Rabo OmniKassa 1.0 Support

Online ondersteuning voor uw Rabo OmniKassa. Support, installatie en gebruik.

Let op! Rabo OmniKassa 1.0 gaat stoppen

Rabo OmniKassa 1.0 houdt per 31-12-2018 op te bestaan. U heeft een mail ontvangen met meer informatie over deze beëindiging. Zorg dat u tijdig overstapt op Rabo OmniKassa 2.0 indien u online betalingen wilt blijven ontvangen.

Online ondersteuning Rabo OmniKassa 1.0

Bekijk veelgestelde vragen en informatie over de installatie, activatie en het gebruik van Rabo OmniKassa. Kunt u het antwoord op uw vraag niet vinden? U kunt het Support Team Rabo OmniKassa 1.0 elke werkdag telefonisch bereiken van 8.00 tot 17.30 uur.

Telefoonnummer:030-712 21 17
E-mail:contact@omnikassa.rabobank.nl

Andere vragen

Heeft u vragen over uw Rabo SmartPin, OnlineKassa, of Rabo PinBox? Neem dan contact op met het Support Team van de Rabo OmniKassa 2.0 via 030-2131311. **

Lees meer over Rabo OmniKassa 2.0

Veelgestelde vragen

Bekijk antwoorden op veelgestelde vragen over Rabo OmniKassa

Hoe werkt de Rabo OmniKassa?

Instructie: zo werkt het

Zo werkt de Rabo OmniKassa

Hier leest u stap voor stap hoe de Rabo OmniKassa werkt. Of bekijk de video.

1. Uw klanten willen betalen

Uw klanten hebben de gewenste producten geselecteerd in uw webwinkel. Zij kunnen betalen door op de betaalknop te klikken, die u in uw webwinkel geïntegreerd hebt.

2. Betaalverzoek

Uw klanten krijgen een pagina met het betaalverzoek te zien. Hier kunnen zij ook kiezen voor de gewenste betaalmethode. Dit kan onderdeel zijn van uw eigen webwinkel of het standaard betaalscherm van de Rabo OmniKassa, afhankelijk van de wijze waarop u de Rabo OmniKassa hebt geïntegreerd.

Betaalverzoek

3. Betaalmethodekeuze

Uw klanten krijgen een vervolgscherm te zien dat past bij de betaalmethode die zij hebben gekozen. Hier ziet u een voorbeeld van het betaalscherm na het kiezen voor betalen met iDEAL.

Rabo Omnikassa iPhone

4. Betaald

Na een betaling wordt uw klant teruggeleid naar uw webwinkel. De Rabo OmniKassa verzendt een signaal naar uw webwinkel(pakket) met de status van de betaling. U kunt de status ook online bijhouden in het Rabo OmniKassa Dashboard.

Rabo Omnikassa iPhone

5. Uitbetaling omzet

Twee werkdagen nadat betalingen aan uw webwinkel zijn verricht, krijgt u het geld op uw rekening. Wij betalen de dagomzet in één keer uit. Het uitbetalen van vreemde valuta kan langer duren.

6. Rapportages

U krijgt dagelijks een specificatie van de uitbetaling per e-mail (e-statement). In het Rabo OmniKassa Dashboard vindt u een totaaloverzicht met volledige transactiegegevens. Deze gegevens kunt u exporteren naar onder meer Excel. Uw klant ziet op zijn afschrift ‘Rabo OmniKassa’ en uw webwinkelnaam staan bij de betaling.

Rabo Omnikassa iPhone

Hoe wijzig ik mijn e-mailadres?

Hoe wijzig ik het e-mailadres waarop ik dagelijks mijn uitbetalingsspecificaties ontvang?

Stuur een e-mail naar: contact@omnikassa.rabobank.nl. Vermeld in deze mail:

  • het huidige e-mailadres
  • het gewenste e-mailadres
  • het contractnummer

Let op: het e-mailadres van uw dashboard kan afwijken van het e-mailadres waarop u de specificaties ontvangt.

Wat betekent deze foutmelding?

Wat betekent de foutmelding: “Er is een fout opgetreden. Neem contact op met de webwinkel”?

Deze foutmelding ontstaat als het betaalverzoek van uw webshop naar uw Rabo OmniKassa niet correct is.

Melding verschijnt bij overgang van testomgeving naar live-omgeving
Bent u vanuit de testomgeving voor het eerst overgegaan naar de live-omgeving? Controleer dan of u de volgende instellingen heeft aangepast:

  • merchantID 
  • secretKey 
  • keyVersion

U leest meer informatie hierover op de downloadsite van Rabo OmniKassa.

