Problemen bij internetbankieren
Zelf problemen oplossen als online bankieren niet lukt
Zelf problemen oplossen als online bankieren niet lukt
We doen ons uiterste best om ervoor te zorgen dat u altijd en overal kunt bankieren. Krijgt u een foutcode of foutmelding? Of heeft u een ander probleem bij internetbankieren, bijvoorbeeld met de Rabo Scanner? Als online bankieren niet lukt, kijk dan hier hoe u dit meestal zelf kunt oplossen.
Tip: check eerst of er een storing is.
Kijk of er een storing of onderhoud is. Misschien kunt u hierdoor niet inloggen.
Is er een storing of onderhoud?
Als er geen storing of onderhoud is, kunt u waarschijnlijk niet inloggen door een andere oorzaak. Een aantal problemen kunt u zelf oplossen.
Het ligt waarschijnlijk aan uw browserinstellingen.
Kies de foutmelding die u ziet in onderstaande lijst en volg de aanwijzingen op. Ziet u een andere foutmelding? Neem dan contact op met de Helpdesk Internetbankieren.
U gebruikt de verkeerde pincode. U kunt nog één keer een poging doen om de juiste pincode in te voeren. Klopt de pincode weer niet, dan wordt uw pas geblokkeerd. Weet u uw pincode niet meer? Of is uw pas geblokkeerd? Neem dan contact op met uw Rabobank.
De foutmelding 1090 “iDEAL kan uw verzoek niet verwerken” geeft aan dat het betaalproces onverwacht is afgebroken. Deze foutmeldingen kan voorkomen wanneer u gebruik heeft maakt van de knoppen in de browser om terug of verder te gaan. U kunt na ongeveer 15 minuten in Rabo Internet- of Mobielbankieren via uw rekeningoverzicht controleren of uw betaling is gelukt.
Ziet u de iDEAL-betaling tussen uw afschrijvingen in Rabo Internet- of Mobielbankieren staan? Dan is de iDEAL-betaling goed verwerkt en hoeft u niets te doen.
Staat de iDEAL-betaling niet bij uw afschrijvingen in Rabo Internet- of Mobielbankieren? Dan is de iDEAL-betaling niet goed gegaan en moet u de betaling opnieuw starten vanaf de site waar u de aankoop heeft gedaan.
Geeft de Rabo Bankieren App foutmelding TA0203? Dan heeft u waarschijnlijk een nieuwe pas terwijl de app nog met de oude pas is geregistreerd. U kunt het volgende doen:
Geeft de Rabo Bankieren App foutmelding TA0509? Dan heeft u waarschijnlijk een nieuwe pas terwijl de app nog met de oude pas is geregistreerd. U kunt het volgende doen:
Kunt u nog steeds niet inloggen? Neem dan contact op met uw Rabobank.
Het bedrag dat u wilt overboeken is hoger dan de limiet. De limiet is standaard € 50.000 voor het totale bedrag dat u in één keer kunt ondertekenen met uw Rabo Scanner. Als u een ander bedrag met ons heeft afgesproken, dan kan de limiet lager zijn.
Als de Rabo Scanner foutmelding 102 geeft, dan komen de gegevens op het inlogscherm waarschijnlijk niet overeen met de gegevens op de bankpas die u gebruikt. Controleer daarom het volgende:
Heeft u nog steeds problemen met inloggen? Controleer dan of het aan uw browserinstellingen ligt door een inprivate- of incognitosessie te starten.
Dit werkt als volgt bij Internet Explorer:
Dit werkt als volgt bij Google Chrome:
Kunt u nu wel inloggen? Verwijder dan de cookies en geschiedenis om te voorkomen dat u volgende keer weer problemen met inloggen heeft.
Verwijderen van cookies en geschiedenis
Heeft u nog steeds problemen met inloggen? Neem dan contact op met uw Rabobank.
Als de Rabo Scanner foutmelding 102 geeft, dan komen de gegevens op het inlogscherm waarschijnlijk niet overeen met de gegevens op de creditcard die u gebruikt. Controleer daarom het volgende:
Controleer de vervaldatum op de voorkant van uw creditcard. Als de card niet meer geldig is, vraag dan een nieuwe aan.
Heeft u een nieuwe creditcard gekregen? Dan moet u deze eerst activeren voor het eerste gebruik. Let op: heeft u uw creditcard al geactiveerd? Dan is deze pas 24 uur later te gebruiken.
Als de Rabo Scanner foutmelding 202 geeft, probeer dan het volgende:
Heeft u nog steeds problemen met inloggen? Controleer dan de instelling van uw beeldscherm. Misschien gebruikt u software die de kleuren van uw beeldscherm aanpast aan het tijdstip van de dag. Schakel deze software uit bij het inloggen.
Controleer de schermresolutie. Als de schermresolutie niet goed ingesteld is, kan het beeld uitgerekt zijn. De kleurcode is dan niet vierkant waardoor deze niet gescand kan worden.
U kunt de schermresolutie als volgt aanpassen op een Windows computer:
Als de Rabo Scanner foutmelding 715 geeft, controleer dan het volgende:
Zijn de batterijen van uw Rabo Scanner aan vervanging toe? Steek de bankpas in de Rabo Scanner. Als de batterijen vol zijn, toont de batterij-indicator rechtsboven vier groene streepjes. Als de batterijen bijna leeg zijn, ziet u maar één groen streepje staan. Vervang dan de batterijen.
