Tram in amsterdam

Deze overstap helpt GVB verder de toekomst in

Honderdduizenden reizigers in de regio Amsterdam zijn dagelijks afhankelijk van de trams, bussen, metro’s en ponten van GVB. De organisatie koerst af op verdere verzelfstandiging en verduurzaming. De overstap naar Rabo OmniKassa helpt daarbij.

Vervoerswereld is uitdagend

Ruud Feld (57) is verantwoordelijk voor de concernadministratie binnen GVB. Volgens hem een mooie en uitdagende baan bij een veelzijdige organisatie. ‘De vervoerswereld is complexer en groter dan ik vroeger voor mogelijk hield’, vertelt hij. ‘Voor corona hadden we bijvoorbeeld op sommige dagen meer dan één miljoen reizigersritten. Bovendien zit het bedrijf midden in een verzelfstandiging. Dat leidt tot een cultuuromslag, waarbij we commerciëler werken en meer verantwoording afleggen over onze inkomsten en uitgaven.’

Rails, weg en water

GVB biedt openbaar vervoer aan in de regio Groot Amsterdam. Daaronder vallen naast de hoofdstad bijvoorbeeld ook Diemen en Schiphol. ‘Bij GVB werken zo’n 3.500 mensen’, aldus Feld. ‘We hebben ruim tweehonderd bussen en evenveel trams rondrijden. Daarnaast bezit het GVB zo’n honderd metrovoertuigen. Ook zijn we verantwoordelijk voor de vijftien ponten over het IJ en de vijf veren over het Noordzeekanaal.’

Steeds groener

Naast verzelfstandiging staat verduurzaming hoog op de agenda bij de organisatie. ‘Daarvoor verduurzamen we stap voor stap ons materieel. Zo wil GVB vanaf 2025 volledig uitstootvrij varen en rijden. Tegen die tijd zijn alle dieselbussen vervangen door elektrische voertuigen en zijn de ponten over het IJ hybride en de Noordzeekanaalveren volledig elektrisch. Daarvoor zijn we ook bezig met het opzetten van verschillende oplaadstations. In 2020 werden ook 63 nieuwe tramvoertuigen aangeschaft, die duurzamer en moderner zijn dan hun voorgangers. De bedoeling is dat de resterende trams de komende jaren volgen. Ook de metrostellen worden steeds duurzamer, de nieuwste versie M7 draagt hier zeker toe bij.’

Om trots op te zijn

Het mooie van GVB is dat het gaat om een tastbaar product, vertelt Feld. ‘Heel veel mensen zijn afhankelijk van onze blauw-witte voer- en vaartuigen om bijvoorbeeld naar hun werk te kunnen of familie en vrienden te bezoeken. Daarnaast is GVB een hele sociale organisatie. Zo bieden we gratis vervoer voor kinderen die opgroeien in armoede. Op die manier maken we mobiliteit toegankelijk voor iedereen en levert GVB publieke en maatschappelijke waarde voor de stad en omgeving. Dit alles zorgt ervoor dat mensen hier met veel trots werken – en dat geldt zeker ook voor mij.’

Inzicht in transacties

Ook achter de financiële transacties gaat een uitgebreide wereld schuil, aldus Feld. ‘Je zou denken: iemand koopt een kaartje, het geld wordt ontvangen en dat is het. Maar alleen al alle pinterminals die overal in bussen en trams hangen of de stad staan maakt het best complex. Sinds 2021 zijn wij bezig met onze betrokken huisbankier Rabobank om al die pinterminals onder te brengen bij Rabo OmniKassa. Daardoor besparen we onder andere kosten omdat we niet meer allerlei verschillende bankrekeningen nodig hebben. Bovendien zijn alle pintransacties in bussen, trams en stations inzichtelijk via het bijbehorende dashboard. Ook kunnen wij nu zelf mutaties aanbrengen met betrekking tot de terminals. Dat is voor ons echt een heel belangrijke toegevoegde waarde. Mensen kunnen daarnaast op alle manieren betalen, ook via creditcard. Voor ons natuurlijk een eis met het oog op vele internationale reizigers. De overstap naar Rabo OmniKassa past voor ons dus goed bij alle verbeteringen die we doorvoeren. We behaalden bijvoorbeeld ook een kostenbesparing op het gebied van de creditcardtransacties. Helemaal in lijn met onze commerciëlere blik voor de verzelfstandiging natuurlijk!’