Naar de downloadsite

Gebruikershandleiding downloadsite Rabo OmniKassa

Heeft u de connector URL aangepast naar https://payment-webinit.omnikassa.rabobank.nl/paymentServlet, zonder .simu ertussen? U leest meer over het aanpassen van de connector URL in hoofdstuk 3 van de integratiehandleiding: 'Betaalstukken in de Rabo OmniKassa'.

Lees de Integratiehandleiding Rabo OmniKassa

Melding verschijnt in de live-omgeving
Werkt u al in de live-omgeving met uw Rabo OmniKassa als de foutmelding verschijnt? Controleer dan of er wijzigingen zijn geweest in uw software. Als dit niet zo is, mail uw betaalverzoek dan naar contact@omnikassa.rabobank.nl. Wij onderzoeken dan de oorzaak van de foutmelding.

Hoe weet ik welke klant een transactie heeft gedaan?

Hoe weet ik welke klant een transactie heeft gedaan?

Vanwege wet- en regelgeving ziet u in het dashboard geen persoonlijke gegevens van uw klanten. U kunt de klantgegevens inzien in uw eigen administratie. Deze kunt u makkelijk koppelen aan uw webwinkelsysteem. Als uw klant een betaling doet, stuurt uw webwinkelsysteem een betaalverzoek naar Rabo OmniKassa. In dit betaalverzoek voegt u een ordernummer toe. Zorg ervoor dat dit nummer hetzelfde is als het nummer in uw webwinkelsysteem. Zo koppelt u de klantgegevens. U vindt meer informatie hierover in hoofdstuk 2.2 van de integratiehandleiding: "Beveiliging".

Lees de Integratiehandleiding Rabo OmniKassa

Waar vind ik mijn contractnummer?

Waar vind ik mijn contractnummer?

U vindt dit 10-cijferige nummer onder ‘Uw Contractgegevens’ in de bevestigingsmails die u van ons ontvangt. U vindt uw contractnummer ook op de downloadsite. Dit is uw merchantID of Winkel-ID, zonder het eerste en de laatste vier cijfers. Bijvoorbeeld:

Merchant ID:225034567890001
Contractnummer:2503456789

Hoe kan ik een transactie terugbetalen?

Hoe kan ik een transactie terugbetalen in het Rabo OmniKassa Dashboard en hoelang duurt dit?

Via uw dashboard kun u uw klant terugbetalen. Dit kan binnen 180 dagen na de transactie bij creditcard-, Maestro-, V PAY- en iDEAL-betalingen. U kunt BCMC-transacties niet terugbetalen via het dashboard. Dat kan alleen via Rabo Internetbankieren (Pro). U leest meer over het terugbetalen van transacties in hoofdstuk 3.2.5 van de gebruikershandleiding dashboard: "Een transactie terugbetalen".

Uw klant ontvangt de terugbetaling na twee werkdagen. Voor vreemde valuta is dat vier werkdagen. De terugbetaling wordt verrekend met uw dagomzet. Als uw dagomzet onvoldoende is om de terugbetaling te kunnen verrekenen, dan wordt het resterende bedrag automatisch afgeschreven van uw betaalrekening.

Wijzigingen doorgeven

Informatie over het wijzigen van gegevens in de Rabo OmniKassa

Gegevens wijzigen

Wijzig de gegevens van uw contactpersoon. U kunt ook gebruikers toevoegen, verwijderen of autoriseren.

Contactpersoon wijzigen

Gebruikersgegevens wijzigen

Naam webwinkel wijzigen

Wijzig de naam van uw webwinkel in de Rabo OmniKassa, inclusief de omschrijving die uw klanten op hun rekenafschrift zien.

Naam van uw webwinkel wijzigen

Opzeggen

Er is een vernieuwde versie van de Rabo OmniKassa beschikbaar, de Rabo OnlineKassa. Met Rabo OnlineKassa zorgt u ervoor dat uw klanten gemakkelijk online kunnen betalen. Via het Rabo OmniKassa 2.0 dashboard beheert u uw Rabo OnlineKassa en uw online transacties. U kunt in het dashboard zelf betaalmethoden toevoegen of verwijderen, eenvoudig terugbetalingen regelen en near realtime de status en detail van transacties bekijken.

