Rabo SmartPin Supportpagina
Op deze supportpagina lees je meer over hoe Rabo SmartPin werkt en vind je meer uitleg over het activeren van de kaartlezer en de bluetoothkoppeling.
Voor de installatie van Rabo SmartPin bieden wij je een stappenplan. Bekijk vooraf de animatie. Je krijgt daardoor al een goed beeld van hoe de installatie werkt.
Om Rabo SmartPin te installeren heb je het volgende nodig:
- Gebruikersnaam
- Activatiecode
- De kaartlezer
- Je smartphone of tablet met minimaal iOS 11.0 of Android 5.0
Activeer en installeer jouw Rabo SmartPin in 3 stappen
In 3 eenvoudige stappen Instaleer en activeer je jouw Rabo SmartPin.
De Rabo SmartPin App download je via de Play Store of de App Store.
Je hebt een brief ontvangen met jouw gebruikersnaam en een e-mail met de activatiecode. Deze heb je nodig om eenmalig Rabo SmartPin te activeren. De eerste keer dat je de Rabo SmartPin App opstart, wordt je gevraagd te activeren. Dit kun je eenvoudig doen door onderstaande stappen te volgen:
- Druk op de oranje knop 'Activeren'.
- Voer je gebruikersnaam en activatiecode in en druk op de oranje 'Activeren' knop.
- Bedenk een vijf-cijferige toegangscode.
- Bevestig de toegangscode.
- Toets nogmaals de vijf-cijferige code in.
- Je krijgt nu een melding in beeld, vul je adresgegevens in.
- Klik op 'Naam, adres op bon' in het menu 'Instellingen'.
- Voer voor het betalingsbewijs je bedrijfsnaam en bedrijfsadres in, eventueel met je telefoon en website.
- Klik op 'Gereed' rechts boven in je scherm.
Als dit gelukt is ga je door naar stap 3: Kaartlezer koppelen.
Geen brief ontvangen? Neem contact op met Support Rabo SmartPin. De contactgegevens tref je op deze pagina onder de kop: 'Service en support'.
Voor het gebruik van Rabo SmartPin moet je jouw smartphone of tablet koppelen aan de kaartlezer. De verbinding tussen je smartphone of tablet en de kaartlezer is draadloos via bluetooth.
Koppelen met Apple
Volg de volgende stappen om jouw iPhone of iPad te koppelen aan de kaartlezer:
- Ga op je iPhone of iPad naar 'Instellingen'.
- Kies voor 'Bluetooth' en schakel het in.
- Zoek de kaartlezer op in de lijst. Deze is te herkennen aan 'MP200_xxxx' of ''. Klik hierop.
- Voer de code in op je telefoon of tablet zoals die staat op het scherm van de kaartlezer.
- Bevestig de koppeling op de iPhone/iPad. Je kaartlezer is nu gekoppeld.
Koppelen met Android
Volg de volgende stappen om jouw Android toestel te koppelen aan de kaartlezer:
- Ga op je Android telefoon of tablet naar ‘Instellingen’.
- Ga naar ‘Verbindingen’ en selecteer ‘Bluetooth’. Schakel Bluetooth in en zorg dat je apparaat zichtbaar is voor andere apparaten.
- Open de SmartPin App en ga naar ‘Instellingen’ > ‘Kaartlezer verbinden’.
- Je kaartlezer verschijnt in het overzicht en is te herkennen aan ‘MP200_xxxx’. Tik op de kaartlezer die je wilt koppelen.
- Voer de code in op je telefoon of tablet zoals die staat op het scherm van de kaartlezer.
- Bevestig de koppeling op je Android apparaat. Je kaartlezer is nu gekoppeld.
In gebruik nemen van Rabo SmartPin
Na de eerste keer inloggen kun je bij instellingen het inloggen met vingerafdruk inschakelen. Dit is alleen mogelijk als je deze functionaliteit al op je telefoon hebt geactiveerd en gebruikt. Je kunt dan de volgende keer inloggen met je vingerafdruk. Het blijft ook mogelijk om in te loggen met je toegangscode.
