Klippeholm_2_header.

­

Groen doen leer je ook op school

Zonnepanelen als lesmateriaal?

TEKST: MARLIE VAN ZOGGEL
BEELD: ANNABEL OOSTEWEEGHEL

Zonnepanelen als lesmateriaal?


Suzanne Hellings (41) is directeur van basisschool Klippeholm in Hoofddorp. Het schoolplein is, met een atletiekbaan, klimwand en ontdekbos, het visitekaartje van de school. “Welk kind heeft het talent om de hele dag stil aan een tafeltje te zitten?”

Hoe heet dit spel ook alweer?, vraagt Hellings aan een groepje scholieren dat deze vrijdagmiddag is blijven hangen op het schoolplein. “Koningen, juf!”, roept er een. “Ah ja, koningen. Dat wordt hier veel gespeeld”, knikt de directeur, alvorens ze de rondleiding voortzet richting de ‘buutpaal’ en een halfrond theater waar af en toe buitenlessen worden gegeven. Het schoolplein is het visitekaartje van basisschool Klippeholm in Hoofddorp. Met een atletiekbaan, een klimwand en een ontdekbos is er in elk geval genoeg te beleven. En dat was precies de bedoeling toen het plein vijf jaar geleden werd gerenoveerd. “We wilden een plek waar steeds iets nieuws te ontdekken is, zodat er ook echt gespeeld wordt in de pauze en niet iedereen rondhangt. Daarmee voorkom je een hoop gedoe”, weet Hellings. “Conflicten ontstaan meestal uit verveling.”

Een schoolplein van onder tot boven vernieuwen gaat niet zomaar, daar ging uitgebreid onderzoek aan vooraf, zegt vakdocent bewegingsonderwijs Chantal Schuil, destijds een van de initiatiefnemers. Naast het aanschrijven van fondsen voor financiële hulp moest het nieuwe plein natuurlijk ook optimaal worden ingericht. Daarbij werd de hulp ingeschakeld van het belangrijkste publiek: de leerlingen zelf. “Ze mochten maquettes maken van hun ideale schoolplein. Van al die ideeën werd een groot doek gemaakt, waarop leerlingen en ouders vervolgens stickers plakten bij de plannen die hen aanspraken. Zo is het definitieve ontwerp tot stand gekomen”, vertelt Schuil. “Scholen die willen vernieuwen, weten vaak niet waar ze moeten beginnen. Ze vervangen een toestel hier of een schommel daar. Dat wij het groots konden aanpakken, is te danken aan het grote draagvlak dat door ons onderzoek voor deze plannen ontstond.”

Klippeholm-1-800x430

 

Zonnepanelen
Naast het uitbreiden van de speelmogelijkheden, speelde bij de vernieuwing van het schoolplein nog een factor mee: duurzaamheid. Op het plein is veel ruimte voor groen en er is, waar mogelijk, gebruikgemaakt van natuurlijke materialen, zoals hout. “Een wens van zowel de school als van veel ouders”, zegt Hellings, die erkent dat het thema de afgelopen jaren een steeds prominentere rol heeft gekregen in het onderwijs. “Het is onze taak om kinderen zo goed mogelijk voor te bereiden op de toekomst. Daar horen gesprekken over smeltende ijskappen en plastic soep bij. Maar je hebt als school zelf ook een voorbeeldfunctie”, vindt de directeur. Ze vertelt dan ook trots over de zonnepanelen die onlangs door NMCX, een organisatie die duurzaamheidsinitiatieven in de Haarlemmermeer begeleidt, op het dak van de school zijn gelegd. “Dat bespaart kosten én we kunnen de panelen gebruiken voor lessen over energievormen. Het feit dat leerlingen die panelen zien liggen, maakt het direct een stuk interactiever.”


Bewegend leren
Die interactie is belangrijk, want niet alleen de lesthema’s zijn in de loop der jaren behoorlijk veranderd, ook de manier van lesgeven is niet meer te vergelijken met het onderwijs dat Hellings zelf ooit kreeg op Klippeholm. “Welk kind heeft nou nog het talent om de hele dag stil te zitten, informatie te verwerken en dat later bij een toets te reproduceren?”, vraagt de directeur zich hardop af. Op de Hoofddorpse basisschool staat ‘bewegend leren’ centraal. Dat betekent onder meer dat kinderen door de hele school kunnen werken, springend en hinkelend letter- en cijferreeksen leren en soms een elastiek om de tafelpoten binden om met hun voeten op te wiebelen. Hellings: “Ouders kiezen voor deze school omdat we een duidelijke visie hebben. We storten ons niet op elke futuristische innovatie, maar denken wel na over wat kinderen nodig hebben”, besluit de directeur. “We gaan mee met onze tijd.”


Rabo & Klippeholm
De vernieuwing van het schoolplein van basisschool Klippeholm, die deel uitmaakt van onderwijskoepel Meer Primair, is mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage vanuit het Stimuleringsfonds van Rabobank. Dit fonds ondersteunt projecten met een maatschappelijk of economisch doel.

Ben jij betrokken bij een coöperatieve samenwerking van Rabobank? Meld het initiatief dan bij de redactie van Rabo &Co via raboencoredactie@rabobank.nl. Wie weet komt jouw inspirerende voorbeeld in aanmerking voor een publicatie op dit platform!