Lees meer over Rabo OmniKassa 2.0

Rabo OmniKassa opzeggen

Nieuwe betaalmethode of webwinkel toevoegen

Vraagt u een nieuwe betaalmethode aan of wilt u extra webwinkels toevoegen? Dan heeft u Rabo OmniKassa 2.0 nodig. Wij zetten uw huidige Rabo OmniKassa automatisch over naar Rabo OnlineKassa. Ook uw eventuele huidige pinoplossingen voegen wij toe. Zo heeft u al uw betaaloplossingen overzichtelijk bij elkaar in Rabo OmniKassa 2.0.

Lees meer over Rabo OmniKassa 2.0

Betaalmethode(n) toevoegen

Webwinkel(s) toevoegen

Gebruiken

Het gebruik en de functionaliteiten van Rabo OmniKassa.

Downloadsite Rabo OmniKassa

De downloadsite is de omgeving waar u uw geheime sleutels kunt ophalen en vernieuwen. Deze is beveiligd met een gebruikersnaam en wachtwoord. De gebruikersnaam wordt per e-mail verzonden. Deze e-mail gaat naar de technische contactpersoon die u zelf heeft opgegeven.

Ga naar de downloadsite

Handleiding downloadsite

Hoe u de downloadsite kunt gebruiken, leest u in de handleiding. Daarin staat hoe u inlogt, navigeert en hoe u de geheime sleutels kunt downloaden en vernieuwen.

Gebruikershandleiding downloadsite Rabo OmniKassa

User guide downloadsite Rabo OmniKassa

Dashboard Rabo OmniKassa

Op het dashboard krijgt u als ondernemer inzicht in de transacties die in de Rabo OmniKassa verricht zijn. U kunt daar zoeken in transacties en resultaten van zoekacties exporteren naar Excel. Enkele standaard rapportages worden opgestuurd via e-mail. Binnen het dashboard kunt u ook betalingen terugstorten, ook als het om een deel van het bedrag gaat.

Ga naar het dashboard

Handleiding dashboard

In de gebruikshandleiding van het dashboard kunt u de basisinformatie vinden over hoe u de Rabo OmniKassa kunt gebruiken. Hierbij kunt u denken aan informatie over hoe u kunt inloggen in het dashboard. Ook instructies voor het beheren van gebruikersgegevens en transacties staan erin beschreven.

Handleiding Rabo Omnikassa dashboard

User guide Rabo Omnikassa dashboard

Betaalmethodelogo’s

Door logo's van de door u geaccepteerde betaalmogelijkheden in uw webwinkel te plaatsen, is het voor uw klanten duidelijk op welke manieren u betalingen accepteert. Hieronder vindt u een overzicht van alle betaalmethoden en kassaservices die in de Rabo OmniKassa te gebruiken zijn. De logo's kunt u downloaden als ZIP bestand. In het ZIP bestand treft u ook banners van verschillende betaalmethoden aan. Handig voor uw webwinkel.

Download alle logo’s

Regels voor het gebruiken van logo's

  • er mogen geen andere grafische elementen het logo omringen of belemmeren.
  • het logo mag op iedere achtergrond geplaatst worden, mits er voldoende contrast is tussen het logo en de achtergrond.
  • voor de duidelijkheid richting uw klanten wordt aanbevolen om op iedere pagina waar informatie verschijnt over Betalen op internet het logo te plaatsen van de betaalmethoden die uw webwinkel accepteert.

De techniek achter Rabo OmniKassa

Betaalverzoeken worden aan de Rabo OmniKassa aangeleverd via een HTML formulier of een HTTP post bericht. De Rabo OmniKassa toont schermen aan de consument en begeleidt de consument verder naar de schermen van de verschillende betaalmethodes. Het resultaat van de betaling wordt gerapporteerd aan de webwinkel. Dit gebeurt ook als de consument niet terugkeert in de webwinkel zelf.

Wat is de techniek achter de Rabo OmniKassa

Veiligheid

De Rabo OmniKassa maakt het voor de ondernemer mogelijk om goederen en diensten via internet compleet beveiligd te laten betalen. Het platform voor betalingen voldoet aan de PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standaard). Met de Rabo OmniKassa hoeft u eventuele gevoelige gegevens zoals het PAN (Persoonlijke Account Nummer) dat voor betalingen gebruikt wordt, niet te weten.

Alle communicatie wordt beveiligd uitgewisseld tussen de webwinkel en de betaalserver via een gedeelde geheime sleutel. Deze sleutel is opgeslagen in een beveiligde omgeving van uw webwinkel.

Hoe voorkom ik creditcardfraude?

De creditcard verwerker van de Rabo OmniKassa monitort actief de frauderisico's van uw betalingen. Als hieruit blijkt dat frauderisico's te groot worden, kan dit leiden tot het tegenhouden van een creditcard betaling.

