Veelgestelde vragen autoverzekering

Wat wel en niet is verzekerd bij schade

Hier vind je het antwoord op de meest gestelde vragen over de Interpolis Autoverzekering.

Wat is een groene kaart?

De groene kaart is een internationaal verzekeringsbewijs. Hiermee toon je aan dat jouw motorvoertuig verzekerd is. Ieder jaar ontvang je een groene kaart bij je nieuwe verzekeringsbewijs. Op de groene kaart lees je in welke landen je verzekerd bent.

In Nederland heb je de groene kaart niet nodig. Het is wel handig om een kopie bij je te hebben. Je hebt dan alle belangrijke informatie en telefoonnummers bij de hand. Bij een ongeluk moet je het nummer van je groene kaart invullen op het Europees schadeformulier.

Groene kaart verloren? Dan kun je een nieuwe groene kaart aanvragen.

Meer over de groene kaart op Interpolis.nl

Hoe werkt de opbouw van schadevrije jaren?

Schadevrije jaren worden per auto en motor opgebouwd. Ze staan altijd op de naam van de verzekeringnemer (polishouder). Elk verzekeringsjaar, zonder een schadeclaim met gevolgen voor je opgebouwde schadevrije jaren, komt er 1 schadevrij jaar bij. Hoe meer schadevrije jaren, hoe hoger de noclaim-korting op jouw premie

Heb je wel schade gehad? Dan gaat er een aantal schadevrije jaren af en heeft dit invloed op de hoogte van jouw premie.

Lees meer over schadevrije jaren en bonus-malus

Wat is de partnerregeling bij 2 verzekerde auto’s?

Verzeker je een 2e gezinsauto of -motor op de Interpolis Alles-in-één-Polis® en ben jij of je partner de regelmatige bestuurder? Dan profiteer je van de partnerregeling (ook wel 2e gezinsautoregeling).
Je krijgt dan op de verzekering van de 2e auto of motor dezelfde bonusmalustrede (en dus korting op de premie) als op de 1e auto of motor. Deze regeling geldt maximaal tot bonus-malustrede 14. En geldt niet als je een negatief aantal schadevrije jaren hebt.

Je krijgt niet dezelfde schadevrije jaren als bij de 1e auto of motor.

Moet ik het vrijwaringsbewijs toesturen bij het opzeggen van mijn autoverzekering?

Je hoeft het vrijwaringsbewijs niet te laten zien bij het opzeggen van jouw Interpolis autoverzekering. Een vrijwaringsbewijs is een wettelijk bewijs van overdracht dat wordt afgegeven door het postkantoor of een bevoegd handelaar. Je loopt dan geen verdere risico’s over de auto. Het is daarom belangrijk dat je dit bewijs controleert en bewaart.

Let op: Zolang jij nog eigenaar bent van de auto moet de autoverzekering doorlopen. Ook al rijdt je er niet meer in.

Ik en mijn partner gaan uit elkaar. Hoe zit het met de schadevrije jaren?

Bij een echtscheiding of uit elkaar gaan, gaan de schadevrije jaren altijd naar de verzekeringnemer (polishouder). De schadevrije jaren kun je bij echtscheiding niet opsplitsen. De verzekeringnemer mag de schadevrije jaren wel aan zijn of haar ex-partner overdragen. De verzekeringnemer tekent dan een afstandsverklaring. Neem hiervoor contact met ons op.

Veelgestelde vragen autoverzekering

Vragen over wat verzekerd is op de autoverzekering

Mijn autoruit is stuk. Is dit verzekerd?

Een sterretje of breuk in je autoruit? Dat is vervelend. Gelukkig kost het niets als jouw auto WA + Beperkt Casco (WA plus) of WA + Volledig Casco (allrisk) verzekerd is. Je kunt de ruit laten vervangen door Autototaalglas, Glasgarage of Carglass. Zolang het herstelbedrijf is aangesloten bij de FOCWA of BOVAG, betaalt Interpolis alle reparatiekosten. De hoogte van je korting blijft hetzelfde als je de ruitschade laat repareren. Deze schade heeft dus geen gevolgen voor je schadevrije jaren.

Heb je schade aan het panoramadak van je auto? Dan valt dit niet onder schade aan ruiten. Dit betekent dat deze schade mogelijk gevolgen heeft voor je schadevrije jaren. Een breuk, barst en een sterretje in je ruit zijn verzekerd.

Je kunt voor reparatie direct contact opnemen met Autototaalglas, Glasgarage of Carglass. Je hoeft niet eerst contact op te nemen met Interpolis. Is jouw auto alleen WA verzekerd? Dan is ruitschade niet verzekerd.

Zijn mijn auto-accessoires verzekerd?

Als jouw auto WA + beperkt Beperkt Casco (WA plus) of WA + volledig Volledig Casco (allrisk) is verzekerd, zijn accessoires meeverzekerd. Wel moeten de accessoires zich in of op de auto bevinden. Heb je alleen een WA-autoverzekering dan zijn jouw accessoires niet verzekerd.

