Overal veilig betalen met de Rabo CreditCard

Waar moet u op letten als u betaalt met een creditcard?

Een betaling met de Rabo CreditCard kan op verschillende manieren en overal in de wereld. Online betalingen en pinbetalingen in de winkel met de creditcard zijn het meest gebruikelijk. Ook bij reservering van een huurauto of een telefonische betaling kan de creditcard gebruikt worden. Waar moet u op letten wanneer u op een bepaalde manier betaalt met de creditcard? En hoe wordt de veiligheid van de creditcardbetaling verzekerd?

Hoe weet u dat uw online betaling veilig verloopt?

Waar moet u op letten als u betaalt met een creditcard?

Bij online betalingen is het belangrijk dat de webwinkelier weet dat u de werkelijke houder bent van de creditcard. Om dit te verzekeren, is er een extra beveiliging via Mastercard SecureCode. Hiermee zet u een digitale handtekening onder online aankopen die zijn betaald met de creditcard. Vindt u het Mastercard SecureCode logo terug op de webwinkel, dan weet u zeker dat uw online betaling extra veilig zal verlopen. Bij een online betaling zal dit systeem automatisch in werking worden gezet. Om de online betaling te bevestigen vraagt de webwinkel u om een kleurcode in te scannen op het beeldscherm met de Rabo Scanner. Als alles goed overeenstemt, ontvangt u een signeercode waarmee u de online betaling bevestigt. Dit alles verloopt buiten het systeem van de webwinkelier, waardoor misbruik vermeden wordt.

Webwinkeliers moeten aan strenge voorwaarden voldoen als ze een creditcard als betaalmiddel aanbieden. Zo mogen ze uw kaartgegevens enkel versleuteld opslaan en mag de driecijferige veiligheidscode achteraan op de creditcard nooit bewaard worden. U kunt dus steeds met een gerust gevoel online aankopen doen.

Heeft u toch een vermoeden van fraude, misbruik of een verwerkingsfout? Dan kunt u tot maximaal 120 dagen na de betaling uw geld terugvragen. In tegenstelling tot een IDEAL-transactie is een online betaling met een creditcard namelijk geen gegarandeerde betaling voor de webwinkelier. U kunt deze dan ook terugvorderen als u klachten heeft over de aankoop. Het is dan aan de webwinkelier om te bewijzen dat hij zijn afspraken is nagekomen.

Logo Mastercard Securecode

Meer tips over veilig bankieren online

Op welke manier kunt u met de creditcard betalen in de winkel?

Waar moet u op letten als u betaalt met een creditcard?

Net zoals met uw pinpas, bevestigt u een betaling in de winkel met de creditcard via een pincode. Via de slimme chip op de creditcard kan uw pincode niet enkel geverifieerd worden, maar kunnen ook verdachte betalingen gesignaleerd worden. Gebeurt er een betaling binnen korte tijd zowel in New York als in Amsterdam, dan wordt de creditcard geblokkeerd.

Wanneer de winkelier geen betaalterminal heeft of deze tijdelijk buiten werking is, hebt u nog steeds de mogelijkheid om met de creditcard te betalen. De winkelier zal uw creditcardnummer noteren en uw handtekening vragen. Kent u de winkelier niet, verkies dan steeds om met uw pincode de betaling te laten doorgaan. Een handtekening kan eenvoudig nagemaakt worden. Het raden van uw pincode vergt wat meer werk.

Waar moet u op letten als u betaalt met een creditcard?

Een pincode voor een creditcard is zelf te wijzigen via een geldautomaat van de Rabobank. Hebt u als pincode 1234 gekozen? Dan is deze zo te raden en kunt u dus beter zo snel mogelijk uw pincode wijzigen. Ook andere gemakkelijk te achterhalen getallenreeksen zoals postcode, geboortedatum en huisnummers zijn best te vermijden

Pincode wijzigen

Kunt u op afstand een betaling met de creditcard doen?

Waar moet u op letten als u betaalt met een creditcard?

Het is mogelijk om via de telefoon een betaling met de creditcard te doen. Dan zal u volgende info gevraagd worden: naam kaarthouder, creditcardnummer, vervaldatum en vaak ook de driecijferige veiligheidscode (CVC2-code). Bij deze manier van betalen is het belangrijk dat u zeker weet dat u de juiste persoon aan de telefoon heeft. Twijfelt u, ga dan niet door met de betaling.

Een creditcard betaling doen via e-mail is onveilig. Ga dan ook nooit in op een vraag om creditcardgegevens via e-mail te bezorgen. Goed om te weten: niemand mag u vragen om uw pincode of een update van creditcardinformatie, ook medewerkers van de Rabobank of de politie mogen dat niet.

Als u een valse e-mail krijgt

Hoe gebeurt een reservering via de creditcard?

Waar moet u op letten als u betaalt met een creditcard?

Huurt u een auto of boekt u een hotel, dan wordt er vaak een reservering van een bepaald bedrag op de creditcard gedaan. Dit als borg in geval de auto beschadigd raakt of u niet opdaagt in het hotel. Een reservering wordt gedaan op basis van het creditcardnummer en de vervaldatum. In elk geval mag u niet gevraagd worden de creditcard in bewaring te geven.

Het gereserveerde bedrag wordt niet daadwerkelijk afgeschreven, maar kosteloos als borg geplaatst. Veiliger én goedkoper voor u omdat u dit bedrag niet cash hoeft op te nemen. Houd hierbij rekening dat het bedrag van de reservering uw totale bestedingslimiet verlaagt. In dit geval kan u deze limiet zelf tijdelijk verhogen via de Rabo Bankieren App of Rabo Internetbankieren. Een reservering op de creditcard wordt meestal na enkele dagen vrijgegeven of vervalt automatisch na 20 dagen.

Contact

Rabobank