Fraude en security tips lezen

Technische informatie

Integreren met webwinkelpakketten en met plug-ins

Plug-ins voor Rabo OmniKassa

Plug-ins voor Rabo OmniKassa

Een plug-in bevat een standaard programmeercode voor een directe koppeling tussen uw webwinkel en de Rabo OmniKassa. Door het gebruik van dit standaardscript hoeft u of uw installateur niet zelf een programmeercode te schrijven. Er zijn plug-ins beschikbaar voor verschillende webwinkelpakketten. Standaard zorgt de plug-in voor de installatie in de testomgeving. Zodra de getekende overeenkomst door de Rabobank is goedgekeurd, ontvangt u de informatie die nodig is om de Rabo OmniKassa te vervolgens activeren.

Beschikbare plug-ins voor de Rabo OmniKassa bij iDEAL Checkout

CS Cart OpenCart Website Baker & Bakery
DantoCart osCommerce WordPress & e-Shop
Joomla & HikaShop OsDate Wordpress & MarketPress
Joomla & JoomDonation Prestashop XT-Commerce
Joomla & Virtuemart QuickCart XT-Commerce Veyton
Magento SmartJobBoard ZenCart
MijoShop (OpenCart) Tomatocart

Plug-ins downloaden via idealcheckout.nl

Disclaimer
U neemt deze plug-ins rechtstreeks af van de ontwikkelaar van de plug-ins, iDEAL Checkout. De Rabobank is daarbij geen partij. De plug-ins zijn door iDEAL Checkout naar eigen inzicht ontwikkeld. De Rabobank heeft de plug-ins gecontroleerd op compatibiliteit met de Rabo OmniKassa, maar kan niet instaan voor een correcte werking van de plug-ins. De Rabobank wijst iedere aansprakelijkheid af voor vergoeding van eventuele schade, geleden door u als gevolg van het gebruik van de plug-ins. In geval van problemen met de (werking van de) plug-ins dient u contact op te nemen met iDEAL Checkout.

Webwinkelpakketten met standaardmodules

Het gebruiken van een standaardmodule maakt de installatie eenvoudiger. Zo hoeft u geen gebruik te maken van de voorbeeldcodes in PHP en .NET of zelf te programmeren.

Standaardmodules webwinkelsoftwarepakketten

Verschillende webwinkelsoftware-leveranciers bieden een standaardmodule voor het afrekenen met de Rabo OmniKassa. De standaardmodule voorziet in de integratie van de Rabo OmniKassa met uw webwinkel in de testomgeving. Zodra de getekende overeenkomst door de Rabobank is goedgekeurd, ontvangt u de gegevens om uw Rabo OmniKassa te activeren. Voor vragen over de mogelijkheden en het gebruik van deze standaardmodules, verwijzen wij u naar de betreffende leveranciers.

Biedmeer webwinkels logo

CCV webwinkels

U kunt voor de juiste modules ook terecht bij Shopfactory, Shoptrader, Logivert, Luondo, Q-Invoice, WeFact en TweeGo

Rabo Omnikassa integreren

Het integreren van de Rabo OmniKassa vereist technische kennis. Wij raden u aan om eerst de integratiehandleiding goed door te lezen. U kunt gebruikmaken van voorbeeldcodes waarmee u de Rabo OmniKassa kunt koppelen aan uw webwinkel. U kunt ook kiezen voor een standaardmodule of een plug-in, waardoor u geen eigen code hoeft te schrijven en de installatie eenvoudiger wordt. Een goede  webwinkelbouwer kan u ook helpen bij de installatie.

Integratiehandleiding

De integratiehandleiding legt uit hoe u de Rabo OmniKassa integreert in uw webwinkel. U leest hoe een betaalverzoek moet worden geprogrammeerd en hoe het resultaat van dit betaalverzoek als responsbericht door de Rabo OmniKassa aan de webwinkel wordt teruggestuurd.

Lees de integratiehandleiding

Read the integration guide

Voorbeeldcodes

Voor de integratie van de Rabo OmniKassa in uw webwinkel is kennis nodig van programmeertalen zoals Java, PHP of .NET.  Voor het programmeren zijn voorbeeld programmacodes beschikbaar in de programmeertalen PHP en .NET. Die vindt u in de ZIP-bestanden hieronder. U kunt per programmeertaal kiezen tussen ZIP-bestanden met een Nederlandstalige of Engelstalige toelichting.

Voorbeeldcode Rabo Omnikassa PHP

Example program code PHP

Voorbeeldcode Rabo Omnikassa .NET

Example program code .NET

Contact

Rabobank