Corona

Het coronavirus en je verzekeringen

De ingrijpende maatregelen rondom het coronavirus raken ons allemaal. Dit roept vragen op. Wat wordt er bijvoorbeeld vergoed door je zorgverzekering? En hoe moet het met die geboekte vakantie of nachtje weg? Het is logisch dat je zorgen hebt. We zetten daarom de belangrijkste vragen op een rij.

Ik heb een reis- en/of annuleringsverzekering van Interpolis

Het annuleren of afbreken van je vakantie is vervelend. Zeker als je er weken of misschien wel maanden naar hebt uitgekeken. Heb je een reis- en/of annuleringsverzekering van Interpolis? Hieronder lees je wat er gedekt is en wat je het beste kunt doen in jouw situatie. Staat jouw vraag er niet tussen? Lees dan meer op de website van Interpolis.

Lees meer op Interpolis.nl

Ik heb een reis geboekt naar een gebied waar een negatief reisadvies geldt

Heb je een reis geboekt naar een gebied waarvoor een negatief reisadvies geldt? Neem dan eerst contact op met je reisorganisatie, touroperator of vervoersmaatschappij. In de meeste gevallen bieden zij een oplossing als er voor je bestemming een negatief reisadvies geldt vanwege het coronavirus. 

Ik heb een doorlopende annuleringsverzekering

Krijg je niet je volledige reissom terug, geen voucher of mag je niet omboeken? Neem dan contact met op met Interpolis. 

Interpolis kan alleen een schade in behandeling nemen als wordt voldaan aan de onderstaande 5 punten: 

  • Je vertrek staat gepland vóór 3 mei 2020. Het is nog niet bekend of er op of na 3 mei nog een negatief reisadvies geldt.
  • Interpolis heeft een verklaring nodig van je reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij. In deze verklaring moet staan wat zij wel en niet vergoeden. 
  • Op het moment van het boeken van je reis was er nog geen negatief reisadvies voor je bestemming.
  • Je hebt de doorlopende annuleringsverzekering vóór 26 maart 2020 afgesloten. 
  • Gaat het om een zakenreis? Dan moet je de aanvullende dekking zakenreizen verzekerd hebben.

Houd de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken in de gaten. Hier zie je of er een negatief reisadvies geldt voor jouw bestemming. Een negatief reisadvies wordt aangegeven met de kleurcodes rood en oranje.

Ik heb een kortlopende annuleringsverzekering

De kortlopende annuleringsverzekering biedt geen dekking voor het annuleren van je reis door een negatief reisadvies.

Ik heb een reis geboekt en vertrek op 3 mei of later

Interpolis kan je nu niet helpen met vragen of annuleringen voor reizen op of na 3 mei

Neem contact op met de reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij. Zij bespreken de mogelijkheden met je. Interpolis kan in deze situatie nog niets voor je doen. Op dit moment is nog niet duidelijk of er op 3 mei nog een negatief reisadvies geldt en je reis niet door kan gaan. Houd de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken in de gaten. 

Ik wil toch mijn reis met vertrek op 3 mei of later nu annuleren

Neem contact op met de reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij. Zij bespreken de mogelijkheden met je. Blijkt kort voor vertrek dat er nog steeds negatief reisadvies is en krijg je niet je volledige reissom terug, geen voucher of mag je niet omboeken? Neem dan contact met Interpolis op. 

Ik heb alleen nog een aanbetaling voor mijn vakantie gedaan en twijfel of ik de rest moet betalen

Interpolis kan je niet adviseren of je de rest van de reiskosten ook nog moet betalen. Neem hierover contact op met de organisatie waarbij je je vakantie geboekt hebt. 

Let op: heb je een kortlopende annuleringsverzekering? Dan is annulering door een negatief reisadvies niet verzekerd. 

Ik heb een reis met overnachting in Nederland geboekt

De accommodatie is gesloten

Je kunt het beste contact opnemen met je reisorganisatie, verhuurder of accommodatie. Dit is geen verzekerde gebeurtenis op de annuleringsverzekering. 

De meeste voorzieningen van de accommodatie zijn gesloten

We begrijpen dat als bijvoorbeeld het zwembad en de restaurants gesloten zijn je liever niet wil gaan. Je kunt dan het beste contact opnemen met je reisorganisatie, verhuurder of accommodatie. Je annuleringskosten zijn niet verzekerd op de annuleringsverzekering.

Ik ben in een gebied waarvoor een negatief reisadvies geldt

Je moet het gebied zo snel mogelijk verlaten. Dit zal op dit moment niet eenvoudig zijn. Volg de instructies van de lokale autoriteiten op en neem contact op met het Ministerie van Buitenlandse Zaken wanneer je vragen hebt. Dat kan via +31 247 247 247, of met een bericht via Twitter @247BZ. De kosten voor het verlaten van het gebied zijn niet verzekerd. Wanneer het niet lukt om zelf je terugreis te regelen kun je jezelf melden via www.bijzonderebijstandbuitenland.nl. De alarmcentrales coördineren en organiseren vervolgens het noodzakelijke vervoer naar Nederland.