Wanneer je een nieuwe kaartlezer aanvraagt, wordt deze automatisch gekoppeld aan het verkooppunt waaronder je deze hebt aangevraagd in het Rabo OmniKassa dashboard. Er wordt in je SmartPin App automatisch een uniek verkooppunt ID aangemaakt. Wanneer je de naam van het verkooppunt wilt wijzigen, dien je dit in het Omnikassa dashboard te doen.
- Ga in het menu naar ‘Instellingen’.
- Kies ‘Contract’ en vervolgens ‘Verkooppunten’. Hier zie je jouw verkooppunten staan.
- Kies het verkooppunt waarvan je de naam wilt wijzigen. Je ziet dan ook een overzicht van alle kaartlezers op dat verkooppunt.
- Verander de naam van het verkooppunt en tik rechtsboven in je scherm op het vinkje om op te slaan.
In de Rabo SmartPin App kun je als contracteigenaar meerdere gebruikers aanmaken en aan iedere gebruiker een rol toekennen. Ditzelfde geldt voor de rol van beheerder. Als contracteigenaar kun je het gehele contract beheren. Deze optie maakt het mogelijk dat verschillende gebruikers kunnen inloggen met hun eigen inloggegevens (bv een e-mailadres) binnen hetzelfde contract.
- Klik op de tegeltjes linksboven in de app.
- Kies ‘Instellingen’.
- Kies 'Gebruikers'.
- Selecteer rechtsboven het '+' teken om gebruikers te voegen.
- Vul de velden in en selecteer welke functie de gebruiker krijgt.
- Voeg de nieuwe gebruiker toe door rechtsboven op ‘Opslaan’ te klikken.
Je kunt via instellingen zelf een lijst van producten aanmaken die je veel gebruikt.
Wanneer je producten hebt aangemaakt, kun je deze tijdens betaling gemakkelijk selecteren door het ‘Producten’ scherm te selecteren in plaats van ‘Kassa’.
Kwetsbaarheid van je kaartlezer
De Rabo SmartPin kaartlezer is vanwege beveiligingseisen zeer gevoelig voor schokken of trillingen. Houd hier rekening mee tijdens het vervoer van de kaartlezer door deze bij voorkeur bij je te dragen en niet op een platte ondergrond te leggen. Indien de kaartlezer aan teveel trillingen wordt blootgesteld verschijnt het bericht 'locked' in het beeldscherm. Je kaartlezer is dan niet meer te gebruiken. Neem in dat geval contact op met het Support Team Rabo OmniKassa. Zij zijn bereikbaar op telefoonnummer: 030 – 213 13 11. Voor dit informatienummer betaal je het gebruikelijke tarief.
Batterijduur
Bij de Rabo SmartPin kaartlezer ontvang je een USB oplaadkabel zonder stekker. Je kunt de USB kabel gebruiken met een eigen stekker, in je laptop of andere oplaadpunten met een USB ingang. De kaartlezer wordt opgeladen verzonden. Het komt soms voor dat de batterij na ontvangst niet meer geheel opgeladen is. Wij adviseren je daarom de Rabo SmartPin kaartlezer na ontvangst eerst helemaal op te laden. Laad de kaartlezer elke nacht helemaal op.
Artikelen en accessoires
Je koopt je gebruiksartikelen en accessoires voor jouw Rabo PinBox of Rabo SmartPin eenvoudig online. Op Pinwinkel.nl vind je onder meer printerrollen, opladers, reserve-batterijen voor een marktconforme prijs. Het assortiment zal steeds verder uitgebreid worden, naar bijvoorbeeld oplader/cradle voor Rabo Smartpin.
Veelgestelde vragen
Bekijk hieronder de antwoorden op de veelgestelde vragen over Rabo SmartPin.
Promotiemateriaal & accessoires
Je kan kosteloos promotiemateriaal bestellen via de webshop van pin.nl. Hier bestel je onder andere stickers en digitale logo’s met “Betaal hier ook contactloos”, “Pinnen, ja graag”.
