Foutmeldingen
Rabo Internetbankieren Professional
Rabo Internetbankieren Professional
In Rabo Internetbankieren (Professional), de Rabo Bankieren App en iDEAL kunnen soms foutmeldingen optreden. U krijgt dan een foutcode. Hier ziet u de uitleg van de meest voorkomende foutmeldingen.
Op dit moment verschijnt er bij een aantal pagina’s in Rabo Internetbankieren (Professional) een onduidelijke melding op uw Rabo Scanner. Tijdens het signeren krijgt u de melding: ‘U maakt of wijzigt een afspraak met de lokale bank’. U kunt hier veilig voor ja kiezen en doorgaan met de handeling.
De melding verschijnt op de volgende pagina’s:
Wij werken aan een oplossing. Excuses voor het ongemak.
Foutmelding 0304 kunt u alleen krijgen als u inlogt met een particuliere bankpas en een consumptief krediet heeft. De melding 'Op dit moment is het helaas niet mogelijk uw consumptieve krediet(en) te raadplegen. Probeer het later a.u.b. opnieuw (0304)' krijgt u als in Rabo Internetbankieren het onderdeel 'Lenen' niet te raadplegen is. Mogelijk is er een tijdelijk communicatieprobleem met een van onze servers. U kunt het beste op een later moment nogmaals inloggen. Doet het probleem zich nog steeds voor, neem dan contact op met uw eigen Rabobank.
De foutmelding 'onbekende gebruikersfunctie of versie (0901)' verschijnt als uw iDEAL-betaling onverwacht wordt afgebroken. U kunt na enige tijd bij uw afschrijvingen in Rabo Internet- of Mobielbankieren controleren of uw betaling goed is gegaan.
Deze kleurcode hoort niet bij deze pas. Controleer of u de juiste pasgegevens heeft ingevoerd:
Foutmelding 406 betekent dat de betaalopdracht niet op de geplande uitvoerdatum kan worden uitgevoerd. Bijvoorbeeld omdat het saldo niet toereikend is. De betaalopdracht wordt dan uitgesteld.
Een uitgestelde betaling wordt gedurende enkele werkdagen opnieuw aangeboden:
Op die dagen wordt de betaalopdracht tussen 8.15 en 14.15 uur elk half uur opnieuw aangeboden. Daarna nog twee keer tussen 16.00 en 18.00 uur.
Als u uw saldo aanvult binnen deze twee dagen, kan de opdracht alsnog worden uitgevoerd. Lukt het niet om uw betaalopdracht uit te voeren, dan wordt de opdracht afgekeurd.
De melding "De opgevoerde machtiging bestaat al (512)" verschijnt als u een nieuwe machtiging opvoert via de menuoptie "Bedrijven SEPA machtigingen". Deze foutmelding verschijnt doordat de ingevoerde combinatie van 'Incassant-ID' en 'Kenmerk Machtiging' al voorkomt in de systemen van de Rabobank. U kunt dit controleren via Bedrijven SEPA machtigingen of in de lijst met bestaande machtigingen Afhankelijk van de status kunt u dan het volgende doen:
In overige gevallen kunt u een nieuw, uniek machtigingskenmerk bij de incassant opvragen en daarmee een nieuwe machtiging invoeren.
Als de Rabo Scanner deze foutmelding geeft, controleer dan eerst de batterijen en daarna uw Rabo Scanner of bankpas:
Als de Rabo Scanner foutmelding 718 geeft, is uw pas of Rabo Scanner misschien kapot. U kunt dit controleren door de scanner te proberen met een andere pas. Of door uw pas in een andere scanner te gebruiken.
Heeft u deze mogelijkheid niet? Neem dan contact op met uw Rabobank.
Als de Rabo Scanner foutmelding 731 geeft, is uw pas of Rabo Scanner misschien kapot. U kunt dit controleren door de scanner te proberen met een andere pas. Of door uw pas in een andere scanner te gebruiken.
