Vrouw met geitje

Rabo &Co Magazine

Op deze pagina vind je de meest gestelde vragen omtrent de tweede uitgave van het Rabo &Co magazine.

Waarom staat er in het magazine van maart niets over het coronavirus?

De voorjaarseditie van Rabo &Co is begin februari naar de drukker gestuurd. Op dat moment hebben wij niet voorzien welke ingrijpende maatschappelijke en economische gevolgen covid-19 zou hebben voor onze samenleving. Het magazine is in die zin een beschrijving van de wereld zoals deze er voor de coronacrisis uitzag. Alles afwegende hebben we besloten om het magazine toch gewoon te versturen, omdat we niet het enige magazine met een langere productietijd zijn waarbij dit speelt; en we dus wel op enig begrip van de lezers rekenen. We proberen voorafgaand aan de ontvangst een groot deel van onze leden per mail uit te leggen dat het productie- en distributieproces al in gang was gezet op het moment dat de crisis in volle omvang uitbrak; en vragen daarbij begrip als de inhoud en sommige ledenaanbiedingen niet meer helemaal aansluiten bij de actualiteit. Het thema van dit nummer is ‘voeding’; en het belang van toegang tot voldoende gezonde voeding is de afgelopen periode alleen maar duidelijker geworden.

 

Waarom geeft Rabobank een podium aan een Igor van den Brink?

De keuze voor Igor past bij het doel van Rabo &Co, en de missie Growing a Better World Together. In het kader van deze missie zet Rabobank zich onder meer in tegen de verspilling van voedsel. Igor heeft een prominente plek in het magazine gekregen omdat hij ons aan het denken zet over de wijze waarop we met ongewenste dieren omgaan. In Nederland worden elke dag honderden tot duizenden zogeheten ongewenste dieren gedood. Van ganzen en zwanen die mogelijk een bedreiging vormen voor het vliegverkeer tot kraaien en duiven die voor overlast zorgen in de steden. Wij realiseren ons dat het beeld van de dode zwaan geen prettige aanblik biedt. Het is daarom goed om te melden dat Igor geen voorstander is van het doden van dieren. Maar als we dieren doden omdat ze ons hinderen, leert Igor ons, dan hebben we ook de verantwoordelijkheid om de dood van het dier betekenis te geven door het te eten. Wij vinden dit een waardevolle boodschap, die we graag willen versterken in Rabo &Co.

 

In Rabo &Co staat een artikel met de kop; ‘Mogen we nog vlees eten?’. Vindt Rabobank dat we moeten stoppen met vlees eten?

Nee, iedere consument moet hier zelf een afweging in maken. Maar we zijn niet doof of blind voor het steeds luider klinkende debat over de toekomst van de vleessector. Tegenstanders van vlees wijzen onder meer op de uitstoot van broeikasgassen en de emissies van stikstof die gepaard gaan bij de intensieve dierhouderij. Tevens horen we steeds vaker dat vlees eten helemaal niet gezond zou zijn. Om enige relativering in het debat aan te brengen, hebben we als redactie van Rabo &Co besloten om een journalist op pad te sturen met de vraag of we nog vlees mogen eten. We laten in dit verhaal zowel voor- als tegenstanders aan het woord, maar leunen vooral op wat de wetenschap ons hierover meldt. Wie het stuk leest, ziet dat het geen anti-vlees verhaal is. Op basis van dit verhaal concluderen wij als redactie van Rabo &Co tenminste dat het nog steeds geoorloofd is om vlees te eten, maar dat we tegelijk een verantwoordelijkheid hebben om ons te verdiepen in de herkomst van ons vlees, en de omstandigheden waaronder de dieren die we eten worden gehouden.

Hoe is het Rabo &Co magazine opgebouwd?

Rabo &Co is een magazine dat bestaat uit centrale, regionale en lokale pagina’s. Het magazine bestaat dus uit 87 lokale edities.

Waarom is het Rabo &Co magazine zo groot?

Het eerste Rabo &Co magazine is naar 1,2 miljoen leden verstuurd. Hierop kwamen ongeveer 1500 reacties. Een groot deel van deze reacties ging over het formaat. Er waren lezers die het een heel mooi en vernieuwend formaat vonden. Anderen vonden het weer veel te groot en maakten zich zorgen over de duurzaamheid van zo’n groot formaat. Het magazine is gedrukt op duurzaam en gerecycled papier. Op basis van een breed lezersonderzoek zullen wij het formaat aanpassen naar de wens van ‘de lezer’. Planning was om dit eind dit jaar te doen. Afhankelijk van de ontwikkelingen, zal het ook eind dit jaar of begin volgend jaar worden.

Waarom krijg ik wel/geen Rabo &Co magazine thuisgestuurd?

Rabo &Co is het ledenblad van de coöperatieve Rabobank. Het blad wordt dus automatisch verstuurd aan de 1,8 miljoen leden van de bank. We maken hierin een onderscheid tussen leden en klanten. Als klant van Rabobank ben je niet automatisch lid. Ben je klant van Rabobank en wil je de Rabo &Co gratis ontvangen? Of wil je meepraten over onder meer de besteding van ons coöperatief dividend of de koers van de bank? Neem dan contact op met je lokale bank en vraag naar het lidmaatschap. Lid worden is voor iedereen gratis.

Kan ik Rabo &Co ook digitaal lezen?

Ja, dat kan. Op de website van de lokale bank vind je een directe link naar een benaderbare PDF van het magazine.