Je koopt je gebruiksartikelen en accessoires voor jouw Rabo PinBox of Rabo SmartPin eenvoudig online. Op Pinwinkel.nl vind je onder meer printerrollen en automaat standaarden voor een marktconforme prijs. Het assortiment zal steeds verder uitgebreid worden met bijvoorbeeld opladers en cradles voor Rabo SmartPin.
Rabo OmniKassa
Als je een Rabo SmartPin wilt aanschaffen, krijg je kosteloos Rabo OmniKassa 2.0. In het bijbehorende dashboard heb je een compleet overzicht van al jouw transacties. Je kiest zelf en betaalt alleen de betaalmethoden die bij jou en je onderneming passen. Je tekent hiervoor eenmalig de Rabo OmniKassa overeenkomst.
Rabo OmniKassa 2.0 is kosteloos. Je betaalt alleen de kosten voor Rabo SmartPin.
Aanvragen van Rabo SmartPin
(Eén van) de wettelijke vertegenwoordiger(s) van jouw bedrijf ontvangt de Rabo OmniKassa overeenkomst in zijn Berichten in de beveiligde omgeving van Rabo Internetbankieren. In de regel is dit degene die het laatst is ingelogd in Rabo Internetbankieren. Dit kan dus ook je mede-rekeninghouder zijn. Je vindt de naam van de wettelijke vertegenwoordiger die de overeenkomst ontvangt in de bevestigingsmail na het invullen van het aanvraagformulier. De overeenkomst kan digitaal worden ondertekend met je zakelijke bankpas en de Rabo Scanner.
Als je de Rabo OmniKassa overeenkomst hebt ondertekend, ontvang je een e-mail met daarin de link naar de wizard van het Rabo OmniKassa Dashboard. Deze link staat ook in het Bericht in je beveiligde omgeving van Rabo Internetbankieren. Via de link kom je in de wizard terecht, waar je in 7 stappen jouw kassa samenstelt. Je kiest jouw winkel(s), verkooppunt(en), betaalpunt(en) en de gewenste betaalmethode (pinnen of online betalen).
(Eén van) de wettelijk vertegenwoordiger(s) van jouw bedrijf kan de wizard ondertekenen. Gebruik hiervoor de zakelijke pas van de rekening waarop je Rabo OmniKassa hebt aangevraagd.
Je logt in met je zakelijke pas van de rekening waarop je Rabo OmniKassa hebt aangevraagd. Met deze pas moet je ook in Rabo Internetbankieren kunnen inloggen.
De wettelijke vertegenwoordiger(s) van jouw bedrijf ontvangt de Rabo OmniKassa overeenkomst in zijn Berichten binnen de beveiligde omgeving van Rabo Internetbankieren. Als je geen Rabo Internetbankieren hebt, ontvang je de overeenkomst per mail.
Activatie en gebruik van Rabo SmartPin
Je kunt jouw account activeren met de activatiecode die je per e-mail hebt ontvangen. Heb je geen activatiecode ontvangen? Vraag dan een nieuwe aan op het inlogscherm in de app. Ben je contracteigenaar of activeer je de kaartlezer voor de eerste keer? Gebruik dan de gegevens uit de welkomstbrief die je bij de kaartlezer hebt gekregen.
Je vindt jouw gebruikersnaam in de brief die je hebt ontvangen bij je kaartlezer. Indien je deze brief niet meer hebt, kun je contact opnemen met het Support Team Rabo OmniKassa via 030 – 213 13 11. Ze zijn op werkdagen bereikbaar van 8.00 tot 22.00 uur en op zaterdag van 09.00 tot 17.00 uur.
Indien je jouw toegangscode bent vergeten, kun je in het inlogscherm op 'Toegangscode vergeten' klikken. Je ontvangt dan een activatiecode op je e-mailadres. Deze code moet bij het eerstvolgende gebruik van de app meteen worden vernieuwd door twee keer een zelfgekozen toegangscode in te vullen.
Volg eerst de instructie op deze pagina onder ‘Kaartlezer koppelen’. Wanneer het niet lukt om deze koppeling te maken, kun je contact opnemen met het Support Team Rabo OmniKassa via 030 – 213 13 11.
Dit doe je eenvoudig zelf in de Rabo SmartPin App. Doorloop hiervoor de volgende stappen:
- Log in op de Rabo SmartPin App.
