschuwt Bianca. ‘Als je de mol bent, schrijf je met opzet het verkeerde getal op. Leg de dichtgevouwen vellen papier maar in het midden en hussel ze door elkaar’, moedigt ze aan. Na vier rondes worden alle vellen papier opengevouwen. ‘Kunnen jullie uitvogelen wie de mol is?’, vraagt Bianca.
"Omdat jullie van elkaar weten wat er moet staan, ontdek je de fout"
Wie zich niet houdt aan de regels, wordt ontdekt. Je hebt dus geen centrale baas nodig. Je bewaakt het samen." Na afloop van de les is Bianca opgetogen over het enthousiasme van de leerlingen. ‘Ze zijn heel nieuwsgierig. Dat is precies wat je wil met deze lessen. We bieden ze context. Enerzijds om beter om te gaan met geld, maar we willen ook drempels rond ICT en techniek weghalen. Digitale vaardigheden worden steeds belangrijker. Je computer en smartphone vormen tegenwoordig de belangrijkste schakel waarmee je met de bank bent verbonden. Daar wil je jongeren dus zo vroeg mogelijk vertrouwd mee maken.’
Meer leuke opdrachten staan op Digi-doener