Veilig bankieren: dit kunt u doen

Bankieren moet veilig zijn. Wij hebben hierin een belangrijke taak, maar hebben ook uw hulp nodig. Aan de hand van de vijf principes leggen we uit wat u zelf kunt doen.

Houd uw beveiligingscodes geheim

Beveiligingscodes

Schrijf uw beveiligingscodes nooit op en geef ze aan niemand door. Bewaar uw pincode niet bij uw bankpas. Kies geen voor de hand liggende toegangscode voor Rabo Mobielbankieren of de Rabofoon, zoals een geboortedatum of postcode. Scan met uw Rabo Scanner geen afbeeldingen die iemand u aanbiedt via bijvoorbeeld social media, mail, WhatsApp of sms.

Meer over beveiligingscodes bij bankieren

Phishing

Wees alert op valse e-mails (phishing): criminelen 'vissen' naar uw persoonlijke gegevens en beveiligingscodes.

Voorbeelden van valse e-mails

Als u een valse e-mail krijgt

Babbeltrucs

Pas op voor criminelen die proberen uw beveiligingscodes te achterhalen. Wij vragen nooit naar uw codes via brief, e-mail, telefoon, chat of social media.

Voorbeelden van babbeltrucs

Storingen

Internetcriminelen maken soms misbruik van storingen of onderhoud aan onze website. Geef nooit uw rekeningnummer, pincode en toegangscodes aan anderen, ook niet tijdens een storing. We vragen u nooit om te controleren of 'alles goed werkt' of om iets aan te passen in uw instellingen.

Meekijken

Let op dat er niemand stiekem over uw schouder meekijkt (shouldering) bij het invoeren van uw beveiligingscodes.

Laat een ander nooit uw bankpas gebruiken

Bewaar uw pas goed

Bewaar uw pas op een veilige plaats en laat deze nooit onbeheerd achter.

Pas blokkeren

Laat uw pas blokkeren als deze gestolen of kwijt is. Of als uw pas blijft steken of wordt ingeslikt door de geldautomaat. Verlaat de automaat niet voordat de pas geblokkeerd is.

Bankpas verloren of gestolen

Bij de geld- en betaalautomaat

  • Maak nooit gebruik van 'behulpzame' personen.
  • Laat u niet afleiden tijdens het pinnen, houd de pasgleuf in de gaten.
  • Betaalt u in een winkel? Berg eerst uw pas veilig op voordat u de boodschappen inpakt.
  • Haal uw pas meteen uit de automaat als deze naar buiten komt.
  • Staat er iemand te dichtbij naar uw gevoel? Vraag de persoon om naar achteren te stappen of stop met pinnen.

Creditcard

  • Criminelen verwisselen soms creditcards tijdens transacties. Controleer daarom altijd of u uw eigen creditcard terugkrijgt.
  • Soms moet u uw cardnummer en vervaldatum doorgeven. Bijvoorbeeld als u via internet iets wilt kopen. Geef uw cardnummer en vervaldatum niet aan anderen door als u niet van plan bent iets te kopen.
  • Controleer voordat u uw transactiebon tekent altijd of het bedrag en de muntsoort klopt. Bewaar altijd een kopie van de transactiebon voor uw eigen administratie.

Bankpas uit

  • Uw bankpas staat standaard 'uit' voor gebruik buiten Europa. Zo maken we het risico op misbruik kleiner. Reist u buiten Europa, zet uw pas dan 'aan'.
  • Bankiert u (ook) zakelijk bij ons? Zakelijke bankpassen staan standaard 'aan' voor gebruik buiten Europa. Reist u niet buiten Europa, zet uw pas dan 'uit'. Zo maakt u het risico op misbruik kleiner.

Meer over het instellen van uw bankpas

Zorg voor goede beveiliging van uw apparatuur

Beveiligen

Door uw computer of laptop goed te beveiligen, helpt u ons in de strijd tegen misbruik van Rabo Internetbankieren. Zorg ervoor dat:

  • u de legale en meest recente versie van uw besturingssysteem en internetbrowser gebruikt.
  • u geen onbekende of illegale software downloadt.
  • uw firewall en antivirusprogramma altijd aan staan.
  • u gebruikmaakt van een beveiligde internetverbinding.
  • u altijd zelf Rabobank.nl intypt in uw adresbalk. Maak geen gebruik van links in een e-mail of een pagina in uw favorieten.

Controleren

Controleer of u écht verbinding heeft met de Rabobank.

Meer over veilig bankieren

Uitloggen

Log altijd uit met de knop 'Uitloggen' wanneer u klaar bent met internetbankieren.

Mobiel bankieren

  • Beveilig uw toestel met een wachtwoord.
  • Sluit de app altijd af als u klaar bent.
  • Gebruik altijd de nieuwste versie van de Rabo Bankieren App en van het besturingssysteem van uw toestel.
  • Gebruik altijd legale software. Als u de beveiligingsmaatregelen van het besturingssysteem van uw toestel omzeilt (jailbreaken of rooten genoemd), is uw toestel slecht beveiligd.
  • Hef de toestelregistratie op als u geen gebruik meer maakt van Rabo Mobielbankieren of als u uw toestel verkoopt, weggeeft of kwijt bent.

Meer over veilig bankieren

Controleer uw bankrekening

Bankrekening controleren

Controleer regelmatig uw bankrekening om te zien of er geen bedragen zijn afgeschreven die u niet kunt thuisbrengen. Zo ontdekt u snel of u slachtoffer bent geworden van criminelen.

Overboekingen controleren

Controleer altijd uw overboekingen voordat u deze met de Rabo Scanner ondertekent. Check elke keer voordat u met de signeercode uw digitale handtekening zet:

  • het aantal betalingen
  • de bedragen
  • het totaalbedrag
  • het rekeningnummer van een begunstigde (als hierom gevraagd wordt)

Overboekingen met de Rabo Scanner controleren

Klopt er iets niet? Neem direct contact op met de Helpdesk Internetbankieren.

Meld incidenten bij uw bank en volg de aanwijzingen op

Als u iets vreemds ziet

We leggen u uit hoe u kunt zien of u echt op Rabobank.nl bent. Bijvoorbeeld als u doorklikt in een e-mail. Vertrouwt u het niet? Bel de Helpdesk Internetbankieren.

Meer over veilig bankieren

Als u zich onveilig voelt bij het pinnen

Meld dit bij de politie of bij het landelijk meldpunt Onveilige Betaalsituaties, telefoon (088) 38 56555.

Kwetsbaarheden melden

Bent u deskundig op het gebied van internetbeveiliging en heeft u een mogelijke zwakte in de systemen van de Rabobank ontdekt? Dan vragen wij u om dit te melden.

Meer over kwetsbaarheden melden