Klant pint bij afhalen maaltijd in toko

De voordelen van pinnen: 9 redenen om contant geld vaarwel te zeggen

Het aantal mensen dat nog contant afrekent daalt razendsnel. Kunnen klanten bij jou alleen met cash betalen? Lees dan deze 9 redenen om vandaag nog over te stappen naar digitale betaalvormen.

1. Wie heeft er nog geld op zak?

De meeste mensen zijn gewend om te betalen met hun pinpas of mobiel, zo blijkt uit cijfers van Betaalvereniging Nederland. In 2020 werden slechts twee op de tien aankopen contant afgerekend. En door corona betaalt in 2021 bijna de helft van de Nederlanders minder vaak met cash, meldt De Nederlandsche Bank (DNB). De meeste mensen gaan dus dagelijks winkelen, een hapje eten of borrelen zónder contant geld op zak.

2. Niet pinnen? Minder omzet binnen!

Als klanten geen contant geld op zak hebben, doen ze hun aankoop dus ergens waar ze met pin of op een andere manier digitaal kunnen betalen. Als ondernemer loop je omzet mis als jouw klanten alleen maar cash kunnen betalen. En op jaarbasis loopt dat flink op.

3. Digitaal betalen levert je meer op

Andersom werkt het trouwens ook: uit meerdere onderzoeken blijkt dat mensen die digitaal betalen méér geld uitgeven. Als klanten weten dat ze kunnen pinnen, is de drempel lager om bijvoorbeeld nog een extra rondje te bestellen.

4. Is pinnen duurder dan contant geld?

Uit onderzoek blijkt dat de meeste consumenten liever met de pinpas betalen. Toch zijn er nog steeds ondernemers waarbij pinnen niet mogelijk is. Vaak omdat zij denken dat dit duurder is dan het aannemen van cash geld. Maar is dat wel zo? Wij zijn voor je aan rekenen geslagen.

5. Geen cash is veiliger

Het is de schrik van elke ondernemer: een overval. Criminelen laten bedrijven waar geen cash geld te halen valt gelukkig snel links liggen. Een goede reden dus om klanten digitaal te laten betalen. Bovendien voorkom je zo óók dat je te maken krijgt met nepgeld.

6. Digitaal betalen is klantvriendelijker

Ook voor je klanten is het veiliger als ze niet met cash over straat hoeven. Daarnaast wil geen enkele ondernemer ‘nee’ verkopen omdat mensen niet kunnen pinnen. Laat je klanten dus afrekenen zoals zij dat zelf willen – en dat is bijna altijd digitaal.

7. Pinnen is sneller

Ook een voordeel voor jou als ondernemer: pinnen betekent geen gedoe met kassa en wisselgeld. Zeker als het druk is op je terras of in je winkel scheelt dat al snel veel tijd. En geld – want klanten die ergens een lange rij zien, zullen snel elders bestellen.

8. Je hebt meer inzicht en overzicht

Als klanten pinnen staat het geld al de volgende dag op je rekening. Bovendien heb je een veel beter overzicht over alle betalingen. Extra handig als je meerdere vestigingen of kassa’s hebt.

9. Je komt professioneler over

Je bedrijf is je lust en je leven. En je wilt daarom zo professioneel mogelijk overkomen. Daarbij hoort anno 2021 ook dat klanten kunnen betalen via pin of hun mobiel. Of gebruik andere slimme digitale oplossingen, zoals Rabo Betaalverzoek.

Ken je Rabo Betaalverzoek al?

Een andere oplossing om je klanten te laten betalen is via Rabo Betaalverzoek Zakelijk. Je stuurt dan een betaallink via e-mail, sms of WhatsApp. Zo verstuur je heel eenvoudig je facturen, krijg je sneller betaald en heb je minder gedoe met contant geld. En wist je dat je met je mobiel ook Rabo Betaalverzoek QR kunt gebruiken voor je bezorging of collecte? Handig!