vrouw en man in gesprek

Bijdragen aan maatschappelijke doelen

Steeds meer vermogende klanten van Rabobank zetten hun vermogen in om maatschappelijke doelen te realiseren. Rabobank Charity Management adviseert en begeleidt klanten al jaren bij het schenken en nalaten van vermogen aan diverse goede doelen.

Charity Manager Niels aan het woord

Niels Kattenberg werkt als Charity Manager bij Rabobank en spreekt dagelijks met klanten over schenken en wat zij hiermee wensen te bereiken. Niels zelf is ook maatschappelijk betrokken. Hij werkt al jaren in de wereld van goede doelen en is daarnaast actief als vrijwilliger. Zijn doel is om klanten met plezier én met een maximale impact te laten schenken en/of nalaten. Niels vertelt over zijn ervaringen en werk als Charity Manager.

Niels Kattenberg

Niels Kattenberg

Charity Manager

“In de gesprekken die ik voer met klanten ga ik op zoek naar de juiste aanknopingspunten. Ik onderzoek waar persoonlijke betrokkenheid ligt. Het geld volgt immers altijd het hart en niet andersom.”

Motieven van grote gevers

“Het is mijn ervaring dat grote giften vrijwel altijd een persoonlijke aanleiding hebben. Door een bepaalde levenservaring of -gebeurtenis kan een klant meer betrokken raken bij bepaalde onderwerpen. Zo kom ik regelmatig tegen dat klanten zelf, of in hun directe omgeving, de impact van een bepaalde ziekte hebben ervaren en nu wetenschappelijk onderzoek willen financieren. Of ik spreek klanten die een succesvol bedrijf hebben opgebouwd in een specifieke regio en nu in ditzelfde gebied iets terug willen doen.”

Uitdagingen voor grote gevers

“Grote gevers zijn, net als de onderwerpen waaraan zij geven, heel divers. Van alleenstaanden zonder kinderen, tot ondernemers die hun bedrijf verkocht hebben. Eén ding hebben zij gemeen: de wens om met hun vermogen een betekenisvol verschil te maken in de samenleving.

Wanneer klanten besluiten om met een deel van hun vermogen bij te dragen aan maatschappelijke doelen, zie ik soortgelijke vragen en uitdagingen ontstaan. Zo vragen klanten zich onder andere af: ‘Hoe kies ik nu goede doelen uit die echt bij mij passen en die ik kan vertrouwen?’ Of: ‘Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik me ook écht betrokken voel als ik besluit om grote giften te schenken?’

Daarnaast hebben veel klanten vragen over de schenkingsvorm die zij het beste kunnen kiezen. ‘Start ik al met schenken tijdens mijn leven of doe ik dat alleen via mijn nalatenschap?’ Of: ‘Kan ik beter een eigen stichting of een fonds op naam oprichten?’

Ik en mijn collega’s beantwoorden je vragen en zijn bekend met de verschillende goede doelen. We kunnen, door onze ervaring en connecties, snel schakelen met de juiste personen. Wij begrijpen hoe goede doelen werken en kunnen daarom inschatten wat nodig is om wensen van klanten uit te laten komen.”

Persoonlijk Charity Plan

Herken je je in dit verhaal? En wil je vermogen inzetten om maatschappelijke doelen te realiseren? Dan helpen Niels en zijn collega’s je graag in jouw zoektocht. “Tijdens een kennismaking staan we uitgebreid stil bij jouw situatie en wensen. Vervolgens vertaal ik dit voor je door in een persoonlijk Charity Plan. Hierin worden concrete projecten van goede doelen benoemd en je ontvangt advies over de schenkingsvorm die bij je past.”

Charity Management bij Rabobank

Charity Management bij Rabobank

Met jouw Charity Plan maak je je maatschappelijke ambities waar en kun je met plezier bijdragen aan maatschappelijk doelen. En dat ondersteunen wij als coöperatieve bank van harte. Daarom is Charity Management een kosteloze dienstverlening voor onze Private Banking klanten. Zo helpen we jou én de wereld om je heen.

Lees meer over Charity Management