Voorbeelden van accessoires zijn: radio, schuifdak, spoiler, speciale velgen, trekhaak, gastank, skibox, daktent, fietsenrek/twinnyload, carwrapping, autolak, dakkoffer, seizoensmatige accessoires (behalve winterbanden), mover en airconditioning.

Is diefstal van inboedel uit mijn auto verzekerd?

Ja. Losse spullen in de auto zijn verzekerd tot € 250 per gebeurtenis op je autoverzekering. Je auto moet dan wel WA + beperkt Beperkt Casco (WA plus) of WA + volledig Volledig cCasco (all-risk) verzekerd zijn. Je spullen zijn ook verzekerd op de Interpolis BuitenDdeDeur verzekering® (binnen Nederland) zolang je niet op vakantie bent. Zorg er wel voor dat de auto op slot is. En dat je bezittingen uit het zicht liggen. Bezittingen die inbrekers graag stelen zijn niet verzekerd. Diefstalgevoelige bezittingen zijn:

  • Paspoorten, identiteitsbewijzen en rijbewijzen 
  • Computers, spelcomputers, tablets en laptops. Ook spullen die daarbij horen, zoals printers en boxen 
  • Losse apparatuur voor beeld of geluid. Bijvoorbeeld dvd-spelers 
  • Losse navigatieapparatuur. Ook zaken die daarbij horen 
  • Foto- en filmapparatuur. Ook zaken die daarbij horen 
  • Mobiele telefoons, smartphones en PDA’s. Ook zaken die daarbij horen 
  • Muziekinstrumenten 
  • Sieraden en horloges 
  • Geld 
  • Kunst, schilderijen, antiek en verzamelingen 
  • Edelstenen en zaken van edelmetaal, zoals goud

Wil je ook de bagage tijdens je vakanties verzekeren? Kies dan voor een Doorlopende Reisverzekering met de dekking ‘Bagage’.

Mijn passagier veroorzaakt schade. Ben ik verzekerd?

Ja. Als jouw passagier bijvoorbeeld schade veroorzaakt heeft bij het openen van het portier aan een andere auto. Deze schade wordt gedekt door de WA-verzekering van jouw auto.

Veroorzaakt jouw passagier schade aan jouw eigen auto? Dan ben je verzekerd als je de dekking WA + Volledig Casco (allrisk)hebt. Het melden van deze schade betekent een verlaging van je bonusmaluskorting en heeft daarmee invloed op de hoogte van je korting. Bonusmaluskorting is de korting die je ontvangt doordat je schadevrij rijdt.

Heb je alleen een WA-verzekering? Dan kun je de schade verhalen op de (verzekering van de) passagier. Dit is niet mogelijk als de passagier je kind of echtgeno(o)t(e) is. De 'veroorzaker' is dan een medeverzekerde op dezelfde aansprakelijkheidsverzekering.

Is mijn auto verzekerd als ik ‘m uitleen?

Ja. Je hebt bij het uitlenen of delen van je auto dezelfde dekking als wanneer je zelf deze schade veroorzaakt. Schade die deze persoon veroorzaakt aan anderen, wordt vergoed als je auto WA verzekerd is. En schade aan jouw eigen auto wordt vergoed als je auto WA + Beperkt Casco (WA plus) of WA + Volledig Casco (all-risk) verzekerd is. Je bent niet verzekerd als je de auto verhuurt.

Rijdt er bijna altijd iemand anders in jouw auto? Neem dan altijd contact met ons op.

Is een niet APK (goed)gekeurde auto verzekerd?

Is jouw auto niet APK-gekeurd of niet goedgekeurd? Dan is het wettelijk verboden om de weg op te gaan. Je Interpolis Autoverzekering biedt wel dekking bij een eventuele schade. Wordt de schade veroorzaakt door gebrekkig onderhoud? Dan is er geen dekking op jouw autoverzekering.

Vragen over wat te doen bij autoschade

Wat moet ik doen bij een ongeluk?

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Je kunt een aanrijding op de snelweg veroorzaken. Of per ongeluk met jouw auto tegen een paaltje rijden. Heb jij of een ander schade? Interpolis staat voor jou klaar.

Lees op Interpolis.nl wat je het beste kunt doen

Mijn auto is total loss. Wat moet ik doen?

Het total loss raken van jouw auto is een ingrijpende gebeurtenis. Heb je de Interpolis Autoverzekering met Beperkt Casco of Volledig Casco? Dan zorgt Interpolis voor de afhandeling van de schade zodat jij je daar geen zorgen over hoeft te maken.

De tegenpartij veroorzaakt schade bij mij. Wat nu?

Heb je auto- of letselschade door iemand anders? Dan moet de verzekeraar van de tegenpartij je schade vergoeden. Weet je niet wie de dader is? Of is de dader niet goed verzekerd? Of rijdt de dader in een gestolen auto? Ook dan zijn er mogelijkheden om de schade te verhalen. Met een Interpolis Rechtsbijstandverzekering als je die hebt. Of je regelt het zelf door het Waarborgfonds Motorverkeer aan te spreken.