Heeft u nog steeds problemen met inloggen? Dan is uw pas of Rabo Scanner misschien kapot. U kunt dit controleren door de scanner te proberen met een andere pas. Of door uw pas in een andere scanner te gebruiken.
Heeft u deze mogelijkheid niet? Neem dan contact op met uw Rabobank.
Als de Rabo Scanner foutmelding 718 geeft, controleer dan het volgende:
Zijn de batterijen van uw Rabo Scanner aan vervanging toe? Steek de bankpas in de Rabo Scanner. Als de batterijen vol zijn, toont de batterij-indicator rechtsboven vier groene streepjes. Als de batterijen bijna leeg zijn, ziet u maar één groen streepje staan. Vervang dan de batterijen.
Heeft u nog steeds problemen met inloggen? Dan is uw pas of Rabo Scanner misschien kapot. U kunt dit controleren door de scanner te proberen met een andere pas. Of door uw pas in een andere scanner te gebruiken.
Heeft u deze mogelijkheid niet? Neem dan contact op met uw Rabobank.
Als de Rabo Scanner foutmelding 731 geeft, is uw pas of Rabo Scanner misschien kapot. U kunt dit controleren door de scanner te proberen met een andere pas. Of door uw pas in een andere scanner te gebruiken.
Heeft u deze mogelijkheid niet? Neem dan contact op met uw Rabobank.
Uw pas is geblokkeerd. U kunt met een geldig legitimatiebewijs de pas laten deblokkeren bij uw Rabobank.
Het betalingskenmerk van de acceptgiro is niet goed ingevuld.
Uw iDEAL-betaling is onverwacht afgebroken.
Krijgt u steeds dezelfde foutmelding? Neem dan contact op met de Helpdesk Internetbankieren via telefoonnummer 088 722 6627 (vanuit het buitenland: 0031 887 226 627).
Het is niet mogelijk om met deze pas in te loggen. Het volgende kan van toepassing zijn:
Gebruikt u Rabo Internetbankieren Professional? Mogelijk is uw pas nog niet ingesteld als toegangsmiddel. Laat een medewerker met de rol Eigenaar of Beheerder(Plus) uw pas koppelen. Bent u zelf Eigenaar of Beheerder(Plus) dan moet uw pas door de bank gekoppeld worden.
Uw bankpas is geblokkeerd of u heeft een nieuwe pas die nog niet bruikbaar is voor inloggen in Internetbankieren.
Uw pas is verlopen.
Er is te vaak een foutieve toegangs- of signeercode ingevoerd.
Heeft u een Random Reader (Comfort)? Waarschijnlijk is de batterij bijna leeg. Dit controleert u zo:
De combinatie van het ingetoetste rekeningnummer, het pasnummer en/of de toegangscode is op een of andere manier niet goed:
Krijgt u na het controleren van bovenstaande punten nog steeds dezelfde foutmelding? Dan is uw Rabo Scanner waarschijnlijk kapot. Vraag een (vervangende) Rabo Scanner aan.
De signeercode die u heeft ingevuld, is niet goed:
Deze foutmelding kan verschillende oorzaken hebben:
Deze foutmelding kan verschillende oorzaken hebben:
Cookies worden niet geaccepteerd of de datum en tijd van uw computer staan niet goed ingesteld.
Krijgt u de foutmelding hierna nog steeds? Dan heeft u waarschijnlijk een programma op uw computer staan dat cookies niet toelaat:
U heeft iets verkeerd ingevuld tijdens het signeren (ondertekenen) van een betaling in iDEAL. Controleer rekeningnummer en pasnummer. Zijn deze juist? Controleer dan de signeercode:
Krijgt u na het controleren van bovenstaande punten nog steeds dezelfde foutmelding? Neem dan contact op met de Helpdesk Internetbankieren via telefoonnummer 088 722 6627 (vanuit het buitenland: 0031 887 226 627).
Als u in de Rabo Bankieren App foutmelding 965 krijgt, is uw toegangscode geblokkeerd. Dit kan de volgende oorzaken hebben:
U dient uw toegangscode te wijzigen. Zodra u dit heeft gedaan, kunt u opnieuw inloggen.
U probeert in te loggen met een Random Reader nadat u eerder al heeft ingelogd met de Rabo Scanner. Start uw internetbrowser opnieuw op en log in met uw Rabo Scanner. Wilde u een iDEAL-betaling doen? Annuleer deze en start de betaling opnieuw.
Als u via een website een aankoop doet, zijn cookies nodig om deze website goed te laten werken. Foutmelding 991 komt voor als u op een website met iDEAL wilt betalen, maar uw internetbrowser geen cookies van deze site accepteert.
Lees meer over privacy en cookies
Krijgt u hierna nog steeds dezelfde foutmelding? Neem dan contact op met de Helpdesk Rabo Internet- en Mobielbankieren via telefoonnummer 088 722 6627 (vanuit het buitenland: +31 88 722 66 27).
In de Rabo Bankieren App staat uw oude pas nog geregistreerd. Daarom krijgt u een foutmelding. Als u één keer via uw pc of laptop inlogt in internetbankieren, kunt u daarna de app weer gebruiken.
De oorzaak van deze foutmelding is onbekend. Dit kunt u doen:
Krijgt u nog steeds deze foutmelding?
Krijgt u steeds deze foutmelding? Neem dan contact op met de Helpdesk Internetbankieren via telefoonnummer 088 722 6627 (vanuit het buitenland: 0031 887 226 627).