Moet je langer op de bestemming blijven dan gepland vanwege bijvoorbeeld quarantaine?

Dan betaalt Interpolis de extra verblijfskosten die je hierdoor moet maken niet. Bijvoorbeeld als je de hotelkamer niet mag verlaten. Ook het omboeken van je vlucht betaalt Interpolis niet. Wij adviseren je om contact op te nemen met je reisorganisatie, touroperator of vervoersmaatschappij.

Ik kies ervoor om op mijn bestemming te blijven of erheen te gaan

Je bent in dat geval niet verzekerd op de reisverzekering.

Ik heb een voucher van mijn reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij ontvangen, maar wil mijn geld terug. Kan dat?

Ik wil liever mijn geld terug in plaats van een voucher ontvangen

Neem contact op met de reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij. Zij bespreken de mogelijkheden met je. Interpolis kan in deze situatie niets voor je doen. Ook als je later moet bijbetalen voor je nieuwe reis verwijzen we je naar je reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij. Deze bijbetaling is niet verzekerd op je annuleringsverzekering. 

Het bedrag van mijn voucher is niet gelijk aan het bedrag dat ik betaalde

Heb je bijvoorbeeld voor extra beenruimte of een stoelreservering betaald? Neem dan contact op met de reisorganisatie, verhuurder of vervoersmaatschappij. Zij bieden vaak een oplossing hiervoor. Als zij geen oplossing bieden, dan kun je gebruik maken van de doorlopende annuleringsverzekering van Interpolis.

Ik heb een Interpolis Doorlopende Reisverzekering, kan ik nog een annuleringsdekking bijsluiten?

Je kunt nog een annuleringsdekking bijsluiten. Zorg dat je je verzekering in laat gaan binnen 14 dagen na het boeken van je reis. Alleen dan is annulering van deze reis verzekerd. Houd er wel rekening mee dat een annulering in verband met het coronavirus geen onverwachte gebeurtenis meer is. Voor verzekeringsaanvragen na 25 maart 2020 is er geen dekking voor annulering op grond van het coronavirus.

Ik heb een annuleringsverzekering afgesloten na 25 maart 2020

Het coronavirus is een wereldwijd probleem en daardoor geen onzekere gebeurtenis meer. Heb je een annuleringsverzekering afgesloten na 25 maart 2020? Dan is er geen dekking op grond van het coronavirus. Het gaat dan om bijvoorbeeld het annuleren van de reis vanwege een negatief reisadvies, inreisverbod of het weigeren of intrekken van een visum.

Ik boek een reis voor december naar een gebied met een negatief reisadvies. Als er in december nog steeds een negatief reisadvies geldt, valt deze reis dan onder mijn doorlopende annuleringsverzekering?

Wil je een reis boeken naar een bestemming waarvoor nu al een negatief reisadvies geldt? Dan is annulering van jouw reis vanwege negatief reisadvies niet verzekerd. Reis je toch naar een gebied met negatief reisadvies? Dan ben je niet verzekerd op grond van de doorlopende reisverzekering.

Bekijk de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Hier vind je de meest actuele informatie over het gebied waar je naartoe wilt. 

Ik, een goede vriend(in), familielid of reisgenoot heeft het coronavirus

Ik heb het coronavirus en wil daarom mijn reis annuleren

Dan is het annuleren van je reis alleen verzekerd als je ziek bent. En je vanwege je ziekte niet in staat bent om te reizen. Hiervoor heb je een doktersverklaring nodig.

Ik heb het coronavirus en moet hierdoor mijn vakantie afbreken

De annuleringsverzekering biedt dekking voor de dagen dat je eerder naar huis gaat of in het ziekenhuis lag. Je hebt een doktersverklaring nodig waaruit blijkt dat je vanwege ernstige medische problemen eerder naar huis bent gegaan.

Ik heb in het buitenland medische kosten gemaakt omdat ik het coronavirus heb

De medische kosten zijn verzekerd op je zorgverzekering. Heb je medische kosten die je zorgverzekering niet vergoed? Mogelijk zijn deze kosten dan verzekerd op je reisverzekering. Extra kosten die je maakt omdat je ziek bent, zoals telefoonkosten en vervoer naar het ziekenhuis, zijn verzekerd op je reisverzekering. 

