Veelgestelde vragen bij schade

Dit is verzekerd

(Letsel)schade aan anderen

Ik heb schade veroorzaakt aan spullen van een ander. Welk bedrag betaalt Interpolis?
Interpolis betaalt de herstelkosten of - als de schade niet hersteld kan worden - maximaal de dagwaarde. Dat is het bedrag dat die spullen vandaag waard zijn. Dus niet het bedrag dat de ander ooit heeft betaald voor deze spullen.

Mijn huisdieren hebben schade aan een ander veroorzaakt. Ben ik hiervoor verzekerd?
Ja. Schade en/of letsel aan een ander, veroorzaakt door honden, katten, paarden, geiten en schapen, is verzekerd. Het moet wel gaan om huisdieren die u hobbymatig en als particulier houdt.

Mijn partner heeft / kinderen hebben schade veroorzaakt bij een ander. Zijn zij hiervoor verzekerd?
Dat hangt af van uw gezinssituatie. U kunt de verzekering afsluiten voor een één-, twee- of meerpersoonshuishouden. Als u kiest voor een meerpersoonshuishouden, zijn thuiswonende kinderen en studerende uitwonende kinderen standaard meeverzekerd.

Ik heb schade aan mijn partner/kinderen toegebracht. Is dit verzekerd?
Nee. De aansprakelijkheidsverzekering dekt alleen schade die een verzekerde toebrengt aan derden. Onder 'derden' verstaan we personen die niet met deze verzekering zijn verzekerd. Interpolis betaalt uw schade wel als u door uw partner of uw kinderen gewond of invalide raakt, ziek wordt of overlijdt, tenzij u de schade op een andere manier kunt laten vergoeden.

Ik heb tijdens mijn werk schade toegebracht aan een ander. Ben ik daarvoor verzekerd?
Nee. U bent alleen verzekerd voor schade die u veroorzaakt als particulier en waarvoor u als particulier aansprakelijk bent. Dat betekent dat Interpolis niet betaalt voor schade die is veroorzaakt in verband met uw beroep of uw bedrijf.

Ik heb schade veroorzaakt aan een geleende/geleasede auto. Is dit verzekerd?
Nee. Schade aan een motorvoertuig dat u leent of leaset, wordt niet gedekt met een aansprakelijkheidsverzekering. Deze schade kan wel gedekt zijn op de Volledig Casco dekking (All risk) van de autoverzekering die hoort bij de auto waaraan u de schade heeft veroorzaakt.

Ik heb schade veroorzaakt met een (geleende) auto. Is dit verzekerd?
Nee. Schade veroorzaakt met of door een (geleend) motorvoertuig is niet verzekerd op uw aansprakelijkheidsverzekering. Deze schade kan wel gedekt zijn op de Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering Motorvoertuigen van de beschadigde auto.

Ik heb een schade veroorzaakt. Heb ik een eigen risico?
Nee, u heeft geen eigen risico.

Ben ik ook verzekerd voor schade die ik veroorzaak in het buitenland?
Ja, als u hiervoor aansprakelijk bent, biedt de aansprakelijkheidsverzekering dekking voor schade in binnen- en buitenland. Dus ook buiten Europa.

Voor welk bedrag ben ik verzekerd?
Het verzekerde bedrag is € 2.500.000. Dit bedrag vindt u ook terug op uw verzekeringsbewijs of in uw online polisoverzicht.

Meer over de dekking van de Aansprakelijkheidsverzekering

Schade melden op Interpolis.nl

Schade aan uw auto of motor

Ik leen mijn auto/motor weleens uit aan een bekende. Is mijn voertuig dan verzekerd?
Ja. U heeft dezelfde dekking als wanneer u zelf deze schade veroorzaakt. Schade die deze persoon veroorzaakt aan anderen, wordt vergoed als uw auto/motor WA verzekerd is. En schade aan uw eigen auto/motor als uw voertuig WA + Volledig Casco (allrisk) verzekerd is. Het melden van deze schade gaat wel ten koste van de hoogte van uw bonusmaluskorting en uw premie. Bonusmaluskorting is de korting die u ontvangt doordat u schadevrij rijdt. 

