"Ik ben meteen gaan kijken wat er wél mogelijk was"

Hoe houdt deze creatieve food-ondernemer het hoofd boven water?

TEKST: GUUS PETERS
BEELD: ANNABEL OOSTEWEEGHEL

 

Als eigenaar van evenementcateraar Taste More en foodmarketingbureau Tasty Lemon, zag Rob van den Broek (41) aan het begin van de coronacrisis de ene na de andere opdracht wegvallen. In plaats van bij de pakken neer te zitten, bedacht hij concepten die wél konden doorgaan. "Ik denk graag in mogelijkheden."

Met de eerste foodtruck drive through van Nederland trok evenementencateraar Taste More tijdens de coronacrisis landelijke media-aandacht. Samen met Boerschappen, dat maaltijdboxen samenstelt met Brabantse producten, en evenementenlocatie STRND in Breda, bedacht Van den Broek een concept waarbij klanten vanuit hun auto langs allerlei foodtrucks kunnen rijden. En wat te denken van de Home Made Chef Boxen? Samen met Boerschappen kocht Van den Broek overschotten, die eigenlijk naar de horeca zouden gaan, tegen een eerlijke prijs op bij boeren. Met de verzamelde producten werden verschillende voedselboxen samengesteld en onder meer aangeboden aan leden van Rabobank Amerstreek.

De drive through en de voedselboxen waren twee van de concepten die Van den Broek en zijn medewerkers bedachten toen het coronavirus Nederland overspoelde en de ene na de andere opdracht van Taste More en Tasty Lemon geannuleerd werd. Beide bedrijven opereren in een branche die harde klappen kreeg.



Rob van den Broek, foodmarketingbureau Tasty Lemon



Basilicum
Met Taste More en Tasty Lemon bedenkt Van den Broek normaal gesproken campagnes voor grote evenementen, waarvoor hij ook de catering verzorgt. Voor afgelopen voorjaar en zomer stonden onder meer het Eurovisie Songfestival, Sail Amsterdam, North Sea Jazz en het EK voetbal op het programma. Evenementen waar duizenden bezoekers op af zouden komen. Tot corona roet in het eten gooide. Van den Broek: "Natuurlijk heb ik heel even gedacht: wat gebeurt hier allemaal? Ik vergelijk het met een rijdende trein die plots tot stilstand komt. Maar ik heb het geluk dat ik heel snel kan schakelen. In plaats van bij de pakken neer te gaan zitten, ben ik meteen gaan kijken wat er nog wél mogelijk was."

Bij een boer kocht Taste More zevenhonderd kilo overgebleven basilicum – "dat is echt heel veel". Van de basilicum, die anders weggegooid zou worden, werden allerlei verschillende pesto’s gemaakt voor in de voedselboxen. Met een aantal ondernemers in Breda zette Van den Broek een terras aan de kade op waar zij diners serveerden. En in Rockanje huurde hij een leegstaande strandtent. "Het is een supermoeilijke, maar uitdagende tijd", zegt hij.

Life & Cooking
Die uitdaging was precies de reden dat Van den Broek vijftien jaar geleden Taste More oprichtte. Na zijn hbo-studie en koksopleiding was hij als ondernemer op zoek naar meer avontuur. Toen hij ontdekte dat er binnen bedrijven en organisaties veel vraag was naar demochefs die producten op een leuke manier konden promoten, zag hij een gat in de markt. "Ik had meteen een concept in mijn hoofd", vertelt Van den Broek. "Ik heb toen wat geld bij mijn ouders geleend om een busje te kopen en ben bij groothandels en andere bedrijven demo’s gaan geven."

Wat hielp was dat hij in die periode als freelancer bij het televisieprogramma Life & Cooking aan de slag kon. Daar leerde hij veel op het gebied van styling en kwam hij in contact met grote partijen als Unilever en FrieslandCampina, nu klanten van de Taste of Everything Group. In de jaren daarna groeide Taste More uit tot een bedrijf met meer dan vijftig medewerkers. Drie jaar geleden richtte Van den Broek Tasty Lemon op. "Met Taste More stonden we bij onze klanten bekend als evenementencateraar, maar niet als foodmarketingbureau. Met Tasty Lemon hebben we dat gat opgevuld."

Stroomversnelling
Nu fysieke en sociale contacten zoveel mogelijk gemeden moeten worden, bouwt Tasty Lemon zijn concepten om tot activaties die op afstand kunnen plaatsvinden. Van den Broek: "Normaal organiseren we jaarlijks veel live- en influencer-events. In plaats daarvan geven we de influencers nu toolkits met allerlei producten en een virtual-realitybril. Zo zijn ze toch op de locatie en kunnen ze de producten proeven, voelen en ruiken. Geen grote evenementen, maar kleinschalige concepten. En digitale campagnes en interactieve events op afstand. We wilden sowieso meer op online gaan inzetten, maar door het coronavirus is dat wel in een stroomversnelling gekomen."

Het is onduidelijk wanneer er weer grootschalige evenementen gehouden kunnen worden. Het maakt het ondernemen uitdagend en interessant, meent Van den Broek, die benadrukt dat hij nergens is zonder zijn medewerkers en partners. "Natuurlijk is het moeilijk, maar tegelijkertijd heb ik gezien hoe snel je dingen kunt veranderen en voor elkaar kunt krijgen door samen bergen werk te verzetten."

Strand
Beachclub w8, die hij afgelopen zomer in Rockanje huurde, heeft hij inmiddels gekocht. Van den Broek ziet de locatie niet alleen als eetgelegenheid in de zomer, maar wil in de toekomst het hele jaar door bedrijven ontvangen die in kleine teams een plek zoeken waar ze op anderhalve meter kunnen vergaderen. "En stel dat ze er een activiteit aan willen hangen, dan zou het strand de ideale locatie kunnen zijn." Hoe de toekomst voor zijn bedrijven er exact uit gaat zien, durft Van den Broek niet te zeggen. Maar één ding weet hij wel: "We gaan dit sowieso overleven en komen altijd weer met nieuwe ideeën. Ik denk graag in mogelijkheden."

Tasty Lemon is een klant van de coöperatieve Rabobank.



Rob van den Broek, foodmarketingbureau Tasty Lemon

Ben jij betrokken bij een coöperatieve samenwerking van Rabobank? Meld het initiatief dan bij de redactie van Rabo &Co via raboencoredactie@rabobank.nl. Wie weet komt jouw inspirerende voorbeeld in aanmerking voor een publicatie op dit platform!