Genieten met elkaar & goed voor een inclusieve samenleving

Speciaal bier, gebrouwen door bijzondere mensen. Dat was de droom van sociale ondernemers Rik, Ad en Gijs uit Gemert. Rabauw is een echte ‘craft beer’ brouwerij waar mensen met afstand tot de arbeidsmarkt samen bier brouwen tegen de dorst én vooroordelen.

‘Zeven jaar geleden begonnen Rik en ik bier te brouwen in de keuken‘, vertelt oprichter Gijs Verhagen. ‘Toen werd het idee van de sociale onderneming geboren. Bierbrouwen is een ambacht dat passend is voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt vanwege het gezamenlijke en gestructureerde proces. Het is een product waar iedereen trots op kan zijn.’

“Wij brouwen samen bier en dat doen we op onze eigen manier.”

Geloven in wat mensen wél kunnen

Rabauwers als Pierre en Wout brouwen samen acht unieke ambachtelijke bieren. Zo verschillend als de bieren zijn, zo divers zijn de brouwers. De een heeft autisme, de ander woont in een zorginstelling. ‘Rik, Ad en Gijs kijken niet naar beperkingen, maar naar wat we wél kunnen’, legt Wout uit. ‘Hier kan ik al mijn kennis en vaardigheden gebruiken. Dat geeft veel voldoening’, vult zijn collega Pierre aan.

“Het is fijn om samen een prachtig product te maken.”

Samen doorpakken

De financiering van een sociale onderneming vraagt om een eigentijdse oplossing. Rabobank maakte met haar impactfonds Rabo Foundation de opstart mogelijk. Voor de volgende stap met een nieuwe brouwerij in Eindhoven haakte Rabo Foundation twee belangrijke spelers uit haar netwerk aan: het Anton Jurgens Fonds en Stichting DOEN. Daarnaast investeerde Rabo Foundation denkkracht en kennis in het businessplan van Rik, Ad en Gijs. Zo volgden de jonge ondernemers de MiniMaster Sociaal Ondernemen van Rabo Foundation.

Sociaal & duurzaam ondernemen

Rabauw benut ieders talent en dat smaakt naar meer. Deze zomer opent de nieuwe brouwerij in Eindhoven. Daar zullen 40 bijzondere mensen hun tweede thuis vinden. Rabauw is ook een duurzame brouwer. De hop wordt lokaal verbouwd. De bierbostel wordt weer gebruikt voor brood. Dat geeft het bier van Rabauw een extra rijke afdronk.

“Uiteindelijk gaat het om de impact die je maakt.”

Op de toekomst!

‘Hoe meer bier we verkopen, hoe meer impact we maken. Daar gaat het ons uiteindelijk om: impact,’ schetst Gijs. Ad vult aan: ‘Rabauw laat zien dat je met duurzaam en sociaal ondernemen ook een rendabel bedrijf kunt neerzetten. De toekomst maak je met elkaar.’