Rijdt er bijna altijd iemand anders in uw auto of op uw motor? Geef dit dan door aan uw Rabobank.

Ik heb schade aan de accessoires op mijn auto/motor. Ben ik hiervoor verzekerd?
Ja. Als u heeft gekozen voor de dekking WA + Beperkt Casco of WA + Volledig Casco, zijn de accessoires verzekerd tot € 1.000,- per gebeurtenis. Heeft u meer dan € 1.000 aan accessoires, dan kunt u deze meerwaarde meeverzekeren tegen een meerpremie. Wel moeten de accessoires zich in of op het motorrijtuig bevinden. Uw accessoires zijn niet verzekerd als uw voertuig alleen WA verzekerd is.

Voorbeelden van accessoires zijn: afstandsbediening garagedeur, autostoeltje, fietsdrager, skibox, imperiaal, autoradio, kentekenplaten, (invalide) parkeervergunning, brandblusapparaat, gevarendriehoek, sleepkabel, roestwerende behandeling en duurzame laklaag (ProTech).

Mijn passagier heeft bij het openen van het portier schade veroorzaakt aan de auto van een ander. Ben ik hiervoor verzekerd?
Ja. Deze schade wordt gedekt door de WA-verzekering van uw auto.

Mijn passagier heeft schade veroorzaakt aan mijn auto/motor. Ben ik hiervoor verzekerd?
Ja, als u de dekking WA + Volledig Casco heeft. Het melden van deze schade gaat wel ten koste van de hoogte van uw bonusmaluskorting en uw premie. Bonusmaluskorting is de korting die u ontvangt doordat u schadevrij rijdt. 

Heeft u alleen een WA-verzekering? Dan kunt u de schade verhalen op de (verzekering van de) passagier. Dit is niet mogelijk als de passagier uw kind of echtgeno(o)t(e) is. De 'veroorzaker' is dan een medeverzekerde op dezelfde WA-verzekering.

Ik heb een WA-verzekering voor mijn auto/motor en de tegenpartij veroorzaakt schade bij mij. Wat moet ik doen?
Met een WA-verzekering bent u verzekerd voor schade die u toebrengt met uw voertuig aan andere personen of zaken. Schade aan uw eigen auto/motor is niet verzekerd. U kunt de schade melden bij de verzekeraar van de tegenpartij of gebruikmaken van uw Rechtsbijstandverzekering.

Ik heb schade aan mijn auto/motor. Wat krijg ik uitgekeerd?
Interpolis keert uit op basis van aanschafwaarde en dagwaarde.

Is uw auto/motor gestolen of total loss? Dan ontvangt u de eerste 36 maanden na aanschaf het bedrag dat u voor de auto/motor heeft betaald (aanschafwaarde). Dit geldt ook als u een tweedehands auto/motor heeft. Kostte uw auto meer dan € 50.000 of uw motor meer dan € 35.000? Dan ontvangt u de eerste 36 maanden de dagwaarde plus 10%, met een maximale vergoeding van de aanschafwaarde. Vanaf 36 maanden na aanschaf ontvangt u de dagwaarde.

De dagwaarde is het bedrag dat uw auto/motor vandaag waard is. Dus niet het bedrag dat u ooit heeft betaald voor uw auto/motor. De dagwaarde wordt door de schade-expert van Interpolis bepaald. De dagwaarde is onder andere afhankelijk van de staat van onderhoud waarin het motorrijtuig verkeert. Op internet kunt u zien wat een soortgelijke auto/motor waard is.

