Eigen Automaat support

Service en ondersteuning voor installatie en gebruik.

Installeren en activeren

Hieronder vindt u informatie over de installatie, gebruik en activatie van uw Eigen pinautomaat. Houd er rekening mee dat Rabobank u soms moet doorverwijzen naar uw leverancier voor support, omdat wij geen leverancier van eigen pinautomaten zijn.

Eigen pinautomaat gebruiken

Wanneer u een pinautomaat bij een andere leverancier koopt of al een bestaande pinautomaat heeft, is het mogelijk om Maestro en V PAY betalingen via de Rabobank te accepteren. Om pintransacties te kunnen ontvangen op uw eigen automaat, heeft u een Rabo OmniKassa 2.0 overeenkomst nodig. Lees hieronder meer over pinnen met uw eigen automaat en vraag eventueel Rabo OmniKassa 2.0 aan als u dat nog niet gedaan heeft.

Eigen automaat toevoegen aan het Rabo OmniKassa 2.0 Dashboard

U voegt een eigen automaat toe aan uw Dashboard door op ‘Winkels en Verkooppunten’ te klikken onder de tab ‘Beheer’ in uw Rabo OmniKassa 2.0 Dashboard. Wilt u een eigen automaat toevoegen aan een nieuwe winkel of verkooppunt ? Voeg dan eerst een nieuwe winkel en/of verkooppunt toe aan uw dashboard en klik vervolgens in het nieuwe verkooppunt op ‘Pinautomaat toevoegen’. Wilt u een eigen automaat toevoegen aan een bestaand verkooppunt? Navigeer dan naar dit verkooppunt in uw dashboard en klik op ‘Pinautomaat toevoegen’. Klik vervolgens op de oranje knop ‘Eigen automaat toevoegen’ bovenin uw scherm. Hieronder vindt u een stap-voor-stap instructie met afbeeldingen hoe u dit doet.

Handleiding: pinautomaat toevoegen

Eigen automaat activeren

Om uw eigen automaat volledig te koppelen aan Rabo OmniKassa 2.0, heeft u de volgende gegevens nodig:

  • Uw Merchant ID. Het Merchant ID is gelijk aan uw Rabo OmniKassa overeenkomstnummer.Deze vindt u in het Rabo OmniKassa dashboard onder de tab ‘Beheer > Contract’.
  • Uw Terminal ID (6 of 8 posities, ook wel betaalautomaat code of pinautomaat code genoemd) en het bijhorende controle nummer (7 posities). Deze beide nummers ontvangt u van uw betaalautomaatleverancier of kunt u bij uw leverancier opvragen. Als u meerdere betaalautomaatcodes ziet staan in de bevestigingsbrief van uw leverancier, gebruik dan de betaalautomaatcode van Equens.

De Terminal ID moet u in het OmniKassa dashboard invoeren wanneer u de eigen automaat toevoegt aan het dashboard. Zie hiervoor ‘Eigen automaat toevoegen aan het Rabo OmniKassa 2.0 Dashboard’.

Wanneer u uw eigen automaat aan het dashboard heeft toegevoegd, moet u de Merchant ID nog invoeren op uw pinautomaat. U kunt dit meestal zelf doen in het ‘managers menu’ van de betaalautomaat. De handleiding van uw betaalautomaat of uw betaalautomaatleverancier kunnen u hierbij helpen. Ook kunt u de betaalautomaatleverancier verzoeken dit voor u te doen. Hier kunnen kosten aan verbonden zijn. Na verwerking van uw nieuwe instellingen bij Equens zijn uw transacties zichtbaar in uw Rabo OmniKassa 2.0 Dashboard (dit duurt maximaal 2 uur)

Naam op afschrift en/of naam van pinautomaat wijzigen in Rabo OmniKassa 2.0

U kunt de naam van uw pinautomaat wijzigen voor uw eigen administratie. Ook kunt u de naam wijzigen die op uw afschriften komt te staan. Dit doet u door op ‘Pinautomaten’ te klikken onder de tab ‘Beheer’ in uw Rabo OmniKassa 2.0 Dashboard. Klik vervolgens naast de betreffende automaat op ‘Acties > Bewerken’ en wijzig de gewenste gegevens. Hieronder vindt u een stap-voor-stap instructie met afbeeldingen hoe u dit doet.

Handleiding: naam op afschrift en naam van pinautomaat wijzigen

Pinautomaat beëindigen

Als u geen gebruik meer maakt van uw pinautomaat, kunt u deze gemakkelijk zelf beëindigen via het Rabo OmniKassa 2.0 Dashboard. Dit doet u door op ‘Pinautomaten’ te klikken onder de tab ‘Beheer’ in uw Rabo OmniKassa 2.0 Dashboard. Klik vervolgens naast de betreffende automaat op ‘Acties > Beëindigen’ en kies een beëindigingsdatum. Hieronder vindt u een stap-voor-stap instructie met afbeeldingen hoe u dit doet.

Handleiding: pinautomaat beëindigen

PinBundel aanvragen

Bij het inrichten van uw Rabo OmniKassa Dashboard heeft u al een keuze kunnen maken voor een pinbundel. De pinbundel sluit u af per aangemaakte winkel in het Rabo OmniKassa 2.0 Dashboard. De onderliggende verkooppunten maken gebruik van de pinbundel in deze winkel. De pinbundel is één keer per kalenderjaar te wijzigen of uit te zetten. Een bundel gaat altijd de eerste van de volgende maand in. Houdt u daarom rekening met de datum waarop u de wijziging doorvoert. U vraagt de pinbundel aan door in uw Dashboard naar ‘Winkels en verkooppunten’ te gaan onder ‘Beheer’. Klik vervolgens op de Winkel waar u een pinbundel voor wilt aanvragen of wijzigen. Onderaan deze pagina vindt u de knop om uw pinbundel aan te vragen of te wijzigen. Gebruik eventueel onze stap-voor-stap handleiding ‘pinbundel aanvragen’ als u wilt zien hoe u dit doet.

