”Het geld staat direct op de rekening”

“De professionaliteit die je uitstraalt met SmartPin vind ik het grootste voordeel van deze betaaloplossing. Zowel snelheid van de transactie, maar ook de kassabon in de e-mail van de klant en de bevestigingsmail in je eigen inbox.” Martijn van Rooij, eigenaar van het gelijknamige transport- en verhuisbedrijf was er als een van de eersten bij toen de SmartPin werd geïntroduceerd.

“Ik zag iets over mobiel pinnen voorbijkomen en nam direct contact op met mijn eigen bank om meer over SmartPin te weten te komen.” Daarna was de keuze snel gemaakt. Het betekende het einde van jarenlang gedoe rondom facturen en achter klanten moeten aanlopen voor betalingen. ‘Via een factuur krijgen mensen twee weken de tijd te betalen. Na een week of drie gingen wij eens bellen als we geen betaling hadden ontvangen. Je geld na drie weken of direct op je rekening, dat is nogal een verschil!”

Razend enthousiast

Van Rooij was zelf direct razend enthousiast. Zijn omgeving was vooral benieuwd naar de reacties van klanten; zouden zij meegaan in deze nieuwe ontwikkeling? “Zonder problemen! Wij laten particulieren standaard betalen via SmartPin en geven dit ook duidelijk aan in onze overeenkomst: aan het einde van de dag kan direct via pin worden betaald. De enige tegenstand die ik tegen ben gekomen is bij bedrijven, die toch vooral via factuur willen betalen. Maar dat ligt dan vooral aan hun werkwijze en zeker niet aan SmartPin.”

Het bleken uiteindelijk de werknemers die het meest moesten wennen aan deze mobiele wijze van betalen. “Ik ben van mijn oude werktelefoons overgestapt op smartphones voor mijn werknemers zodat zij de app konden gaan gebruiken, ik heb hen de Rabo-instructievideo doorgestuurd en we zijn een uurtje bij elkaar gaan zitten voor een korte uitleg. Bij vragen belden ze mij en kon ik alles direct oplossen, ik was een tijdje hun persoonlijke helpdesk.” Of dit aan de technische skills van de ondernemer ligt, houdt hij graag in het midden: ,,Het werkt gewoon gemakkelijk, zowel het koppelen als het gebruik van de app. Die jongens hebben minder tijd om zich er even goed in te verdiepen, vandaar dat ik dat voor hen heb gedaan.”

Eén kastje

Van Rooij heeft tot nu toe altijd gebruik gemaakt van één kastje, die hij aan meerdere smartphones heeft gekoppeld. Prima te doen voor de vier team die op weg zitten: “Ik ben ondernemer genoeg om te bedenken dat ik voorlopig nog geen meerdere kastjes nodig heb. En de kosten: daar heb ik eigenlijk geen idee van. Destijds is de prijs van SmartPin besproken die ik heel redelijk vond. Ik ga nu ook niet iedere maand kijken of de SmartPin-kosten zijn afgeschreven”. Zijn er dan nog wel verbeteringen te bedenken? Zeker! “Je krijgt de SmartPin in een kartonnen doosje, de jongens nemen het kastje los mee in de auto. Een beschermhoesje zou mooi zijn, zodat het kastje niet kan beschadigen”. Ook vindt Van Rooij het jammer dat er nog niet met creditcard betaald kan worden via SmartPin.

Tip

Wat voor tip zou hij door willen geven aan nieuwe gebruikers? “De SmartPin is prettig in gebruik, niet groot, de kosten zijn laag. Maar vooral de feedback dat de betaling gelukt is, is erg prettig. Ook de mogelijkheid om een btw-bedrag toe te voegen is handig. Ik zou zo geen andere verbeteringen kunnen bedenken.”

Contact

Rabobank