Veelgestelde vragen autoverzekering

Wat wel en niet is verzekerd bij schade

Hier vindt u het antwoord op de meest gestelde vragen over de Interpolis Autoverzekering.

Wat is een groene kaart?

De groene kaart is een internationaal verzekeringsbewijs. Hiermee toont u aan dat uw auto verzekerd is. Ieder jaar ontvangt u een groene kaart bij uw nieuwe verzekeringsbewijs. Op de groene kaart leest u in welke landen u verzekerd bent.

In Nederland heeft u de groene kaart niet nodig. Het is wel handig om een kopie bij u te hebben. U heeft dan alle belangrijke informatie en telefoonnummers bij de hand. Bij een ongeluk moet u het nummer van uw groene kaart invullen op het Europees schadeformulier. 

Groene kaart verloren? Dan kunt u een nieuwe groene kaart aanvragen.

Meer over de groene kaart op Interpolis.nl

Hoe werkt de opbouw van schadevrije jaren?

Schadevrije jaren worden per auto en motor opgebouwd. Ze staan altijd op de naam van de verzekeringnemer (polishouder). Elk verzekeringsjaar, zonder een schadeclaim met gevolgen voor uw opgebouwde schadevrije jaren, komt er 1 schadevrij jaar bij. Hoe meer schadevrije jaren, hoe hoger de noclaim-korting op uw autopremie.  

Heeft u wel schade gehad? Dan gaan er een aantal schadevrije jaren af en heeft dit invloed op de hoogte van  uw autopremie. 

Lees meer over schadevrije jaren en bonus-malus

Wat is de partnerregeling bij 2 verzekerde auto’s?

Verzekert u een 2e gezinsauto of -motor op de Interpolis Alles-in-één-Polis® en bent u of uw partner de regelmatige bestuurder? Dan geniet u van de partnerregeling (ook wel 2e gezinsautoregeling). 

U krijgt dan op de verzekering van de 2e auto of motor dezelfde bonusmalustrede (en dus korting op de premie) als op de 1e auto of motor. Deze regeling geldt maximaal tot bonus-malustrede 14. En geldt niet als u een negatief aantal schadevrije jaren heeft. 

Moet ik het vrijwaringsbewijs toesturen?

U hoeft het vrijwaringsbewijs niet te laten zien bij het opzeggen van uw Interpolis autoverzekering. Een vrijwaringsbewijs is een wettelijk bewijs van overdracht dat wordt afgegeven door het postkantoor of een bevoegd handelaar. U loopt dan geen verdere risico’s over de auto. Het is daarom belangrijk dat u dit bewijs controleert en bewaart. 

Let op: Zolang u nog eigenaar bent van uw auto moet uw autoverzekering doorlopen. Ook al rijdt u er niet meer in.

Ik en mijn partner gaan uit elkaar. Hoe zit het met de schadevrije jaren?

Bij een echtscheiding of uit elkaar gaan, gaan de schadevrije jaren altijd naar de verzekeringnemer (polishouder). De schadevrije jaren kunt u bij echtscheiding niet opsplitsen. De verzekeringnemer mag de schadevrije jaren wel aan zijn of haar ex-partner overdragen. De verzekeringnemer tekent dan een afstandsverklaring. Neem hiervoor contact met ons op. 

Vragen over wat verzekerd is op de autoverzekering

Mijn autoruit is stuk. Is dit verzekerd?

Een sterretje of breuk in uw autoruit? Dat is vervelend. Gelukkig kost het niets als uw auto WA + Beperkt Casco (WA plus) of WA + Volledig Casco (allrisk) verzekerd is. U kunt de ruit laten vervangen door Autototaalglas, Glasgarage of Carglass. Zolang het herstelbedrijf is aangesloten bij de FOCWA of BOVAG, betaalt Interpolis alle reparatiekosten. De hoogte van uw premie blijft hetzelfde als u de ruitschade laat repareren. Deze schade heeft dus geen gevolgen voor uw schadevrije jaren.  

U kunt voor reparatie direct contact opnemen met Autototaalglas, Glasgarage of Carglass. U hoeft niet eerst contact op te nemen met Interpolis. Is uw auto alleen WA verzekerd? Dan is ruitschade niet verzekerd.   

Zijn mijn auto-accessoires verzekerd?

Als uw auto WA + beperkt casco of WA + volledig casco (allrisk) is verzekerd, zijn accessoires meeverzekerd. Wel moeten de accessoires zich in of op de auto bevinden. Heeft u alleen een WA-autoverzekering dan zijn uw accessoires niet verzekerd. 

Voorbeelden van accessoires zijn: radio, schuifdak, spoiler, speciale velgen, trekhaak, gastank, skibox, daktent, fietsenrek/twinnyload, carwrapping, autolak, dakkoffer, seizoensmatige accessoires (behalve winterbanden), mover en airconditioning.