Handleiding: PinBundel aanvragen

Veelgestelde vragen

Hoe kan ik de pinbon van mijn eigen automaat aanpassen?

Afhankelijk van wie de leverancier van uw eigen automaat is, volgt u een van onderstaande stappen:

  • Voor pinautomaten van CCV kunt u via CCV Helpdesk een wijziging van de bontekst doorgeven. CCV rekent €40 om dit voor u in uw pinautomaat op te voeren (ook als u een CCV Rabo PinBox heeft).
  • Voor pinautomaten van Worldline kunt u zelf op de pinautomaat een wijziging van de bontekst doen (zie de handleiding van uw pinautomaat). Deze wijziging is gratis.
  • Voor pinautomaten van andere leveranciers verwijzen wij u naar desbetreffende leverancier voor werkwijze en kosten.

Kan ik mijn eigen automaat verhuizen naar een ander verkooppunt?

U kunt uw pinautomaat verhuizen naar een ander verkooppunt. U doet dit in uw OmniKassa Dashboard onder ‘Beheer > Pinautomaten’. Hier klikt u op ‘Acties’ en vervolgens ‘Verplaatsen’ naast de pinautomaat die u wilt verhuizen. Kies de winkel en het verkooppunt waar u de pinautomaat naar toe wilt verhuizen. Wijzig daarna indien gewenst de gegevens of retourpin-instelling van uw pinautomaat. Tot slot moet u de verhuizing bevestigen en tekenen met uw bankpas en RaboScanner. Gebruik eventueel onze stap-voor-stap handleiding ‘Pinautomaat verhuizen’ als u wilt zien hoe u deze stappen uitvoert.

Handleiding: Pinautomaat verhuizen

Is het mogelijk om retourpinnen op mijn eigen automaat aan te zetten?

Dit is mogelijk, maar controleer eerst of uw eigen automaat de juiste software bevat om de retourpinnen functionaliteit te kunnen gebruiken. Als dit mogelijk is, kunt u retourpinnen per automaat inschakelen in uw Dashboard onder het kopje ‘Beheer > Pinautomaten > Retourpinnen’. In de kolom Retourpinnen kunt u per pinautomaat kiezen of u retourpinnen aan of uit wilt zetten. Retourpinnen kost €3,60 euro per maand, per automaat. Omdat u per automaat kosten gaat betalen, vragen wij u ook om te ondertekenen met uw bankpas en RaboScanner. Hieronder vindt u ook een stap-voor-stap instructie met afbeeldingen hoe u retourpinnen aan zet.

Handleiding: Retourpinnen aan- of uitzetten

Wat als ik een betaling via mijn eigen automaat niet heb ontvangen?

Als bij de dagelijkse controle blijkt dat u één of meerdere transactie(s) mist, vragen wij u om met uw bon contact op te nemen met de merchant helpdesk van Equens op 088-38 55999. Zij bekijken wat er met de transactie gebeurd is. Het is belangrijk dat u de kassabon en uw contractgegevens bij de hand hebt.

Mochten zij u niet verder kunnen helpen, neem dan met uw bon en de informatie van Equens, contact op met het Support Team Rabo OmniKassa 2.0. Zij zijn bereikbaar op telefoonnummer 030 – 213 13 11 of e-mailadres contact@omnikassa.rabobank.nl op werkdagen van 8.00 tot 22.00 uur en op zaterdag van 09.00 tot 17.00 uur.

Kan ik creditcard transacties accepteren op mijn Eigen automaat?

Dit kan, maar u kunt dit momenteel nog niet via Rabobank aanvragen. Via de partij Paysquare kunt u creditcard betalingen op uw pinautomaat aanvragen.

Service en support

Voor vragen over de werking, bediening en storingen van uw betaalautomaat neemt u contact op met uw eigen automaat leverancier. De contactgegevens van CCV en Worldline vindt u hier onder. Als u een andere leverancier heeft, zal u zelf de contactgegevens van die leverancier moeten opzoeken.

Pinautomaat leverancier CCV
Postbus 9226
6800 KH Arnhem
Service Center (voor werking, bediening en storingen betaalautomaten):
088 - 228 98 49

Pinautomaat leverancier Worldline
Wolweverstraat 18
2984 CD Ridderkerk
Technische helpdesk (voor betaalautomaten):
0900 – 22 65 797

Support Team Rabo OmniKassa

Als u een vraag heeft over uw overeenkomst en handelingen in het OmniKassa Dashboard, vindt u op deze pagina uitleg over de meest voorkomende processen en leest u de meest gestelde vragen. Heeft u een vraag over hoe u bepaald proces stap voor stap moet doen? Zie dan de handige stap-voor-stap instructies voor pinautomaten die op deze pagina staan. Wilt u meer uitgebreide informatie over pinnen met uw Eigen Automaat? Zie dan onze uitgebreide Rabo OmniKassa 2.0 handleiding:

Uitgebreide handleiding Rabo OmniKassa 2.0

Komt u er toch niet uit? Het Support Team Rabo OmniKassa staat klaar om uw vragen te beantwoorden. Zij zijn bereikbaar op telefoonnummer: 030 – 213 13 11. Ze zijn op werkdagen bereikbaar van 8.00 tot 22.00 uur op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur.

Contact

Rabobank