Rabo iDEAL Professional Support

Support, installatie en gebruik

Aan de slag met Rabo iDEAL Professional

Hieronder vindt u uitgebreide handleidingen over het gebruik en de installatie van Rabo iDEAL Professional. Hierin staat hoe u Rabo iDEAL Professional in uw webwinkel integreert. Ook leest u hoe u een betaalverzoek instuurt en hoe het resultaat van dit betaalverzoek als responsbericht aan uw webwinkel wordt teruggestuurd.

User guide Rabo iDEAL Professional

Handleiding specificatie Sub ID's

Manual specification sub ID upload

iDEAL Merchant Integratie Gids

iDEAL Merchant Integration Guide

Wilt u wijzigingen doorgeven? Regel het online via het iDEAL Professional Dashboard.

Ga naar ideal.rabobank.nl

Lees meer over Rabo OnlineKassa

Binnenkort: nieuw dashboard

Het platform voor iDEAL gaat wijzigen vanaf juni 2018. Vanaf dat moment ziet u een nieuw en verbeterd dashboard. Meer informatie over wat dit betekent en welke actie u eventueel moet ondernemen volgt in april.

Installatie

Zelf integreren of plug-ins gebruiken.

Hoe integreer ik Rabo iDEAL Professional in mijn webwinkel?

U kunt Rabo iDEAL Professional op drie manieren koppelen aan uw webwinkel: 

  • schrijf zelf een code met behulp van de handleiding 
  • maak gebruik van een standaard plug-in
  • gebruik de koppeling die de leverancier van uw webwinkel of kassa al heeft gemaakt met iDEAL Professional

Zelf integreren

Voor de integratie van Rabo iDEAL Professional is veel technische kennis vereist. Wij helpen u op weg met de handleiding en de iDEAL merchant integratie gids. Hierin staat beschreven hoe u iDEAL Professional koppelt aan uw webwinkel.

Als u meer ondersteuning nodig heeft bij de technische implementatie van iDEAL Professional kunt u contact opnemen met de leverancier van uw webwinkelsoftware of uw vaste ICT-leverancier. De meeste leveranciers zijn goed op de hoogte van de implementatieprocedure van iDEAL Professional

Plug-ins

U kunt ook gebruik maken van een kosteloze plug-in die geschikt is voor veelgebruikte PHP-webwinkelpakketten. De plug-in bevat een standaard programmeercode voor een directe koppeling tussen uw webwinkel en iDEAL Professional. Door het gebruik van deze plug-in hoeft u niet zelf een programmeercode te schrijven. Er zijn SEPA-proof plug-ins beschikbaar voor verschillende webwinkelpakketten op de website van iDEAL Checkout

Ga naar ideal-checkout.nl

Disclaimer

U neemt deze plug-ins rechtstreeks af van de ontwikkelaar van de plug-ins, iDEAL Checkout. De Rabobank is daarbij geen partij. De plug-ins zijn door iDEAL Checkout naar eigen inzicht ontwikkeld. De Rabobank heeft de plug-ins gecontroleerd op compatibiliteit met iDEAL Professional, maar kan niet instaan voor een correcte werking van de plug-ins. De Rabobank wijst iedere aansprakelijkheid af voor vergoeding van eventuele schade, geleden door u als gevolg van het gebruik van de plug-ins. In geval van problemen met de (werking van de) plug-ins dient u contact op te nemen met iDEAL Checkout.

Standaardmodule via een payment service provider

Verschillende aanbieders van kassa's en webwinkelsoftware bieden een standaardmodule voor het afrekenen met iDEAL. De standaardmodule voorziet in de integratie van uw webwinkel met deze kassa of software. De Rabobank controleert deze koppelingen niet en bemiddelt ook niet. Voor vragen over de mogelijkheden en het gebruik van deze standaardmodules, verwijzen wij u naar de betreffende leveranciers.
Enkele leveranciers: 

  • AcceptEmail
  • Altapay A/S
  • ATOS Worldline
  • CCV Shop
  • Facturis
  • GlobeCharge
  • Myshop.com
  • Ingenico
  • Saferpay
  • SEOshop

Gebruik

Het gebruik en de functionaliteiten van iDEAL Professional.

iDEAL via smartphone of tablet

Mobiel bankieren app

Uw klanten kunnen bij steeds meer banken iDEAL betalingen doen via hun bankieren app. Een e-identifier en bankpas is dan vaak niet nodig. De app vraagt om een persoonlijke toegangscode bij een betaling. Klanten die geen mobiel bankieren app hebben geïnstalleerd, worden doorgeleid naar de mobiele website van hun bank. In dit geval zijn een e-identifier en de bankpas wel noodzakelijk.

iDEAL koppelen aan uw eigen webwinkel app

Heeft uw webwinkel een eigen app waaruit de iDEAL betaling wordt gestart? Dan adviseren wij u na te gaan of:

  • u gebruikmaakt van webview, dit is niet toegestaan. Dit blokkeert mogelijk de start van de mobiel bankieren app van uw klant of de correcte afhandeling van de betaling van uw klant.
  • uw klanten met de mobiel bankieren app na een betaling weer juist naar uw app worden teruggeleid. Hiervoor dient u de Merchant Return URL in uw iDEAL configuratie goed in te stellen. Hierbij moet onderscheid gemaakt kunnen worden tussen iDEAL betalingen op uw website en iDEAL betalingen in uw app. 

Meer informatie over iDEAL betalingen via mobiel bankieren apps vindt u in de iDEAL Professional handleiding.

Hoe werkt het iDEAL Professional Dashboard?

Op het dashboard krijgt u inzicht in de transacties die via Rabo iDEAL Professional verricht zijn. U kunt daar zoeken in transacties en resultaten van zoekacties exporteren naar Excel.

Ga naar het dashboard

Waar kan ik een vraag stellen over iDEAL?

Als u vragen heeft over de installatie of het gebruik van iDEAL Professional, kunt u een vraag via het dashboard. U krijgt binnen twee werkdagen een antwoord op uw vraag die u via optie 'Tickets' in het iDEAL Dashboard stelt. Als uw vraag niet via een digitale reactie te beantwoorden is, wordt er telefonisch contact met u opgenomen. Dat gebeurt binnen vier uur, binnen de openingstijden van het support team (maandag t/m vrijdag van 8.00 – 17.30 uur).

Betrouwbaarheid

Meer over de veiligheid en betrouwbaarheid van iDEAL Professional.

Hoe zit het met de veiligheid?

Met iDEAL Professional is de communicatie tussen uw webwinkel en de betaalservice beveiligd met een certificatenpaar, bestaande uit een publieke en geheime sleutel. Rabo iDEAL Professional voldoet aan de PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standaard) en ISO-standaarden.

Is iDEAL een betrouwbare betaalmethode?

In 2014 was Rabo iDEAL Professional 99.9% van de tijd storingsvrij. Uw klanten kunnen dus rekenen op een betaalsysteem dat vrijwel altijd beschikbaar is. Dat betekent minder afhakers in uw webwinkel en een vlotte afhandeling van uw transacties. Of uw klanten met iDEAL kunnen betalen hangt ook af van de beschikbaarheid van hun eigen bank en internetbankieren omgeving. U kunt de actuele beschikbaarheid van iDEAL bij alle consumentenbanken inzien via de beschikbaarheidspagina van iDEAL.

Bekijk de beschikbaarheidspagina op iDEAL.nl

Contact

Rabobank