Voedsel steeds vaker in duurzame verpakking

Wat kun je allemaal met karton?

De coronapandemie had grote gevolgen voor het bedrijf Fonkels, sterk in duurzame verpakkingen. De bakjes voor afhaalverpakkingen waren niet aan te slepen en grote bedrijven kiezen sneller voor duurzaamheid boven prijs.

Fonkels maakt duurzame meeneemverpakkingen voor de horeca. Niet alleen voor restaurants, maar ook voor bijvoorbeeld supermarkten en ziekenhuizen. Eigenlijk overal waar eten wordt meegenomen. "Die markt groeit enorm", zegt general manager Wim Apeldoorn. "Dus zijn er steeds meer verpakkingen voor kort gebruik nodig. Daarmee wordt er ongelofelijk veel afval gegenereerd. Het scheelt veel plastic afval als we duurzame alternatieven gaan gebruiken."

Plastic komt uiteindelijk in veel gevallen óf in de natuur terecht óf het moet worden verbrand. Slechts de helft wordt ingezameld voor recycling. Daarom maakt Fonkels zoveel mogelijk gebruik van karton voor verpakkingen. "Karton blijkt een goede grondstof te zijn, die meerdere keren kan worden hergebruikt", legt Apeldoorn uit. "Maar liefst 87 procent van het karton wordt na gebruik gerecycled. We werken met FSC-gecertificeerd karton. De Forest Stewardship Council (FSC) is een internationale organisatie die zich inzet voor behoud van bos. Voor elke gekapte boom wordt minimaal één nieuwe geplant. Ook bij alle andere grondstoffen die we gebruiken, kiezen we voor duurzaam. We gebruiken bijvoorbeeld alleen inkt op biologische basis."

FOTO 1: Foilmer en Wim Fonkels Rabo&Co246760_BW

Corona
De coronapandemie zorgde voor een drastische verandering in het businessmodel van Fonkels. "Toen in maart de lockdown werd aangekondigd werd het even stil bij ons. Maar binnen twee weken begonnen de bestellingen juist enorm toe te nemen. We hadden in januari ons roer al gedeeltelijk omgegooid, met nieuwe verpakkingen gericht op andere branches zoals retail en industrie. Vanuit deze bedrijfstakken steeg de vraag. We hebben de tijdsgeest mee. Duurzaam wordt steeds belangrijker en tijdens de crisis steeg het bewustzijn op dat gebied. In de horeca zagen bedrijven die afwachten, maar ook bedrijven die vol gas gaven en zich richten op bezorgen en afhalen. Sommige producten, zoals onze snackboxen, lieten een plus zien van wel 3000 tot 4000 procent. De puntzakjes voor friet daarentegen, werden nauwelijks meer verkocht."

Slimmigheidjes
Beleving is steeds belangrijker, daarom onderscheidt de verpakking van Fonkels zich door ingebouwde slimmigheidjes en een grappig ontwerp.
Apeldoorn laat een hardloper zien, de slimme broodverpakking. Makkelijk bij het inpakken en op twee manier te openen: als brooddoosje of als bord. "We willen innovatief zijn. Niet alleen een kartonnen verpakking maken, maar een verpakking met iets extra’s."

Met de Pop-Up Cup, een duurzame beker, won Fonkels een innovatieprijs. "Normaal gesproken zit er in een kartonnen beker een plastic coating. Daardoor is het niet als karton recyclebaar. We hebben een beker gemaakt met een heel dun plastic zakje erin", vertelt Apeldoorn. "Na gebruik kan het zakje er makkelijk uitgetrokken worden en als gescheiden afval worden behandeld. Wordt de beker in zijn geheel weggegooid, dan kan het afval tijdens de verwerking alsnog makkelijk worden gescheiden."

Plastic is makkelijk en goedkoop, dus nog lang niet alle bedrijven willen veranderen. "Wat dat betreft heeft de pandemie deuren geopend", zegt Apeldoorn. "Het bewustwordingsproces is versneld toen mensen zagen hoe fijn het was zonder auto’s op de weg en vliegtuigen in de lucht. Bedrijven hebben duurzaam werken steeds hoger op de agenda staan." Vanaf 2021 geldt er een verbod op wegwerpplastic. "Een stap in de goede richting", zegt Apeldoorn. "We hopen dat er een verbod komt voor meer producten waar een goed, duurzaam alternatief voor is. De inzameling van afval is ook een punt van zorg. Daar hebben wij geen invloed op. Maar we zijn er wel mee bezig. We praten wel veel met mensen om te kijken hoe we de hele keten duurzamer kunnen maken, van grondstof tot afvalverwerking." Apeldoorn heeft ook een persoonlijk motief om zijn werk te doen. "Ik ben windsurfer. Elke keer als ik op het strand kom, verzamel ik een handje plastic en gooi het weg. De plasticvervuiling is een grote frustratie voor mij. Daar kan ik nu iets aan doen."

De Rabobank helpt ondernemers op weg naar duurzaamheid. Zo ook Fonkels, dat milieuvriendelijke meeneemverpakkingen voor de horeca maakt. Op deze manier leveren we samen een mooie bijdrage aan een schonere wereld.

Fonkels

Wie?
Fonkels is drie jaar geleden opgericht met het doel de planeet iets groener te maken.

Wat?
Innovatieve, duurzame verpakkingen gericht op horeca, retail, groente en fruit en take-away. Van drinkbekers en kartonnen rietjes tot puntzakken voor frites en snackboxen.

Waarom?
Fonkels wil op een leuke manier een bijdrage leveren aan een schonere wereld.

Waar?
Fonkels levert overal in Nederland en ook in het buitenland.

FOTO 2: Foilmer en Wim Fonkels Rabo&Co

Plastic en karton in cijfers

Naar schatting wordt er in Nederland jaarlijks ruim 2.750 miljoen kilo verpakkingsmateriaal geproduceerd. Dat is ongeveer 162 kilo per persoon per jaar. Volgens de Plastic Soup Foundation produceert de gemiddelde Europeaan jaarlijks 31 kilo plastic afval, wat heel veel is gezien het lichte gewicht. Uit cijfers van Milieu Centraal blijkt dat 45 procent van het plastic afval wordt ingeleverd voor recycling. Bij karton is dit 87 procent. De grote variëteit in plastic afval maakt recycling moeilijk. Een groot deel wordt verbrand. Karton en papier kunnen tot zeven keer opnieuw worden gebruikt.