- Ga naar ‘Menu > Instellingen > Kassabon > Tekst op bon’ om een aanpassing te doen.
Het is hier ook mogelijk om een cc e-mail adres toe te voegen en een onderwerp toe te voegen. De bon verstuur je zo per e-mail naar je klant vanaf een no-reply adres.
Bij een goed uitgevoerde betaling staat er op de kaartlezer en in de app ‘Betaling geslaagd’. Ontvang je vervolgens het bedrag niet op je rekening dan is er iets mis gegaan. Wij vragen je met je bon contact op te nemen met de merchant helpdesk van Equens 088-38 55999. Zij bekijken wat er met de transactie gebeurd is.
Mochten zij je niet verder kunnen helpen, neem dan met je bon en de informatie van Equens, contact op met het Support Team Rabo OmniKassa 2.0. Zij zijn bereikbaar op telefoonnummer 030 – 213 13 11 of e-mailadres contact@omnikassa.rabobank.nl op werkdagen van 8.00 tot 22.00 uur en op zaterdag van 09.00 tot 17.00 uur.
Het gros van de vragen over mislukte transacties betreffen transacties terwijl de smartphone of tablet gekoppeld is aan een WiFi netwerk. Deze verbindingen zijn niet altijd stabiel genoeg waardoor achteraf transacties afgekeurd worden. Als je pint via 4G, dan is de slagingskans veel groter.
Je kunt jouw Rabo SmartPin verhuizen naar een ander verkooppunt. Je doet dit in je OmniKassa dashboard onder ‘Beheer > Pinautomaten’. Hier klik je op ‘Acties’ en vervolgens ‘Verplaatsen’ naast de Rabo SmartPin die je wilt verhuizen. Kies de winkel en het verkooppunt waar je de Rabo SmartPin naartoe wilt verhuizen. Wijzig daarna indien gewenst de gegevens of retourpin-instelling van je Rabo SmartPin. Tot slot moet je de verhuizing bevestigen en tekenen met je bankpas en Rabo Scanner. Gebruik eventueel onze stap-voor-stap handleiding ‘Pinautomaat verhuizen’ als je wilt zien hoe je deze stappen uitvoert.
Dit is mogelijk. Je kan retourpinnen per automaat inschakelen in je OmniKassa dashboard onder het kopje ‘Beheer > Pinautomaten > Retourpinnen’. In de kolom Retourpinnen kun je per pinautomaat kiezen of je retourpinnen aan- of uit wilt zetten. Retourpinnen kost u €3,60 euro per maand, per automaat. Omdat je per automaat kosten gaat betalen, vragen wij je om te tekenen met je bankpas en RaboScanner. Hieronder vind je ook een stap-voor-stap instructie met afbeeldingen hoe je retourpinnen aan- of uitzet.
Als je een retourpin transactie wilt doen, volg je de betaalinstructie op deze supportpagina en selecteert ‘Retour’ rechts bovenin je scherm voordat je op ‘Betaal’ drukt.
Om de update handmatig uit te voeren log je in op de SmartPin app:
- Zorg ervoor dat de terminal aanstaat en via Bluetooth gekoppeld is aan je telefoon/tablet.
- Klik op het terminalicoon rechtsboven in het scherm
- Klik op “Controleer op updates”
- Klik op “Kaartlezer bijwerken”
(Optionele stap)- Indien in het scherm staat “Selecteer uw wifi-netwerk”
- Selecteer het Wi-Fi netwerk dat u wilt gebruiken
- Vul het wachtwoord van de Wi-Fi in
- Klik op “Verbinden en bijwerken”
- Klik op “Update starten”
- De terminal zal gegevens ophalen en vervolgens opnieuw opstarten om de opgehaalde gegevens op de terminal te installeren
- Update voltooid.
Het regelmatig reinigen van de betaalautomaat is belangrijk voor de hygiëne. Gebruik voor het reinigen alleen middelen gebaseerd op basis van Isopropanol, bijvoorbeeld spray of doekjes. De Isopropanol spray kan je aanbrengen op een schoon en droog doekje waar je de betaalautomaat vervolgens mee schoonmaakt. Let op dat het doekje niet té nat is en wrijf niet te hard, hiermee kan je de automaat beschadigen.
