Het raakte haar dat onze klanten vrijwel geen fruit kregen

Hoe fiksen we vitamines voor de Voedselbank?

,, Het raakte haar dat onze klanten vrijwel geen fruit kregen”

TEKST: SARAH VERMOOLEN
BEELD: MIKE BINK


De coronacrisis maakt zichtbaar wat we bij Rabobank al heel lang weten: alleen samen kunnen we bouwen aan een betere wereld. Daarom zoeken we voortdurend naar duurzame verbindingen.

Hans Brinkhuis was 38 jaar bankier. Sinds november is hij voorzitter van de Voedselbank Zaanstreek. "Ik vind dat je iets moet teruggeven aan de maatschappij, een bijdrage moet leveren zonder dat je er iets voor terugkrijgt. Wat Rabobank doet voor haar lokale omgeving spreekt me erg aan. Dat past goed bij deze tijd waarin men zich lokaal zichtbaar inzet."



Men en vrouw aan het werk voor de voedselbank



Afhankelijk
"Toen ik voorzitter werd van de Voedselbank had ik daar geen duidelijk beeld bij. Het bleek een professionele organisatie waarin vrijwilligers het iedere week mogelijk maken dat zo'n 300 gezinnen een voedselpakket krijgen. Dat is een flinke operatie. Gemiddeld leveren we 8.000 producten per week uit, 52 weken per jaar. Afhankelijk van de gezinsgrootte is het een aanvullend pakket waar je minimaal drie volwaardige maaltijden van kunt bereiden en drie tot vijf dagen per week van kunt ontbijten."

"Voordat ik hier kwam, had ik me niet gerealiseerd dat die ondersteuning zo belangrijk is. Uit een rapport van 2018 bleek dat er 7.100 huishoudens in de Zaanstreek op of onder de armoedegrens leven. Met de huidige bemensing en voorzieningen is dit het maximale aantal pakketten dat we kunnen uitreiken. Het voedsel moet immers wel ergens vandaan komen, en goed behandeld en verwerkt worden."

Duurzaam verbonden blijven
"De Voedselbank is voor zeventig procent afhankelijk van winkelacties. Het overige komt binnen via bedrijven, instanties en particulieren. Door de coronacrisis konden we niet meer terecht bij de winkels, want die hadden door de hamstergekte zelf niet voldoende voorraad. We hebben daarom een noodkreet voor donaties en vrijwilligers verspreid via het Noordhollands Dagblad, want veel van onze vrijwilligers behoren tot de risicogroep en konden niet komen werken."

"Martine Hos van Rabobank Zaanstreek nam direct contact op. Ze las dat onze klanten vrijwel geen fruit kregen – dat raakte haar. We proberen wel de Schijf van Vijf te leveren en te letten op gezonde producten, maar die krijgen we helaas beperkt binnen. De Voedselbank en Rabobank delen natuurlijk de missie om voedselverspilling tegen te gaan, dus Martine zocht uit of er via die connectie iets mogelijk was. Uiteindelijk lukte het om via Rabobank Zaanstreek 5.200 kilo aan aardappels, pruimen, appels, bloemkool, ijsbergsla, komkommer, tomaten en paprika gedoneerd te krijgen, afkomstig van de boerencoöperatie Flevofood. Onze klanten stonden versteld van de kwaliteit. Zelden krijgen ze dergelijke mooie producten!"



Man aan het werk voor de Voedselbank

Ben jij betrokken bij een coöperatieve samenwerking van Rabobank? Meld het initiatief dan bij de redactie van Rabo &Co via raboencoredactie@rabobank.nl. Wie weet komt jouw inspirerende voorbeeld in aanmerking voor een publicatie op dit platform!