Een familielid of goede vriend(in) heeft het coronavirus en ik wil mijn reis annuleren

Reis je op korte termijn en is je familielid of vriend(in) zodanig ziek dat de de kans van overlijden op korte termijn groot is? Dan is het annuleren van je reis verzekerd op je doorlopende annuleringsverzekering. Heb je een kortlopende annuleringsverzekering? Dan is dit alleen verzekerd als het om een familielid in de 1e of 2e graad gaat.

Mijn reisgenoot heeft het coronavirus en gaat hierdoor op korte termijn niet op reis of breekt de reis af

Je annuleringsverzekering biedt dekking voor het annuleren van je reis als je reisgenoot een eigen annuleringsverzekering heeft die ook dekking biedt. Heeft je reisgenoot deze verzekering niet? Dan ben je niet verzekerd.

Ik heb een kaartje voor een evenement dat niet doorgaat

Voor buitenlandse evenementen wordt geadviseerd om eerst contact op te nemen met de organisator van het evenement. Zij bespreken de mogelijkheden met je. In de meeste gevallen bieden zij een oplossing. Neem contact met op met Interpolis wanneer dit niet het geval is. 

Let op: heb je een kortlopende annuleringsverzekering? Dan is annulering door een negatief reisadvies niet verzekerd. 

De kosten van tickets voor evenementen in Nederland die geannuleerd zijn vanwege het coronavirus zijn niet verzekerd. Je kunt hiervoor contact opnemen met de organisator van het evenement.

Ik heb een zorgverzekering van Interpolis

Door al het nieuws rondom corona is het logisch dat je vragen hebt over je gezondheid. Hieronder lees je meer over wat er wordt vergoed door de zorgverzekering van Interpolis. Wil je meer informatie? Lees dan meer op de website van Interpolis.

Lees meer op Interpolis.nl

Ik heb het coronavirus

De zorgkosten voor het behandelen van het coronavirus worden vergoed vanuit de basisverzekering. Voor de meeste zorgkosten, zoals ziekenhuiszorg en laboratoriumonderzoek, geldt wel het eigen risico. Ga je naar de huisarts? Dan betaal je geen eigen risico.

Ik wil me laten testen op het coronavirus

Als de GGD of je huisarts de test voor je heeft aangevraagd, krijg je een vergoeding voor de test. De kosten daarvan vallen onder de basisverzekering. Het kan wel zijn dat je eigen risico betaalt.

Wil je jezelf preventief laten testen?

Je krijgt geen vergoeding vanuit de zorgverzekering. Het heeft namelijk alleen zin om je te laten testen als je gezondheidsklachten hebt. Is dat het geval? Neem dan telefonisch contact op met de huisarts.

Ik heb een afspraak in het ziekenhuis. Gaat die nog door?

Ziekenhuizen hebben maatregelen genomen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Ze hebben op hun websites informatie opgenomen voor bezoekers en patiënten. Deze wordt continu bijgewerkt. Kijk daarom eerst op de website van het ziekenhuis waar je een behandeling hebt ingepland.

Ik heb een rechtsbijstandverzekering van Interpolis

Stel, je zit onverhoopt vast op je vakantiebestemming. Wat gebeurt er dan met je vakantiedagen en de betaling van je salaris? Je leest het hieronder. Geen antwoord op jouw vraag kunnen vinden? Lees dan meer op de website van Interpolis.

Lees meer op Interpolis.nl

Gelden er voor de rechtsbijstandverzekering beperkingen vanwege het coronavirus?

Er gelden geen beperkingen voor de rechtsbijstandverzekering. Er is wel sprake van de normale wachttijden wanneer je een nieuwe rechtsbijstandverzekering afsluit. Bij Werk & Inkomen, Consument & Wonen en Fiscaal & Vermogen is dat 3 maanden. Wanneer je voor of tijdens de wachttijd een zaak aanhangig maakt, neemt Interpolis die zaak niet in behandeling.

Ik ben in quarantaine gesteld omdat ik ziek ben

Ben je tijdens je vakantie ziek geworden door het coronavirus? Dan gelden de dagen dat je ziek bent niet als vakantiedagen. Die ziektedagen worden dus niet op je vakantiedagensaldo in mindering gebracht.

Ik moet in quarantaine, maar ben niet ziek

Dan is er sprake van overmacht. De wet zegt dat als er geen arbeid wordt verricht, er wel recht is op loon. Behalve als de werknemer door zijn eigen schuld niet kan werken. Als een werknemer tijdens zijn vakantie in quarantaine komt te zitten, is dat niet iets waar de werkgever invloed op heeft. Dat betekent meestal dat hij geen loon hoeft door te betalen. Rechtspraak daarover is er niet. In de praktijk moeten werkgever en werknemer samen zoeken naar een redelijke oplossing.

Reis geannuleerd door corona: geld terug of voucher?