Heeft u deze mogelijkheid niet? Neem dan contact op met uw Rabobank.
Uw pas is geblokkeerd. Heeft u een Rabo Wereldpas? Dan kunt u met een geldig legitimatiebewijs de pas laten deblokkeren bij uw Rabobank. Heeft u een Rabo OnlineKey? Vraag dan een nieuwe Rabo OnlineKey aan.
De melding "U bent niet geautoriseerd voor het importeren van incassobestanden. (840)" verschijnt bij het importeren van een euro-incassobestand. Krijgt u deze melding als u via "Euro-bestanden" een euro-incassobestand probeert te importeren dan heeft dat waarschijnlijk de volgende oorzaken:
De foutmelding "849" Het bestand is geen valide Euro betaalbestand of Euro incassobestand. Fout gevonden in regel xx (849)" verhelpt u als volgt. Als de fout in regel 1 of 2 optreedt dan gaat het mogelijk om een verkeerd bestand. Controleer welk type bestand het betreft. U doe dit door het bestand te openen in kladblok of Internet Explorer en te kijken naar het begin van het bestand:
Euro betaalbestand (SEPA Credit Transfer):
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<Document xmlns="urn:iso:std:iso:20022:tech:xsd:pain.001.001.03" ...
Euro incassobestand (SEPA Direct Debit):
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" ?>
<Document xmlns="urn:iso:std:iso:20022:tech:xsd:pain.008.001.02"
U kunt vervolgens de specificaties voor deze formaten opzoeken en het bestand corrigeren.
Bent u van mening dat het bestand wel correct is? Dan kunt u uw bestand testen.
Foutmelding 'Het veld Betalingskenmerk acceptgiro is ongeldig (874)' in Rabo Internetbankieren verschijnt als het betalingskenmerk van de acceptgiro niet goed is ingevuld. Controleer het betalingskenmerk op de papieren acceptgiro en vul deze opnieuw in Rabo Internetbankieren in. Let erop dat u het plusje niet overneemt en vul het betalingskenmerk niet aan met nullen.
Blijft het probleem zich voordoen, dan heeft de verstrekker van de acceptgiro een onjuist betalingskenmerk gebruikt. Neem contact op met de verstrekker om de geldigheid van de acceptgiro te laten controleren.
De melding "Toegang is niet mogelijk. Neem contact op met uw lokale Rabobank (940)" verschijnt in Rabo Internetbankieren of tijdens een iDealbetaling. U ziet deze foutmelding na het inloggen of verzenden in Rabo Internetbankieren of tijdens een iDealbetaling. U kunt deze melding verhelpen door de toolbar, extensie(s) of plugin uit te schakelen of van een andere browser gebruik te maken.
Het is niet mogelijk om met deze pas in te loggen. Het volgende kan van toepassing zijn:
Krijgt u na het controleren van bovenstaande punten nog steeds dezelfde foutmelding? Neem dan contact op met uw Rabobank.
De foutmelding '943 Toegang is niet mogelijk. Neem contact op met uw lokale Rabobank.' geeft aan dat uw pas is geblokkeerd. Hier kunnen meerdere redenen voor zijn. Neem voor het achterhalen van de oorzaak en het deblokkeren van uw pas contact op met uw eigen Rabobank.
Foutmelding 944 geeft aan dat uw pas is verlopen. U kunt direct online of via uw bank een nieuwe pas aanvragen.
De melding '947 Combinatie rekeningnummer, pasnummer en toegangscode onjuist' kan meerdere dingen betekenen.
Krijgt u na het controleren van bovenstaande punten nog steeds dezelfde foutmelding? Dan kunt u een (vervangende) Rabo Scanner aanvragen.
De defecte Rabo Scanner kunt u kosteloos naar ons terugsturen in de envelop die u bij uw nieuwe Rabo Scanner ontvangt.
