'Rabo Betaalverzoek is voor ons een uitkomst'

De Spijsbereiders bieden een succesvol en vernieuwend horecaconcept met hun pop-uprestaurant Anderhalf. Voor het laten betalen van de facturen gebruiken de ondernemers Rabo Betaalverzoek. ‘We zien het als extra service naar onze klanten.’

De naam Anderhalf verwijst naar het concept van de Spijsbereiders. Gasten eten aan een inschuifbare lange tafel waarvan de helft na elke gang naar de keuken schuift om daarna terug te komen met het volgende gerecht. Het pop-uprestaurant startte in 2016 en beleeft wegens succes in 2018 de derde editie. Als onderkomen zoeken ondernemers Peter Derks en Roland van Balen bijzondere locaties in Den Bosch. In 2018 is dat het leegstaande industriële pand Grasso.

Vaste prijzen

De derde editie van popup-restaurant Anderhalf is 35 dagen achtereen geopend. Binnen 24 uur waren alle avonden uitverkocht. Om er zeker van te zijn dat het restaurant ’s avonds ook daadwerkelijk gevuld is, ontvangen gasten na hun reservering al de factuur, met het verzoek deze uiterlijk 48 uur van tevoren te betalen. Roland van Balen: ‘We werken met vaste prijzen voor het eten en drinken, waardoor we de rekening vooraf al kunnen versturen.’

Voor het laten betalen van de facturen gebruiken de Spijsbereiders vanaf 2018 Rabo Betaalverzoek - een mogelijkheid in de Rabo Bankieren App om geld te vragen aan derden. ‘Voor ons is dat echt een uitkomst’, vertelt Van Balen.

Sneller en makkelijker

‘Voorheen verstuurden we de facturen per mail met ons rekeningnummer en het verzoek het bedrag over te maken’, vervolgt Van Balen. ‘Doordat we nu de facturen versturen samen met een Rabo Betaalverzoek hoeft de klant alleen maar op de betaallink te klikken en dan is het bedrag en rekeningnummer al ingevuld. We zien het dan ook als extra service naar onze klanten, voor wie het betalen sneller en makkelijker is geworden. Maar liefst 8 op de 10 mensen betaalden via Rabo Betaalverzoek. Het overige deel maakte gebruik van de mogelijkheid om zelf het geld over te boeken.’

Beter overzicht

Maar ook de ondernemers zelf profiteren van de betaaldienst. ‘Sinds we Rabo Betaalverzoek gebruiken zien we dat klanten sneller het geld overmaken. Bovendien hebben we beter overzicht. Er komen 20 mensen op een avond, in totaal gaat het om zo’n 700 gasten. Zij moeten binnen 48 uur betalen om de reservering te bevestigen. Voor ons betekent dat we in heel korte tijd die betalingen moeten controleren. Voorheen was dat soms lastig, omdat mensen met een andere naam of rekeningnummer betaalden dan op de reservering stond. Rabo Betaalverzoek maakt dat nu makkelijker.’