Ik heb autoruitschade. Als ik deze schade meld, heeft dit dan gevolgen voor de hoogte van mijn premie?
Dat kan. Interpolis keert alleen uit als u uw ruit laat vervangen door een herstelbedrijf dat is aangesloten bij de FOCWA of BOVAG. Dit heeft gevolgen voor de bonusmaluskorting en voor uw premie. Als u de ruit laat vervangen door Carglass, Autotaalglas of Glasgarage heeft dit geen gevolgen voor de hoogte van uw bonusmaluskorting. Bonusmaluskorting is de korting die u ontvangt doordat u schadevrij rijdt. Het laten repareren van een sterretje in de ruit heeft sowieso geen gevolgen. Heeft u twijfels of een bedrijf een BOVAG- of FOCWA-keurmerk heeft? Neem dan contact op met Interpolis op telefoonnummer (013) 580 12 34.

Ik heb schade. Waar kan ik mijn auto laten herstellen?
U mag zelf kiezen waar u uw auto laat herstellen. U kunt naar Interpolis bellen en met hen overleggen. Interpolis heeft een selectie gemaakt van een aantal FOCWA-bedrijven op basis van kwaliteit en klantvriendelijkheid. Als u uw auto bij een van deze bedrijven laat herstellen, heeft dit meerdere voordelen voor u. Zo krijgt u een gratis leenauto tijdens de reparatie na een ongeluk. Ook krijgt u vier jaar lang garantie op de reparatie.

Meer over de dekking van de Autoverzekering

Meer over de dekking van de Motorverzekering

Schade melden op Interpolis.nl

Schade aan uw huis

Ik heb waterschade aan het plafond of aan de muur. Ben ik hiervoor verzekerd?
Ja, die schade is verzekerd, als de oorzaak ook verzekerd is. Bij een aantal specifieke oorzaken bent u niet verzekerd. Voorbeelden daarvan zijn slecht onderhouden kitnaden, neerslag die door de muren heen trekt en neerslag die binnenkomt door openstaande ramen of deuren.

Interpolis zal dus eerst de oorzaak van de waterschade of lekkage vaststellen, voordat u weet of u verzekerd bent.

Er zit vocht tussen het dubbelglas van mijn woning. Ben ik hiervoor verzekerd?
Vocht of condens tussen de ruiten (lekslag) is verzekerd, wanneer de ruit niet ouder is dan tien jaar en u bij de fabriek of leverancier geen garantie heeft.

Ik heb een barst in de ruit van mijn woning. Ben ik hiervoor verzekerd?
Ja, glasbreuk is verzekerd. U kunt deze schade melden bij Interpolis. Interpolis schakelt graag een glasbedrijf voor u in. Dit heeft als voordeel dat u verder niets hoeft te regelen en ook de kosten niet hoeft voor te schieten.

Ik heb stormschade aan mijn schutting. Ben ik hiervoor verzekerd?
Ja. Er geldt wel een eigen risico van € 200. Als uw schutting niet goed onderhouden is, keert Interpolis niets uit.

Ik heb waterschade als gevolg van voeg- en kitwerk in de badkamer. Ben ik hiervoor verzekerd?
Nee. Omdat waterschade als gevolg van voeg- en kitwerk meestal een gevolg is van slecht onderhoud, bent u hiervoor niet verzekerd.

Ik heb brandschade aan mijn planten in de tuin. Ben ik hiervoor verzekerd?
Ja, brandschade aan planten, struiken en bomen is tot € 25.000 verzekerd.

Mag ik de schade alvast laten herstellen door een schilder of loodgieter en de factuur later insturen?
Nee, Interpolis heeft eerst een offerte nodig. Zo kunnen de specialisten de offerte beoordelen en u op basis daarvan adviseren. Alleen bij glasbreuk kunt u de schade al wel laten herstellen. Maak dan al wel een goede foto van de schade en u kunt ons bellen met de rekening. Interpolis schakelt graag een glasbedrijf voor u in. Dit heeft als voordeel dat u zelf verder niets hoeft te regelen en ook de kosten niet hoeft voor te schieten.

Meer over de dekking van de Woonhuisverzekering

Schade melden op Interpolis.nl

Schade aan uw inboedel

Ik heb mijn telefoon/tablet in huis laten vallen. Het scherm is kapot en/of het apparaat werkt niet meer. Ben ik hiervoor verzekerd?
Ja, hiervoor bent u verzekerd.

