
Een veilige haven voor vermogende klanten
Als geen ander weet Sybelle Gielisse wat vermogende klanten beweegt. Ze is Head of Private Banking bij Rabobank en zit al bijna 25 jaar in het Private Banking-vak. Ze blikt terug op een dynamisch 2025 en vertelt hoe Rabobank vermogende klanten rust en regie wil geven. ‘Ik gun het iedereen om stil te staan bij wat écht belangrijk is.’
Wat inspireerde je het meest in 2025?
‘Het was een dynamisch jaar, waarin ook de financiële markten behoorlijk op de proef zijn gesteld. Ik vind het bijzonder hoe veerkrachtig onze klanten in deze woelige periode waren. Hoe rustig zij bijvoorbeeld bleven toen president Trump in april op ‘Liberation Day’ ineens de wereldmarkt opschudde met stevige importtarieven. Die rust bij onze klanten kwam vermoedelijk mede door onze communicatie naar klanten én het onderlinge vertrouwen.’
‘Dat vertrouwen vind ik van onschatbare waarde. In deze complexe wereld willen we een veilige haven zijn voor onze klanten. En ik denk dat we dit in 2025 goed gedaan hebben. Dat blijkt ook uit de groei van het aantal klanten en de omvang van het via ons belegde vermogen. Ook zien we dat steeds meer ondernemers ons weten te vinden. Dat is fijn, want wij willen dé Private Bank voor ondernemend Nederland zijn.’
Wat maakt Rabobank Private Banking volgens jou uniek?
‘Vooral dat wij allerlei werelden bij elkaar brengen. Zo zijn we sterk lokaal geworteld, met een scherp zicht op wat er leeft onder klanten, maar hebben we óók een groot wereldwijd netwerk en internationale expertise. En als marktleider in het mkb weten we als geen ander hoe we de werelden van zakelijk en privé samen kunnen brengen. Voeg daarbij nog onze expertise op het gebied van vermogensplanning en -overdracht, en het is duidelijk dat we klanten heel breed kunnen adviseren. Daarbij helpt het dat we specialisten hebben in veel zakelijke sectoren. Zo weten we precies wat er speelt en spreken we de taal van elke ondernemer.’
‘Die werelden komen samen in iets waar onze adviseurs sterk in zijn: een relatie opbouwen met onze klanten en het goede gesprek voeren over hun vermogen. In die gesprekken slaan we bijvoorbeeld een brug tussen heden en toekomst, tussen huidige en volgende generaties. En steeds vaker gaat het in zo’n gesprek ook over de maatschappelijke impact die mensen met hun geld willen maken. Of het nu een bijdrage is aan de energietransitie, aan mensen met schulden of aan een duurzaam of sociaal doel. We kunnen klanten hierin heel goed helpen, eventueel vanuit ons team Rabobank Filantropie Advies. Hierin zijn we echt onderscheidend en het past ook perfect bij ons coöperatief gedachtegoed.’
Wat is het belang van dat goede gesprek over vermogen?
‘Ik ben ervan overtuigd dat je pas als je je eigen drijfveren kent, goede beslissingen kunt nemen over je vermogen. Het juiste gesprek voeren is daarvoor belangrijk. Over wat belangrijk is voor de klant, waarom precies, en hoe iemand de toekomst voor zich ziet. Als dat duidelijk is, dan kunnen wij zorgen voor rust en regie. Vermogen brengt ook verantwoordelijkheden en verplichtingen met zich mee. Wij willen mensen daarin ontzorgen, door een soort financieel coach te zijn en oplossingen aan te bieden. Zodat vermogen méér wordt dan een getal op de bankrekening, maar een middel om te doen wat je belangrijk vindt.’
‘Soms verrassen we onze klanten als we eerst stil willen staan bij wat zij echt belangrijk vinden, voordat we naar financiële oplossingen kijken. Wij houden onze klanten daarbij een spiegel voor en stellen de verdiepende vragen, zodat zij betere keuzes kunnen maken. Het draait daarbij om een verbinding tussen levensvraagstukken en financiën, tussen het tastbare en het niet-tastbare. Klanten daarover adviseren, dat is dankbaar werk. Ik vind het waardevol dat wij daarin een rol kunnen spelen. Bovendien creëren we met die gesprekken een vertrouwensbasis.’
Wat kunnen klanten verwachten in 2026?
‘De wereld zal onzeker blijven en daarin willen wij die veilige haven zijn voor klanten met vermogen. We willen hen goed begeleiden in de complexiteit. Daarnaast willen we vanuit Private Banking eerder een relatie opbouwen met onze zakelijke klanten, zodat we hen tijdig en beter kunnen helpen bij belangrijke beslissingen. Denk aan de eventuele verkoop van hun onderneming. Door een vroegtijdig gesprek over hun vermogen, kunnen ondernemers sneller beginnen met het structureren ervan. Zelf hebben ze daar vaak nauwelijks tijd en ruimte voor, omdat ze dag en nacht met hun onderneming bezig zijn.’
‘Verder gaan we nieuwe producten aan ons portfolio toevoegen, ook aan de bovenkant van de markt. Denk aan private markets, waarbij klanten direct of indirect kunnen investeren in niet-beursgenoteerde bedrijven. Daar is behoefte aan onder klanten, maar het vraagt ook van ons een goede begeleiding en selectie van fondsen. Een mooi voorbeeld van hoe we ook in de komende jaren continu blijven werken aan het verbeteren van onze dienstverlening en producten.’
Wat wil je tot slot meegeven aan Private Banking-klanten?
‘Ik wil klanten om te beginnen bedanken voor hun vertrouwen in ons. Wij zullen ons blijven inzetten om hen financiële rust te bieden in een wereld die continu in beweging is. Ik wil klanten daarnaast oproepen om het echte gesprek over hun vermogen te voeren, met hun Private Banking Adviseur én hun naasten.’
‘Ik gun het iedereen namelijk om stil te staan bij wat je écht belangrijk vindt, en hoe je daar je vermogen voor kunt inzetten. Of dat nou is om je eigen dromen waar te maken, volgende generaties een financiële toekomst te geven of impact te maken in de maatschappij. Wij zullen vervolgens alles uit de kast halen om dat waar te maken. Daarover vertellen we meer in deze en volgende Private Update nieuwsbrieven, speciaal voor Private Banking-klanten.’