Is diefstal van inboedel uit mijn auto verzekerd?

Ja. Losse spullen in de auto zijn verzekerd tot € 250 per gebeurtenis op uw autoverzekering. Uw auto moet dan wel WA + beperkt casco of WA + volledig casco (all-risk) verzekerd zijn. Uw spullen zijn ook verzekerd op de Interpolis BuitendeDeurverzekering® zolang u niet op vakantie bent. Zorg er wel voor dat de auto op slot is. En dat uw bezittingen uit het zicht liggen. Bezittingen die inbrekers graag stelen zijn niet verzekerd. Diefstalgevoelige bezittingen zijn:

  • Paspoorten, identiteitsbewijzen en rijbewijzen
  • Computers, spelcomputers, tablets en laptops. Ook spullen die daarbij horen, zoals printers en boxen.
  • Losse apparatuur voor beeld of geluid. Bijvoorbeeld dvd-spelers.
  • Losse navigatieapparatuur. Ook zaken die daarbij horen.
  • Foto- en filmapparatuur. Ook zaken die daarbij horen.
  • Mobiele telefoons, smartphones en PDA’s. Ook zaken die daarbij horen.
  • Muziekinstrumenten
  • Sieraden en horloges.
  • Geld
  • Kunst, schilderijen, antiek en verzamelingen
  • Edelstenen en zaken van edelmetaal, zoals goud.

Wilt u ook de bagage tijdens uw vakanties verzekeren? Kies dan voor een Doorlopende Reisverzekering met de dekking ‘Bagage’. 

Mijn passagier veroorzaakt schade. Ben ik verzekerd?

Ja. Als uw passagier bijvoorbeeld schade veroorzaakt heeft bij het openen van het portier aan een andere auto. Deze schade wordt gedekt door de WA-verzekering van uw auto.

Veroorzaakt uw passagier schade aan uw eigen auto? Dan bent u verzekerd als u de dekking WA + Volledig Casco (allrisk)heeft. Het melden van deze schade betekent een verlaging van uw bonusmaluskorting en heeft daarmee invloed op de hoogte van uw autopremie. Bonusmaluskorting is de korting die u ontvangt doordat u schadevrij rijdt.

Heeft u alleen een WA-verzekering? Dan kunt u de schade verhalen op de (verzekering van de) passagier. Dit is niet mogelijk als de passagier uw kind of echtgeno(o)t(e) is. De 'veroorzaker' is dan een medeverzekerde op dezelfde aansprakelijkheidsverzekering.

Als ik mijn auto uitleen. Is mijn auto dan verzekerd?

Ja. U heeft bij het uitlenen of delen van uw auto dezelfde dekking als wanneer u zelf deze schade veroorzaakt.  Schade die deze persoon veroorzaakt aan anderen, wordt vergoed als uw auto WA verzekerd is. En schade aan uw eigen auto wordt vergoed als uw auto WA + beperkt casco of WA + volledig casco (all-risk) verzekerd is. U bent niet verzekerd als u de auto verhuurt.  

Rijdt er bijna altijd iemand anders in uw auto?  Neem dan altijd contact met ons op. 

Is een niet APK (goed) gekeurde auto verzekerd?

Is uw auto niet APK-gekeurd of niet goedgekeurd? Dan is het wettelijk verboden om de weg op te gaan. Uw Interpolis Autoverzekering biedt wel dekking bij een eventuele schade. Wordt de schade veroorzaakt door gebrekkig onderhoud? Dan is er geen dekking op uw autoverzekering. 

Vragen over wat te doen bij autoschade

Wat moet ik doen bij een ongeluk?

Een ongeluk zit in een klein hoekje. U kunt een aanrijding op de snelweg veroorzaken.  Of per ongeluk met uw auto tegen een paaltje rijden. Heeft u of een ander schade? Interpolis staat voor u klaar. 

Lees op Interpolis.nl wat u het beste kunt doen

Mijn auto is total loss. Wat moet ik doen?

Het total loss raken van uw auto is een ingrijpende gebeurtenis. Heeft u de Interpolis Autoverzekering met Beperkt Casco of Volledig Casco? Dan zorgt Interpolis voor de afhandeling van de schade zodat u zich daar geen zorgen over hoeft te maken. 

Total loss: dit is het en hier bent u voor verzekerd

De tegenpartij veroorzaakt schade bij mij. Wat nu?

Hebt u auto- of letselschade door iemand anders? Dan moet de verzekeraar van de tegenpartij uw schade vergoeden. Weet u niet wie de dader is? Of is de dader niet goed verzekerd? Of rijdt de dader in een gestolen auto? Ook dan zijn er mogelijkheden om de schade te verhalen. Met een Interpolis Rechtsbijstandverzekering als u die heeft of u regelt het zelf via door Waarborgfonds Motorverkeer aan te spreken. Zo doet u dat.