Spuit nooit vloeistof direct op je betaalautomaat. Gebruik geen gewone schoonmaak- of desinfecterende middelen zoals bleekmiddel, waterstofperoxide en op keton gebaseerde oplosmiddelen, deze kunnen de automaat beschadigen.
Als je geen Rabo SmartPin of Rabo PinBox hebt maar wel een betaalautomaat van een andere leverancier, neem dan contact op met de betreffende automatenleverancier om te kijken welke reinigingsinstructies er gelden.
Bij het afrekenen kun je kiezen voor Splits, rechtsboven in het betaalscherm. Het bedrag kun je vervolgens in delen afrekenen, eventueel met verschillende betaalmethodes. Het restantbedrag wordt telkens aangegeven. Een betaling die niet direct geheel betaald wordt, wordt bewaard in het tabblad Orders in het kassascherm. Er is geen limiet aan het aantal deelbetalingen waarin een betaling gesplitst kan worden.
Een betaling kun je in de wacht zetten door te kiezen voor Order opslaan in het kassascherm. Standaard krijgt de order de naam van de datum en tijd, maar je kunt ook zelf een naam kiezen. Na het opslaan kun je doorgaan met een volgende betaling. Een nog openstaande betaling vindt je terug in het tabblad Orders. Dit tabblad is alleen zichtbaar wanneer er orders open staan. In het overzicht met orders staat de meest recente bovenaan.
Maak je gebruik van de productencatalogus? Voer dan eenvoudig een telling van je voorraad per product in, met de hand of een barcodescanner. Kies voor welke producten je voorraad bij wilt houden. Bij elke verkoop zie je vervolgens direct het aantal resterende producten.
- Ga naar Producten, klik op de schuifjes bovenin het scherm. Activeer Gebruik voorraadbeheer.
- Voorraad beheren kan op twee manieren:
- Via Productbeheer - Beheer voorraad bovenin het scherm (ververs indien nodig het scherm als voorraad beheren net is aangezet). Hier kan makkelijk handmatig of met een barcodescanner een telling van de voorraad worden gedaan
- Via Productbeheer – kies een product en scroll naar beneden naar Voorraad. - Geef per product aan
- Of je voorraad wilt bijhouden voor dit product
- Hoeveel items je op voorraad hebt
- Bij welk aantal je een melding wilt krijgen van lage voorraad - Werk je met meerdere verkooppunten? Je moet dan bij inlog aangeven voor welk verkooppunt je de voorraad wilt beheren of zien. Je hebt wel inzicht in de voorraad van de andere verkooppunten via Productbeheer – Beheer Voorraad – klik rechtsboven om van verkooppunt te wisselen.
- Laat in de SmartPin app via Instellingen - Feedback weten wat je nog zou willen verbeteren aan Voorraadbeheer.
Heeft je klant een smartphone bij zich? Dan kun je gebruik maken van iDEAL QR
Levering
Als je de Rabo OmniKassa overeenkomst in Rabo Internetbankieren én de samenvatting van je bestelde producten in het Rabo OmniKassa dashboard hebt ondertekend, wordt jouw Rabo SmartPin naar je verstuurd. Na het ondertekenen in de wizard zie je een bedankscherm waarin de uiterlijke afleverdatum wordt getoond. Zodra jouw Rabo SmartPin gereed is voor verzending ontvang je een Track & Trace mail, zodat je de verzending kunt volgen.
Hier zijn verschillende redenen voor. Nadat de order ‘gesigned’ is met je Rabo Scanner ontvang je het pakket binnen vijf werkdagen.
Houd rekening met het volgende:
Na het versturen van de Terminal ontvang je een mail met een ‘Track & Trace’ code. Controleer via deze link de actuele afleverstatus. Als de bezorger twee keer niemand thuis treft, is het voor jou mogelijk om het pakket in combinatie met het ophaalbericht op te halen bij het dichtstbijzijnde afhaalpunt.
