Anton Dreesmann Jaarcongres

Jaarlijks congres voor retailondernemers

Ondernemers uit de retailsector zijn ieder jaar welkom op het Anton Dreesmann Jaarcongres 'Retailing Beyond Borders'. Op 19 januari 2018 vond de negende editie plaats van het Rabobank Anton Dreesmann Jaarcongres, met innovatie als centraal thema.

Jaarcongres 2018: innovatie

Het is voor retailers geen keuze meer om aan innovatie te werken. In het nieuwe retailtijdperk stappen 'pure players' de fysieke retailwereld binnen. Amazon en Zalando kopen fysieke winkelketens, waarbij de miljardendeal van Amazon de meeste aandacht trekt. Online spelers zoeken nieuwe kansen. Zo openen Leapp en Fietsenwinkel fysieke winkels, terwijl Zalando, Bol.com en Amazon nieuwe platforms starten. Andere online spelers zijn naast retailer ook dienstverlener, zoals Ocado die hun software en kennis aanbieden en Zappos die ook een consultant is. 

Wat al deze bedrijven verbindt? Innovatie. Zij stellen de status quo ter discussie en passen zich snel en wendbaar aan de nieuwe omgeving aan. Innovatie is niet langer een keuze, maar een opdracht. Iedere retailer moet innoveren en zal zich permanent moeten aanpassen aan de vernieuwde omgeving.

Tijdens het congres deelden nationale en internationale retailers hun ervaringen op het gebied van innovatie, waaronder Albert Heijn, Wehkamp en Ocado. In het kader van het congres is door Rabobank, samen met Q&A Consultancy, een rapport geschreven. 

Lees de kernpunten uit dit rapport

Tijdens het congres is Stephen Ophof uitgeroepen tot winnaar van de Anton Dreesmann Scriptieprijs 2017. De scriptie is getiteld: ‘The impact of delisting economy private labels on category sales and distribution patterns’.

Lees hier de winnende scriptie van Stephen Ophof

Samenwerking met Stichting Anton Dreesmann

De Rabobank werkt sinds 2011 samen met Stichting Anton Dreesmann, een kennisinstituut voor en van retailers. Ruim twintig grote Nederlandse retailers zijn bij deze stichting aangesloten om van de stichting een toonaangevend kennisplatform voor retailers te maken.

Lees meer over deze stichting op Antondreesmann.nl

Congres 2017: Working on Transition

Op 20 januari 2017 vond de achtste editie plaats van het Rabobank Anton Dreesmann Jaarcongres. Het centrale thema ‘Working on Transition’ heeft betrekking op de fundamentele veranderingen waar de retailsector mee wordt geconfronteerd. Goed inspelen op deze veranderingen is nodig om de Nederlandse retailsector van nieuwe impulsen te voorzien. Dit vraagt om vernieuwend denken en handelen van alle betrokkenen bij de sector, onder wie retailers, leveranciers, vastgoedeigenaren en overheden.

Inspirerende sprekers
Tijdens het congres deelden we inspirerende voorbeelden van vernieuwing door partijen die op een succesvolle manier aan hun transitie werken. Sprekers waren onder meer Casper Meijer (CEO Blokker Holding), Tjeerd Jegen (CEO HEMA), Joris Beckers (medeoprichter Picnic) en Jan Zijderveld (President Europe, Unilever).

Publicaties

Winnende scriptie retailcongres: 'Enhancing the in-store experience for female customers of Tommy Hilfiger'

Retailing Beyond Borders – Working on Transition

Van verkoper naar productcurator

Contact

Wilt u meer informatie over Stichting Anton Dreesmann en/of over het congres? Kijk dan op de website van de stichting of neem contact op met een van onze sectorspecialisten.

Contact

Rabobank