Ik heb schade aan mijn inboedel. Wat krijg ik uitgekeerd?
Interpolis bepaalt de hoogte van het schadebedrag op basis van de nieuwwaarde van de beschadigde inboedel. Dit is het bedrag dat u moet betalen om dezelfde spullen opnieuw aan te schaffen. Is de dagwaarde van uw spullen minder dan 40% van de nieuwwaarde? Dan keert Interpolis uit op basis van dagwaarde. Dat is het bedrag dat uw spullen vandaag waard zijn. Voor bepaalde spullen (bijvoorbeeld bromfietsen en geleende spullen) krijgt u alleen de dagwaarde.

Ik heb mijn telefoon/tablet buiten op straat laten vallen. Het scherm is kapot en/of het apparaat werkt niet meer. Ben ik hiervoor verzekerd?
Nee, uw spullen zijn buitenshuis niet verzekerd met een Inboedelverzekering. Wilt u dit vanaf nu wel verzekeren? Dan kunt u een BuitenDeDeur verzekering afsluiten.

Ik heb in mijn huis een glas water omgestoten over mijn laptop, die het daardoor niet meer doet. Ben ik hiervoor verzekerd?
Ja, hiervoor bent u verzekerd.

Ik heb schroeischade aan mijn kleding/meubels. Ben ik hiervoor verzekerd?
Ja, hiervoor bent u verzekerd als de schade ontstaan is op het adres waarop u de inboedel heeft verzekerd. U bent niet verzekerd als de schade ontstaat als u de kleding draagt.

Ik heb bliksemschade aan mijn apparatuur. Ben ik hiervoor verzekerd?
Ja, hiervoor bent u verzekerd.

Er zijn spullen uit mijn auto gestolen. Ben ik hiervoor verzekerd?
Nee, hiervoor kunt u een BuitenDeDeur verzekering afsluiten.

Ik heb mijn telefoon in een ander huis laten vallen en hij is kapot gegaan. Ben ik hiervoor verzekerd?
Nee, hiervoor kunt u een BuitenDeDeur verzekering afsluiten.

Iemand is tegen mijn fiets aangereden op mijn oprit en ik heb schade. Ben ik hiervoor verzekerd?
Ja, hiervoor bent u verzekerd.

Ik heb schade door vandalisme aan of diefstal van mijn tuinmeubels in mijn tuin. Ben ik hiervoor verzekerd?
Ja, hiervoor bent u verzekerd.

Er is geld gestolen uit mijn woning. Ben ik hiervoor verzekerd?
Ja, tot een bedrag van € 1.250.

Ik ben buiten beroofd van mijn portemonnee. Ben ik hiervoor verzekerd?
Nee, hiervoor kunt u een BuitenDeDeur verzekering afsluiten.

Is mijn huisdier verzekerd onder mijn Inboedelverzekering?
Ja. Uw huisdier is verzekerd bij diefstal en bij verwondingen door brand.

Meer over de dekking van de Inboedelverzekering

Schade melden op Interpolis.nl

Schade/ziekte tijdens uw reis of annulering

Ik heb medische kosten gemaakt tijdens mijn vakantie. Krijg ik het eigen risico van mijn zorgverzekering vergoed?
Nee, het eigen risico van uw zorgverzekering valt niet onder de dekking van uw reisverzekering.

Ik heb schade aan mijn bagage. Ben ik hiervoor verzekerd?
Ja, uw bagage is verzekerd tegen beschadiging, diefstal en verlies. Zijn uw spullen beschadigd door toedoen van uw vervoersmaatschappij of zijn uw spullen verloren of gestolen? Dan dient u aangifte te doen. Als u niet zorgvuldig met uw bagage omgaat, krijgt u mogelijk niets vergoed. Wilt u weten welke spullen verzekerd zijn tot welk bedrag? Kijkt u dan in de voorwaarden onder Artikel 7 (Bagage).

