Minder kosten voor de scheepvaart & een enorme milieubesparing

TEKST: CHRISTEL DON
BEELD: IVO DE BRUIJN

Doordat vuiligheid zich aan de romp hecht, gaan schepen op den duur meer brandstof verbruiken. Een grote kostenpost, en bovendien extra belasting voor het milieu. Maar de door Rabobank gesteunde onderneming Fleet Cleaner heeft een oplossing: een poetsende robot. Deze maakt schepen onderwater schoon tijdens het laden en lossen. Dat bespaart de reder een hoop geld en draagt bij aan een beter milieu.

Varende wasstraat

De poetsrobot van Fleet Cleaner ziet er fascinerend uit. Het twee meter brede apparaat zit als een spin vastgeklonken aan de romp van een schip, en beweegt zich zo gestaag voort. In de zwarte koppen zitten hogedrukspuiten die algen, mosselen en ander vuil van het schip verwijderen met zeewater. Alle viezigheid gaat naar het ‘werkschip’, waar het water wordt gefilterd en weer geloosd.

‘We zijn een soort varende wasstraat’, aldus Alex Noordstrand (31), mede-eigenaar van Fleet Cleaner. ‘Het mooie daarvan is dat we kunnen schoonmaken tijdens het laden en lossen, waardoor er geen inkomstenverlies is voor een zeeschip.’ Inmiddels heeft Fleet Cleaner drie varende wasstraten die ingezet worden in alle Nederlandse en Belgische havens.

“Het schoonmaken van zeeschepen levert grote winst voor het klimaat op.”

Met een schoon schip bespaart een reder zo’n tien procent op brandstofkosten, goed voor zo’n 5.000 ton CO2-besparing per schip per jaar. ‘Als je bedenkt dat de wereldhandel voor 90 procent plaatsvindt via de internationale scheepvaart, dan levert het schoonmaken van al die schepen grote winst voor het klimaat op’, aldus Noordstrand.

Schipmedewerker spuit een onderdeel schoon

Veel samenwerken

Fleet Cleaner is gevestigd in RoboValley, een field lab van de TU Delft. Rabobank is al decennia lang nauw betrokken bij dit soort initiatieven die op de campus ontstaan. Op die manier ontstaat er al vroeg contact met jonge technologie gedreven ondernemers, die op het punt staan te professionaliseren. Fleet Cleaner heeft onlangs van Rabo financiering ontvangen voor de Thunderbird II, het nieuwste schip in de vloot.

‘Nu doen duikers het meeste werk, maar dat is zo gevaarlijk dat er elk jaar weer duikers sterven’, vertelt Noordstrand. ‘Wij doen het sneller, veiliger, schoner en goedkoper.’ Geen wonder dus dat Fleet Cleaner zo’n succes heeft in de vaak conservatieve scheepvaart. Samenwerken en doorzetten, is het geheim van de oprichters. ‘Als samenwerken niet lukt, wordt het helemaal niks’, lacht Noordstrand.

Drie mannen op het schipsdek