Sommige reisorganisaties die reizen annuleren wegens het coronavirus, bieden hun klanten een tegoedbon voor een volgende vakantie aan. Deze ‘corona-voucher’ is geldig voor 1 jaar en valt onder de dekking van SGR. Dat betekent dat als de reisorganisatie failliet gaat, je de kosten vergoed krijgt. Het doel van de corona-voucher is te voorkomen dat alle reizigers hun geld terugvragen. Dat zou voor veel reisorganisaties een faillissement betekenen. Juridisch gezien ben je niet verplicht de corona-voucher te accepteren. Waarschijnlijk leeft de rechter of Geschillencommissie de wet in deze bijzondere situatie niet zo strikt na. Accepteren van de corona-voucher is waarschijnlijk de beste optie. Tenzij het voor jou niet mogelijk is om later op reis te gaan, bijvoorbeeld omdat je terminaal ziek bent of later dit jaar niet meer op vakantie kunt.

Ik heb een autoverzekering van Interpolis

Hoe is de dekking op je autoverzekering als je tijdelijk met je auto maaltijden of andere producten bezorgt? Je leest het hieronder. Meer informatie lees je op de website van Interpolis.

Lees meer op Interpolis.nl

Ik gebruik mijn privéauto voor bezorgdiensten

Volgens de verzekeringsvoorwaarden is schade niet verzekerd bij zakelijk gebruik, zoals koeriersdiensten. Interpolis maakt in ieder geval tot 1 juni 2020 een uitzondering. Koeriersdiensten in privéauto zijn tot die tijd wel verzekerd.

Ik heb een hypotheekbescherming van Interpolis

De Interpolis Hypotheekbescherming, ook wel woonlastenverzekering genoemd, biedt een tijdelijk vangnet als je arbeidsongeschikt of werkloos bent. Door het coronavirus heb je misschien minder of geen werk. Lees hier wat je kunt doen. Meer informatie over je verzekeringen vind je op de website van Interpolis.

Lees meer op Interpolis.nl

Ik heb momenteel geen of minder werk door de coronacrisis

Heb ik recht op een uitkering omdat ik werkeloos ben? Je werkgever kan je loon doorbetalen door de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW). In de Interpolis Hypotheekbescherming is alleen volledige WW verzekerd. Je moet dus een volledige WW-uitkering krijgen. Deeltijd WW of werktijdverkorting is niet verzekerd.

Ik heb een overlijdensrisicoverzekering van Interpolis

Wil je een overlijdensrisicoverzekering aanvragen of heb je vragen over de voorwaarden in verband met het coronavirus? Hieronder vind je antwoord op enkele veelgestelde vragen. Meer informatie nodig? Kijk dan op de website van Interpolis.

Lees meer op Interpolis.nl

Ik heb een Interpolis Overlijdensrisicoverzekering

Interpolis verandert door de coronacrisis niets aan de voorwaarden van de bestaande overlijdensriscoverzekering. Bij overlijden als gevolg van het coronavirus keert Interpolis gewoon uit. Dit geldt ook voor alle andere levensverzekeringen van Interpolis.

Ik wil een Interpolis Overlijdensrisicoverzekering aanvragen

Soms is voor een aanvraag een medische keuring of medisch onderzoek nodig. Deze zijn nu door het coronavirus niet mogelijk. Het kan daarom langer duren voordat een overlijdensrisicoverzekering start. In dat geval word je geïnformeerd door Interpolis.

Gelden er nu andere regels voor de medische acceptatie van de Interpolis Overlijdensrisicoverzekering?

Nee. Interpolis gebruikt gewoon nog dezelfde gezondheidsverklaring. Ze stellen geen extra of andere vragen.

Ik moet medisch gekeurd worden en kan daarvoor geen afspraak maken

Interpolis probeert zorgverleners (artsen en ziekenhuizen) op dit moment zo min mogelijk te belasten. Als daardoor de medische beoordeling langer duurt, krijg je bericht van Interpolis. Als keuring weer mogelijk is, word je door Interpolis geïnformeerd. Moet je gekeurd worden door de hoogte van het verzekerd bedrag? Bekijk dan of het mogelijk is om een verzekering aan te vragen met een lager verzekerd bedrag waarvoor geen keuring nodig is. Meer hierover lees je op de website van Interpolis.

Ik heb een aankoopverzekering op mijn RaboCard of Rabo GoldCard

Op creditcards van de Rabobank zit standaard een aankoopverzekering. Moet je je geplande reis, concert of dagje uit annuleren door de maatregelen rondom corona? Dan wordt dit niet gedekt door de aankoopverzekering. Deze verzekering biedt alleen dekking tegen risico’s van verlies, diefstal of beschadiging aan zaken die zijn aangeschaft met de RaboCard of de Rabo GoldCard. Meer informatie lees je in de voorwaarden of op onderstaande pagina.

Lees meer over de aankoopverzekering