Ik heb schade aan mijn bagage die is vervoerd in het ruim van een vliegtuig. Is dit verzekerd?
Ja, behalve uw breekbare goederen of kostbaarheden (zoals elektronica, sieraden en geld). Deze spullen dient u als handbagage mee te nemen. Zijn uw spullen beschadigd door toedoen van uw vervoersmaatschappij of zijn uw spullen verloren of gestolen? Dan dient u aangifte te doen bij de luchtvaartmaatschappij.

Mijn koffer is niet aangekomen op mijn vakantiebestemming. Wat nu?
U dient aangifte te doen bij de luchtvaartmaatschappij. Hopelijk wordt uw koffer op een later moment alsnog bezorgd. Tot die tijd kunt u de eerste benodigdheden aanschaffen. Interpolis vergoedt deze kosten tot € 150. Van de spullen die u aanschaft, dient u de bonnetjes te bewaren.

Mijn auto is uitgevallen tijdens mijn reis. Is dit verzekerd?
Ja. Bij uitval van een motorvoertuig vergoedt Interpolis de extra kosten van het huren van een soortgelijk vervoermiddel gedurende de periode dat uw vervoermiddel niet beschikbaar is. Interpolis vergoedt deze kosten:

  • als de auto bij aanvang van de reis in goede staat is;
  • als de uitgevallen auto niet binnen twee dagen gerepareerd kan worden;
  • nooit langer dan tot het einde van de voorgenomen reis;
  • nooit langer dan 24 dagen;
  • als de kosten zijn gemaakt tijdens de duur van de verzekering;
  • tot € 100 per dag

Neem altijd eerst contact op met Interhelp via +31 13 462 04 62.

Ik ga op vakantie binnen Nederland. Ben ik dan ook verzekerd?
Ja, binnen Nederland is er sprake van dekking wanneer u een reis heeft geboekt met minimaal één overnachting. Dus bijvoorbeeld niet als u een nachtje gaat logeren bij een kennis.

Ik wil mijn reis annuleren. Krijg ik de kosten die ik moet maken vergoed?
U krijgt deze kosten vergoed als er sprake is van een gedekte gebeurtenis, die onzeker is op het moment van het boeken van de reis/huurovereenkomst en op het moment van het afsluiten van deze verzekering. Hieronder vindt u de meest voorkomende gedekte gebeurtenissen:

  • Als een verzekerde ernstig ziek wordt of letsel heeft door een ongeval en arts adviseert om naar huis te gaan of niet op reis te gaan.
  • Als een niet meereizend (eerste- of tweedegraads) familielid of een huisgenoot levensbedreigend ziek wordt, letsel heeft door een ongeval of overlijdt.
  • Als een verzekerde onvrijwillig werkeloos raakt vanuit een vaste baan.
  • Als u complicaties heeft als gevolg van uw zwangerschap en een arts afraadt om op reis te gaan.
  • Als u schade aan uw woning of bedrijf heeft waarbij de schade zo groot is dat uw aanwezigheid noodzakelijk is.

Wilt u precies weten welke gebeurtenissen worden gedekt? Kijkt u dan hier voor de voorwaarden.

Ik heb mijn reis eerder moeten afbreken. Wat krijg ik uitgekeerd?
Het kan zijn dat u eerder dan gepland naar huis moet terugkeren. Is dit vanwege een gedekte gebeurtenis op uw annuleringsverzekering, dan vergoedt Interpolis de niet genoten vakantiedagen aan u. Stel: u boekt een reis van tien dagen en deze kost € 1.000. Als u drie dagen eerder naar huis moet, dan betalen we dus € 1.000 / 10 dagen x 3 gemiste dagen = € 300. Eventuele extra reiskosten zijn gedekt door uw reisverzekering.

