Greve Schoenen

‘Dit is het moment om al je klanten te bellen’

Greve uit Waalwijk maakt al sinds 1898 schoenen voor mannen die goed gekleed voor de dag willen komen. Het bedrijf telt in Nederland een dozijn medewerkers, en laat de schoenen tegenwoordig produceren in vier fabrieken in Portugal. Maar hoe vergaat het Greve nu alle feestjes en recepties zijn afgelast, en we massaal vanuit huis werken? We vragen het aan algemeen directeur van Greve Nederland, Kees van Soest.

Luister de podcast op Spotify

Hoe gaat het nu met jullie?

‘We zaten midden in ons verkoopseizoen voor de wintercollectie van 2020. Dat liep eigenlijk heel goed. We hadden nog twee weken te gaan, en nog verschillende afspraken staan met winkeliers toen de crisis uitbrak. Een aantal winkeliers heeft de afspraken toen afgezegd. Bij de afspraken die wel doorgingen, merkten we dat iedereen een stuk minder enthousiast was dan in de weken ervoor.’

‘Naast de verkoop via schoenwinkels hebben we hier in Waalwijk ook een eigen winkel en een maatwerkafdeling waar mensen schoenen op maat kunnen laten maken. We merken hier in de winkel dat het een stuk rustiger is dan normaal, en afspraken voor schoenen op maat konden we de afgelopen weken vanwege de maatregelen niet maken. Toch willen we daar vanaf 4 mei, met de richtlijnen van het RIVM in de hand, weer mee van start gaan.

Hoe ingrijpend is dit voor jullie bedrijfsvoering?

‘Uiteraard zijn we afhankelijk van de verkoop van de voorraad voor het seizoen. Maar een voordeel voor ons en de winkelier is nu dat we al langer bezig waren met een Never-Out-Of-Stock-programma. Dat betekent dat wij voorraadhoudend zijn voor de winkelier, die slechts een beperkt aantal schoenen inkoopt. Zodra hij een maat heeft verkocht, bestelt hij deze bij. Dit betekent dat we eigenlijk altijd een basisomzet hebben met de winkelier die ook nu nog wel doorloopt. Maar het is de afgelopen vier weken wel een stuk rustiger geworden.’

Heb je tips voor ondernemers?

‘Je moet sowieso — en niet alleen tijdens deze crisis — goed contact onderhouden met je klanten. Dit is een moment voor winkeliers om hun vaste klanten te bellen met een gericht voorstel. Als je zelf actief het contact zoekt ben je minder afhankelijk van wie er toevallig je winkel komt binnenwandelen.’

‘Ik vind het ook belangrijk dat ondernemers nu online goed blijven communiceren. Want enerzijds zitten veel mensen nu thuis, maar dit is wel een tijd waarin social media enorm druk wordt bezocht.

Hoe kunnen mensen jullie helpen?

‘Als je een mooie geklede of casual herenschoen zoekt, en je bent op zoek naar een echt Nederlands merk, oriënteer je dan toch eens op Greve. Want dat is toch wel een van de bijzondere merken in Nederland als het gaat om schoenen.’