Verdwalen in het goede-doelen-bos hoeft niet meer

Hoe zorgen we dat klanten aan hun geliefde initiatieven schenken?

Bijdragen aan een coronavrije wereld willen we allemaal wel. Maar bomen, bos, waar te beginnen? Bij het COVID-19 Appeal bijvoorbeeld. Charity managers Guus Loomans en Niels Kattenberg van Rabobank Charity Management (CM) werken samen met de start-up Kinder om vermogende klanten bij de hand te nemen in het woud van 43.000 goede doelen. "Elk bedrag is van levensbelang", zegt Loomans. "Hiermaak je zélf het verschil."

Het werkt zo: via een mail van de vermogens- en wealth-manager kunnen klanten doneren via Kinder – de start-up die eerder een app ontwikkelde die matches maakt met goede doelen. Kinder heeft op verzoek van CM tien organisaties geselecteerd die zich (in)direct bezighouden met de coronacrisis. Ze geven bijvoorbeeld voorlichting aan vrouwen, distribueren hygiënemiddelen, schoon drinkwater, of scholen kinderen bij die dreigen achter te raken. Wie doneert, doet dit aan tien organisaties tegelijk. Mocht een schenker met één goed doel meer affiniteit hebben, dan is een eigen traject vanaf € 50.000 mogelijk. Kinder selecteerde de organisaties op basis van impact en effectiviteit.

"Met het COVID 19 Appeal bieden we onze relaties een prachtig handelingsperspectief: ze kunnen meteen schenken, de selectie hebben wij al gemaakt", zegt charity manager Guus Loomans. "En, ook belangrijk: het kan via Kinder anoniem. Dat kan in Nederland eigenlijk bijna nooit." Deze proactieve aanpak is anders dan anders. "Maar nieuwe problemen vragen om nieuwe oplossingen", aldus Loomans.

Charity Plan
Het liefst gaan we met elke klant in gesprek voor een persoonlijk 'Charity Plan', zegt Loomans. "Mooie, ontroerende  gesprekken zijn dat vaak, over maatschappelijke ambities, wensen en dromen, die we via dat plan laten uitkomen. Vaak hebben mensen iets bijzonders meegemaakt wat hun perspectief op de wereld heeft veranderd. En als ze veel geld hebben verdiend, willen ze hun succes delen. Een vrouw die niet heeft kunnen studeren, zet zich nu met studiebeurzen in voor betere kansen voor meisjes. Een man die leeft dankzij een donornier ondersteunt de Nierstichting."

Ook zelf kende Loomans een 'moment van de waarheid'. In 1996 wilde hij veel geld verdienen met een op te zetten bedrijf in China. Hij leerde een jaar Chinees, reisde af naar Azië. So far so good, maar toen viel hij 23 kilo af, bleek hij diabetes type 1 te hebben. Weg droom.

Tijdens die reis in China had Loomans een ontmoeting met een panda in Chongqing. Die werd vastgelegd, de foto koestert hij nog altijd op zijn LinkedIn-profiel. Vanwege de profetische waarde ervan: twee jaar later werkte hij bij het Wereld Natuur Fonds en zijn liefde voor goede doelen was geboren. Soms, heel soms doet het nog pijn, zegt hij, de gebroken droom. "Maar het gaat zoals het gaat. En mijn peetzoon Jan maakt nu een klein beetje mijn droom waar: die werkt nu in China."

Charity Management en Kinder

Doe mee (COVID-19 Appeal) Lees meer over Rabobank Charity Management