Ik ben later aangekomen op mijn vakantiebestemming. Krijg ik daar een compensatie voor?
Ja. Als u tijdens de heenreis minimaal acht uur later op uw vakantiebestemming bent aangekomen door vertraging van boot, bus, trein of vliegtuig, krijgt u een dagvergoeding. Als het gaat om vertraging van een vlucht, dan dient u bij de luchtvaartmaatschappij een bevestiging van de vertraging op te vragen.

Meer over de dekking van de Kortlopende Reisverzekering

Meer over de dekking van de Doorlopende Reisverzekering

Meer over de dekking van de Kortlopende Annuleringsverzekering

Meer over de dekking van de Doorlopende Annuleringsverzekering

Schade melden op Interpolis.nl

Hulp bij juridische problemen

Ik heb een Rechtsbijstandverzekering afgesloten. Vanaf welk moment ben ik verzekerd?
U bent direct verzekerd, maar geschillen die in de eerste drie maanden ontstaan kunt u niet melden. Deze 'wachttijd' van drie maanden geldt niet in de volgende gevallen:

  • bij gebeurtenissen in het verkeer;
  • bij een geschil over een overeenkomst die na het sluiten van uw verzekering tot stand is gekomen;
  • als dit geschil valt onder een andere rechtsbijstandverzekering die voor het gemelde geschil dekking biedt.

Ik heb een geschil gemeld bij Interpolis. Wie is de jurist die mij bijstaat?
De jurist die u bijstaat werkt bij Stichting Achmea Rechtsbijstand (SAR). Dit is de grootste uitvoerder van rechtshulp in Nederland. SAR heeft specialisten voor ieder rechtsgebied. Op de site www.achmearechtsbijstand.nl kunt u zien welke jurist aan uw zaak werkt.

Ben ik met een Rechtsbijstandverzekering verzekerd ongeacht de hoogte van het schadebedrag?
Nee. Het schadebedrag moet minimaal € 220 zijn.

Ik ben het niet eens met de manier waarop mijn jurist mijn zaak aanpakt. Kan ik een second opinion krijgen?
Ja. U kunt gebruikmaken van de geschillenregeling en zo om een tweede mening ('second opinion') vragen. Hiervoor kunt u contact opnemen met de jurist die uw zaak behandelt.

Ik heb geen Rechtsbijstandverzekering of geen recht op juridische hulp volgens de dekking van mijn verzekering. Kan ik toch hulp krijgen?
Ook dan helpt Interpolis u graag bij een conflict. Hebt u een vraag? Ga dan naar het juridisch informatieplatform Zelfrechtzaam. Hier vindt u praktijkvoorbeelden, veelgestelde vragen en de mogelijkheid tot hulp van een jurist van het JuristenNetwerk.

Ik heb een geschil. Mag ik mijn eigen advocaat kiezen?
Soms. Als Stichting Achmea Rechtsbijstand (SAR) het haalbaar vindt om een gerechtelijke of administratieve procedure te starten, hebt u het recht om zelf een advocaat of andere jurist te kiezen. We noemen dit een voorkeursadvocaat.

  • Als in uw procedure een advocaat wettelijk verplicht is, dan schakelt SAR een advocaat voor u in en vergoedt Interpolis de kosten van een voorkeursadvocaat tot € 50.000.
  • Is een advocaat niet wettelijk verplicht en wordt een procedure gestart? Dan behandelt de jurist van SAR uw zaak tot een oplossing is bereikt. Kiest u dan toch voor een voorkeursadvocaat of jurist? Dan vergoedt Interpolis de kosten tot € 8.000. De juristen van SAR staan u bij, de kosten van de juristen zijn onbeperkt verzekerd en eventuele extra kosten zijn verzekerd tot € 50.000.

Meer over de dekking van de Rechtsbijstandverzekering

Melding doorgeven op Interpolis.nl

Informatie op deze website is uitsluitend indicatief en kan op ieder moment zonder aankondiging worden gewijzigd. Aan de verstrekte informatie kunnen geen rechten worden ontleend. In alle gevallen zijn de voorwaarden leidend. De volledige tekst is te vinden onder Disclaimer.

Contact

Rabobank