TastyBasics wint Jaarprijs Goede Voeding 2020

Hoe doorbreek je de ongezonde trend om teveel koolhydraten en suikers te eten?

,, Wij ontwikkelen voeding, geen vulling.”

Met grote passie en een flinke dosis idealisme goede voeding ontwikkelen en daarvoor een belangrijke prijs krijgen van een vakjury: dat lukte ontwikkelingsbedrijf TastyBasics. Het bedrijf uit Aalden bleek met haar bijzonder gezonde én smakelijke muesli de winnaar te zijn van de Jaarprijs Goede Voeding 2020.




Tasty Basics Muesli winnaar jaarprijs Goede Voeding 2020



Gefeliciteerd!
Jan Willem Handstede, accountmanager bij Rabobank Het Drentse Land: “Als Rabobank feliciteren wij TastyBasics van harte met deze mooie prijs. Wij zijn natuurlijk trots op veel van onze ondernemers. Jan Buining, mede-eigenaar en oprichter van het bedrijf, laat met zijn team met de Jaarprijs zien waar durf, visie en maatschappelijke betrokkenheid toe kan leiden.”

‘Growing a better world together’ is de slogan van Rabobank: “TastyBasics laat zien dat dat kan, met innovatie in een branche die met dergelijke duurzame vernieuwingen bijdraagt aan de gezondheid van mensen: hoe mooi wil je het hebben?”

Vakjury
Jan Buining en zijn team zijn blij met de prijs en vooral de erkenning van de deskundige vakjury uit de voedselbranche. “Met onze keuze om voeding en geen vulling te ontwikkelen, doorbreken we de begrijpelijke maar ongezonde trend om teveel koolhydraten en suikers te eten. Met daarbij allerlei gezondheidsrisico’s op overgewicht, diabetes en hart- en vaatziekten.” Want voor hem is het zo klaar als een klontje: “Hongerbestrijding was belangrijk, maar nu zijn de gezondheidsproblemen door verkeerd eten veel groter. Dat moet toch anders kunnen. We willen als maatschappij meer nadruk op preventie, daarin speelt gezond eten een belangrijke rol!”



Man in pak presentatie Tasty Basics Muesli



Onbewerkte producten als basis
TastyBasics ontwikkelt producten voor de consumentenmarkt op basis van onbewerkte producten, zoals groenten, fruit, noten en peulvruchten. “Die blijven daardoor rijk aan vezels, eiwitten, vitamines en andere essentiële voedingsstoffen. De uitdaging is om ze ook lékker te maken: dat dat is gelukt blijkt uit deze prijs en het feit dat we met onze producten inmiddels in zo’n 1500 winkels in Nederland liggen – én gekocht worden.” Want dat is zeker zo belangrijk: “Mensen willen wel gezond eten, maar je moet bij veel producten wel professioneel etiket-lezer zijn om te weten wat je koopt en wat erin zit. Wij willen die safari in de supermarkt makkelijker maken door de dagelijkse producten gezond te maken. Dat zouden eigenlijk meer partijen moeten doen. Daarin nemen we anderen graag mee.”

Broodnodige transitie
Hij ziet het dan ook groter: boeren gaan door natuur-inclusiever te werken een belangrijke bijdrage leveren. “Samen met de verwerkende industrie voedzame voeding produceren met minder belasting van het milieu: dan krijg je de goede balans terug. Ik zie dat als een broodnodige transitie in de voedingsindustrie. Beter voor de omgeving, beter voor de consument, beter verdienmodel voor de boer.”

Met deze visie ervaart hij ook dat de Rabobank goed bij zijn bedrijf past. “De bank wordt wel eens verweten dat ze alleen in de bulk denkt. Maar ik ervaar als ondernemer dat de Rabobank ook moeite en geld steekt in andere ontwikkelingen. Juist om die ommezwaai van massa naar kwaliteit te maken, zoals bij duurzame landbouw. Wij voelen ons gesteund in dit partnership.”

Handstede sluit zich daarbij aan: “Dit soort ondernemers passen naadloos bij de ambitie van de bank om duurzaam en innovatief te ondernemen. TastyBasics is een inspirerend voorbeeld!”.

Ben jij betrokken bij een coöperatieve samenwerking van Rabobank? Meld het initiatief dan bij de redactie van Rabo &Co via raboencoredactie@rabobank.nl. Wie weet komt jouw inspirerende voorbeeld in aanmerking voor een publicatie op dit platform!