Anderhalve-Meters voor veiligheid in Amsterdam

Hoe bewaak je op een ludieke manier de corona-afstand?

Wie komende zomer een bezoek brengt aan het Vondelpark, de Kalverstraat of een andere drukbezochte plek in Amsterdam, kan ze zomaar tegenkomen: Anderhalve-Meters. Het zijn vrolijk verklede mensen die, uitgerust met hoepels en meetlatten, zorgen dat de corona-maatregel van anderhalve meter afstand wordt nageleefd.

De Anderhalve-Meters is een idee van Jasper Fliers van De Groene Lobby en wordt begin juni tijdens een speciale pitch-avond voor ondernemers verkozen tot één van de drie beste ‘corona-proof’ initiatieven van de Metropoolregio Amsterdam. De Ondernemerspitch is een initiatief van Rabobank Amsterdam en de Amsterdam Economic Board, in samenwerking met gemeente Amsterdam, ORAM, VNO-NCW, MKB en amsterdam&partners, en is bedoeld om ondernemers met goede ideeën een podium te bieden.


De Anderhalve-Meters groepsfoto cropped


Anderhalvemeter = beter
Met De Groene Lobby focust Flier zich normaal op het verduurzamen van evenementen. Het bedrijf zet zogeheten clean-teams in, die op festivals en andere bijeenkomsten afvalbakken legen, maar met name bezoekers stimuleren om zelf hun afval in de juiste bak te gooien. Nu de evenementensector geheel op z’n gat ligt, ontstond er ruimte voor wat nieuws. Het idee voor Anderhalve-Meters was snel geboren. 

“We hebben afgelopen weken gemerkt dat als de temperatuur omhoog gaat en het aantal patiënten op de Intensive Care daalt, mensen lakser worden”, zegt de ondernemer. Logisch, vindt hij, maar ook riskant. “Door ludieke promotors in te zetten stimuleer je mensen op een positieve manier, zodat ze zich ook dan aan de regels houden.” 

Die ludieke promotors zijn voornamelijk studenten en scholieren. Ze dragen shirtjes met teksten als ‘anderhalve meter = beter’ en ‘anderhalve meter = lief’ en dragen hoepels en meetstokken om te laten zien hoeveel dat nou eigenlijk is, anderhalve meter. 

Aaibaar idee
De jury van de Ondernemerspitch, bestaande uit onder andere Femke Halsema (burgemeester van Amsterdam), Barbara Baarsma (directievoorzitter Rabobank Amsterdam) en Mirjam van Praag (voorzitter van het college van bestuur van het VU-ziekenhuis) roemden de praktische haalbaarheid van het idee. Ook de ‘aaibaarheid’ en de opschaalmogelijkheden van het concept werden geprezen. 

Fliers: “Het hielp dat we een bestaand concept presenteerden. De Anderhalve-Meters lopen al rond in Leiden en binnenkort ook in Haarlem en Zandvoort. Hierdoor konden we de pitch heel concreet maken en hadden we op iedere vraag ons antwoord klaar.” 

Die vragen gingen met name over het omgaan met negatieve reacties (Fliers: “We focussen ons op het positieve, maar in ‘lastige’ wijken zetten we soms acteurs in die zijn getraind om daar goed mee om te gaan”). Ook wilden ze weten wie voor de kosten van de Anderhalve-Meters opdraait (“Meestal de gemeente, maar in Leiden betalen ook lokale ondernemers mee”). 

Winnaars
In totaal stuurden 123 ondernemers uit de Amsterdamse metropoolregio een ‘corona-proof’-initiatief in. Tien van hen mochten hun idee pitchen. Naast de Anderhalve-Meters van Fliers riep de jury ook ‘Find Space’ van Inge Beerlage en ‘Find Me’ van Dex Holman uit tot winnaar.  

‘Find Space’ is een initiatief voor een marktplaats voor onbenutte ruimte. Op die manier kunnen bijvoorbeeld de horeca en cultuursector gebruik maken van kantoren die vanwege de coronacrisis leeg staan. 

Het derde idee richt zich eveneens op de horeca. Met ‘OrderMe’ wil Holman klanten de kans geven om in restaurants en cafés vanaf hun eigenlijk telefoon te bestellen en te betalen, zónder een app te downloaden of account aan te maken. De software werkt op basis van QR-codes die gekoppeld zijn aan een specifieke tafel.

Met de uitverkiezing ‘winnen’ Fliers, Beerlage en Holman toegang tot het netwerk van de jury en de initiatiefnemers. Iedere ondernemer krijgt een persoon toegewezen die als aanspreekpunt fungeert en de winnaars helpt hun plannen naar een hoger niveau te tillen. 

“Een geweldige kans”, zegt Fliers. De ondernemer hoopt zijn concept na Amsterdam op nog meer plekken uit te rollen. “Het stoppen van het coronavirus is een verantwoordelijkheid van ons allemaal, maar ik vind het mooi om hier met mijn idee een steentje aan bij te dragen.”


De Anderhalve-Meters