De foutmelding 952 kan meerdere dingen betekenen:
Foutmelding 953 betekent dat cookies niet worden geaccepteerd of dat de datum en tijd niet goed staan ingesteld op uw computer. Krijgt u deze melding:
Krijgt u hierna nog steeds foutmelding 953 te zien, dan heeft u waarschijnlijk een programma op uw computer staan dat cookies niet toelaat. Wij adviseren u om dit programma uit te schakelen als u gaat internetbankieren. U kunt ook het programma zo instellen dat cookies van de Rabobank worden geaccepteerd of u kunt het programma van uw computer verwijderen.
Krijgt u na het controleren van bovenstaande punten nog steeds dezelfde foutmelding? Dan kunt u een (vervangende) Rabo Scanner aanvragen.
Foutmelding 958 wordt vertoond op uw beeldscherm als er iets is misgegaan tijdens het signeren (digitaal ondertekenen) van een betaling in iDEAL.
De melding "U kunt niet inloggen. Registreer eerst uw eigen overeenkomst op dit toestel (0964)" verschijnt als u wilt inloggen op Rabo Mobielbankieren. Deze foutmelding verschijnt na invoer van uw rekeningnummer. U kunt de melding verhelpen door opnieuw de toestelregistratie te doorlopen en daarbij een nieuwe toegangscode in te stellen.
De melding "! Toegangscode geblokkeerd" (0965) verschijnt als u bij het inloggen op Rabo Mobielbankieren de toegangscode onjuist hebt ingevoerd. U kunt deze melding verhelpen door in te loggen op de Rabofoon. Krijgt u via de Rabofoon de melding "Uw ingetoetste toegangscode is niet correct" of de melding "U heeft op dit moment geen toegang"? Vraag dan een nieuwe toegangscode aan via Rabo Internetbankieren. U kunt uw nieuwe toegangscode via de Rabofoon wijzigen in een persoonlijke toegangscode. Kunt u wel inloggen via de Rabofoon? Dan is er waarschijnlijk sprake van een typfout in uw toegangscode. U kunt dan opnieuw proberen om in te loggen op Rabo Mobielbankieren.
Als u via een website een aankoop doet, zijn cookies nodig om deze website goed te laten werken. Foutmelding 991 komt voor als u op een website met iDEAL wilt betalen, maar uw internetbrowser geen cookies van deze site accepteert.
De foutmelding "Gebruik de juiste bankpas om de creditcard mee te activeren. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met uw bank (1057)" kan verschijnen als u uw nieuwe creditcard wilt activeren.
De foutmelding 1090 “iDEAL kan uw verzoek niet verwerken” geeft aan dat het betaalproces onverwacht is afgebroken. Deze foutmeldingen kan voorkomen wanneer u gebruik heeft maakt van de knoppen in de browser om terug of verder te gaan. U kunt na ongeveer 15 minuten in Rabo Internet- of Mobielbankieren via uw rekeningoverzicht controleren of uw betaling is gelukt. Ziet u de iDEAL-betaling tussen uw afschrijvingen in Rabo Internet- of Mobielbankieren staan? Dan is de iDEAL-betaling goed verwerkt en hoeft u niets te doen. Staat de iDEAL-betaling niet bij uw afschrijvingen in Rabo Internet- of Mobielbankieren? Dan is de iDEAL-betaling niet goed gegaan en moet u de betaling opnieuw starten vanaf de site waar u de aankoop heeft gedaan.
De melding "U bent niet geautoriseerd voor deze functie. (1091)" verschijnt bij Euro-incasso of Bedrijven SEPA machtigingen. U krijgt deze melding als de creditrekening niet is gekoppeld aan de gebruiker die gaat incasseren. U kunt dan de betreffende rekening koppelen aan de gebruiker via "Autorisatie" in Rabobank Internetbankieren Pro of u neemt hiervoor contact op met uw Rabobank. De foutmelding kan ook verschijnen als de creditrekening niet is opgenomen in uw overeenkomst. Ook hiervoor kunt u contact opnemen met uw Rabobank.