Compensatie variabele rente consumptieve kredieten
Klanten met een consumptief krediet van Rabobank, Freo en Fideaal die te veel variabele rente hebben betaald, bieden we een compensatie aan. Producten die onder de compensatieregeling vallen zijn Doorlopend Krediet, Krediet op Betaalrekening, Rabo Kort Roodstaan, Rabo Studenten Roodstaan en Krediet op Creditcard. Benieuwd naar updates? Via deze pagina houden wij je op de hoogte.

Voortgang
Vanaf januari 2022 ontvangen klanten die een compensatie krijgen een brief van ons. Als klant hoef je daarom geen actie te ondernemen. Ben je klant geweest? Dan kun je je nu aanmelden via deze pagina.

Waarom een compensatie?
Het Kifid (Klachteninstituut Financiële Dienstverlening) vindt dat de voorwaarden van consumptieve kredieten met variabele rente niet altijd duidelijk genoeg zijn (geweest). Een klant mag daarom verwachten dat de rente meebeweegt met de marktrente. Op basis van de Kifid-uitspraken over andere banken, hebben wij onderzoek gedaan of dit ook bij ons speelt. Hieruit blijkt dat wij over het algemeen de beweging van de marktrente goed hebben gevolgd, maar dat het bij een aantal van onze klanten niet goed is gegaan. Deze klanten bieden wij een compensatie aan.

Hoe ziet de compensatieregeling eruit?
De compensatieregeling hebben we gebaseerd op de uitspraken van het Kifid en afgestemd met de Consumentenbond. Per krediet berekenen wij of er compensatie betaald moet worden. Bij deze berekening worden de volgende stappen genomen:
Wij berekenen hoeveel rente je vanaf 1 augustus 2001 zou hebben betaald als de rente op jouw krediet vanaf de start met de marktrente zou hebben meebewogen.
Wij berekenen hoeveel rente je vanaf 1 augustus 2001 hebt betaald.
De rente die je hebt betaald (stap 2) vergelijken we met de rente die je zou moeten betalen (stap 1).
Als het bedrag voor dit krediet hoger is dan € 50, ontvang je het gehele bedrag als compensatie.
Bij de berekening van compensatie houden wij ook rekening met rente op rente. Dat betekent dat wij de productrente optellen bij zowel het voordeel als het nadeel van het niet volgen van de bewegingen van de marktrente. Nadat de renteberekening (stap 5) is verwerkt met het compensatiebedrag (stap 4), betalen wij jou het aangepaste compensatiebedrag. Dit bedrag is dan minimaal € 50.
Tijdlijn compensatieregeling
Heb je meerdere producten? Dan compenseren we je in één keer. Zo bieden wij je in één keer goed en zorgvuldig een compensatie. De doorlooptijd is daardoor langer, want iedere berekening is uniek en wordt complexer als er meer producten worden meegenomen.
Heb je sinds 2001 alleen gebruik gemaakt van een Doorlopend Krediet? En is je product afgelost? Dan ontvang je een brief van ons als je compensatie krijgt. Je hoeft hier niets voor te doen.
Sinds eind maart is het mogelijk om je als oud-klant van Rabobank, Freo en/of Fideaal aan te melden. We beoordelen dan of je in aanmerking komt voor compensatie. Meld je aan voor 1 oktober 2023 via deze pagina.
Heb je sinds 2001 gebruik gemaakt van Krediet op Betaalrekening en/of Rabo Kort Roodstaan? En heb je geen Doorlopend Krediet en geen gebruik gemaakt van Krediet op Creditcard? Dan ontvang je vanaf juli 2022 een brief van ons als je compensatie krijgt. Je hoeft hier niets voor te doen.
Maak je gebruik van een Doorlopend Krediet, eventueel in combinatie met een ander consumptief krediet met variabele rente? Dan ontvang je vanaf oktober 2022 een brief van ons als je compensatie krijgt. Je hoeft hier niets voor te doen.
Heb je sinds 2001 gebruik gemaakt van Krediet op de Creditcard, eventueel in combinatie met een ander consumptief krediet met variabele rente? Dan ontvang je vanaf maart 2023 een brief van ons als je compensatie krijgt. Je hoeft hier niets voor te doen.
Hoe ontvang je de compensatie?
Dan trekken wij de compensatie van het openstaande saldo af en verkleinen we jouw schuld.
Dan trekken we de compensatie af van het openstaande saldo en storten we het restbedrag op jouw rekening.
Dan ontvang je het totaalbedrag op jouw rekening.
Veelgestelde vragen
Heb je een andere vraag?
Contact met specialistenteam
Hulp nodig?
Bellen
Bel met één van onze medewerkers
Heb je de Rabo App?
Als je ons belt met de app, weten we gelijk wie je bent en kunnen we je veilig en snel helpen. Klik hier en bel ons met de app