Mijn autoschade is niet verzekerd. Wat nu?

  • Zoek zelf een geschikte reparateur en betaal de kosten zelf
  • U hoeft niets door te geven aan uw verzekeraar.
  • Bewaar wel altijd de bonnetjes van de reparatiekosten. Voor de garantie en zo kunt u bij een eventuele nieuwe schade aantonen dat u de vorige schade zelf hebt laten herstellen.

Wilt u voorkomen dat u schade krijgt die u zelf moet betalen? Kijk voor een uitgebreidere dekking of een aanvullende verzekering op uw Interpolis Autoverzekering. 

Waar kan ik mijn autoschade laten herstellen?

U mag zelf kiezen waar u uw auto laat herstellen. U kunt naar Interpolis bellen en met hen overleggen. Interpolis heeft een selectie gemaakt van een aantal FOCWA-bedrijven op basis van kwaliteit en klantvriendelijkheid. Als u uw auto bij een van deze bedrijven laat herstellen, heeft dit meerdere voordelen als u schade is verzekerd. Zo krijgt u een gratis leenauto tijdens de reparatie na een ongeluk. Interpolis verrekent de kosten direct met het herstelbedrijf. En u krijgt 4 jaar lang garantie op de reparatie.
U kunt ook naar uw eigen autodealer of naar een herstelbedrijf naar eigen keuze. U schiet dan zelf de reparatiekosten voor. Interpolis maakt vaak binnen 2 dagen het geld naar u over.  

Overige veelgestelde vragen

Ik ben 17 en heb mijn rijbewijs. Kan ik mijn auto verzekeren?

Je kunt helaas geen eigen Autoverzekering afsluiten totdat je 18 jaar bent. Het is wel mogelijk om de auto op de Interpolis Alles-in-één-Polis® van je ouders te verzekeren. Je moet dan wel thuis wonen. Als je het meeste in de auto rijdt of als de auto op jouw naam staat, dan moet je als regelmatige bestuurder op de autoverzekering worden aangegeven. Je ouders kunnen dit online of telefonisch regelen.  

Schade door mijn caravan of aanhanger

Schade door uw caravan of aanhanger die is gekoppeld aan uw auto, is verzekerd met de Interpolis Autoverzekering.

Is een autoalarm verplicht?

Is de cataloguswaarde van uw auto meer dan € 75.000? Dan is een autoalarm van klasse 4 met jammingdetectie verplicht voor dekking tegen diefstal. Bij een lagere cataloguswaarde is het niet verplicht, maar kan het wel effectief zijn. In Nederland wordt elke 2 minuten een auto opengebroken. Vaak zijn dieven uit op waardevolle spullen in de auto en soms wordt de auto zelf meegenomen. Een autoalarm is een effectief middel om autodiefstal, inbraak of joyriding te voorkomen. 

Lees meer over inbraak en diefstal voorkomen met een autoalarm

Kan ik mijn autoverzekering schorsen?

Soms staat een auto voor langere tijd stil. Bijvoorbeeld als u in het buitenland verblijft of omdat u in de winter niet in uw cabrio rijdt. Toch betaalt u wegenbelasting en de premie voor uw verzekering. In dat geval kunt u uw auto (uw kenteken) laten schorsen. Dan hoeft de auto niet meer APK-gekeurd of verzekerd te worden. Ook hoeft u geen motorrijtuigenbelasting te betalen.

Lees meer over auto schorsen

Ik ben mijn autosleutel kwijt. Wat nu?

U wilt vertrekken, maar u kunt uw autosleutels niet meer vinden. Heel vervelend en altijd op een moment dat het niet uitkomt. Lees op deze pagina wat te doen bij autosleutels die verloren, gestolen of gewoon kwijt

Tips voor uw autoverzekering

Elke dag krijgt Interpolis tientallen autoschadeclaims binnen. Schade door ongeluk, inbraak, diefstal… Het kan ook u gebeuren. U kunt veel doen om schade te voorkomen. Als u tóch schade heeft, wilt u goed verzekerd zijn. Daarom is het belangrijk om de juiste dekking voor uw situatie te vinden. 

Lees onze tips om de juiste dekking te vinden

Meer weten over de autoverzekering van Interpolis. U vindt hier ook de voorwaarden of bereken direct uw premie.

Lees meer over dekking autoverzekering

Schade melden

Wilt u een schade melden? Meestal wordt uw schade met 1 telefoontje afgehandeld. 24 uur per dag, 7 dagen per week. Neem online of telefonisch contact met Interpolis op. Wel zo prettig.

Direct schade melden op Interpolis.nl

Contact

Rabobank