
Overlijden
Wanneer een naaste overlijdt, komt er veel op je af. Terwijl je rouwt, moeten er toch praktische zaken geregeld worden. We begrijpen dat dit een moeilijke tijd is. De Rabo Nabestaandendesk zorgt ervoor dat je snel en zorgvuldig wordt geholpen. Zo krijg jij de ruimte om te doen wat nu het belangrijkste is.
Rabo Nabestaandendesk
Als een dierbare is overleden, wil je zo min mogelijk tijd besteden aan het regelen van bankzaken. Toch heb je misschien veel vragen. Hoe krijg je als nabestaande toegang tot een persoonlijke rekening? Hoe kun je producten of diensten stoppen? En hoe zorg je dat kosten van de overledene, zoals de uitvaart, betaald worden? De Rabo Nabestaandendesk is er om je te helpen.

De Rabo Nabestaandendesk in het kort


Specialisten
Onze medewerkers weten alles over het regelen van bankzaken na een overlijden.
Persoonlijk contact
We begrijpen dat het soms fijner is om een medewerker persoonlijk te spreken.
Denken met je mee
Samen kijken we wat we in jouw situatie moeten doen.
Stappen bij het melden van een overlijden
1. Je meldt het overlijden
Een overlijden is een ingrijpende gebeurtenis. We helpen je graag om de bankzaken goed te regelen. Neem, als het kan, contact op met de adviseur van de overledene. Lukt dat niet? Dan kun je het overlijden onderaan deze pagina melden via de juiste knop.
Na de melding stellen we de persoonlijke rekening(en) van de overledene tijdelijk veilig.
Er kunnen vanaf dat moment geen nieuwe betalingen meer gedaan worden vanaf deze rekening(en), totdat duidelijk is wie verantwoordelijk is voor de bankzaken. Kosten die betaald moeten worden, zoals de uitvaart, kunnen via de Rabo Nabestaandendesk worden verzorgd. Dit kan zodra de melding van het overlijden is verwerkt en er voldoende saldo beschikbaar is. Rekeningen die de overledene samen met jou of iemand anders had, blijven gewoon actief.
2. Wij nemen contact met je op
Binnen twee werkdagen na je melding bellen we je om een telefonische afspraak te maken. Heb je eerder vragen of zorgen? Neem gerust contact met ons op. We staan voor je klaar.
3. De nabestaande(n) ontvangt een brief
In deze brief leggen we stap voor stap uit wat we gaan doen om de bankzaken zorgvuldig af te handelen. Je leest ook welke documenten we nodig hebben. Zo weet je precies waar je aan toe bent.
4. De nabestaande(n) stuurt ons de documenten
Zodra je de gevraagde documenten hebt verzameld, kan je deze naar ons opsturen. We behandelen ze met aandacht en zorg.
Welke documenten zijn nodig?
Dit hangt van de situatie af. We hebben altijd een akte van overlijden nodig. In sommige gevallen ook een verklaring van erfrecht.
5. Je krijgt toegang tot de betaal- en spaarrekening(en)
Als alles klopt, geven we de rekeningen vrij en sturen we een bevestiging. De erfgenamen of degene die de nalatenschap regelt, krijgt toegang tot de betaal- en/of spaarrekening van de overledene. Moet je keuzes maken over bankproducten? Dan denken we graag met je mee.
Bankzaken regelen na een overlijden
Hieronder meld je een overlijden.