Mijn autoschade is niet verzekerd. Wat nu?
  • Zoek zelf een geschikte reparateur en betaal de kosten zelf 
  • Je hoeft niets door te geven aan je verzekeraar 
  • Bewaar wel altijd de bonnetjes van de reparatiekosten. Voor de garantie kun je bij een eventuele nieuwe schade aantonen dat je de vorige schade zelf hebt laten herstellen

Wil je voorkomen dat je schade krijgt die je zelf moet betalen? Neem je Interpolis Autoverzekering onder de loep en bekijk of een een aanvullende verzekering interessant voor jou is.

Waar kan ik mijn autoschade laten herstellen?

Je mag zelf kiezen waar je jouw auto laat herstellen. Je kunt naar Interpolis bellen en met hen overleggen. Interpolis heeft een groot netwerk van aangesloten herstelbedrijven. Daar zit ook een groot aantal merkdealers bij. Deze bedrijven zijn geselecteerd op kwaliteit en klantvriendelijkheid. Kies je een van deze bedrijven? Dan heeft dat een aantal voordelen. Zo krijg je een gratis leenauto tijdens reparatie na een ongeluk.

Lees hier meer over autoherstel en vind een aangesloten hersteller

Overige veelgestelde vragen

Ik ben 17 en heb mijn rijbewijs. Kan ik mijn auto verzekeren?

Je kunt helaas geen eigen autoverzekering afsluiten totdat je 18 jaar bent. Het is wel mogelijk om de auto op de Interpolis Alles-in-één-Polis® van je ouders te verzekeren. Je moet dan wel thuis wonen. Als je het meeste in de auto rijdt dan moet je als regelmatige bestuurder op de autoverzekering worden aangegeven. Je ouders kunnen dit online of telefonisch regelen.

Ik heb schade door mijn caravan of aanhanger. Wat nu?

Schade door je caravan of aanhanger die is gekoppeld aan jouw auto, is verzekerd met de Interpolis Autoverzekering.

Is een autoalarm verplicht?

Is de cataloguswaarde van jouw auto meer dan € 75.000 en is de auto jonger dan 5 jaar? Dan is een autoalarm van klasse 4 met jammingdetectie verplicht voor dekking tegen diefstal. Bij een lagere cataloguswaarde is het niet verplicht, maar kan het wel effectief zijn. In Nederland wordt elke 2 minuten een auto opengebroken. Vaak zijn dieven uit op waardevolle spullen in de auto en soms wordt de auto zelf meegenomen. Een autoalarm is een effectief middel om autodiefstal, inbraak of joyriding te voorkomen.

Kan ik mijn autoverzekering schorsen?

Een kenteken kan geschorst worden. Bijvoorbeeld als je in het buitenland verblijft of omdat je in de winter niet in je cabrio rijdt. Door het schorsen van een kenteken, verliest de auto zijn verzekeringsplicht. En je hoeft dan ook geen wegenbelasting te betalen. Als de schorsing wordt opgeheven, is er direct weer een verzekeringsplicht. Interpolis biedt geen mogelijkheid om alleen de Beperkt Casco of Volledig Casco-dekking te kiezen. De WA-dekking is verplicht op een autoverzekering. Wel kun je de autoverzekering stopzetten. De auto is dan niet meer verzekerd.

Ik ben mijn autosleutel kwijt. Wat nu?

Het is vervelend als je je autosleutel kwijt bent. Heb je nog een reservesleutel? Dan kun je een nieuwe sleutel laten maken. Dit is niet goedkoop, door alle techniek die tegenwoordig in sleutels zit. Als je geen reservesleutel hebt, kun je de dealer bellen. Een servicemonteur kan met speciale computerapparatuur de auto openen en een nieuwe sleutel voor je inprogrammeren.

Zijn je autosleutels gestolen en heb je de Interpolis Autoverzekering met WA + Beperkt Casco of WA + Volledig Casco? Dan vergoedt Interpolis een vervangende sleutel en het laten vervangen van het slot, zonder gevolgen voor de no-claimkorting. Doe voor de schademelding altijd eerst aangifte bij de politie, zo snel mogelijk na de diefstal.

Tips voor je autoverzekering

Elke dag krijgt Interpolis tientallen autoschadeclaims binnen. Schade door een ongeluk, een inbraak of een diefstal: het kan jou ook gebeuren! Je kunt veel doen om schade te voorkomen. Heb je toch schade? Dan wil je goed verzekerd zijn. Het is daarom belangrijk om de goede dekking voor jouw situatie te vinden.

Lees onze tips om de juiste dekking te vinden

Autoverzekering afsluiten

Meer weten over de autoverzekering van Interpolis. Bekijk alle info en bereken direct je premie.

Lees meer

Schade melden

Wil je een schade melden? Meestal wordt jouw schade met 1 telefoontje afgehandeld. 24 uur per dag, 7 dagen per week. Neem online of telefonisch contact met Interpolis op. Wel zo prettig.

Direct schade melden op Interpolis.nl