Zo verovert Mexico ons land via Salsa Shop

Nederlanders opnieuw laten kennismaken met de Mexicaanse keuken. Dat is het doel van de oprichters achter Salsa Shop. En het snelgroeiende aantal vestigingen bewijst dat het ze lukt. Razendsnel betaalmogelijkheden kunnen regelen helpt daarbij, vertelt Louis Wesseling.

Als een blok

‘In mijn studietijd ging een goede vriend naar Boston’, vertelt Wesseling. ‘Hij vertelde me dat studenten tijdens de pauze vaak naar een Mexicaanse keten gingen om te eten. Het was een soort mix tussen fastfood en casual dining. Dat nam later een enorme vlucht– met Chipotle als voorbeeld. Hij zei toen dat we dat in Nederland ook moesten proberen – maar daar had ik geen tijd voor naast mijn studie. Later ging hij naar Londen waar hij me kennis liet maken met weer andere spin off’s van deze Mexicaanse trend. En ik viel er als een blok voor. De volgende dag heb ik mijn baan opgezegd en zijn we samen gestart met de Salsa Shop.’

Lekker en gezond

Mexicaans eten in Nederland is vaak een met kaas overgoten nacho, zegt Wesseling. ‘Maar dat kan echt anders. Wij willen de Nederlander opnieuw Mexicaans leren eten. Smaak en gezondheid zijn daarbij erg belangrijke ingrediënten, tezamen met verse en pure gerechten. Alles wordt elke dag vers bereid en onze gerechten zijn niet alleen erg lekker, maar ook heel gezond.’

Wesseling werd binnen Salsa Shop verantwoordelijk voor het eten. ‘En ik wist: dat moet superlekker zijn. Er is namelijk maar één kans en manier om mensen ervan te overtuigen dat onze keuken echt goed is. Ik schreef me in voor een Mexicaanse kookcursus bij een dame in Amsterdam Zuidoost. Drie maanden heb ik bijna bij haar ingewoond om alles onder de knie te krijgen.’

“De enige reden dat we mensen konden laten afrekenen, was dat we via Rabo OmniKassa razendsnel pinautomaten in de vestiging konden bijplaatsen”

Expats, toeristen en Nederlanders

Salsa Shop opende een eerste restaurant aan de Amstelstraat in Amsterdam. Dat was direct een groot succes. Wesseling: ‘We krijgen bijvoorbeeld veel expats en toeristen die ons concept van thuis kennen, maar ook van Nederlanders die het superlekker blijken te vinden. Dat maakte het heel motiverend voor ons om door te gaan. Inmiddels hebben we elf vestigingen in Amsterdam, Leiden, Den Haag en Utrecht.’

50 vestigingen in 2025

‘Ons plan is om het grootste fast Mexcican restaurant te worden van Europa, met zo’n vijftig vestigingen in 2025, aldus Wesseling. ‘We zijn nu bezig met drie nieuwe restaurants te openen in de komende maanden. Pas als we in Nederland geen goede locaties meer vinden, zetten we een stap over de grens. Ook zijn we in een vergevorderd stadium van onderhandelingen met een grote brandstofleverancier.’

Snel pinautomaten plaatsen

‘Vanaf de start van Salsa Shop bankieren we al bij Rabobank. We gebruiken Rabo OmniKassa voor onze betalingen. Dat is een erg handig betaalplatform. Laatst hebben we in korte tijd een vestiging geopend. De enige reden dat we mensen konden laten afrekenen, was dat we via Rabo OmniKassa razendsnel pinautomaten in de vestiging konden bijplaatsen. Anders was de opening in het water gevallen. Daarnaast hebben we via Rabo OmniKassa een goed overzicht van alle betalingen. Inmiddels komt meer dan een derde van omzet uit het online kanaal.’