Overig
Het is niet mogelijk om een pinbundel aan te schaffen voor een Rabo SmartPin. Rabo SmartPin werkt met vaste abonnementskosten van €11 per maand en een variabel transactiebedrag dat afhankelijk is van het aantal transacties.
De Rabo SmartPin verstuur je kosteloos naar het retouradres van Aevi te weten:
Antwoordnummer 4072,
3830 VB Leusden.
Als je kaartlezer kapot is, kun je een nieuwe kaartlezer aanvragen. Als je dit voor 12.00 uur doet op een werkdag, dan wordt de nieuwe kaartlezer deze werkdag nog verstuurd. Je kunt op werkdagen ook een spoedaanvraag doen. Bij een spoedaanvraag ontvang je de nieuwe kaartlezer dezelfde dag. De kosten voor een spoedaanvraag worden bij je in rekening gebracht en zijn afhankelijk van de afstand en de daarmee samenhangende kosten voor de koeriersdienst.
Voor het aanvragen van een nieuwe kaartlezer moet je contact opnemen met het Support Team Rabo OmniKassa. Dat kan via het telefoonnummer +31 (030) 213 13 11.
Als jij jouw Rabo SmartPin of Rabo PinBox al enkele weken niet hebt gebruikt dan is het belangrijk om enkele dagen voor je de automaat weer wilt gebruiken deze te controleren en opnieuw op te starten.
Gaat de automaat niet aan? Zorg er dan voor dat je de SmartPin of Mobiele PinBox minimaal een dag aan de oplader legt, of aansluit op het stroom als je een vaste automaat hebt. Daarna kan je het nogmaals proberen.
Als de automaat werkt kan je een testtransactie uitvoeren van één cent. Is deze geslaagd dan is de automaat weer klaar voor gebruik en kan jij jouw klanten laten pinnen. Als je vragen of ondersteuning nodig hebt, neem dan contact op met ons supportteam Rabo OmniKassa.
Voor alle kaartbetalingen die je als ondernemer ontvangt betaal je transactiekosten. Zowel voor debitcard betalingen (pin), creditcardbetalingen als online kaartbetalingen. Afhankelijk van het type betaling is dit een vast bedrag of een vast percentage van het transactiebedrag. Het tarief dat jij als ondernemer betaalt, is opgebouwd uit meerdere elementen.
Foutmeldingen
De melding 'Beperkte functionaliteit' verschijnt als er geen verbinding met de server kan worden gemaakt. Controleer je internetverbinding. Indien je geen internetverbinding hebt, kun je alleen contante betalingen uitvoeren.
De melding 'Beperkte functionaliteit' verschijnt als er geen verbinding met de server kan worden gemaakt. Controleer je internetverbinding. Indien je geen internetverbinding hebt, kun je alleen contante betalingen uitvoeren.
Als je in de app de melding krijgt dat de kaartlezer niet bij jouw contract hoort, kun je checken of je de juiste kaartlezer gebruikt die aan jouw contract gekoppeld is. Mocht dit probleem zich blijven voordoen, dan kun je contact opnemen met het Support Team Rabo OmniKassa via 030 – 213 13 11.
Als je de melding 'Tamper detected' in het scherm van de kaartlezer ziet staan, is je kaartlezer mogelijk blootgesteld aan teveel trillingen. Je kaartlezer is dan niet meer te gebruiken. Neem contact op met het Support Team Rabo OmniKassa via 030 – 213 13 11.
Service en support
Op deze pagina krijg je uitleg over de meest voorkomende processen en kun je de meest gestelde vragen zien. Heb je een vraag over hoe je een bepaald proces stap voor stap moet doen? Zie dan de handige stap-voor-stap instructies voor Rabo SmartPin die op deze pagina staan. Wil je meer uitgebreide informatie over Rabo SmartPin? Zie dan onze uitgebreide Rabo OmniKassa 2.0 handleiding:
Service & Contact
Staat je vraag niet op onze supportpagina? Neem dan contact met ons op.
- Telefoonnummer: +31 (030) 213 13 11. Bereikbaar op werkdagen van: 8.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 17.30 uur.
- E-mail: contact@omnikassa.rabobank.nl.