Als u een valse e-mail (phishingmail), sms of betaalverzoek krijgt

Valse e-mail

Criminelen 'vissen' naar uw persoonlijke gegevens. U ontvangt bijvoorbeeld een mail die afkomstig lijkt te zijn van de Rabobank. De crimineel probeert u dan te verleiden om uw persoonlijke gegevens of beveiligingscodes af te geven. Bijvoorbeeld uw pincode, pasnummer, inlogcode of signeercode. Rabobank vraagt u nooit om deze codes!

Zo’n valse e-mail is soms niet van een echte te onderscheiden. Het is dus lastig om nepmails (phishing) te herkennen. Er staat bijvoorbeeld Geachte heer/mevrouw Gelding boven de e-mail, als u A.B. Gelding heet. Bekijk voorbeelden van valse e-mails (PDF).

Wat moet ik doen als ik een valse e-mail ontvang?

Heeft u een valse e-mail ontvangen? Beantwoord dan de volgende vragen:

Heeft u de mail geopend?

Valse sms

Ontvangt u een valse sms? Stuur deze door naar 7226. U krijgt dan een automatisch antwoord waarmee u niets hoeft te doen.

Vals betaalverzoek

Ontvangt u een betaalverzoek met het Rabobank-logo, maar vermoedt u dat deze vals is? Betaal deze niet en bel ons als:

  • de link van het betaalverzoek niet begint met https://betalen.rabobank.nl/betaalverzoek
  • de naam van de ontvanger niet degene is die u wilt betalen