Klant in winkel rekent mobiel af en ziet CO2-impact op mobiel

Dankzij slimme data eenduidig inzicht in je persoonlijke CO2-impact

Meer inzicht in CO2-uitstoot voor klanten & een gunstige invloed op het klimaat

Veel mensen willen hun impact op het klimaat beperken. Maar hoe doe je dat, je zogeheten CO2-voetafdruk verkleinen? Daarvoor heb je eerst concréét inzicht in je eigen uitstoot nodig. De groene ‘fintech’ ecolytiq komt met slimme data aan die wens tegemoet. Het bedrijf heeft een open source rekenmodel ontwikkeld waarmee bedrijven klanten kunnen laten zien wat hun effect op het klimaat is. Rabobank wil daar als eerste Nederlandse bank aan bijdragen en ontwikkelde daarom met hulp van ecolytiq een functionaliteit die klanten in de Rabo App een inschatting van hun CO2-uitstoot voorschotelt én tips geeft om hun klimaateffecten te verminderen.

Begrijpen

Het terugdringen van onze CO2-uitstoot is een verantwoordelijkheid van ons allemaal. Van de overheid, van bedrijven en van consumenten. En ecolytiq richt zich op die laatste groep, door het voor particulieren zo makkelijk en laagdrempelig mogelijk te maken om te besparen op hun uitstoot. Want pas wanneer je écht begrijpt wat jouw impact is, kun je er iets aan veranderen, legt ecolytiqs co-founder David Lais uit. “Neem bijvoorbeeld het verschil tussen dierlijke en veganistische producten, of tussen ’s nachts en overdag vliegen. Die verschillen zijn vaak groter dan veel mensen denken en ook kleine stapjes kunnen grote impact maken als we hier allemaal bewust van zijn.”

Bewustzijn

Op slimme wijze gebruikt ecolytiq de al bestaande data om consumenten en bedrijven kennis bij te brengen over duurzaamheid. “Met ecolytiq bieden we de juiste technologieën om ecologische data inzichtelijk te maken”, zegt hij. “Ook adviseren we over hoe data het meest efficiënt kan worden ingezet.” En daarmee doelt hij niet op het gebruik van slimme marketing, maar op het vergroten van het bewustzijn rondom klimaatverandering.

ecolytic team

Rabo App

Rabobank is de eerste Nederlandse bank die klanten via hun betalingen inzicht biedt in hun CO2-uitstoot van hun betalingen. De Rabo Carbon Bank heeft er met onder andere hulp van ecolytiq voor gezorgd dat deze techniek in de Rabo App is geïmplementeerd. In de Rabo App krijgen klanten nu, naast hun standaard transactieoverzicht, de mogelijkheid om op basis van hun uitgaven een eerste inzicht over hun klimaatafdruk te ontvangen. “Denk aan inzicht in je CO2-uitstoot, of een vergelijking als ‘de vlucht die je zojuist hebt aangekocht, genereert net zoveel uitstoot als 14.000 kilometer reizen met de trein’”, legt Lais uit.

Inzicht in je CO2-impact

Momenteel wordt de functionaliteit met de eerste 1.000 klanten getest. Tijdens het testen staat transparantie hoog in het vaandel. Zo wordt er gewerkt met de open-sourcemethode van de EU-OSR die ervoor zorgt ze transparant kunnen zijn met alle berekeningen. Ook ontvangen klanten continu updates over de stappen die de bank en ecolytiq nemen. Uiteindelijk profiteert iedereen ervan, voorspelt Lais: “Klanten leren zo hoe ze kunnen bijdragen aan een beter milieu en de bank vergroot zo haar aanbod aan de klant.”

De functionaliteit is alleen beschikbaar voor klanten die hier uitdrukkelijk toestemming voor hebben gegeven binnen de Rabo App. Verder is de privacy van klanten gewaarborgd, doordat iedere Rabobank-klant alleen toegang krijgt tot de data van rekeningen waarvan hij of zij rekeninghouder is. In een beveiligde en afgesloten omgeving, beheerd door Rabobank, worden de transactiegegevens verwerkt in een model dat de CO2-uitstoot berekent. De gegevens verlaten Rabobank niet en worden niet voor andere doeleinden gebruikt.

Verbeteren en opschalen

“Als bank faciliteren wij betalingen, en betalingen zijn een belangrijke indicator voor consumptiegedrag”, zegt Fadoua Ajjaji, Product Manager Retail bij Rabo Carbon Bank. “Het zou zonde zijn als we dit niet inzetten voor duurzaamheid. Met deze functionaliteit zetten we de eerste stap door inzicht te bieden in de CO2-uitstoot van betalingen. Op basis daarvan geven we klanten tips voor groenere keuzes. Zo wil de bank het bewustzijn rondom klimaatverandering vergroten. We starten nu met de eerste 1.000 geïnteresseerde klanten en dankzij hun feedback kunnen we onze dienst verbeteren en opschalen. Zo kunnen uiteindelijk alle 8 miljoen klanten in de Rabo App inzicht krijgen in hun CO2-voetafdruk.

Trial and error

Lais heeft ook bewondering voor hoe Rabobank het project aanpakt. “Zelf vinden wij het natuurlijk een fascinerende functionaliteit, maar om te zien dat Rabobank er net zo hard voor gaat als wij is extra mooi. Hun benadering is gelijk aan die van ons: transparant blijven communiceren en alles stap voor stap. Trial and error. Lukt het niet op een bepaalde manier, dan proberen we het anders. Ze zien echt potentie in ons bedrijf en dat motiveert enorm.”

Klanten die geïnteresseerd zijn in hun persoonlijke CO2-voetafdruk, kunnen zich hier aanmelden, of via de Store in de Rabo App. 


Meer lezen over ecolytiq? Bekijk ook het artikel op RTL Nieuws